Николай Събев: Трябва да оздравим железниците, така че да се ползват от цялото население

Според министъра на транспорта мениджърски реформи в БДЖ и нови подвижни състави рязко може да подобрят качеството на жп транспорта

Екипът на министъра на транспорта Николай Събев е преработил цялата транспортна секция на Плана за възстановяване
Екипът на министъра на транспорта Николай Събев е преработил цялата транспортна секция на Плана за възстановяване
Екипът на министъра на транспорта Николай Събев е преработил цялата транспортна секция на Плана за възстановяване    ©  Цветелина Белутова
Екипът на министъра на транспорта Николай Събев е преработил цялата транспортна секция на Плана за възстановяване    ©  Цветелина Белутова
Ако има министър, който определено действа с размах, това е Николай Събев. Основателят на "Еконт" обеща дръзки действия в транспорта още когато пое поста, и първото му такова вече е факт. Цялата секция "Транспорт" в Плана за възстановяване и устойчивост е пренаписана от екипа на Събев.

На първото официално представяне на редактирания план под ръководството на отговорния вицепремиер Асен Василев стана ясно, че в транспортната част се променят всички досегашни проекти. Вместо модернизация на тягови подстанции и преустройство на гари министерството е пренасочило огромна част от парите в купуването на нов подвижен състав.

Вечерта след посещението си в Скопие в петък Събев даде брифинг на журналистите, придружили го в Северна Македония, за промените в Плана за възстановяване и устойчивост.

Какви промени са предвидени в секцията за транспорт на Плана за възстановяване?

В Плана за възстановяване, устойчивост и развитие ние акцентирахме повече върху подвижен състав и възможността да пуснем градска железница в няколко основни центрове. Градската железница е нещо, което ще подобри мобилността, а с това и жизнения стандарт на гражданите. И тя е задължителна. Тя е и в директивата на ЕС.

Логиката да се фокусираме повече върху подвижен състав е върху това, че докато имаме добра стратегия и добри програми за транспортна свързаност, които се финансират от ЕС, те са най-вече в областта на инфраструктурата. При условие че ние вкараме добри машини за поддръжка и много бързо успеем да докараме железния ни път до проектната скорост. Линия, която е проектирана за до 160 км/час, поради различни проблеми е 40 км/час. И ние много по-лесно можем да възстановим линията, отколкото да строим нови линии. По новите линии си имаме планове и проекти и нещата си вървят.

Но какво правим със съществуващи линии, при условие че имаме добър резерв и можем по-бързо да ги ремонтираме? Тогава да сложим и този подвижен състав, който е модерен и добър и с интернет и тъй нататък, и с чаша вино, както стана нарицателно. Ако имаме навреме един по-добър подвижен състав, то качеството на това обслужване, качеството на превозите ще се повиши рязко. Ако успеем да съкратим времето за превоз и осигурим по-добри условия, предполагам, че хората ще започнат да предпочитат железопътния транспорт.

Какво трябва да се направи с БДЖ и НКЖИ, за да проработи идеята за модерни градски и регионални влакове?

Трябва да се вкара в ред мениджмънтът. Ние точно това правим. На 18 февруари ще сме готови с пътната карта. По предварителни данни цялото преструктуриране трябва да завърши през септември тази година. Но ние няма да чакаме септември, дотогава вкарваме много сериозни принципи и методи на управление, които в най-скоро време ще започнат да носят и добри резултати.

Ще се търсят ли други оператори - например суперуспешният в София "Метрополитен" спокойно може да поеме регионалните влакове на София, както е в Париж или Бостън. Частни или публични?

Възможността този пазар да бъде либерализиран е предвидена в европейските стандарти и директиви. Ние не искаме да поддържаме монопол на пазара.

Железниците общо имат 5 млрд. и 200 млн. лв. активи, записани по баланс. Това не са пазарните им стойности, а просто балансовата им стойност. И всяка година дърпат от бюджета половин милиард помощи и субсидии, за да си изплащат заплатите. Това нормално ли е? Ние смятаме, че първото, което трябва да направим, е да оздравим железниците. Убеден съм, че тази услуга може да се използва от цялото население.

Икономическият модел, който аз създадох и от който идвам, печели 40 млн. годишно при субсидия на държавното предприятие 90 млн. лв. За какво говорим? Оздравяването на държавното предприятие идва през методи, които ще го накарат да започне да функционира по-успешно - това са мениджърски методи. Всичките действия, свързани с подобряване на мениджмънта, ще доведат краткосрочно до един малко по-добър резултат. Ако веднага след това дойде подвижният състав, при един отличен мениджмънт смятам, че много скоро ще започнете да усещате ефектът от тази услуга.

Ще се преработи ли програма "Транспорт", за да се включат такива проекти? Засега единственият е градската железница на Пловдив.

Няма да се промени, просто ще се допълни.

Интервюто взе Деян Димитров

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    uprsport avatar :-|
    Uprsport
    • + 2

    Това е много добре, но по-трудното е да спрете на ДПС автобусите.
    п.п. На ДПС автобусите са фирми, които правят отчисления към ДПС, а в замяна получават пълен съпорт - никой не ги спира и проверява нито ДАИ нито МВР, не плащат винетки, не плащат такси по автогарите, минават всички контролни проверки и прегледи на книга и най-вече получават помощ от железниците в които се саботира жп транспорта.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал