В транспорта: Опит за рестарт на железниците

За седемте месеца мрежата от регионални летища не успя да се разгърне, но проектът за медицински хеликоптери беше задвижен

Николай Събев влезе в сблъсък с транспортни компании заради държавни субсидии
Николай Събев влезе в сблъсък с транспортни компании заради държавни субсидии
Николай Събев влезе в сблъсък с транспортни компании заради държавни субсидии    ©  Надежда Чипева
Николай Събев влезе в сблъсък с транспортни компании заради държавни субсидии    ©  Надежда Чипева

Един от най-експлозивните сектори в управлението на това правителство се оказа транспортът, ръководен от министър Николай Събев, създател на куриерската компания "Еконт".

Отличителен белег на управлението му бяха конфликтите, които се разразиха между него и някои представители на транспортния бранш, като се стигна до протести. Събев, който беше министър от "Продължаваме промяната", влезе в челни сблъсъци със собственика на автомобилната ПИМК Илиян Филипов, включително за терен в района на Централната жп гара, и със създателя на "Юнион Ивкони" Ивайло Константинов, като обвини някои транспортни фирми, че са на държавната хранилка със субсидиите.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Един от най-експлозивните сектори в управлението на това правителство се оказа транспортът, ръководен от министър Николай Събев, създател на куриерската компания "Еконт".

Отличителен белег на управлението му бяха конфликтите, които се разразиха между него и някои представители на транспортния бранш, като се стигна до протести. Събев, който беше министър от "Продължаваме промяната", влезе в челни сблъсъци със собственика на автомобилната ПИМК Илиян Филипов, включително за терен в района на Централната жп гара, и със създателя на "Юнион Ивкони" Ивайло Константинов, като обвини някои транспортни фирми, че са на държавната хранилка със субсидиите.

Основните си усилия в транспорта отиващото си управление насочи към железниците и жп превозите като алтернативен транспорт. Наскоро беше съобщено, че министърът е подписал решение за преобразуване на жп дружествата - товарното, пътническото и дружеството майка, и вливането им в "Национална компания Български държавни железници". Целта е да се оптимизират разходите и да се намалят течовете в системата. От министерството твърдят, че по този начин ще премахнат рисковете за кроссубсидиране чрез използване на две отделни счетоводства. Първите успехи в системата са по линия на "БДЖ - Товарни превози", което за първите шест месеца на годината е излязло на оперативна печалба 1.8 млн. лв.

Друга стъпка в тази насока са инвестициите в жп подвижен състав по плана за възстановяване, като за първи път бяха проведени пазарни консултации с над 30 световни компании за пет покани за обществени поръчки на обща стойност 1.7 млрд. лв.

По линия на договорите за изграждане на някаква инфраструктура, които са 25 действащи, Събев не е допуснал индексация. Един от договорите беше и прекратен заради неизпълнение - този за жп линията от София до Елин Пелин, който беше поверен на консорциума "Келет АБ" с българско и унгарско участие.

Като един от успехите на "Продължаваме промяната" в сферата на транспорта е и спасяването на старото здание на жп гарата на Нова Загора, която ще бъде запазена.

Сред приоритетите на Събев беше и развитието на Дунавския район. В началото на юни беше съобщено, че България и Румъния започват едновременни проучвания на петте места от двете страни на Дунав за изграждане на нови мостове. За румънската страна драгирането на Дунав е приоритет, а България започва драгиране на реката със собствени средства.

В сектора на на авиацията сред основните успехи е увеличаването на размера на инвестицията в първите пет години на договора от страна на концесионера на летище София. Наскоро новото ръководство на аерогарата обяви, че ще се върне към първоначалния план за повече инвестиции в първите пет години на концесията, като вместо 43 млн. евро ще се вложат първоначално планираните 72 млн. евро. По неофициална информация натискът за това е дошъл от министерството.

По различни причини не успя да се разгърне мрежата от регионални летища, като това в Русе например, където не е имало активност от страна на общината.

Голям напредък обаче има по пpoeĸтa зa ĸyпyвaнe нa мeдицинcĸи xeлиĸoптepи и изгpaждaнe нa cиcтeмa "Cпeшнa мeдицинcĸa пoмoщ пo въздyx", или т.нap. НЕМЅ, като се очаква идната седмица Министерският съвет да одобри решение за наемане на два хеликоптера с пилоти.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • - 2
    • + 1

    Най-после някой нещо да направи и за транспорта.

    Нередност?
  • 2
    cco01538589 avatar :-|
    Jordan Karamalakov

    Подхвърлените идеи за възстановяване на малките летища бяха пълна глупост, освен ако целта не е била да се прилапат бюджетни средства за строителни дейности. В железниците се забъркваше един след друг кадрови мишмаш, вместо да се уточнят ясни приоритети и да се реализират с реалистични малки стъпки. Изоставане с 40 години от железниците на водещите европейски страни не може да се навакса за 3-4 години, за това с повече реализъм и последователност.

    Нередност?
  • 3
    cco01538589 avatar :-|
    Jordan Karamalakov

    За медицинските хеликоптери проектът предвижда на първо място добре платени работни места в новата компания, на второ място сладки командировки за договаряне на машините, на резервните части и по техн поддръжка, на трето място дълго обучение зад граница на персонала и накрая - няма площадки при болниците, няма подготвени лекари и т н. И една голяма дупка в бюджета…

    Нередност?
Нов коментар