Поне 4 години ще са нужни за завършването на магистрала "Хемус" до Велико Търново

През лятото на 2023 г. ще бъдат готови участъците до разклона на Ловеч и Плевен, а останалите участъци към Шумен ще се забавят.

   ©  Цветелина Белутова

Още поне 4 години ще отнеме довършването на магистрала "Хемус" до Велико Търново. Това стана ясно от изказване на министъра на регионалното развитие Гроздан Караджов.

Строителството на магистралата беше сред основните теми на първото заседание на парламентарната комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление. В отговор на въпрос от страна на Георги Георгиев, който е депутат от "Има такъв народ" и заместник-председател на комисията, Караджов очерта сроковете за довършване на различните лотове от трасето.

По думите на министъра се очаква отсечката на магистралата между Боаза и пътен възел Дерманци да бъде довършена до края на април тази година. Би трябвало следващата отсечка, която стига до пътен възел "Каленик", да бъде довършена в рамките на тази есен. Според Караджов обаче този участък би бил нефункционален до юни 2023 година, когато се очаква да бъде завършен и лот 3 от магистралата, който се пресича с републикански път II-35, свързващ Ловеч и Плевен. В случай че и предходните части на "Хемус" бъдат завършени в срок, до лятото на следващата година тези два града ще имат чувствително подобрена транспортна свързаност със западната част на страната.

Едни от основните трудности за довършване на цялата магистрала се пораждат от лот 4 и лот 5, които са от пътна връзка Плевен с Павликени. "По тези участъци се е работило, има свършени строително-монтажни работи, но те влизат в графата "незаконен строеж", това не са празни думи - това е факт", каза Караджов. Според него единственият начин извършените строителни дейности да се узаконят е чрез извънредно законодателство. В противен случай "ще трябва да налеем още пари върху тези десетки излети милиони", за да се премахнат незаконните строежи и да се строи наново.

Освен периодът, нужен за изработването и приемането на такова законодателство, Караджов смята, че извършването на отчуждителни и екологични процедури за този участък ще отнеме поне 2 години. Още толкова се очаква да трае и довършването на строителните дейности.

Подобен е и хоризонтът за лот 6. А при лот 7 и лот 8 от Велико Търново до Разград, няма извършено незаконно строителство, но за сметка на това министърът определи проектирането, извършено за тези участъци като "непрофесионално", което налага промени в трасето. За тези две отсечки също ще трябва да бъдат извършени нови процедури по отчуждаване, както и оценка за съвместимост с околната среда. А в най-изостанал етап е лот 9.

За разлика от останалите участъци на магистралата лот 10, който свързва Търговище и Шумен, е проектиран и се изпълнява в рамките на закона, каза Караджов. Очаква се тази отсечка да бъде завършена към края на април или началото на май тази година.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ros341009797 avatar :-|
    ros341009797
    • - 4
    • + 5

    Този човек е по-некомпетентен от служебната министърка. Вярно е, че е строено без разрешително за строеж, но всичко друго от проектната докумнетация е ОК. Има ОВОС. Отчуждаването си върви. Строи се от държавна компания, има договор, държавата е поела ангажимент. Това не са глупости за разрушането, това е нелепо.
    Някак е странно, че хем били откраднати парите, хем има извършени дейности и построени неща, закупена техника. Тези крадци много ларж.
    А и какво прави човек, който предимно се езанимавал с телекомуникации...всъщност предимно е крал. Капитал да припомни, че норвежците от Теленор сезираха нашата и норвежката прокуратура именно заради караджов като един от хората стоящ зад източването на Теленор.
    Всъщност той не разбира и от телекомуникации, той е бил шофьор...на Костов.
    Предните са крали ясно е, тези ги е яд и искат да крадат повече.

    Нередност?
  • 2
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 4
    • + 3

    До коментар [#1] от "ros341009797":

    Какво са откраднали предните? Моля точно и ясно, а не приказки стил Рашков и Радев. Ние едно време като вас вярвахме, че Костов краде държавата и е най-корумпирания политик. Забравихме за 4 години как Костов застана начело на държавата при поредната национална катастрофа оставена от бившите комунисти тогава пременени за една нощ социалисти. Вие не помните и каква престъпна кочина беше тук преди Борисов.
    Вие дори елементарни въпроси не си задавате макар да виждам, че мислиш, как може при корумпирано правителство да се вдигне БВП от 80 на 120 милиарда?? Как може да има пари за всеки и всичко? Дори вече година, на политическа нестабилност и 3 избора държавата все още има пари, за да раздава. Да не говорим колко неща се построиха и направиха. Вие ще разберете скоро, че следващите 10 години няма да живеете по-добре от последните 4!

    Нередност?
  • 3
    popopo avatar :-|
    popopo
    • - 2
    • + 4

    До коментар [#1] от "ros341009797":

    Ясно е, че е правено нещо.
    Не може всичко да е откраднато.
    Има и направено, има и откраднато.

    Нередност?
  • 4
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko
    • - 1
    • + 2

    Превод на изказването в ефир: Ние няма да я свършим тая работа. Нека следващите да се оправдават след 4те години на нашия мандат.

    Нередност?
  • 5
    xir53646682 avatar :-|
    xir53646682
    • - 2
    • + 2

    Трасето на Хемус в тоя си вид е безумие. Избрано е уж за да угоди на всички градове, и в крайна сметка ще минава през нищото и ще удължава прекомерно пътя от Търново, Ловеч, Русе и пр. Редно е да се изтегли по-на север към Левски и Полски Тръмбеш.

    Нередност?
  • 6
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 2

    До коментар [#5] от "xir53646682":

    Има нещо вярно.

    Строежа може да поевтинее ако АМ Хемус просто следва маршрута на Е-83 (Плевен - Бяла)

    Е-83 е двулентов път. Трябва да добавят още 2 ленти и аварийни платна и магистралата ще е готова

    Т.е. ще има нужда от 2 пъти по-малко строително-монтажни работи.

    Отделно Е-83 минава през равнинен терен, което допълнителни ще намали разходите. Сегашното трасе минава на много места през силно пресечена пред-планинска местност

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал