Пловдив стиска палци градската железница да влезе в Плана за възстановяване

На среща между депутати и община беше обещано да се работи заедно за приоритетните проекти на областта, но по повечето няма никаква конкретика

Здравко Димитров с част от пловдивските депутати, за които обяви, че са "отборът на Пловдив"
Здравко Димитров с част от пловдивските депутати, за които обяви, че са "отборът на Пловдив"
Здравко Димитров с част от пловдивските депутати, за които обяви, че са "отборът на Пловдив"    ©  Владислав Христов
Здравко Димитров с част от пловдивските депутати, за които обяви, че са "отборът на Пловдив"    ©  Владислав Христов

Градска железница, околовръстно шосе и каскадата "Доспат - Въча". Това са трите основни проекта за бъдещето на регион Пловдив, стана ясно след първата по рода си среща между местната власт и новите депутати от тези избирателни райони. Железницата изненадващо може да попадне в Плана за възстановяване и устойчивост, стана ясно днес, но засега това остава в сферата на хипотезите.

Участниците на срещата очертаха и другите приоритети на втория по големина град за следващите 10 - 15 години. Обединяващото между тях е, че всички са на много ранен или никакъв етап и все още не е ясно откъде ще дойде финансирането.

На срещата, инициирана от кмета Здравко Димитров, присъстваха депутати от всички партии в новия парламент с изключение на "Има такъв народ", които коментираха, че отсъствието на техния представител от Пловдив Тошко Йорданов не е умишлено, а се дължи на здравословно неразположение. На срещата бяха и общински съветници, и заместник-кметовете на Пловдив.

Задава ли се влак

Беше потвърдена новината, която дойде и от София от офиса на премиера Кирил Петков - градската железница на Пловдив ще влезе в новия План за възстановяване и устойчивост. На среща с кмета на софийския район "Слатина", Петков обяви, че пловдивската железница и софийска градска железница (но не метрото) ще влязат в плана, докато част от софийското метро изпада.

В Пловдив депутатката от "Продължаваме промяната" Венцислава Любенова заяви убедено, че железницата влиза в плана. "S-банът на Пловдив официално ще се финансира с пари от Европа. След последните редакции проектът бе включен в Националния план за възстановяване и устойчивост на България. Крайградската железница за Пловдив дори е закъсняла, при положение че от години има изградена инфраструктура", каза Любенова. Ако това се окаже реалност, ще е сериозна подкрепа от страна на централната за местната власт. До момента железницата присъстваше само отчасти в работния проект на новата програма "Транспорт". Включването ѝ в плана би означавало пълно финансиране и много по-бърз срок на приключване (до 2026 г.).

Тази новина обаче има нужда от допълнително потвърждение. Като начало не е ясно какво и как всъщност е попаднало в плана. Неговата нова версия не е публикувана никъде, а по време на обсъждането в петък при министър Асен Василев на транспортната част не беше споменато нищо за железницата в Пловдив. Това, което може би се има предвид, е, че самите влакове ще бъдат закупени по плана - нещо, което вече беше обявено. Преди те да започнат да се движат обаче, има много работа по създаването и реконструирането на линиите. Такъв проект има заложен в "Транспорт", но там има доста по-различни срокове - до 2029 г.

Тъй като всичко е на ниво работни групи, предстои да се види каква част от този проект ще се финансира по "бързата писта" на плана и каква - по доста по-бавната "Транспорт".

Другият въпрос - Околовръстното

Другата неяснота беше около околовръстния път на града. Любенова посочи, че и той влиза в Националния план за възстановяване и устойчивост. Това обаче е силно съмнително - пътна инфраструктура принципно не се финансира от този план и досега нямаше индикации, че това е променено.

Бившият областен управител от ГЕРБ Дани Каназирева обяви проекта за Околовръстното за "суперспешен". По думите ѝ той зависи изцяло от МРРБ и АПИ и надминава юридическите и финансови възможности на общината.

И няколко приоритета за напред

Проект с национално значение е водоснабдяването на Пловдив и региона от каскадата "Доспат - Въча", който засяга две области. Депутатът от БСП Иван Петков не пропусна да припомни, че "всеки един от кметовете преди Здравко Димитров е подлагал на обсъждане проектите за "Въча", но до работа по реализацията им така и не се е стигало".

