МВР и строителите: кой изнася пари в Дубай, кой бе арестуван и коя е банката, свързана с Борисов

Някои от отговорите на въпросите, които вицепремиерът Бойко Рашков и акцията на ГДБОП снощи постави

Незаконното строителство на "Хемус" без разрешение за строеж, със заобикаляне на откритите процедури и нарушаване на принципите на Закона за обществвени поръчки стигна до арести и акции из страната.
Незаконното строителство на "Хемус" без разрешение за строеж, със заобикаляне на откритите процедури и нарушаване на принципите на Закона за обществвени поръчки стигна до арести и акции из страната.    ©  Надежда Чипева
Незаконното строителство на "Хемус" без разрешение за строеж, със заобикаляне на откритите процедури и нарушаване на принципите на Закона за обществвени поръчки стигна до арести и акции из страната.
Незаконното строителство на "Хемус" без разрешение за строеж, със заобикаляне на откритите процедури и нарушаване на принципите на Закона за обществвени поръчки стигна до арести и акции из страната.    ©  Надежда Чипева
*Статията е актуализирана в петък, 5 ноември, 13:20 часа с цитата на Бойко Рашков, че банката на близкия до Бойко Борисов човек не е БАКБ.

След обявената преди седмици мащабна проверка на схемата "Автомагистрали", по която десетки фирми без конкурси са получили над 1 млрд. лв. аванси за строителството на магистрала "Хемус", от снощи МВР стартира акция и започна претърсвания и арести в три области според информация на БНР.

Днес вътрешният министър Бойко Рашков обяви, че операцията продължава, като не уточни кои са областите, и обеща, че ще даде всички детайли на пресконференция в петък. Но какво се разбра дотук:

  • Със сигурност обект на проверка е най-големият получател на суми за бъдещото строителство на магистралата - благоевградската строителна компания със старо име "Агромах" и ново "Грома холд", както и свързаната с нея "Водно строителство - Благоевград". За тях това не е първият сблъсък с ГДБОП.
  • Енигматична неназована компания е започнала тази година преводи към дубайски сметки, като общо пренесената сума е 21 млн. лв. Според изказване на Рашков отпреди седмица става въпрос за "велик, а може би и жилав" човек, като това описание, а и информация на друг източник на "Капитал" навеждат към Велико Желев, собственик на варненската група "Хидрострой". Това е вторият най-голям получател на аванси по "Хемус". Около преводите вътрешният министър намеси и банка, която била свързана с Бойко Борисов. Желев не отговори на обажданията на "Капитал".

А ако някой не е следил сюжета, трябва да припомним, че ГЕРБ даде на държавната "Автомагистрали" милиарди, за да се завърши "Хемус". Въпросната фирма беше без нужния опит и без достатъчно техника и хора, затова въпреки че е забранено по закон, разпредели задачите между частни фирми, даде им многомилионни аванси за непроектирани участъци и години по-късно властта се чуди изчезнали ли са парите. А тъй като няма и банкови гаранции по договорите, не може да си ги вземе обратно.

Коя е банката

"И тези средства са преминали през една банка, собственост на Бойко Борисов и с този собственик на тази банка Бойко Борисов преди години е имал общи фирми. Така че разследването продължава и ние ще информираме цялата общественост."

Откъслечното и леко несвързано изречение на вътрешния министър по повод на преведените 21 млн. лв. не назовава изрично банката и вече предизвика реакция на лидера на ГЕРБ. Няколко часа след изказването на Рашков Борисов обяви че няма банка и го заплаши със съд, ако до утре не каже коя е "за да отиде да си седне в кабинета в нея".

Пред жуналисти в петък вътрешният министър Бойко Рашков отрече обаче банката, за която говори, да е БАКБ, каквито предположения се появиха след неговото първо изказване . "Не, не е банката на Цветелина Бориславова", каза той в края на прексонференцията на МВР по повод авансово отпуснатите пари за "Хемус". И каза, че става въпрос за банка на много близък човек до Борисов, като изреди Маргините, Маджо, Пашата. Банка, която отговаря на този профил е Интернешънъл Асет банк, която от години е близка до бившата групировка СИК и Младен Михалев-Маджо.

За "разгрома" на "Грома"

Сред задържаните в акцията по информация на "Свободна Европа" е мажоритарният акционер в дружеството "Водно строителство - Благоевград" и управител на фирмата "Грома холд" Виктор Велев.

Велев не е първият арестуван шеф от групата - тя е участвала в доста драматични сюжети през годините.

До 2015 г. "Грома холд" заедно с дъщерното си "Пътища Пловдив", което също се ребрандира - в "Европейски пътища", печелеха поръчки за над 200 млн. лв. от пътната агенция. Същата "Агромах" се притече на помощ за отсечката от магистрала "Струма" след Сандански, където строеше гръцката фирма "Актор". Строителството се забави драматично и именно благоевградската фирма беше привлечена да спаси положението, тъй като имаше риск да се загуби еврофинансирането за магистралата. "Агромах" завърши пътя и лично премиерът Борисов откри отсечката през септември 2015 г.

През 2016 г. по време на събор в благоевградското село Черниче бившият ѝ неофициален шеф и собственик на "Агромах" Методи Бачев, който почина през 2020 г., отправи публично нецензурни думи по адрес на тогавашния премиер Бойко Борисов. След това прекара вечерта в ареста.

През март 2016 г. ГДБОП и Националната агенция за приходите проведоха акция срещу "Агромах", а прокуратурата съобщи, че дружеството е ощетило бюджета с 14 млн. лв. с ДДС. Схемата включвала създаване на дъщерни дружества, използвани за договори с подизпълнители, които после синхронно са прехвърлени на малоимотни лица. Тоест фирмата не е била изрядна към държавата и партньори и уязвимостта ѝ по тази линия е улеснила тъмните сделки с властта. В строителния сектор пък обяснението за проверката на ГДБОП и НАП беше, че атаката е поръчана от Делян Пеевски, тогава все още с интереси в строителния сектор. През май 2017 г. на шестима души от ръководството на строителната фирма "Агромах", сред които и на Методи Бачев, бяха повдигнати обвинения за участие в престъпна група за данъчни престъпления.

Към днешна дата няма информация какво се случи с това разследване.

През май 2017 г. звеното "Антикорупция" заедно с ДАНС отново влязоха в пътната агенция и взеха документи, свързани с отсечка от магистрала "Марица" по поръчки, свързани със същите компании.

Известно време групата беше в немилост и беше отстранявана от всеки търг на пътната агенция. След това обаче започнаха победите. През 2019 г. обединение на трите фирми - "Грома холд", "Европейски пътища" и "Водно строителство - Благоевград", спечели поръчка за отсечка от пътя Видин - Ботевград със забележително скъпа оферта - отсечката, дълга 13 км., за цели 44 млн. лв. над предвиденото - офертата на обединението е 222.4 млн. лв.

Фирмата на Виктор Велев, "Водно строителство - Благоевград", е победител в търга за част от източното платно на "Струма" при Кресненското дефиле за 420 млн. лв. без ДДС.

Ръстът на приходите на "Европейски пътища" пък е впечатляващ - от 72 млн. лв. през 2018 г. компанията стига над 181 млн. лв. през 2020 г. Фирмата отговаря за поддържането на пътища в област Пловдив и Пазарджик, като през този договор с Агенция "Пътна инфраструктура" е получила над 200 млн. лв. за 2019-20 г., сочи справка от юни тази година.

"Грома холд" и "Водно строителство - Благоевград" пък са получили 14 млн. лв. за Благоевград и Смолян по такива договори за същия период.

От Варна до Дубай

Засега по другия паралелен сюжет около "Хидрострой" и мистериозния превод няма информация за арести. Нейният собственик Велико Желев, преди да стане един от най-влиятелните бизнесмени в строителството, е бил държавен пътен шеф. По времето на кабинета "Сакскобургготски" е съветник на регионалния министър Валентин Церовски, след това е назначен за зам.-шеф на Агенция "Пътища" (сега Агенция "Пътна инфраструктура"), за малко е бил и неин шеф. Временно е и съветник на регионалния министър Асен Гагаузов в правителството на БСП в периода 2005 - 2009 г.

От 2015 г. насам неговата компания "Хидрострой", регистрирана във Варна, е в топ 5 на най-големите фирми в строителството. Той е и собственик на "Пътстрой Бургас", която тази година се преобразува в "Пътстрой ВДХ". Преди пет години Желев купи и "Водстрой 98", сега ВДХ, която до 2016 г. се свързваше с Делян Пеевски. Той има участие и в "Пътни строежи - Велико Търново", а неофициално името му се свързва и с "Инфра експерт" хасковската АБ и "Битумина Гмбх", чиито краен собственик е Христо Атанасов, общински съветник от ГЕРБ в община Аксаково, област Варна.

Общо оборотът на изброените фирми от орбитата на Желев за 2020 г. е над 520 млн. лв.

Според два източника "Хидрострой" и свързани с нея дружества строяха "Хемус" точно след Боаза, където приключваше техният официален участък, а и между пътен възел Летница и Велико Търново, което е лот 5, за който сегашният директор на ДНСК Влади Калинов обяви преди дни, че се строи без документи и незаконно.

Браншовата камара "Пътища" очаквано се обяви против арестите

С мигновена реакция съсловната организация осъди арестите на строители и ги обяви за репресията срещу частния бизнес. "Управителният съвет на Българска Браншова Камара "Пътища" категорично осъжда и се противопоставя на действията на органите на реда през последните часове. В сряда вечер служители на ГДБОП задържаха и разпитаха представители на пътностроителни фирми заради изпълнението им на договори, свързани с изграждането на автомагистрала "Хемус"", се казва в становище на камарата. В него обаче няма и дума за законността на строежите по трасето на "Хемус", за преведените аванси за стотици милиони без реални действия срещу тях и за начин, по който самите фирми са били избрани за изпълнителни от държавната "Автомагистрали" без конкурс и ценово състезание.

Вместо това в писмото се казва, че камарата няма да позволи нейни членове да бъдат възпрепятствани умишлено да извършват дейността си. Но не става ясно какво точно би направила организацията в тази посока.

"Всички фирми, членове на камарата, изпълняват своите отношения с възложителите съгласно сключените договори. Контрактите, свързани с изграждането на магистрала "Хемус", спазват всички принципи и изисквания на българското законодателство", твърдят пътищарите. От Министерството на регионалното развитие обаче смятат, че няма разрешителни за строителство по предмета на въпросните договори, а самите те са сключени на принципа "инхаус", без конкурси.