Интервю | Областният управител на Варна: Няма да допусна да се разпродават имоти в Морската градина

"В условия на хуманитарна криза няма място за политическо противопоставяне", казва Благомир Коцев пред "Капитал Градове"

"Язовирите в областта са в добро състояние, имаме опасения само за няколко от тях", посочва Благомир Коцев
"Язовирите в областта са в добро състояние, имаме опасения само за няколко от тях", посочва Благомир Коцев
"Язовирите в областта са в добро състояние, имаме опасения само за няколко от тях", посочва Благомир Коцев    ©  Цветелина Белутова
"Язовирите в областта са в добро състояние, имаме опасения само за няколко от тях", посочва Благомир Коцев    ©  Цветелина Белутова

На 27 май 2022 г. заедно със седмичния брой на "Капитал" ще излезе и специалното издание, посветено на региона на Варна, от поредицата "Капитал Градове".

Отново на 27 май 2022 г. ще се проведе Среща на бизнеса във Варна и региона. Пълна информация за събитието, програмата и участниците в дискусията може да откриете на сайта на събитието. Регистрацията за присъствие и проследяване онлайн е задължителна и може да я направите тук.

Областният управител на Варна Благомир Коцев ще се включи в панел на събитието, посветен на морската икономика на региона.

Благомир Коцев е назначен за областен управител на Варна от квотата на "Продължаваме промяната". На последните парламентарни избори той беше регионален координатор на партията в града. Магистър по "Корабоплаване, търговия и финанси" от "Сити юнивърсити - Лондон" във Великобритания. Има дългогодишен управленски опит в частния сектор, където е управлявал и инвестирал в дружества в сферата на управлението на кораби и корабособственост, както и на ресторантьорството и хотелиерството.

Има ли скелети в гардероба, които наследихте от предишния областен управител, и с кои проблеми най-спешно трябваше да се справите?

- Всяка администрация търси определена приемственост между екипите. Не искам да започвам с обобщения на практиките на предишния екип, но е факт, че в хода на работата си аз се натъквам на казуси, при които не изглежда да е бил водещ общественият интерес, както и на случаи, в които пасивността е продължила твърде дълго и не са търсени пътищата за решение на някои проблеми.

Например?

- Областната администрация е институция с ограничени правомощия, но може да контролира някои от решенията, взимани в града. Назад във времето обаче изглежда, че областният управител нерядко се е държал повече като служител на община Варна, а не като неин контролен орган. Най-общо, невинаги са предприемани конкретни мерки, за да се контролират решенията на общинския съвет, които можем да кажем, че в някои случаи са били с дискусионна законосъобразност или поне са имали пропуски в това отношение. Не искам да коментирам като цяло, а може би трябва да говорим случай по случай, за да не звучат думите ми като бланкетно търсене на реванш или част от някаква политическа престрелка. Всички във Варна се сещаме за сделки, които са коментирани и в медиите - продажбата на имоти в Морската градина е една от тях.

Този въпрос е особено чувствителен за мен лично, защото в дните преди моето назначение в социалните мрежи се появиха публикации, които се опитваха да ме представят като враг на парка. Този парк е изключително скъп за всички варненци и е една от причините човек да избере да живее във Варна. Вярвам, че авторите на тези публикации са добронамерени хора, но са били подведени по някакъв начин за моята позиция. Не вярвам обаче, че един от читателите - кметът на Варна (Иван Портних - бел. ред.), е бил наистина добронамерен, защото наскоро на партийна сбирка на ГЕРБ сподели очакванията си, че аз едва ли не ще строя улици и булеварди в парка, а моята базова нагласа е съвсем различна.

Каква е тя?

- Не съм имал никаква възможност да я изкажа. От една страна, аз уважавам правото на собственост и същевременно имам ясното съзнание, че правото на разпореждане с тази собственост понякога трябва да отстъпи пред обществения интерес. В Морската градина има най-различни парцели и сгради с различен вид собственост - държавна, общинска и частна. Но по принцип аз съм на мнение, че там автомобили не трябва да има и решения за това могат да се намерят. Ако трябва да коментирам конкретно сделката на предишната администрация, която в момента се разследва, с оглед на това, че тази територия е парк, е много важно собствеността да върви от частна към публична, а не обратното, за да може да се осъществи крайната цел - тази територия наистина да добие статут на парк. За съжаление знаете, че през годините назад са реституирали различни имоти там, включително и моето семейство в началото е било инвеститор в сграда, която е строена през 70-те години на миналия век, но тогава концепцията на тази територия е била по-различна и става въпрос за заварено положение.

За да се случи там паркова среда, държавата не е трябвало да приватизира и реституира тези имоти. За да вървим в правилната посока, оттук нататък имотите там трябва да бъдат отчуждавани, което е наистина дълга процедура. Но при условие че това е интересът на обществото, не мисля, че е било редно областната администрация да разпродава имоти в тази част на града. Със сигурност нямам намерение аз да постъпвам така.

Как върви усвояването на евросредства? Например при проектите за ремонт на училище "Димчо Дебелянов" и за доставка на електробуси?

- Казусът с училище "Димчо Дебелянов" изникна малко след като встъпих в длъжност. Директорът на училището дойде разтревожена при нас с фактите, които вече всички знаят - ремонтът на училището е на стойност 2.6 милиона лева, като реконструкцията е част от проекта за модернизация на образователната инфраструктура на територията на Варна на обща стойност към 8.5 млн. лв. Обществената поръчка е обявена през 2017 г., а строително-ремонтните дейности са приключили през 2019 г., като те са били одобрени и приети от комисия, която е подписала акта за въвеждане в експлоатация. Директорът не е подписала този протокол за въвеждане в експлоатация, защото скоро след края на строително-ремонтните дейности са се появили проблеми по покрива, по настилката на двора и в спортната зала в училището.

В средата на февруари училището реши да върне учениците в онлайн обучение заради това, че училищната среда застрашава живота и здравето на децата, докато не бъде обезопасена. Знам, че община Варна е уведомена с общо девет докладни записки и от там са съставили пет комисии, които са извършвали огледи и са издали пет протокола за установени дефекти. Но нито една от констатациите на експертните комисии не е разглеждала възникналите проблеми и качеството на изпълнение на строително-ремонтните дейности по проекта. Предвид това поискахме от РДНСК незабавно да извършат задълбочена и надлежна проверка и да се съобщи причината за появилите се дефекти. Те излязоха с не много ясно и със сигурност не категорично решение и затова смятаме да отнесем проблема към Министерския съвет и към министерството на регионалното развитие. В момента училището и районът около него са обезопасени, а децата не могат да ползват салона, част от училището, външните части на двора.

Знам, че темата с доставката на електробуси е много мащабна. Прокуратурата се намеси и там продължават да текат проверки, както и беше повдигнато обвинение на кмета на Варна във връзка с канализационната тръба под езерото. Не съм проследил докъде стигна разследването по конкретния казус, а и прокуратурата не е особено прозрачна.

Кой ще понесе отговорност за казуса с канализационната тръба?

- Аз лично изпратих писмо до кмета на Варна преди няколко седмици с въпрос какво е състоянието на тръбата. Предвид настъпващия летен сезон исках да разбера дали има рискове от подобна авария, каквото се беше случила преди две години. Не получих отговор на въпроса си. Просто моят въпрос съвпадна с обвиненията към Иван Портних от прокуратурата. Доколкото ми е известно, тръбата е била ударена от кораб, което е довело до аварията и замърсяването на езерото. Така или иначе по проект тя е трябвало да бъде заровена, а това не е направено и се е бездействало с години.

Както знаете, има договор със сериозни суми за удълбочаването на пристанището. Не знам колко качествено се изпълнява този проект, след като тинята, която се изкарва от дъното, не се изнася извън зоната на пристанището, а отново се връща в него.

Как се управляват държавните язовири и имоти в областта, в какво положение ги заварихте?

- Назначил съм комисия, която в началото на месец май ще обиколи и провери всички язовири в областта. До момента нямаме сериозни опасения за тяхното функциониране и състоянието им, но има проблеми с някои съоръжения, които са в критично състояние, и аз се надявам техният ремонт да бъде финансиран от междуведомствената комисия към Министерския съвет. Един от тях е т.нар. "Бял канал", който отвежда отпадните потоци на Девня. Там имаме сериозни опасения от заплаха за проходимостта на жп линията София - Варна, ако този канал прелее.

При язовирите има сериозна заплаха от преливането на язовир "Елешница". Ремонтът му би струвал около 1 милион лева. Това е проблем, на който моите предшественици е трябвало да обърнат внимание, но те не успяват да убедят правителството във важността на този ремонт, след като язовирът прелива през 2015 г. Оттогава не са взети никакви мерки за "Елешница". А в същото време тази комисия през 2021 г. много бързо отпуска 6 милиона лева за изграждането на изкуствен остров - укрепително съоръжение в курорта Св. св. Константин и Елена.

Реагира ли прокуратурата на резултатите от проверката на МВРза строежа на този остров?

- Знам, че тече проверка, и не съм запознат дали има резултат от нея. Там по-скоро въпросът е, че парите са отпуснати в една много странна ситуация, в която областната администрация е възложител, а община Варна получава средствата. Някъде около половината от тях са изразходени, другата половина предстои. В момента текат ремонтни дейности там за изграждане на въпросния остров. Много интересен е начинът, по който парите за него са отпуснати в такъв необичайно кратък срок, при положение че - вече споменах, от колко време очакваме средства да бъдат обезопасени язовирите в областта.

Във фонд "Сгради" към областната администрация са включени много сгради, които се рушат, изключителни сгради, които са паметник на културата, които са ценни за града ни и дават неговия облик и които в момента за съжаление са оставени на произвола на съдбата, тъй като няма никакви инвестиции в тях. Бих отправил молба към правителството да отпуснат определен бюджет за възстановяването на рушащи се сгради, които са с голяма архитектурна стойност и са емблематични за града ни. От общината зависи да започнат да санкционират собствениците, които оставят старите си къщи да се разрушават, но там нямат явно такава практика.

Как функционират общинските съвети в областта? Доколкото си спомням, във Варна се събират много рядко.

- Така е. Сегашният състав е провел около 24 заседания от 2019 г. до момента (средата на април - бел. ред.), докато в Бургас и Пловдив са съответно 36 и 45. През 2020 г. Варненският общински съвет е бил заплашен от саморазпускане, защото от април до юли не е провел нито едно заседание, а законовият допустим срок е три месеца.

Виждате ли много незаконосъобразни или в встрани от интереса на жителите на областта решения на Варненския общински съвет?

- Определено виждам пропуски в тяхната работа. Днес разписах заповед за връщане на едно решение от последното заседанието на общинския съвет, защото липсваше протокол от обществено обсъждане на Плана за интегрирано развитие на община Варна - 2027 г. Като цяло община Варна има практика или да не провежда, или да обявява обществени обсъждания в много кратък срок преди гласуването на решения в общинския съвет, като така елиминира възможността обществото активно да участва във вземането на важни решения за града. Решението на съвета за така наречената "Дупка" в момента е в съда, върнато е от моя предшественик. Там чакаме първа инстанция да потвърди нашето отхвърляне на решението.

Знаете, че ние можем да коментираме решенията на общинските съвети от гледна точка на законосъобразност, а не по целесъобразност, но ние ги прехвърляме към съда, който може да разгледа в по-широк спектър всеки казус.

Как се справяте с вълната от бежанци от Украйна? Колко от тях са настанени в района на Варна?

- Във Варна са около 35 хил., като половината от тях са настанени в частни квартири, а около 15-20 хил. са в хотелите. В момента бежанският поток към Варна е спаднал леко и успяваме да се справим с кризата. Не сме притиснати във времето като преди седмица, когато за едно денонощие трябваше да настаним 1200 - 1300 души, което беше изключително голямо предизвикателство.

Какво ще правите, когато хотелите трябва да се освободят за туристи?

- Това е големият въпрос, който обсъждаме всекидневно в комуникацията ни с централния щаб от представители на правителството. Има различни варианти, които се разработват в момента. Като цяло политиката на правителството е тези хора да бъдат интегрирани в обществения живот на страната ни в градовете, в които се намират. В този смисъл подкрепям политиката те да не бъдат дислоцирани към зимните курорти или в лагери за бежанци, тъй като биха останали изолирани и няма как да бъдат интегрирани в обществения ни живот. Вероятно правителството ще се спре на варианта, в който те ще останат в тези хотели, ако, разбира се, хотелиерите са готови да продължат тази програма. Търсим варианти, в които да бъдат стимулирани работодатели да осигурят квартири на украински граждани, да ги вземат на работа при тях. През последните седмици сме настанили общо 200 деца в училищата и около стотина - в детските градини.

Споменахте преди малко за РДНСК, как се справят останалите териториални звена на централната власт?

- За момента работим добре. Аз не съм имал възможност за тясно съприкосновение с тях с изключение на съветите, които се сформират във връзка с украинската криза. Там работим много добре. Всички се отзоваха много бързо, взеха необходимите мерки, РЗИ бяха много отзивчиви, Районното управление на образованието - също. Разбира се, пожарната и полицията са изключително важни фактори за справянето с тази криза, защото осигуряването на безопасността на центъра беше от ключово значение при наличието на 1000 - 2000 души на едно място. Единствено с община Варна срещаме затруднения, когато трябва да се вземат общи решения в такава криза като сегашната, но въпреки това успяваме да намерим път. В момента се опитваме да преместим центъра за бежанци в квартал "Владислав Варненчик". Там има общинска спортна зала, която е много подходяща за буферен център, в който украинските граждани да бъдат приютени за 1 или 2 вечери, докато се настанят в хотел. Всичко беше организирано, но се появиха формалности, свързани със законовите основания за предоставяне на залата за тази цел. Надявам се това да не е политически ход да ни бъде отказана подобна помощ.

В условия на хуманитарна криза няма място за политическо противопоставяне и се надявам не това да е била причината за тяхната колебливост да помагат. Във всеки случай имат достатъчно време да се реваншират, тъй като се очакват следващи вълни на бягащи от войната украински граждани и интеграцията им тепърва започва, а сериозният инструментариум е в общински ръце - училища, детски градини, градски транспорт, социални служби. Ще продължавам да бъда коректив, когато и където е нужно, защото по-трудното, опасявам се, все още предстои.

Интервюто взе Десислава Николова

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар

Още от Капитал