Кой кара джиповете на "Аркад"

Поне 9 автомобила са получили държавни фирми и министерства от саудитския консорциум, който буквално бе превзет от близки до "Газпром" руснаци

Бившият премиер Бойко Борисов често правеше проверки на строителството на "Турски поток", но така и не отиде да открие проекта.
Бившият премиер Бойко Борисов често правеше проверки на строителството на "Турски поток", но така и не отиде да открие проекта.
Бившият премиер Бойко Борисов често правеше проверки на строителството на "Турски поток", но така и не отиде да открие проекта.    ©  FB
Бившият премиер Бойко Борисов често правеше проверки на строителството на "Турски поток", но така и не отиде да открие проекта.    ©  FB

Съпругът на PR-ката на Бойко Борисов - Делян Димитров, и към момента е член на Управителния съвет на "Булгартрансгаз". Тази сутрин той призна, че органите на реда, които са задържали съпругата му Севделина Аранудова, са претърсили и служебния му автомобил - джип, собственост на саудитския консорциум "Аркад", който изгради газопровода "Турски поток" през България по поръчка на "Булгартрансгаз". Или оказва се: изпълнителят на проекта е подарил автомобил на възложителя. Финансовата стойност на полученото не е гигантска, но случаят е показателен за отношенията и обвързаностите между тогавашната власт и строителят на руския проект.

"Когато приключи проекта, те ни дадоха техни коли, които бяха взели на лизинг, за да ги ползваме. Както дадоха на нас джипове и пикапи за районите в страната. Така и дадоха на Министерството на екологията и на Агенцията по горите. Дали са ни да ги ползваме", подчерта той.

За джиповете, които "Аркад" раздава на държавни ведомства и фирми, включително тази, която му е възложила търга за газопровода и би следвало да го контролира, се говореше още през миналата годината. Тогава обаче информация не бе потвърдена официално и някак се загуби в множеството парламентарни избори. Сега обаче се оказва, че има най-малко 9 автомобила, които държавата е получила - 5 в "Булгартрансгаз" и още 4 в Министерството на околната среда и водите. Всички те вероятно ще бъдат върнати още следващата седмица, но това няма да даде отговор на въпроса за зависимостите около "Турски поток".

Мегапроектът за почти 3 млрд. лв. тръгна със скандал и съмнения за нагласена процедура по ЗОП, продължи с опит за смяна на изпълнителя, задкулисни договорки на политическо ниво за формирането на скрит консорциум, смяна на доставчика на тръбите в ход, невиждана досега подкрепа от институциите, за да се случат нещата (за разлика от газовата връзка с Гърция), липса на контрол и надзор, непрозрачни плащания, подмяна на собственици, незаконни подизпълнители и т.н., и т.н.

Да имате да си карате

Обяснението, което Димитров даде за служебния си джип, е, меко казано, странно и повдига въпроса дали не става дума за вид подкуп към държавния служител от частна фирма, зад която документално стоят руски интереси. Пред "Капитал" директорът на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов обясни, че дружеството има договор от февруари 2021 г. за безвъзмездното ползване на 5 автомобила тип SUV, които са от различни марки. "Изпълнителят "Аркад" предложи да ни ги предостави безвъзмездно, като "Булгартрансгаз" си поема разходите за обслужване и поддръжка. Колите могат да се карат само в рамките на България. Споразумението изтича в края на тази година", каза още той. По думите му обаче вероятно ще се предприемат действия по незабавното връщане на автомобилите.

Министърът на околната среда и водите Борислав Сандов пък обяви в профила си във "Фейсбук", че джиповете от "Аркад" в МОСВ са четири - 3 пикапа Форд, модел "Рейнджър" и 1 джип "Ленд Роувър". Те също са предоставени за ползване до края на 2022 г. с договори, подписани от екоминистъра от кабинета "Борисов 3" - Емил Димитров-Ревизоро, който дори е ползвал лично един от тях - Ленд Роувър-а. "Наредих веднага да бъдат върнати на "Аркад" и предстои да поискам допълнителни проверки към различни институции за установяване на конфликт на интереси, корупция и свързани лица, веднага щом се завърна от Брюксел", казва Сандов.

Сянката на Русия

Бойко Борисов се срещна с Владимир Путин в Москва през май 2018 г., а малко след това бе обявена и т.нар. процедура за резервиране на капацитет, която трябваше да докаже, че към продължението на "Турски поток" през България има търговски интерес. Но това не беше търг за целия газопровод, а само за входно-изходните му точки на турската и сръбската граница. Така формално европейските правила не изглеждаха нарушени (никой оператор не държи над 50% от капацитета на тръбата), но зад фасадата всичко отиде при "Газпром" - руската компания резервира 90% от входния и 80% от изходния капацитет.

