Цветозар Томов: Избори 2 в 1 ще се организират по-лесно, отколкото в три седмици поред

Парламентарните избори така или иначе ще хвърлят сянка върху президентските, казва членът на ЦИК в интервю пред "Капитал"

Цветозар Томов
Цветозар Томов    ©  Георги Кожухаров
Цветозар Томов
Цветозар Томов    ©  Георги Кожухаров
Парламентът гласува решение за насрочване на президентските избори за 14 ноември. При балотаж вторият тур ще бъде на 21 ноември - крайният срок по конституция за провеждане на президентски избори. "Въпросът дали президентските избори ще съвпаднат с парламентарните е от компетенцията на президента Радев", коментира в сряда председателят на Народното събрание Ива Митева. Въпросът всъщност зависи донякъде и от БСП.

По конституция президентът е длъжен да насрочи нови парламентарни избори най-късно до два месеца след прекратяване на пълномощията на Народното събрание след неуспешния трети мандат. От БСП зависи кога ще върне мандата, ако направи това веднага, президентът трябва да бави разпускането на парламента до 14 септември, за да може да насрочи парламентарните избори едновременно с президентските. В следващите дни предстои да се разбере дали през ноември ще има избори две в едно - парламентарни и президентски едновременно, или първите три уикенда на ноември - 7, 14 и 21 ноември, ще бъдат ангажирани с избори. Съществува, разбира се, и теоретична възможност парламентарните избори да бъдат насрочени и за 31 октомври, но това би съкратило драстично сроковете за организирането им и за провеждане на кампания.

"Капитал" разговаря по темата със социолога Цветозар Томов, член на ЦИК и неин говорител.

Г-н Томов, избори две в едно или пък три последователни уикенда с избори? Кое е по-добре с оглед организацията на вота?

При всички положения произвеждането на два вида избори - било две в едно, било с много кратък промеждутък от време между тях, е ситуация, която от организационна гледна точка е по-тежка от обичайното. За ЦИК като че ли е за предпочитане изборите да са две в едно. От една страна, това ще позволи техническата подготовка на двата избора да върви паралелно, а от друга - да се избегне двукратното пренастройване на софтуера за машините, както би било, ако изборите са примерно в три последователни недели.

При избори две в едно ще се наложи само едно пренастройване за евентуалния втори тур на президентските избори. Ако обаче изборите са през три последователни уикенда, тогава първо трябва да се пренастрои софтуерът на машините за единия вид избори, после - за другия вид избори, и след това евентуално - за втория тур на президентските избори. Тази задача би била много сложна, особено ако дистанцията между президентски и парламентарни избори бъде само една седмица. Технически не сме съвсем наясно дали една седмица би била достатъчна за да бъде пренастроен софтуерът от парламентарни към президентски избори.

Теоретично е възможно да има две седмици разлика между двата избора, ако президентът насрочи парламентарните избори на 31 октомври. Това е възможно, тъй като конституцията и законът дават максимален срок, не и минимален. Същевременно, с оглед закованите в срокове в Изборния кодекс срокове, необходимото време, за да се изпълни хронограмата на едни избори, е 57 дни. На мен обаче ми се губи политическата логика на такова решение за максимално изтегляне на парламентарните избори. Добре би било все пак подготовката на изборите, а и предизборната кампания, да минат в една по-спокойна обстановка, което е невъзможно в такива съкратени срокове.

Какво означава това на практика това - ще трябва ли след всеки избор 11 000 машини да се връщат в София за пренастройване на софтуера?

Досега всички машини са били зареждани със софтуера за предстоящите избори, докато са в склада, където и в момента се съхраняват устройствата за гласуване. Там влиза екип от специалисти, който зарежда всички машини с разработения софтуер. Това няма да е възможно за задаващите се избори, най-малкото за машините извън страната, защото няма да има физическо време за една седмица между двата тура на президентските избори примерно, машините да бъдат върнати в България за пренастройване и обратно изпратени. Трябва да намерим друг вариант това да бъде извършено и в това се състоят основните ни тревоги.

Законът ни задължава да осигурим машини за около 250 секции в чужбина и там ще бъде много по-сложна логистиката за зареждане на софтуера, защото тези устройства няма да могат да бъдат върнати обратно в България, за да се зареди новият софтуер за следващото гласуване. Но вероятно няма да може и да останат там, където е гласувано, ще трябва да бъдат прибрани по дипломатически и консулски представителства, където да се зареди софтуерът за нови избори и отново да се откарат до секциите в съответната държава. Това важи за балотажа на президентските избори, но също така, ако парламентарните избори са отделно от президентските, това означава два пъти промяна на софтуерната конфигурация на машините.

Иначе в рамките на страната най-вероятно ще се наложи връщане на машините за пренастройване - след като се произведе първият тур на президентските избори, машините да се съберат отново в склада в София, който ползваме, и да се заредят със софтуера за втория тур. И ако има отделно парламентарни избори, ще трябва пак всички машини - над 11 000 - да се съберат в склада в София, да се заредят и след това да се разпратят отново. Това е една от причините да твърдя, че ще бъде технически по-удобно изборите да са две в едно.

Същевременно, гласуването на избори две в едно ще е по-бавно и в тази ситуация пък изглежда задължително ЦИК да закупи още устройства за гласуване, за да може да осигури машини за най-многолюдните секции, така че да не възникне риск от образуване на големи опашки, да не говорим за невъзможност хората да гласуват.

Колко още машини трябва да се купят, ако се организират избори две в едно?

Възможностите са да се купят между 1200 и 2400 машини, не повече. ЦИК все още не е взела решение колко машини да закупи, това ще стане след като окончателно се изясни кога ще са президентските и парламентарните избори.

Задължени сме да осигурим машини в секциите с над 300 избиратели по списък, броят на тези секции най-вероятно ще бъде между 9400 и 9500. Оттам насетне трябва да решим в колко от тези секции да осигурим второ устройство за гласуване с оглед на очакваното по-бавно гласуване. На изборите през юли осигурихме по две машини в секциите с над 450 гласували избиратели на предишните избори през април. Сега, ако закупим още 2400 машини, сигурно ще имаме възможност да осигурим втора машина навсякъде, където са гласували над 300 избиратели през юли.

Тази есен ще има и частични местни избори на 3 октомври, като на някои места може да има и балотажи. За произвеждането на тези избори ще трябват общо 40 машини, което не е много. Ако времевата дистанция между тези местни избори и парламентарните, респ. президентските, е много малка, възможно е тези машини да не бъдат използвани за следващите избори.

Как очаквате да повлияе на изборната активност избори 2 в 1 или избори три уикенда поред?

Логично е да предположим, че при избори две в едно ще има по-висока активност. Това е още едно предимство на такива избори, защото по-високата активност означава и по-висока легитимност.

При три последователни избораще настъпи умора?

Да, предполагам, че би имало умора и на всеки следващ избор активността ще пада. Като цяло - казвам това вече извън ролята ми на говорител на ЦИК - аз мисля, че на есенните избори ще има по-висока активност отколкото през юли. Първо, защото сезонът не е летен и отпускарски, и второ, защото се очертава политическото напрежение около тези избори да бъде по-голямо, а това обикновено води до повишаване на активността. Очаквам и да се появят и нови политически играчи, което също може да е стимул за по-висока активност.

От друга страна има и един фактор, който може да повлияе в обратна посока и това е пандемията. Влошаване на ситуацията с пандемията може да накара немалко хора да се въздържат да участват, а ще има и немалко карантинирани. Така че всякакви съображения за активността са хипотетични засега.

Какво имате предвид под поява на нови играчи - анонсирания политически проект на Кирил Петков и Асен Василев? Какви са вашите прогнози?

Принципно смятам, че е възможна появата на нов политически субект, без да конкретизирам какъв ще е той. Изхождам от това, че в момента има видими признаци на разочарование и отдръпване от партията, която спечели предните избори, и тези признаци вероятно ще се умножат през следващите месеци. В същото време тези партии, които свикнахме да наричаме "партии на статуквото", не събират допълнителни гласове. Това означава, че се оформя някакъв вакуум на разочаровани хора. Обикновено това е предпоставка за успех на евентуален нов проект. Това е принципното ми съображение, а конкретно за проекта Петков/Василев, трябва да изчакаме да видим дали те ще се включат в следващия служебен кабинет. Ако не се включат, вероятно е възможно да подадат заявки за участие в тези избори по някакъв начин, все още неясно какъв. От друга страна, времето за създаване и утвърждаване на нова партия е твърде малко. Във всеки случай евентуалното тяхно участие ще засили интригата в изборите и без съмнение, ще увеличи активността.

За президента Радев като кандидат за нов мандат кое е по-изгодно - избори две в едно или три последователни избора? Питам ви в качеството ви на социолог, като се има предвид, че основни политически субекти заявиха подкрепата си за Радев.

Г-н Радев изглежда убедителен фаворит, той има огромни шансове да бъде преизбран без значение дали ще бъдат избори две в едно или последователни. Малко ми е трудно да направя преценка кое е по-изгодно за него, но все пак - това, което не би трябвало да харесва на Румен Радев (най-малкото на мен на негово място не би ми харесвало) е, че парламентарните избори така или иначе ще хвърлят сянка върху президентските. И то именно защото за президентските не се вижда интрига, а парламентарните избори са целите изтъкани от интрига в момента. Това ще се отрази и на самата кампания, а вероятно и на активността на гласоподавателите на президентските избори. И това ме кара да мисля, че от негова гледна точка не е изгодно изборите да са толкова близо един до друг, но най-неизгодният вариант е да съвпаднат в един ден. Мисля, че и негови публични изказвания говореха за същото - че той не харесва избори две в едно.

Същевременно, мисля, че президентът в момента няма особен избор, освен да ги насрочи две в едно. Иначе ще трябва да съкрати твърде много сроковете за предизборната кампания за парламентарните избори.

Но по-голямата избирателна активност, която се очаква при избори две в едно, означава, че повече ще гласуват на президентските избори, което е добре за него.

Хората няма да бъдат задължени да гласуват за двата избора. При всички положения, независимо от технологията, която ще изберем - дали гласуване с една смарт карта за двата избора или с две отделни - всеки избирател ще има възможност, ако желае, да гласува само за единия от двата избора. И аз съм склонен да кажа, че активността на президентските избори ще бъде по-ниска от парламентарните. Ще има хора, които ще гласуват само на парламентарните избори, не и на президентските.

Действително е логично при избори две в едно да се вдигне активността и за президентските избори. Провеждането на двата избора поотделно, но с малка дистанция във времето (защото кампаниите няма как да не съвпаднат) е възможно допълнително да свали активността. По- ниската активност намалява шансовете на президента Радев да бъде избран на първи тур, доколкото за това е необходима над 50 % избирателна активност, независимо от резултата. Аз очаквам по-ниска активност на президентските избори спрямо парламентарните поради това, че изборите или ще бъдат много близо един до друг или в един ден, както и поради това, че не се вижда сериозна интрига на президентските избори.

А как ще е отрази кампанията на партиите за президентските избори, ако са две в едно? Дали това ще им даде възможност за по-силна кампания за техните кандидати за президент, или ще ги принуди да неглижират президентската кампания след като и Радев се очертава като фаворит?

В момента изглежда сигурно, че ГЕРБ ще издигне алтернативен на Радев кандидат за президент. Докато за нито една от другите парламентарни партии това не може да се каже със сигурност. Да обърна внимание на един технически детайл - при избори две в едно ще бъде проведен един общ жребий за номерата на участниците. Водещ в случая ще бъде президентският избор, защото той е редовен, а не предсрочен. Това означава, че ако една партия участва със своя кандидатура в президентските избори, тя ще запази този номер, който е изтеглила и за парламентарните избори. Но ако не участва в президентските, или ако подкрепя кандидат, издигнат от инициативен комитет, както най-вероятно ще бъде с кандидатурата на Радев, тогава ще тегли отделен жребий за парламентарните избори и той ще е с някакъв по-заден номер, след като се изчерпят номерата за участие в президентските избори. Т.е. чисто технически изглежда, че партиите ще имат интерес да участват в двата избора, за да имат един и същ номер и на двата избора. Как ще повлияе това, не мога да кажа, дали ще ги накара да издигат кандидати, но със сигурност при извънпарламентарните партии има такива, които ще предпочетат тази възможност именно с цел да популяризират своя номер за участие в парламентарните избори по-успешно, независимо колко е сериозна президентската им кандидатура.

Какво означава за партиите да водят кампания две в едно - това затруднява или улеснява?

От една страна, воденето на две паралелни кампании със сигурност създава организационни затруднения. От друга страна, партиите ще разполага примерно с двойно по-висок лимит за финансиране на изборите, двойно повече безплатно телевизионно време в обществените медии и др.

Интервюто взе Мирела Веселинова