КЗП официално забрани на телекомите да вдигат цените си с размера на двегодишната инфлация

Миналата седмица А1 и "Теленор" обявиха почти едновременно, че ще индексират сметките на абонатите си заради растящите цени в последните две години

Комисията за защита на потребителите е издала заповеди, с които забранява на "Теленор България" и "А1 България" да индексират цените по ред, който не е предвиден в сключените между него и потребителите договори. Комисията базира решението си на основание чл. 68л, чл. 68в и чл. 68г от Закона за защита на потребителите. Това съобщава с прессъобщение до медиите министърът на икономиката и вицепремиер Корнелия Нинова.

Броени дни преди Коледните празници мобилните оператори съобщиха почти едновременно, че ще индексират месечните такси за всички свои услуги - тв, интернет, мобилна телефония и съответните пакети, и за всички потребители (фирми и домакинства) спрямо инфлацията през последните две години. Телекомуникационните компании се позоваха на растящите цени в България и увеличените си разходи заради по-високото потребление на мрежата през последните две години. Очакванията на А1 бяха цените да се вдигнат с общо 4.1%, сборът от средногодишния индекс на потребителските цени през 2020 и 2021 г. От "Теленор" съобщиха за около 5% ръст на сметките.

От третия голям телеком - БТК, не бяха обявили конкретни планове, но на въпроси на "Капитал" впоследствие отговориха, че също планират индексация на сметките на потребителите.

От КЗП реагираха почти веднага и обявиха, че ще забранят на операторите да вдигнат цените по този начин - използвайки инфлацията за две години, тъй като увеличението ще е двойно. Това според комисията е нелоялна практика. Нинова дори ги заплаши с глоби, ако не се съобразят. Самите мобилни оператори излязоха с позиции, в които казват, че стриктно спазват законодателството.

Какви са мотивите на КЗП

Сега на практика КЗП официализира решението си. В мотивите си комисията посочва, че операторът има право само да индексира месечния абонамент веднъж годишно с размер на обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени за предходната година, като информира за това потребителя в първата месечна фактура след индексирането. "В текста е ясно разписано, че операторът има единствено възможност да увеличи месечната абонаментна такса с индекса за една предходна година", пише там.

В съобщението се посочва още, че потребители, които са подписали договори в средата и след средата на 2021 г. не би следвало да очакват и съответно да бъдат задължавани да заплащат увеличение на месечните абонаментни такси на база предходна година преди взетото от тях търговско решение за подписването на договори. Също така в конкретния случай операторът индексира цената на месечната такса в нарушение на клаузите на договора, без да предоставя право на потребителя да прекрати срочния договор без неустойки, в случай че не е съгласен с новия размер на месечната такса.

"Чрез тези недобросъвестни действия операторът би могъл да повлияе върху търговското решение на потребителя, тъй като последният ще трябва да избира дали да продължи да изпълнява договора, да заплаща по-висока месечна такса или да прекрати срочния договор и да заплати неустойка. В крайна сметка, която и от двете възможности да избере потребителят, неговите икономически интереси в случая ще бъдат съществено увредени", се казва в съобщението.

Заповедите са качени на страницата на КЗП, както и на страницата на Министерството на икономиката. Те могат да бъдат обжалвани по съдебен ред, но засега не е ясно дали компаниите ще се възползват от тази възможност. В същото време комисията допуска предварително изпълнение на заповедта по ред на чл. 60, ал. 1 от АПК "с цел да се защитят важни държавни и обществени интереси и да не се допусне накърняване на икономическите интереси на потребителите".