След проведената от "Булгартрансгаз" обществена поръчка за газопровода на първо място излезе саудитския консорциум "Аркад", но тогава държавата се опита да отстрани компанията в полза на втория - пряко свързан с "Газпром" консорциум. В крайна сметка след жалби и скандали проектът беше даден на "Аркад", но както и Борисов сам призна - след договорка с руските партньори. Няколко месеца по-късно близки до "Газпром" фирми буквално превзеха саудитския консорциум, проектът беше финансиран с руски средства, дадени като кредит на "Булгартрансгаз", тръбите бяха доставени от руския завод ТМК, а над 2000 строителни работници бяха командировани тук от Русия и Беларус.

Правителството на Бойко Борисов пренебрегна всички трудово-правни нарушения по изграждането на проекта, включващи смъртни случаи на работници, тайно впрегна армията да помага за транспортирането на строителна техника, нареди да се издадат всички необходими разрешителни и екологични оценки в невиждано кратки срокове, позволи замърсяване на питейните води на Плевен, както и унищожаване на речни корита и земеделски площи.

Дългият около 450 км газопровод бе построен само за една година и в началото на 2021 г. газът от Турция към Сърбия през България потече. Малко след това са раздадени и джиповете.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • + 12

    Навързани един за друг като свински цЪрва!

    Нередност?
  • 2
    jly16202932171051990 avatar :-|
    TK Kirov
    • + 10

    Договора с Аркад не би се случил ако не бе посещението на Борисов в Саудитска Арабия и богословието на саудитските финанси разрешени от Мохамед Салман който преди това. Имаше среща с Путин. Търга и играта с обжалването от Бонати
    беше димна завеса да заблудата американците / те и така вече си бяха заети с изборите си/. Няма отговор в статията защо беше това неистово бързане, което дори ковида не забави?! Щеше ли войната в Украйна да е започнала ако и Южен и северен поток не работила?!

    Нередност?
  • 4
    afa_ood avatar :-|
    afa_ood

    красота!!

    Нередност?
  • Lubomir Gavrilov
    • + 2

    Здравейте, няколко размишления върху цената на Балкански поток. Не знам дали знаете, но договора за тразит и строителство по същество се пазят все още в тайна, уж "търговска". Цената на Балкански поток в България се оценява между 1 милиард долара (руски източници) и 3 милиарда лева (български). А най-голяма тайна е цената на транзита. Понеже няма български източник, прегледах цените в Европа. И тук резюмирам каквото съм намерил, с оценка на рентабилността на сделката на Бойко за газопровода. Параметрите са: дължина между 450 и 480 км (зависи от източника), цена 3 милиарда лева, капацитет малко над 15 милиарда м3 газ годишно, като със сигурност 90% от тръбата е запълнена (от Газпром) и то с дългосрочен договор до 2036г (т.е. и транзита може да е с дългосрочен договор, това не знаем). Но колко е цената на на транзита, който Сърбия плаща на България (изявление на сръбския президент от вчера). Според фондацията Роберт Шуман, през 2009 г в Европа е била 4,5 долара на 1000м3 на 100км, като Украйна е получавала примерно два пъти по-малко. През 2022г по украински източници, Украйна получава от транзитни такси 3 миларда долара за пренос на 90 милиарда м3 като дължината e средно около 1000 км. Ако сведем това на 100км на 1000м3, цената е 3,3 $ което е сравнимо с посоченото от Шуман за 2009. Цените за транзит в Украйна са относително ниски, както по исторически причини, така и поради големият обем транзитиран газ (на стойнст 180 милиарда евро годишно по сегашни цени). Да се върнем сега към Бг като предположим, че Бойко е договорил това, в което лично не вярвам. Това е прекалено песимистична оценка. Все пак като умножим 3,3$ по 4,5 (дължина) по 15 (капацитет) получаваме 222 милиона долара минимум като транзитни такси. Или 200 милиона евро или 400 хилияди лева, т.е. без лихвите тръбоповода се изплаща за 7,5 години. Тук не съм включил лихвите, но всички знаем че те бяха близо до нулата. Това разбира се е долна граница, без съмнение занижена; на цената на транзита. Но защо тогава Булгарстрансгаз плаща кредит на Газпром 15 години ? Къде са парите от транзита ? Бананова република ли сме ? Наистина ли Народното събрание не може да предизвика проверка на финансовите параметри (търговска тайна) на този договор, който засяга националните ни интереси ?

    Нередност?
  • 6
    lisav avatar :-|
    Vasil Georgiev

    Дадохме 3 милярда, а за нас от тръбата газ няма? Скъпичко ни излязоха тези джипове. Хайде, арестувайте който ги кара за корупцията и в затвора.

    Нередност?
Нов коментар