Бойко Рашков пред "Капитал": Прокуратурата е направила всичко, за да няма самопризнания къде са отишли парите за "Хемус"

Главният прокурор Иван Гешев е зависим от предишната политическа власт и прокуратурата изпълнява политически поръчки, заявява министърът на вътрешните работи в интервю пред "Капитал"

"Източването на парите за строителство на АМ "Хемус" е престъплението на века."
"Източването на парите за строителство на АМ "Хемус" е престъплението на века."    ©  Надежда Чипева
"Източването на парите за строителство на АМ "Хемус" е престъплението на века."
"Източването на парите за строителство на АМ "Хемус" е престъплението на века."    ©  Надежда Чипева

След като изкара два последователни мандата като служебен вътрешен министър, Бойко Рашков стана новият министър на вътрешните работи в редовния кабинет на Кирил Петков, а името му веднага стана повод за остро противопоставяне от ГЕРБ.


Междувременно, между МВР и прокуратурата отново избухна скандал по повод разследването за източването на 53 млн. лева за строителството на лот 5 от магистрала "Хемус", което Рашков определя като престъплението на века. Задържан бе 42-годишният Борислав Колев, изпрал парите чрез мрежа от кухи фирми с подставени лица, по сметките на които били преведени сумите, а след това те били изтеглени кеш и следите им се губят. Разследващите от ГДБОП са уведомили наблюдаващите прокурори, че Колев е готов да даде самопризнания срещу оставянето му под домашен арест и споразумение за обвинението, но прокурорите, вместо да приемат тази единствена възможност да се разкрие пътят на парите, обвиниха полицаите в натиск и си подадоха отвод. Рашков коментира, че това е съзнателен ход да се блокира разследването.

Бойко Рашков е червена линия, казаха от ГЕРБ, няма да водим диалог с кабинета, докато той е там. Как ще коментирате?

Струва ми се, че това е някакъв формален повод да се откаже съпричастност към идеите на "Продължаваме промяната" (ПП) като нова политическа формация, която набра много бързо преднина пред всички останали партии. И тъй като идеите на тази формация са точно борба с корупцията като основополагаща цел в тяхната програма, най-малко ГЕРБ са партията, който би могла да съдейства по какъвто и да е начин за това. В новата ни история нямаме друг период като тези 10-12 години управление на ГЕРБ, през който да са извършени толкова много корупционни действия от различни представители на тази партия. Такава гигантска корупция не си е позволявала нито една друга политическа партия. Черешката на тортата се оказаха разкритията около АМ "Хемус". Така че това е основната пречка за каквото и да е единение между ГЕРБ и новата коалиция в парламента и новата партия ПП. И тъй като от ГЕРБ няма как да обяснят тази обективна причина, те използват някакво оправдание в мое лице. Освен това, те вероятно не могат да се примирят, че именно поради действията на МВР под мое ръководство на последните избори през ноември подкрепата за ГЕРБ е паднала с около 250-330 хиляди избиратели в сравнение с април, което е изключително тежка загуба за всяка партия. Вероятно виждат в мен основната причина за този изборен крах.

Вие единствен от всички министри в това правителство се оказвате заплаха или пречка за ГЕРБ.

Заплаха или пречка не само заради този изборен резултат. В МВР през последните 7 месеца се извърши изключително мащабна дейност по разследване, включително и оперативно-издирвателна дейност, която ни доведе до разкрития, които никой не е подозирал. ГЕРБ са извършвали едно престъпление, което аз с пълно основание и убеденост наричам престъплението на века. Не може в една нормална демократична страна, ако управлението е честно, прозрачно и демократично, то да допусне да се започне изграждането на магистрала без никакви строителни книжа, докато това се изисква от всеки гражданин, за да построи дори и една ограда. Не може да се отпуснат повече от 1.5 млрд. от държавния бюджет и изведнъж да се окаже, че те не са отишли за строителството. Да се използват абсолютно криминални начини за присвояване на тези бюджетни средства, за които не е ясно и до момента - въпреки няколкомесечното разследване - дали са в някои частни сейфове, дали са изнесени в чужбина, дали са в партийни каси и т.н. Няма нормална държава в съвременния свят, където да се позволява получаването на милиони кеш от една банка, които уж са за строителство на магистрала. Известно е, че от 30 000 лв. нагоре задълженията по договор по принцип трябва да се реализират чрез банков превод. Този въпрос трябва да се постави на бившия премиер Борисов и, разбира се, на министрите Нанков и Аврамова, защо е допуснато "Автомагистрали" да превеждат по този начин сумите, които да изчезват като вода в пясък.

Това не е ли и по вина на самата банка?

Не, не бих казал. Банката има задължение по закон, когато се усъмни в реда за преводите и в произхода на сумите, да уведоми ДАНС. Банката е уведомявала тази държавна служба.

По кое време?

По времето, когато на власт са ГЕРБ и председател на ДАНС е Димитър Георгиев. Банката е уведомявала, но реакция от тази служба и конкретно от нейната финансова дирекция не е последвала. Така и към момента не знаем къде са отишли тези пари.

Добре, какво очаквате вие от разследването за АМ "Хемус" при този конфликт с прокуратурата, който се получи преди дни точно по повод на това разследване, при което се оказа, че дори не могат да се снемат самопризнанията на единствения обвиняем? А, както вие сам казахте, той единствената връзка с тези пари.

Аз съм изненадан, разбира се, макар и не толкова, като имам предвид поведението на прокуратурата от години насам. Очевидно е обаче влиянието на Гешев, Главния прокурор на ГЕРБ (подчертавам това!). Казано накратко: обвиняемият е поискал да направи самопризнания, а прокуратурата е направила всичко възможно да не се получат тези самопризнания. Това щеше да скъси пътя на разследването и да можем ние да знаем по най-бързия начин къде този човек е носел чувалите, чантите с парите, които е получавал от съответната банка през кухите фирми, създадени нарочно с тази цел - да се прикрие пътят на парите. Дори съответната служба, която води разследването, знаейки, че има намерение за признание, е била подготвила три екипа, които веднага да тръгнат да проверяват тези самопризнания. Но прокуратурата изигра своята, бих казал, зловредна роля и осуети бързия отговор на въпроса къде са занесени парите, към кои етажи на властта са отивали тези огромни материални ресурси.

За мен това е направено съзнателно, защото по такъв начин се прикрива онзи, който е получавал тези средства. И затова прокуратурата се опитва да прехвърли отговорността и да си измие ръцете като започне разследване срещу полицаите.

Видях една пресконференция в неделния ден от ръководството на прокуратурата и се убедих лично, че количествените струпвания на прокурори, въобще не водят до някакви качествени обяснения във връзка с намесата на прокуратурата.

За голямо съжаление виждам, че е излязла и една декларация на Камарата на следователите, която няма отношение към това разследване, тъй като те започнаха през лятото разследване също по отношение на престъпление във връзка с АМ "Хемус", но и до настоящия момент обществото не е научило да има конкретни резултати. Излиза, че когато органите на МВР се натъкнат на доказателства или направят опит да съберат такива, които разкриват цялата картина на тази мащабна престъпна дейност, прокуратурата се явява като орган не за спазването на законност, не за съдействие на тези служби да си свършат работата, а обратно - да стопират тяхната дейност. А наблюдаващата прокурорка е взета със служебна кола на ГДБОП от дома, в който живее в "Люлин", защото не е знаела дори къде се намира ГДБОП. Как тогава тя наблюдава непосредствено и постоянно развитието на следствието по това дело, както изисква законът? Как да си обясним нейната абсолютна незаинтересованост дали този обвиняем ще направи признание или не - нещо, което с просто око се вижда от съобщенията, които са си разменили тя и разследващите полицаи, и което те прецениха, че е добре да бъде изнесено в публичното пространство. И ред други въпроси има.

Ние постигнахме страхотен успех при това разследване, два пъти по-бързо отколкото е разследването в Националната следствена служба, а прокуратурата намери начин да го стопира и така ни затрудни не се знае в каква степен.

В публичното пространство се чуха опасения, че и обвиняемият по разследването на АМ "Хемус" Борислав Колев, който е под домашен арест, също е застрашен. Той има ли охрана?
Няма охрана. Ангажимент на прокуратурата е да вземе мерки да му бъде назначена охрана след като вече пак по нейна вина самоличността му не може да бъде скрита.

Доколко това е наложена линия на поведение от главния прокурор Гешев, защото в този смисъл са някои ваши изказвания? И как да се реши този проблем?

Аз съм убеден, че колкото и Гешев да говори, че той е само административен ръководител, той директно дава указания по отделни разследвания. Дори имам уверението на колеги от прокуратурата, които са ми казвали, че Специализираната прокуратура е на пряко ръчно управление от Гешев. Което влиза в много остро противоречие с изявленията му напоследък в публичното пространство, че той бил само административен ръководител. Интересно тогава, какъв е бил минала година г-н Главният прокурор на ГЕРБ, когато изнасяше информация по непосредствено разследвани престъпления. Когато по негово разпореждане публикуваха в медиите разговори, включително на най-високо ниво, имам предвид известния запис на президента с началника на ВВС Стойчев, записи от разговори на един известен бизнесмен със служител от президентската администрация, разговори на депутати с определени лица, разговори, които са водили протестиращи и т.н. Гешев не е ли бил и тогава само административен ръководител? Защо неговото поведение в момента е различно от това, което имаше миналата година, дали защото сега не може да се опре на бившата политическа власт. По волята на българския избирател ГЕРБ не е водеща политическа сила. Политическата подкрепа на Гешев вече я няма, а общественото доверие към него вероятно клони към нула.

Добре, но той има 7-годишен мандат. Непоклатим. И тук въпросът опира до концепцията за решаване на този проблем. От ваша гледна точка - проблемът в Гешев ли е или опира до уредбата на прокуратурата, а и на следствието.

Решението на този проблем виждам в няколко насоки. Най-напред ще трябва да се изработи механизъм чрез промени в нормативната уредба, който да направи възможно предсрочното прекратяване мандата на главния прокурор и на другите ръководители на съдебни звена, доколкото в момента това е практически невъзможно, тъй като е свързано с особени затруднения. Не може един главен прокурор да уронва престижа на съдебната власт, не може заради негови изказвания и поведение България да бъде осъдена от Съда в Страсбург, не може по негово разпореждане да се извършва буквално нахлуване в президентската институция, не може той да си позволява да изрича закани срещу държавния глава - как щял да изчака на президента да му изтече мандатът и т.н. И други нарушения, които съм описал подробно в едно предложение, което бившият министър на правосъдието Янаки Стоилов внесе във ВСС.

Второ, ще трябва да се помисли по самите процесуални закони след като практиката от последните години показа, че когато главният прокурор е очевидно свързан с политическата власт, която управлява и която е вършила престъпления по това време, след като тази политическа власт падне, тя няма да бъде разследвана, защото главният прокурор се явява пазител. Разследващите органи, и не само тези, които са в съдебната власт, трябва да имат по-широка оперативна самостоятелност, за да могат не само да образуват досъдебно производство, както беше преди двайсетина години, но те да могат самостоятелно да повдигат и предявяват обвинение, без да търсят непременно съдействието на прокурора. Да могат да искат самостоятелно от съда да извършват действия като претърсване и изземване например, без посредничеството на прокурора и по такъв начин много по-бързо да събират необходимия доказателствен материал. Защото една политически ангажирана прокуратура това няма да го позволи. С такива промени няма да се засегне правомощието на прокурора по конституция да упражнява надзор за законност, защото по силата на действащия НПК наблюдаващият прокурор е длъжен и може по всяко време да упражни надзор за законност и да следи непрекъснато за разследването, да дава указания, да отменя незаконосъобразните актове и т.н.

Принципът е, че върху действията, с които се ограничават основни конституционни права, трябва да има съдебен контрол. Съдебният контрол го има, въпросът е защо е необходимо прокурорската посредничество. Това усложнява процедурата и забавя процеса, ангажира в много по-голяма степен прокурора с дейност, която може да свърши и разследващият орган, който ще сезира компетентния съд. Има и редица още други правни възможности, с които да се улесни и разследващата дейност и тя да не бъде поставена в такава ненужна зависимост от прокурорските решения, намерения, нагласи и т.н. По такъв начин ще решим проблема с необятните правомощия на прокуратурата, която е възприела много неща от бившата сталинска прокуратура.

В тази ваша концепция къде е мястото на прокуратурата?

Аз винаги съм смятал, че за настоящия етап на обществено развитие по-добрият вариант е прокуратурата да остане като независимо звено - част от съдебната система, отколкото да бъде преместена в изпълнителната власт. Аз не мога да си представя реално какво би станало, ако прокуратурата беше под непосредственото ръководство на Бойко Борисов с неговите закани да размаже този, да размаже онзи. Какъв произвол щеше да се осигури на политическата власт в негово лице - един човек, който не признава закона, не познава закона и не се интересува от закона, а единствено и само от своите амбиции - лични, политически и т.н.

Дадохте заявка за много други разследвания докато бяхте служебен министър, сред които шкафчето на Борисов и Мата Хари. Какво става с тях?

Ние действително започнахме проверка във връзка с така известните "шкафчета на бившия премиер Борисов", пълни с пачки евро и кюлчета злато, каквито може би нито един европейски премиер не може да си позволи. Прокуратурата съзнателно не свърши практически нищо. Не е толкова важно има или няма Мата Хари и коя е тя, важното е какъв е произходът на тези средства, до които "спинка" българският премиер Борисов. Колкото и високо да е в държавната йерархия, българският премиер няма такова месечно възнаграждение, което да му позволи дори за десет години властване, да натрупа два милиона и кюлчета злато в нощното шкафче. Тези пари най-вероятно са с мирис на асфалт или друга подобна материя, към която бившият премиер като да проявяваше доста афинитет. Така че този въпрос заслужава внимание - не само от органите за разследване, но и на КПКОНПИ. Но там също има един бивш прокурор, който представлява едно "златно кюлче" - пак на ГЕРБ, разбира се, съвместно с ДПС.

Сотир Цацаров имате предвид, бившия главен прокурор.

Точно така.

Българското общество има право да научи как така в нощното шкафче на един премиер има толкова много пари и защо тези пари, ако ги има законно, не са в някоя банка. Той да каже: да, тези средства ги имам по наследство, или пък от продажба на имоти или пък от друг законен начин. Така че този случай ние ще го проверим и много се надявам да има резултат.

Българският премиер няма такава заплата, която да му позволи да натрупа 2 милиона и кюлчета злато в чекмеджето си.

А има ли придвижване по другата тема за списъка с недекларирани имоти и сметки в чужбина на публични лица?

Това е един много интересен въпрос, но там отговорите се дължат от други хора, а не от мен. Един от тези хора е Цацаров. Цацаров се е скрил в момента като в миша дупка в това КПКОНПИ и няма гък, вопъл, стон.

Той трябва да обясни дали списъкът е от 37 лица, както твърди, защото аз смятам, че са над 70 души, сред които близки на някои прокурори, може да са съпрузи или съпруги, може да не са съпруги с граждански брак, може да има някои членове на ВСС, които трябва да обяснят например защо не са декларирали имоти в Гърция. Имало ли е тук един зам. министър на вътрешните работи, който също не е декларирал това, който притежава зад граница и т.н.? Защо Цацаров крие тези неща? Гешев също може да съобщи това на българската общественост, защото проверката е продължила и по негово време. Въпросът е дали само се покриват някои лица или пък се осигурява възможност за оказване натиск върху длъжностни лица, магистрати и политици, за да вършат едно или друго.

Сега вече като титулярен министър можете да планирате дългосрочно. Ще има ли реформа в МВР, каква ще е тя?

Промени безспорно трябва да има - както в структурно, така и в кадрово отношение. Такива промени се извършват от 10-15 години насам, няма да сме първите, които ще предприемем такива реформи, а сега има хоризонт в един мандат, който би могъл да бъде пълен. На всеки е известно, че в МВР например има около 3000 щатни бройки, които не са заети. Второ, има служби, които не изпълняват полицейски функции, а други, които са малко встрани от полицейската работа, въпросът е трябва ли те да бъдат изведени от МВР. Например, една служба, която се занимава с издаването на документи за самоличност, шофьорски книжки и други документи, трябва ли да бъде част от администрацията на МВР. Малко се знае, че от тези близо 50 000 души като състав на МВР, с полицейски функции са по-малко от половината от тях. В тази посока МВР може да се свие в един оптимален обем, без тази промяна да се отрази на неговата способност да изпълнява функциите си по закон.

Кадровата обезпеченост в службите?

Службите са добре кадрово обезпечени. Има потребност в рамките на няколко месеца да увеличим числения състав на Главна дирекция "Гранична полиция", защото там има сериозен недостиг, а това е свързано с ангажиментите ни към ЕС. Преди години тази дирекция е била доста сериозно кадрово орязана, което налага понякога да ползваме други служби.

Обявихте, че сте получавал заплахи в качеството ви на служебен министър. Какви са те и каква ще бъде институционалната реакция?

Аз не мисля да търся каквато и да е намеса на институции в този случай. По-скоро имаше друга заплаха срещу мой съветник, която беше много мафиотски отправена и аз свързвам този начин на отправяне на заплахи с една партия, която има мафиотски белези. След като на нейния лидер се целува ръка от подчинените му министри и т.н. Така че смятам, че всички тези заплахи - и към мен, и към мои съветници - идват от един източник. Те имат такива маниери, представители на силови престъпни групировки, които властваха по улиците на страната преди повече от 20 години, очевидно успяха да се "префасонират" в бизнесмени, натрупаха средства, с които се опитват в момента да управляват цялата държава. Част от тези хора успяха дори да влязат във властовите структури и да се правят на политици.

Очевидно, че това не е единичен случай. Депутатът от ПП Христо Петров (Ицо Хазарта) също заяви, че е получил заплахи? Принципно как трябва да се реагира в такива случаи?

Разбира се, че трябва да се вземат съответни мерки от органите, които са призвани по закон за правят това. Но например аз не смятам, че Главният прокурор на ГЕРБ Иван Гешев има възможности и искрено желание да разпореди такива проверки. Просто неговата зависимост от политическата власт не позволява да му се има доверие. Така че, ако тези заплахи действително идват от бившата изпълнителна политическа власт, а той е бил в много тесни връзки с тази власт, не виждам основание човек да вярва, че една такава подчинена прокуратура може да помогне на който и да било, който е заплашен от такъв източник.

Тоест не виждате смисъл да се сезира прокуратурата в настоящия момент.

Не виждам абсолютно никакъв смисъл. Поне по отношение на мен.

Но пък по отношение на вас прокуратурата очевидно е започнала проверка , след като е разпоредила проверка за имущественото ви състояние от НАП. Какво се случва там?

Нито ми е известно, нито ме вълнува това, което прави прокуратурата, която се е поставила в услуга на определена политическа власт и в момента очевидно изпълнява политическа поръчка за пореден път. Те се стараят тази червена линия, както ме нарече ГЕРБ, да бъда "махната" по някакъв начин. Създали са някакви подобни възможности илюзорни. Илюзорни! Стана известно, че НАП се е самосезирала по клеветнически твърдения, извършена е проверка на моето имущество и доходи и на цялото ми семейство и заключението е, че няма никакво несъответствие между моите доходи и доходите на моето семейство с имуществото, което е налично и което ежегодно е декларирано от няколко десетилетия пред Сметната палата. А в последните години, с промяната в закона - и пред антикорупционната комисия. Така че прокуратурата у нас е склонна, изпълнявайки поръчки, да разходва абсолютно необосновано човешки и финансов ресурс, за да проверява нещо, във връзка с което няма да стигне до нищо.

Интервюто взе Мирела Веселинова

Още от Капитал

Подкаст: Война на хоризонта

Подкаст: Война на хоризонта