Редовните пътнически полети между София и Скопие ще се случат без държавна помощ

Полетите ще се извършват от "Гъливер" от 27 март, като цените ще станат ясни до 5 - 10 дни

Общо 34 минути. Толкова продължи "първият" полет София - Скопие в петък. На борда на самолета ATR 72 имаше около 70 души - правителствената делегация, туроператори и поканените да отразят събитието журналисти. От 27 март линията ще заработи и за редовни пътнически полети, които ще бъдат поети от компанията "Гъливер" (GullivAir), която обслужи и полета в петък.

Това е пореден ход от стратегията на правителството на Кирил Петков за сближаване и стопляне на отношенията с Република Северна Македония по неспорни въпроси като икономика и инфраструктура, докато историческият спор остава на заден план. Министърът на транспорта и съобщенията на Северна Македония Благой Бочварски определи авиовръзката като "пореден изграден мост между две приятелски държави", докато според българския му колега Николай Събев линията ще бъде инструмент, "който да даде възможност на един по-голям пакет от бизнес активности", които да подобрят икономическия стандарт в двете държави.

"Направихме всички усилия да създадем работещ икономически модел и остава следваща по-тежка задача за нас двамата - да направим тунела и да пуснем железния път", заяви Събев, коментирайки подписания през януари между него и Бочварски меморандум за продължаване на коридор 8. Събев обеща и пътят до Клепало, където остава да бъдат изградени 13 км, да бъде завършен до края на годината, стига да мине през ОВОС. Като цяло обаче пресконференцията беше фокусирана върху новата авиолиния и икономическия й потенциал и не засегна особено по-трудните съвместни задачи пред двете правителства.

Без финансиране от държавата, но с помощ от летищата

По време на пресконференцията в Скопие и Събев, и собственикът на "Гъливер" Янко Иванов, който е бивш директор на свързаната с ПИБ "Би Eйч еър", наблегнаха, че линията София - Скопие няма да получава държавно финансиране. Вместо това летищата в София и в Скопие ще подкрепят линията с "програма за стимулиране на нови полети", обясни министърът на транспорта. Според Събев двете държави са създали основата чрез съгласието за нова линия, но е задача за туроператорите да я направят икономически смислена. Иванов обясни, че условията за програмите на стимулиране не са по-различни от нормално предлаганите за съществуващи авиолинии от двете летища, но не навлезе в детайли за параметрите за "Гъливер".

Полетът в петък впрочем не беше точно "първи", както беше брандиран. Линията София - Скопие е съществувала между 2007 и 2009 г. по време на тройната коалиция, но е затворена от превозвача поради нерентабилност. "Линията София - Скопие не е самоцел. Ако не виждах икономическа логика, нямаше да го направя. Не отварям нещо с идеята, че ще го затворя", похвали се Иванов пред журналисти в отговор на въпрос дали смята, че този път линията ще е рентабилна.

Трети дестинации някъде във времето

Според министъра на туризма Христо Проданов туроператорите са проявили огромен интерес към новата линия, особено след две години пандемия. Според него през 2019 г. 500 хил. македонски граждани са посетили България и подобен брой български граждани са посетили Северна Македония, което създава предпоставки за по-дълбоко сътрудничество и възможности в сферата на туризма. Работата между туроператорите от двете страни ще продължи в бъдещи работни групи и за откриване на трети дестинации свързани с новата линия.

Според Иванов на работната среща с туроператорите се е оказало, че има голям интерес към връзка Скопие - Любляна, но че тепърва трябва да се направят сметките от туроператорите. Обмисля се и продължаване на маршрута по линията Скопие - Тирана. Засега се обсъжда полетите да са два пъти в седмицата с натовареност от 65-80%, но Иванов не отрече и вариант в бъдеще да станат по-чести при достатъчен туристически интерес. Цените на полетите ще бъдат обявени до 5 - 10 дни.

"Абсолютно икономически оправдано решение"

Така описа Събев линията София - Скопие вечерта след завръщането на делегацията в София. "Има една древна приказка, че когато направиш езерото, започват да идват лебедите", добави министърът на транспорта и даде пример с Дунав мост 2, който е в пъти по-доходоносен от първоначалните отчети и планове за построяването му. "Създаването на такава връзка е жизненоважно, за да започне обменът на хора и активност и с това да започне и едно по-добро икономическо развитие на двете държави", каза Събев.

Което звучи като перфектно резюме на стратегията на правителството на Петков за отношенията със Северна Македония - вместо буксуване по една и съща тема започване на съдействие по много, с което между двете страни да започне реален обмен и дейност. През последните две години българската политика към Северна Македония е изцяло политика на тоягата. С инициативи като редовните полети между двете столици вече има и морков. На фона на свършеното през последните няколко години дори малък и сравнително лесен ход като този изглежда като някакъв напредък в отношенията.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    tiy58646695 avatar :-|
    tiy58646695
    • - 1
    • + 2

    Къде е икономическата логика да пускаш линия днес, с идеята в бъдеще неопределено време да се превърне в довеждаща за хипотетични по-далечни дестинации, което и да я оправдае? Нещо май мисълта им върви в обратен ред, което е странно за предприемачи. Че ти летиш само до Бургас в момента, а вече мислиш за довеждащи линии за Америка и пр. Тиганът преди рибата.
    И странно как това съвпада с приказките на Кирил Петков за такава линия. Тоест, подобна ирационална стъпка може да се случи или след принуда, или чрез обещание за отблагодаряване. Първото е малко вероятно, та пита се как правителството ще им върне ПР-услугата?

    Нередност?
  • 3
    tiy58646695 avatar :-|
    tiy58646695
    • + 2

    И вместо да се занимават с евтин ПР, да вземат да погледнат картата. Македония изгради магистрала Скопие-Щип и е пред завършване на скоростен път Щип-Кочани. От Кочани до магистрала Струма при Благоевград ще са не повече от 60 км по ново трасе. Какво пречи да ги свържат с една магистрала/СП, което ще е най-бързият и евтин вариант за нормален път между двете държави? През Кюстендил липсващите километри магистрала са в пъти повече, а планинският терен по-сложен, съответно ще се проточи във времето.

    Нередност?
  • 4
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf
    • - 2

    Създаването на силни икономически връзки е изключитенло ефективно средство за елиминиране на антибългарската пропаганда в РСМ. Свидетел съм на това в личен план, защото работя в компания с македонски офис. Разбираме се отлично (както между другото се разбират и македонците с македонските албанци).

    Сътрудничеството е път, по който може да мине и историческия спор - когато не се мразим, много по-лесно ще преглътнат, че сме свързани исторически.

    Това не е новаторство - Германия и Франция отдавна са разрешили историческите си спорове по същиия начин. Една линия, обаче, нищо не значи. Нужно е време, за да се реализират другите инфраструктурни и икономически амбиции. Време, което сякаш изтича за сегашната власт.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал