Бургас: в търсене на ново бизнес амплоа

Пандемията изгори 23% от работните места в търговията и туризма. Бургас изостава от Варна в IT бизнеса - заетите са по-малко и заплатите по-ниски. Индустрията остава слабо представена

Работните места в мехатрониката и аутомотив се увеличиха с 20 000 за пет години в България, като само 300 от тях бяха в Бургас
Работните места в мехатрониката и аутомотив се увеличиха с 20 000 за пет години в България, като само 300 от тях бяха в Бургас
Работните места в мехатрониката и аутомотив се увеличиха с 20 000 за пет години в България, като само 300 от тях бяха в Бургас    ©  Shutterstock
Работните места в мехатрониката и аутомотив се увеличиха с 20 000 за пет години в България, като само 300 от тях бяха в Бургас    ©  Shutterstock

Ковид кризата показа твърде ясно и твърде бързо защо голямото значение на потребителските услуги е макроикономически проблем за Бургас. Тази парадигма - за туризма като двигател на растежа - може и да важи за някои градове, особено малки и отдалечени от всичко, в които почти няма алтернатива за заетост. Но това не би следвало да е случаят на Бургас - един от най-големите градове на страната, разположен в южната, по-динамична част на държавата, облагодетелстван от добра свързаност по море, въздух и суша.

Всеки четвърти - в търговия и туризъм

В сферата на потребителските услуги, които включват най-общо туризма и търговията на дребно, в Бургас са концентрирани над една четвърт от работните места в областта, като това е най-високата концентрация на заетост в сектора в цялата страна. Само през 2020 г. секторът в областта губи над 7400 работни места, или най-много след столицата и Варна. В относително изражение свиването е дори още по-ясно изразено, като то представлява близо 23% спад на работните места в потребителските услуги за година.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Влезте в профила си Регистрация

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Ковид кризата показа твърде ясно и твърде бързо защо голямото значение на потребителските услуги е макроикономически проблем за Бургас. Тази парадигма - за туризма като двигател на растежа - може и да важи за някои градове, особено малки и отдалечени от всичко, в които почти няма алтернатива за заетост. Но това не би следвало да е случаят на Бургас - един от най-големите градове на страната, разположен в южната, по-динамична част на държавата, облагодетелстван от добра свързаност по море, въздух и суша.

Всеки четвърти - в търговия и туризъм

В сферата на потребителските услуги, които включват най-общо туризма и търговията на дребно, в Бургас са концентрирани над една четвърт от работните места в областта, като това е най-високата концентрация на заетост в сектора в цялата страна. Само през 2020 г. секторът в областта губи над 7400 работни места, или най-много след столицата и Варна. В относително изражение свиването е дори още по-ясно изразено, като то представлява близо 23% спад на работните места в потребителските услуги за година.

Надеждите, че секторът ще се възстанови до предпандемичните нива, са твърде оптимистични. Тази тенденция всъщност не е нова, като за последните пет години преди началото на ковид кризата потребителските услуги губят други 3900 работни места, просто сега пандемията ускори процесите по преструктуриране на пазара на труда. И това по-скоро е очаквано и нормално - секторът се отличава и със сравнително ниски заплати и производителност, което прави работните места неатрактивни. По-нетипичното е размерът на сектора и логично следващият въпрос: "Къде могат да намерят работа освободените от него хора?" Или с други думи, достатъчно "жилава и гъвкава" ли е икономиката на Бургас, за да може да прелива лесно човешкия ресурс и да се възползва от трендовете на ръст в страната, най-вече в секторите мехатроника, аутомотив, IT и аутсорсинг.

Алтернативите

Макар и да нарастват с бързи темпове от 9.6% средногодишно, средните разходи за труд на един служител в потребителските услуги са най-ниските в региона. В мехатроника и аутомотив средните разходи за труд са 60% по-високи, в строителството - с 20% по-високи. Но вероятно първият кандидат за освободените служители от ритейла са бизнес услугите (включително товарен транспорт, търговия на едро, IT и аутсорсинг), където традиционно заплатите са по-високи, а в област Бургас работните места са близо 20 000. Секторът обаче е в застой от 2014 г. насам и макар и да съществува известен потенциал за растеж извън столицата в сферата на IT и аутсорсинга, поне на този етап други големи градове, като например Варна, се ориентират по-добре в привличането на инвестиции в IT сферата. В допълнение заплатите в бизнес услугите изостават с 28% спрямо тези във Варна.

Дефицит на индустрия

Основната възможност за възстановяване на работни места, утилизиране на освободен от услугите човешки ресурс, би следвало да търсим в индустрията. Тя е все още относително слабо проявена в структурата на местната икономика с 18% от работните места през 2020 г. в областта. Това означава, че трудно може да се разчита на естествения оборот на индустриални работни места да реши проблемите на масовите съкращения в други сектори.

Сравнително малкият размер на индустрията в Бургас кара най-големия работодател в региона - "Лукойл Нефтохим Бургас" - да изглежда още по-доминиращ за икономиката. И макар това процесно производство да предлага сравнително високи заплати, то не предполага ръст на заетостта в него, дори напротив - оптимизацията на процесите би следвало да съкращава нуждата от хора при съществуващия капацитет на производството.

Индустрията на Бургас трябва да расте още много като брой работни места, и то в секторите, в които страната показва някакви конкурентни предимства при привличане на нови инвестиции. И наистина един по-оптимистичен поглед би видял в Бургас потенциал да привлича производства, където работните места са с относително по-висока производителност. Заплатите в мехатроника и аутомотив в областта растат с изпреварващи темпове от 11% - нещо, което не се наблюдава в по-развитите индустриални градове на страната. Това усещане се засилва и от големите разлики в тези индикатори между община Бургас и другите общини в района. В областния център производителността в мехатроника е с 68% по-висока спрямо тази в периферията, което позволява поддържането на значително по-атрактивни за служителите средни разходи на труд - със 71% по-високи от другите общини в областта.

Все още няма коментари
Нов коментар