Възможна ли е политическата промяна

Въпросът е какво трябва да направи новото правителство, за да не разочарова високите очаквания на хората

Промяната и тук е възможна и тя може да се случи почти незабелязано, но ще е необходимо и взаимодействие с президента и опозицията от ГЕРБ и ДПС
Промяната и тук е възможна и тя може да се случи почти незабелязано, но ще е необходимо и взаимодействие с президента и опозицията от ГЕРБ и ДПС
Промяната и тук е възможна и тя може да се случи почти незабелязано, но ще е необходимо и взаимодействие с президента и опозицията от ГЕРБ и ДПС    ©  Цветелина Белутова
Промяната и тук е възможна и тя може да се случи почти незабелязано, но ще е необходимо и взаимодействие с президента и опозицията от ГЕРБ и ДПС    ©  Цветелина Белутова

През 2021 г. на четири национални избора българите пратиха едно и също послание - че искат страната им да преживее политическа промяна и да не се управлява повече от тандема ГЕРБ - ДПС. Отрицанието на старото бе ясно и категорично - две трети от избирателите дадоха гласа си за три парламентарни мнозинства и един президент, които получиха задачата да сформират реформаторско правителство. След два неуспеха - на 45-ото и 46-ото НС - политиците най-накрая са напът да се вслушат в нагласите на избирателите, което означава, че през 2022 г. България ще се управлява от коалиция между "Продължаваме промяната", БСП, ИТН и ДБ.

Въпросът не е толкова дали ще има ново правителство, а какво трябва да направи то, за да не разочарова високите очаквания на хората. Предпоставките за успешно управление са добри - въпреки различните кризи от здравен и енергиен характер българската икономика демонстрира устойчивост и ще завърши 2021 г. със солиден ръст. Успехът далеч не е гарантиран обаче и новите управляващи ще трябва да предложат добри решения поне на следните проблеми:

Мисията на управлението

Отстраняването на ГЕРБ и ДПС от властта е важна задача, но голяма част от хората вече я приемат за съвкупност от довършителни работи. А довършителните работи не са много въодушевяващи. Това, което ще ентусиазира избирателите, по-скоро би бил един нов, позитивен проект за модернизация на страната, който да скъси дистанцията между нея и Централна Европа и Румъния. България има нужда от постигане на голяма цел, която да даде самочувствие на гражданите й. Членството в еврозоната безспорно би могло да бъде такава цел и новата власт трябва да си постави тази амбициозна задача със съответен график към нея. Така тя ще си осигури и няколкогодишен хоризонт на управление.

Тази задача ще трябва да се комбинира и с модернизация на българските икономика и енергетика, стимулирана от фонда за възстановяване и устойчивост на ЕС. В следващото десетилетие трябва да се вземат важни, стратегически решения за преминаване към по-зелени форми икономическо развитие. Точният баланс между императивите на промяната и компенсациите за социалната й цена за определени групи ще бъде най-голямото предизвикателство пред управлението - това ще е и един от въпросите, по които гражданите ще съдят за успеха му.

Поставянето на големи, стратегически цели не би трябвало да бъде възпрепятствано от справянето с рутинни и временни кризи, каквато е драматично покачилата се цена на тока. Разбира се, буфери за бизнеса и населението трябва да въведат и използват ефективно, но е необходимо те да се обвържат и с постигането на големите цели пред управлението и да не служат като извинение за отклонение от тях.

Правовата държава

Възстановяването на правовата държава е един от сериозните маркери на промяната, която българите очакват. Тук обещанията на новите управляващи са доста амбициозни - от смяна на главния прокурор към сериозни, включително конституционни изменения. Амбицията в този сектор трябва внимателно да се балансира с политически възможното. Като начало новото управление няма да има конституционно мнозинство, тъй като разполага само със 134 гласа в НС. Да се разчита на ГЕРБ, ДПС или "Възраждане" за смислени конституционни реформи е по-скоро наивизъм, който може да вкара четворната коалиция в сериозна криза.

Затова не всичко трябва да се заложи на конституционни промени, а първо да се изчерпат възможностите за законови промени. Премахването на специализираните съд и прокуратура и радикална реформа на КПКОНПИ трябва да са първоначалните флагмани на реформата. На този етап трябва да се разпишат детайлно и отговорностите и правомощията на главния прокурор в закона за съдебната власт, както и най-накрая да се приеме работеща процедура за неговото разследване и отстраняване. Разписването на отговорностите е от особена важност, защото в сегашната ситуация главният прокурор има едновременно пълен контрол върху подчинените си, а не е пряко отговорен за техните решения. Това е узаконяване на произволна власт, на което трябва да се сложи край.

Накратко, новото мнозинство трябва да натрупа поредица от значими законодателни победи в реформата на съдебната система и едва тогава да пристъпи към конституционни поправки. Ако реформите са успешни, обществената подкрепа за конституционна промяна ще нарасне и тя може да се използва за оказване на натиск върху опозицията да приеме и амбициозни конституционни изменения.

Ковид кризата

България не управлява здравната криза добре - това важи както за последното правителство на Борисов, така и за служебното. През няколко месеца страната влиза в пикове на пандемията и смъртността продължава да бъде ужасяваща. Две неща могат да променят тези тенденции - системното налагане на зеления сертификат и масовата ваксинация. Уви, и по двете не се наблюдава систематичен опит за позитивна промяна. Ако новото правителство не направи такъв опит, то бързо ще натрупа негативи.

Да, това са непопулярни теми, но по тях управляващите могат и трябва да търсят подкрепа и от опозицията - ГЕРБ и ДПС по-специално. Това са въпроси, по които трябва да има изключително концентрирана политическа подкрепа, като антиваксърските партии бъдат оградени със санитарен кордон, метафорично казано.

Коалиционна политика

Една съществена промяна в досегашната политическа среда би било отсъствието на скрити коалиционни партньори, какъвто беше ДПС спрямо ГЕРБ. Детайлното коалиционно споразумение, подготвено от ПП, БСП, ИТН и ДБ, е гаранция, че коалиционните отношения в новата власт ще са открити и ще стъпват на прозрачни принципи. Тази гаранция е важна, но сама по себе си едва ли ще е достатъчна. Ежедневното функциониране на коалицията и общуването между отделните партии ще демонстрира доколко някоя от тях няма да стане проводник на интереси на други формации. Ако нещо такова се случи, потенциалът за реални промени ще намалее застрашително.

Смяната на поколенията

Вярно е, че с навлизането на партии като ПП, ДБ и ИТН в българската политика се случва генерационна промяна. Тази промяна сама по себе си е възможност, но не е достатъчно условия за случването на съдържателна политическа промяна. Добре би било ясно да се очертае това, което новото политическо поколение ще остави зад борда: генезисът от службите на комунистическия режим и мътилката на ранния преход, стремежът да създаваш вериги от зависими и лоялни следовници, купувани с публичен ресурс, почвеничеството и убеждението, че Европа е антипод на "българщината".

Ако новото поколение остави в миналото всичкия този баласт, който винаги е дърпал България към дъното, то ще направи същностна, позитивна реформа на българската политика. Рискът, разбира се, е новото поколение да се превърне във фейслифт на старите нрави и тенденции. Към момента основанията за оптимизъм са големи, но има и рискове - новата коалиция ще зависи и от гласовете на БСП, която продължава да е в разкрачена позиция между европейското ляво и убежищата на гореизброените дефекти на българския преход.

Медиите

През последното десетилетие в България се наложи отровна медийна среда заради интимните връзки между управляващите и определени издания. За да получат безвъпросно позитивно отразяване, управляващите даваха редица привилегии - реклами, преференциални наеми в държавни имоти, необезпечени заеми от банки и т.н. - на избрани медии, които се бяха превърнали в пропагандатори на правителството и разобличители на опозицията.

Новата плуралистична четворна коалиция е добре позиционирана да скъса с тези порочни практики, както и да разтовари СЕМ и БНТ от политкомисарските им функции (БНР успяха да отстоят автономията си далеч по-добре).

Разбира се, винаги ще има таблоидна преса, желаеща да обслужва срещу материални стимули управляващите. Но проблемът на предходното управление бе, че то с радост откликна на позивите й и направо институционализира тази преса като свой официален говорител. И досега партии и медии от тази доскорошна симбиоза се бранят взаимно с настървение.

Северна Македония

Позицията на България в спора със Северна Македония също има нужда от промяна, защото сега тя работи много ефективно срещу българските интереси. Тук задачата е сложна, защото много от партиите - БСП, ГЕРБ, ИТН, а и президентът Румен Радев сякаш не виждат тази контрапродуктивност на дипломатическите ни маневри, в резултат на които оставаме изолирани в ЕС, отлагаме за неопределено бъдеще започването на разширяването на съюза към Западните Балкани и създаваме дългосрочни масови негативни нагласи към страната ни в Северна Македония и Албания.

Добрата новина е, че позицията ни е толкова неясна, че дори и да я променим, няма да се разбере. Тоест в един момент ще е възможно Северна Македония да започне преговори, като удовлетвори всичко, което искаме, просто защото то е достатъчно мъгляво формулирано, а когато се изясни, се свежда до тривиалности или дори неща, които самите ние не желаем. Два примера - искаме декларации за употребата на името Северна Македония и за липса на настоявания за македонско малцинство у нас. И двата документа лесно могат да се произведат и те няма да добавят нищо ново към вече съществуващи ангажименти между двете държави (в този смисъл са тривиални). Искаме и записване на българското малцинство в конституцията на СМ. Това пък е нещо, което може би всъщност не бива да искаме, защото каква е ползата за България от записване на малцинство, което официално наброява около 1% от населението на съседите. Всичко останало е плод на спорове между историци, които нито е възможно, нито е нужно да се решават с държавни договори и дипломатически ноти. Нашата историческа позиция, разбира се, е по-издържана и ние сме в правото си да я отстояваме. Но Александър Македонски не е част от древногръцкия свят заради Преспанския договор, както някои, изглежда, смятат.

Накратко, промяната и тук е възможна и тя може да се случи почти незабелязано, но за целта ще е необходимо и взаимодействие с президента и опозицията от ГЕРБ и ДПС.

2022 г. може да бъде година на промяната и българските граждани имат сериозни основания за оптимизъм. Но тази промяна не зависи в крайна сметка само от добрата воля и интелигентността на новите играчи в българската политика. Трайните промени са тези, зад които обществото застава като цяло. И е от ключово значение как новото управление ще увлече големи социални групи след себе си. Затова политиката в крайна сметка е изкуство.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 8
    • + 3

    Аз не мога да разбера подобни манипулативни статии. Това минава само пред хора, които представа си нямат от политическите процеси в държавата. Какво управление ГЕРБ-ДПС говорите??? Не знам как и полезните идиоти ви се водят по акъла.
    Миналото правителство на ГЕРБ беше коалиционно между политическа партия ГЕРБ и Обединени патриоти, които имаха пълно и достатъчно мнозинство от над 121 депутата, за да упраляват държавата. За какво им е ДПС??? Дори последните месеци БСП и ДПС не се регистрираха в НС и кворума зависеше само от депутатите на ГЕРБ и ОП. Къде тук виждате ДПС?? ДПС подкрепи ГЕРБ единствено в закупуването на бойните самолети Ф16 и то не подкрепи ГЕРБ, а подкрепи развитието и модернизирането на българските военовъздушни сили. Да каже някой друго с какво ДПС помогнаха на ГЕРБ и ОП в миналия парламент и какво зависеше от тях???
    За разлика от това аз не си спомням правителство на БСП, което да не е било в явна коалиция с ДПС. Дори последното им правителство на Орешарски когато ДПС с Пеевски щяха да вадят зъбите на тези от ГЕРБ БСП дадоха МАНДАТА на ДПС и тогава направиха правителство и "златния пръст" на Сидеров. Къде е сега БСП за награда - в управлението с "промяната". Пълна демагогия и лицемерие!
    Младите полезни идиоти рано или късно ще разберат, че единствената проевропесйка партия в България, която им мислеше доброто това е била ГЕРБ.

    Нередност?
  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 6
    • + 1

    Толкова може Смилов.
    Прав е скуби, че доц-ът от Сороския университет в Будапеща предъфква неинтересно превърнатата в тъпа дъвка медийно сатанизиран казус герб-ДПС, с които балончета да се замъгли низът от неудачи на бабуваното от Кръга К. Киро-Асеново правителство

    Онзи ден в НС единствено ДПС реагира против динената кора, която бацевите подложиха на "променливите" с меморандума за цените на тока и топлото за бита. Повече от логично е, че това блокиране на битовети цени ще подлуди цените за предприятията. Защо умниците във властта не кажат след като спряха ръста на тока и на къщето на баба Гица, и на резиденциите на олигарсите, какво ще се случи с бюджетите на училищата, болниците, детските градини, театрите, оперите, канцертните зали, които са на промишлен ток?

    Четворната коалиция е във все по-болшевишка кръгова отбрана срещу цялата проблематика, която й се стоварва на главата и за която няма не само решение, а и единно разбиране. Някаква пожарникарска маркучова философия насочва шланга към поредния пожар. И гаси видимите пламъци без мисъл какво унищожава с водата.

    Онзи ден Киро в БГ бе унизен демонстративно от Мицотикис. Блесна разликата в класите на потомствения политик и на любимецът на плебса. Гръкът шамароса българската политика, а Киро му се усмихваше широко. Нищо по-различно от простащината на банкянеца...

    И после - партийчица с едва 6% подкрепа (Дай,БГ визирам) видимо е форлайтер на политиката за увеличаване на американското военно "присъствие" в БГ. Така ли мислят и другите три коалиционни партньора? Колко ще изкарат "партньорите" преди да се хванат за гърлата?
    Същата ДБ групичка издига за зам.председател на парламента един от вождовете си, бивш началник в ДС, но това не я притеснява да се обявява за изчистване на държавния апарат от всички други членове на бившата ДС.???

    Недъгавите ходове на Киро-Асен-Кръга К. правителство дават светлина за кашите, в които ше ни набутат ударно.

    По любов от пръв поглед се избират обувки/кола/жена, ама правителство?
    Къде в този ни избор бе мисленето?

    Нередност?
  • 3
    rgu105 avatar :-|
    argumai

    Изключително точно описани решения ня наболелите проблеми. Успех на Новото Правителство и Новата Коалиция!

    Нередност?
Нов коментар