Прокуратурата влезе в БДЖ

Проверява се дали поръчка за ремонт на 46 мотриси се е изпълнявала фиктивно

Прокуратурата влезе в БДЖ. Образувано е досъдебно производство и следователи и прокурори преглеждат документация, като при необходимост документи ще бъдат иззети.

Влизането на обвинението в централното управление на превозвача на ул. "Иван Вазов" се случи днес, но за сигналa до прокуратурата се знае от доста време. Тя беше сезирана от служебния министър Христо Алексиев, който изпрати до нея два одитни доклада за нарушения в държавните железници.

Първият, по който се е задействала сега и прокуратурата, касае договора за ремонт на 46 мотриси между "БДЖ - Пътнически превози" и румънското поделение на Alstom, като съмненията са, че ремонтите са били фиктивни. Това е било допуснато, въпреки че превозвачът изпитва хроничен недостиг на подвижен състав и по-специално на локомотиви и на практика изпълнява разписанието си с големи закъснения или направо с отмяната на влакове.

В прокуратурата бе изпратен и одит по договор за ремонт на 15 вагона, който е сключен между БДЖ и завода в Дряново. По него има "съмнения за фалшификация и измама", каза Христо Алексиев на 10 декември.

Къде са ремонтираните мотриси

През 2019 г. "БДЖ - Пътнически превози" подписа договор с румънското поделение на френския гигант Alstom за ремонт и поддръжка на 46 дизелови и електрически мотриси Siemens, закупени през 2005 г. Претендент за поръчката тогава беше и унгарското поделение на швейцарската Stadler.

Договорът беше за близо 137 млн. лв., а работата трябва да се изпълни за срок от 5 години, като за основния ремонт на една от тях са нужни шест месеца. Ремонтът трябваше да даде на мотрисите, които обезпечават обслужването на крайградските линии, още 10 години живот.

Договорът е за основен ремонт плюс текуща поддръжка. За текущата поддръжка се ползвало едно от халетата на БДЖ - това в "Надежда", което било наето от Alstom, а основният ремонт трябвало да се състои в частното депо в "Илиянци", разказаха запознати. Мотрисите са със сериозен надпробег, но вместо да постъпват за основен ремонт, такъв не се бил състоял, а по информация на "Капитал" до момента по договора са разплатени 33 млн. лв.

Какво търси прокуратурата

"Има доста констатации за нередности в доклада, който получихме", коментираха от прокуратурата пред сградата на БДЖ. Прокуратурата сега проверява дали договорът, сключен 2019 г., реално се изпълнява. Дали ремонтите са изпълнени. Съмнения има и че ремонти са направени на съвсем други влакове, а не на тези, които е посочено. Проверява се дали изобщо изпълнителят има ресурс да извърши тези ремонти, както и дали срещу всичко, което е заплатено, стои реално свършена работа. Проверява се и дали има престъпление, извършено от длъжностни лица.

Преди седмица новият министър на транспорта Николай Събев разпореди освобождаване от длъжност на Любен Нанов, управител на "БДЖ - Пътнически превози", заради лошото управление и установени нарушения в изпълнението на ремонтните програми на мотрисите и вагоните.

По време на първия служебен министър на транспорта Георги Тодоров пък бяха освободени от длъжност Григори Григоров, председател на съвета на директорите на холдинга, и Никола Василев, изпълнителен директор.