Една от обсъжданите теми бе голямата поръчка за Южен обходен колектор - воден проект за над 80 млн. лв. с краен срок декември 2023 г., който все повече изглежда под въпрос (както "Капитал" описа миналата седмица). Проектът цели да гарантира оптимално отвеждане и пречистване на отпадъчни и дъждовни води, събирани в канализационните мрежи на града, като и да намали загубите на питейна вода с до 50%. За реализацията му обаче е нужно съдействие от няколко министерства (тъй като дъждопреливникът е заустен в Марковския канал, който е собственост на министерството на земеделието), между които до момента липсва комуникация, но предстоят срещи.

Сред темите на дискусията са още проблемите с чистотата на атмосферния въздух, коритото на река Марица, изграждането на депа за битови отпадъци, както и културната среда на града и по-конкретно отдавна мечтания местен Дом на операта.

На срещата за пореден път се повдигна и болната тема за териториалното обединение на града с общините "Родопи" и "Марица". Бившият кмет Иван Тотев, който също беше на срещата преди дни обяви, че от ГЕРБ ще внесат законопроект до лятото за обединението на двете селски общини с Пловдив.

Начало на сътрудничество

"Когато става въпрос за Пловдив, всички сме от една партия", беше посланието, което се опитаха да излъчат след срещата участниците. Това очевидно не е вярно - най-малкото защото искри прехвърчат както между настоящия кмет Димитров и бившия Тотев, така и между община Пловдив и Министерството на финансите, което обвини кметовете миналата седмица, че саботират правителството със спиране на тока.

Но срещата явно беше планирана като опит за създаване на лоби пред централната власт, което е разбираемо. Предстои нов програмен период и пари от Плана за възстановяване, а София досега получаваше лъвския пай от европарите и бюджета. Пловдив иска това да се промени и явно ще работи в тази посока.

"Срещата мина конструктивно, дори по-добре от очакваното, обнадежден съм", категоричен бе Здравко Димитров. Бяха обещани още такива срещи, като идеята е да бъдат канени и министри, както и областният управител, който беше големият липсващ днес.

Другото, което беше обещано, беше конкретика на исканията. Въпреки че разговорът се разходи по много теми, така и не стана ясно дали някой ще направи нещо по някоя от тях. Беше признато, че за голяма част от проектите следва да се отчуждават имоти, трябва да се приеме новият ОУП, да се приключи с проектирането и прочее дейности.

Преизбраният лидер на "Да, България" Христо Иванов, който също присъстваше като депутат от региона, заяви, че се планира актуализация на държавния бюджет в срок от 2-3 месеца, след като бъде приет. Според него тогава може да се лобира за финансиране, ако дотогава има конкретни проекти с ясни параметри, тъй като в момента работата по бюджета е в голяма степен завършена и е късно да се залагат нови средства.

Пари се търсят за стадиона на "Ботев" и седем детски градини



За затрудненията с парите и проведените поръчки в краткосрочен план заради инфлацията не са водени разговори. Христо Иванов отрече темата с преправянето на Закона за обществените поръчки да е на дневен ред и посочи приемането на бюджета като приоритет в момента.

След като този уикенд фенове на "Ботев" обсадиха общината и протестираха заради недовършения строеж на стадиона си, кметът отрече този обект да бил тема на разговора. Там ще се търси дофинансиране, каза той.

Здравко Димитров коментира и отказа от страна на дадени фирми да подпишат договор за изграждането на планирани седем детски градини след проведените преди повече от година и половина обществени поръчки заради рязкото повишаване на цените. Градоначалникът изрази готовност общината сама да финансира започнатите проекти, ако има законово основание за това, тъй като това са проекти с огромно значение за града.

Дани Каназирева пък не пропусна да каже и за внесено от ГЕРБ предложение за изграждането на нов плувен комплекс "Младост", както и ремонта на Рогошко шосе (което засяга немалка част от бизнеса) със средства от държавния бюджет за 2022 г.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 1
    • + 1

    Пловдив имаше градска железница преди години, но никой не я ползваше и беше нерентабилна. За това изкара година-две и я спряха. Ако целта е да се превозват пратките на Еконт от единя край на града до другия тогава я правете!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал