Форумите на медийни сайтове - новата плячка на руските тролове

Reuters

Форумите на медийни сайтове - новата плячка на руските тролове

Екип от университета в Кардиф установява схема за дезинформация в европейски и американски медии, насочена основно към руските читатели

5120 прочитания

Reuters

© Reuters


Ново изследване на учени от университета в Кардиф, Великобритания, показва, че форумите за коментари в медийните сайтове се превръщат в ключов елемент в руска схема за дезинформация.

Става въпрос за международна, многоезична операция, която обхваща както руски, така и чуждестранни издания, сред които сайтовете на Washington Post, The Times и Le Figaro, както и български онлайн всекидневници като "Дневник" и "Факти.БГ". Авторите на разследването установяват косвена връзка между троловете и руското правителство.

Как работи схемата

Руски тролове създават на практика фалшиви профили в сайтовете на утвърдени западни издания, представяйки се за местни читатели. С тях активно публикуват коментари с проруско/антизпадно съдържание под статии, които са критични спрямо политиката на Кремъл. Според авторите на изследването "често тези коментари биват позиционирани рано в дискусията, с което задават нейния тон".

Впоследствие руски медии се позовават на същите коментари в публикации, които "информират" местната аудитория, че западното общество подкрепя Русия независимо от официалните политики на европейски държави или САЩ спрямо страната.

Тези статии се разпространяват както от големите държавни медии, така и от по-малки сайтове. Социалните мрежи Facebook, Twitter и Telegram също са канали за разпространението им. В някои случаи и западни онлайн издания превеждат статиите и ги представят като достоверни източници на информация относно обществените нагласи спрямо Русия.

"Руски тролове са таргетирали западни медии и преди. Това, което отличава настоящата кампания, е широкият й международен обхват, както и това, че се основава на единна методология", се казва в доклада на университета в Кардиф.

Защо е предпочитана

"След събитията от 2016 г. и особено след като редица профили на руски тролове бяха свалени от социалните медии заради дезинформационната кампания около президентските избори в САЩ, платформи като Facebook създадоха по-точни методи за разкриване на координирано неавтентично поведение. Така авторите на дезинформация са били принудени да търсят други слабости в медийната екосистема. Данните ни сочат, че те са идентифицирали секциите за коментари като нова слаба точка, през която да проникнат", казват британските учени.

Причината за тази уязвимост на медиите се крие в модела им на финансиране. Мнозинството от изданията, най-вече пазарните, зависят от рекламни приходи. От своя страна тези приходи са свързани с броя на читателите, както и степента, в която те се ангажират със съдържанието. Именно затова регистрацията в техните интернет форуми е изключително лесна и рядко изисква доказване на идентичност.

"Това е проблем както в България, така и на световно утвърдени медии като The Times и The Guardian", каза за "Капитал" Дияна Добрева, научен асистент в кардифския Crime and Security Research Institute и част от екипа, работил по изследването.

В рамките на тролската схема един и същ потребител може да управлява редица профили, през които да разпространява дезинформация, както и да генерира харесвания на собствените си коментари, което пък ги прави по-видими за останалите читатели. Проучването, базирано на 10 платформи, които дават достъп до секциите за коментари на 18 водещи медии в Обединеното кралство, сочи, че "няма доказателства за какъвто и да е механизъм за предотвратяване на неавтентичното поведение в такива форуми". Що се отнася до статиите с политическа тематика, които са предмет на изследването, учените отбелязват и слаб медиен надзор.

Връзката с Кремъл

Основна роля в разпространението на проруските коментари играе проектът inoSMI, директно свързан с държавната платформа Russia Today. Проектът е изцяло посветен на проследяването и превода на чуждестранни новини в Русия. Мнозинството от статиите, които цитират проруски коментари в западни медии, се появяват именно там и след това се препубликуват от други руски издания.

Ключов посредник в разпространението на фалшивите коментари е платформата News Front. За разлика от inoSMI нейната задача е да разпространява дезинформацията извън Русия. Изданието излиза на 9 езика, сред които и български. Именно българският сайт на News Front е препубликувал най-голям брой статии с проруски коментари от inoSMI в периода на проучването.

News Front е една от организациите, срещу които американското Министерство на финансите наложи санкции във връзка с опити за намеса в президентските избори през 2020 г. Според американските власти базираното в Крим издание е работило с агент на руската Федерална служба за сигурност по операция за дискредитиране на неправителствена организация за защита на човешките права. News Front системно публикува и дезинформация за ваксините срещу Covid-19.

Българската следа

Анализът на изследователите от Кардиф се основава на броя статии в inoSMI, които цитират читателски коментари от съответна държава и медия. Обобщените данни сочат, че от февруари до април тази година 41 статии в inoSMI са базирани на читателски коментари от британски медии, а 35 - от американски. Като се има предвид размера на медийните пазари във Великобритания и САЩ, тези данни не са толкова изненадващи.

Третият в класацията обаче буди учудване. Става въпрос за България и 33 статии, позоваващи се на коментари в местни издания. Най много от тези коментари са се появили на сайта "Факти.БГ", следвани от "Дневник", "Гласове" и други онлайн издания.

"Научихме, че руските тролове не таргетират конкретна група медии - например само леви, десни или центристки. Личната ми теория е, че те подбират платформите според това къде могат да пробият най-лесно, къде има опция за читателски коментари и къде бариерите за създаване на коментари са най-малко", каза Дияна Добрева.

Тя смята, че в главната цел на тази кампания е да създаде усещането, че - например в България - българите преобладаващо подкрепят Русия. Но тя е насочена основно към руските, а не към българските читатели.

Статиите, които цитират фалшивите коментари в български форуми, не предизвикват особен интерес сред потребителите на inoSMI. За трите месеца на изследването - публикациите, позоваващи се на "български" коментари, имат средно по 9146 четения. За сравнение, тези за Китай имат по близо 64 хил. четения, за Италия -- по 57 хил., за САЩ - по 35 000.

Ново изследване на учени от университета в Кардиф, Великобритания, показва, че форумите за коментари в медийните сайтове се превръщат в ключов елемент в руска схема за дезинформация.

Става въпрос за международна, многоезична операция, която обхваща както руски, така и чуждестранни издания, сред които сайтовете на Washington Post, The Times и Le Figaro, както и български онлайн всекидневници като "Дневник" и "Факти.БГ". Авторите на разследването установяват косвена връзка между троловете и руското правителство.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


7 коментара
  • 1
    dzo26648504 avatar :-|
    dzo26648504

    100% дезинформация е съответното "изследване". Просто на Запад не могат да се примирят с факта, че в обществото има и различни от налаганата от пропагандната им машина гледни точки.
    Точно вчера разгледах съответния руски сайт, който превежда статии и коментари от чужди медии, включително от Дневник и Факти. Да се твърди, че цитираните коментари са от руски тролове е нелепо, защото във Факти например преобладаващите мнения и оценки винаги са били проруски и антиамерикански, както и в българското общество като цяло.
    Колкото до Дневник, където съотношението проруски-антируски настроения са да речем 1:2 или 1:3, цитираните потребители са познати във форумната общност и пишат от години, влизат в дискусии и т.н. Троловете имат по-друго поведение.
    Другата лъжа е, че в руския сайт попадали само проруски коментари за да се внушава, че населението на Запад одобрява руската политика. Не се забелязва подобна закономерност. Подбират се що-годе обосновани коментари, колкото и малко да са те в новинарските форум - и проруски, и антируски; до степен, че руските потребители пък, пишещи отдолу, са откровено подразнени и мненията им са от типа "а България какво е произвела", "Неблагодарници" и т.н.
    Западните медии и най-вече грантаджиите могат само да се поучат от плурализма в този руски сайт. Ето един пример:

    https://inosmi.ru/social/20210906/250446900.html

  • 2
    ausbilder avatar :-|
    ausbilder

    Най-големият проводник на руската пропагандна машина в България от години е сайта Блиц. Там почти денонощно се приписват лъжите и манипулациите от "независимите" руски държавни медии. Ако бяхме сериозна държавна отдавна този сайт и особено финансирането му щяха да бъдат във фокуса на ВКР.

  • 3
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Ахам, харесвали българите Русия масово... ама друг път. Проруски настоените у нас хора са много по-малко, отколкото им се иска на разни другари, особено сред населението под 50 годишна възраст. С естественото отмиране на по-възрастната част на населението у нас, мераците към Русия хептен ще се стопят, каквато и ще пропаганда да се сипе от медиите. Всеки нормално мислещ човек знае, че от североизточната сатрапия никога нищо хубаво не е произлязло за човечеството. И тенденцията на игнориране на Русия (и у нас) само ще се задълбочава, Слави Богу...

  • 4
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    Руската пропагандна машина успешно вършее по форумите на българските сайтове откакто тези сайтове ги има. Най-фрапантният случай обаче е Facebook, където кремълските тролове и ботове вече са спечелили (дез)информационната войната без никаква ответна реакция от Запада.

  • 5
    soljafkraist avatar :-|
    Soljafchrist

    До коментар [#] от "":
    Най-проруски сие pogled.info. В Блиц съм виждал критични материали за Русия (под формата на клюки за някой от приближените на Путин.

  • 6
    fbr45306322 avatar :-|
    MyTwoCents

    До коментар [#1] от "dzo26648504":

    Заяви поредният новорегистриран трол...

  • 7
    selofia avatar :-|
    Селофия

    Политиката на руката държава се съдържа в поддръжката на конфликти и нестабилност в съседните страни, ако там не са на влат някви диктатори, като Лукашенко, Янукович, разните му там стани.. Затова има Абхазия, Транс-истрия, Южна Абхазия, Нагорни Карабах, Крим, Нахичеван, Луганска, Донбаска републики - там, където руснаци са били шефчета.
    Много напомня сърбите и ролята им в управлението на Югославия. Конфликтите са с общ произход.
    Руската държава желае и ЕС да е нестабилен, и зависим като БГ от петрола§газа по тръбите.. Русия е енергиен придатък на Европа - и те го знаят, но техните олигарси се опитват да се възползват от това като политтояга... Иначе мужика в Тула може да се замисли защо той е с едни черни пътища, а в Грузия си пият винце и им е шукарно..
    В Прибалтика, напр. руснаците са със сиви паспорти - второ качество граждани на ЕУ.. Все едно при нас мангалите да са с оранжеви ЛК.. Това обаче не пречи на олигарсите да перат яко пари през тях. Револют напр. е продукт на една такава група.
    Това как спамели - ми ако си прозд, или корумпиран предател като Манчев, и св. ап. Андрей да ти умие очите - все Путин ще ти е светило..
    Освен това проблеми има и с китайските хакери /използват РУ като гейтуей/, които преследват подобни на руските интереси срещу ЕС. Чаймерика няма интерес от трети противник - обаче Мути обвинява.. руснаците...
    Затова се атакуват сайтове с услуги, особено в страни с нестабилна/нова демокрация... Ако еврото стои срешу долара/рублата/юана като силна валута, колко може да издържат англосаксонските финансови центрове?..
    Аз смятам, ще след Путин е нужно на Русия да се предложи да стане член на НАТО, както и асоцииране както Турция към ЕС... Само тогава ни китайци, ни арапи, ни почитателите на Морган Фриман няма да имат друга алтернатива, освен сериозно да се замислят кви ги вършат.. Ирак, Либия, Сирия, Афганистан, Лат. Америка.. Африка..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход