К: България | ВОЛТ може да е една от партиите зад Петков&Василев, изборите ще струват 124 млн. лв.

И още: МВнР потвърди за трима загинали български бивши военни в Кот д'Ивоар, товарен кораб заседна в Черно море

Кирил Петков и Асен Василев
Кирил Петков и Асен Василев    ©  Велко Ангелов
Кирил Петков и Асен Василев
Кирил Петков и Асен Василев    ©  Велко Ангелов
След края на бурния парламентарен живот миналата седмица новините в политиката и държавното управление днес се случваха на много по-бавни обороти. Информационният поток в понеделник продължаваше да е концентриран върху обявените вчера официално политически намерения на министрите от предишния служебен кабинет Кирил Петков и Асен Василев.

Кои са водещите световни новини в четвъртък може да прочетете тук.

Най-важните пазарни и бизнес събития от деня са събрани накратко тук.

НАЙ-ВАЖНОТО ОТ ДЕНЯ

Председателят на ВОЛТ твърди, че ще е една от партиите в коалицията зад Кирил Петков и Асен Василев

Какво се случи? "Ние сме пред подписването на споразумение, което да осигури явяването на коалицията "Продължаваме промяната", заяви пред БНР председателят на партия ВОЛТ Настимир Ананиев. В неделя Кирил Петков и Асен Василев заявиха, че ще търсят вече регистрирани партии, които да направят коалиция с избраното от тях име. Според двамата бивши министри в служебното правителство това се налага, тъй като сроковете за регистрация на политическа партия от месеци не им позволяват да направят нова преди изборите през ноември. ВОЛТ е създадена, след като Ананиев напуска предишната си партия - Движение "България на гражданите". На последните избори ВОЛТ беше част от коалицията "Изправи се БГ! Мутри вън!", но сега явно ще я напусне.

Защо това е важно? При представянето на политическите си намерения Кирил Петков и Асен Василев заявиха, че освен ВОЛТ преговарят с още шест политически партии за сформиране на коалиция. Финалният избор с кого ще участват на изборите ще е показателен за нивото на тяхната политическа хигиена.

МВнР потвърди за трима загинали български наемници в Кот д'Ивоар

Какво се случи? Трима български граждани действително са загинали при катастрофа с военен хеликоптер Ми-24 на 10 септември 2021 г. в африканската република Кот д'Ивоар. Това бе потвърдено днес от Министерството на външните работи (МВнР) чрез посолството ни в Нигерия, което е успяло да удостовери информацията по неофициални канали.

Щурмовият вертолет се е разбил по-миналия петък по време на разузнавателна мисия, извършвана край границата на Кот д'Ивоар с Буркина Фасо в северната част на страната. На борда му е имало пет души, като нито един от тях не е оцелял. По неофициална информация мисията е извършвана нощем и при тежки метеорологични условия. За момента причината за инцидента не е потвърдена, но през последните месеци регионът е обект на серия джихадисти атаки, за които се смята, че са извършени от свързани с "Ал Кайда" ислямски милиции.

Защо това е важно? Хеликоптерът Ми-24 най-вероятно е бивша българска машина, която е изнесена преди години за африканската република от частната българска фирма "Металика АБ" след капитално-възстановителен ремонт в "Терем-Летец" или в "Авионамс". Екипажът й е бил съставен от бивши български авиатори, напуснали военна служба.

Още новини от деня:

Изборите ще струват близо 124 млн. лв.

Правителството одобри план-сметката за разходите по провеждането на изборите през ноември. Средствата в нея са 123.8 млн. лв., като това е почти двойно повече от разходите за изборите през юли. Причината за по-големите разходи е, че този път ще се гласува едновременно за парламент и президент, а изборите за държавен глава вероятно ще бъдат в два тура.

Товарен кораб заседна в Черно море до скалите на Камен бряг

Товарен кораб под панамски флаг заседна в скалите на местността Яйлата до Камен бряг, на северното черноморско крайбрежие. Екипажът е загубил управлението и той е корабокруширал. Плавателният съд е превозвал торове и е тръгнал от пристанището Южний в Украйна, като е трябвало да пристигне във Варна.

Според директора "Аварийно спасителна дейност" в Изпълнителната агенция "Морска администрация" най-вероятната причина за инцидента е "неадекватно състояние на вахтените".