Котенца и "Баче Кики": Мрежата за пропаганда на ГЕРБ във Facebook
Заплетена мрежа от "автентични" страници във Facebook всъщност се управлява и финансира от ГЕРБ
Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа
- Заплетена мрежа от "автентични" страници във Facebook всъщност се управлява и финансира от ГЕРБ.
- Подходът е различен, но съдържанието - сходно и насочено срещу "Продължаваме промяната".
- През 2021 г. се появява фирмата "Лонгрийч", която поема част от дигиталната дейност на ГЕРБ.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
15 коментара
Всъщност страницата май се казваше Баче Кика, черпейки вдъхновение от едно старо порно клипче, което пък беше една от най-вокалните демонстрации на лошия човешки матриал.
В интерес на истината изглежда, че този път общата насока на статията е вярна. Забелязвал съм някои от описаните движения, най-малкото защото следвам всички споменати страници.
Пак обаче имам критика. Тези палави фейсбук похвати далеч не са непознати извън “партиите на статуквото” (квото и да означава това). Александър Панайотов (май така се казваше един ДБ активист от Сливен) създаваше тонове статии по адрес на Герб, ИТН, като демонстрирсше и една патологична фиксация около хората в Института за дясна политика, конкретно спрямо Кузето Илиев, Влади Сиркаров и други. Тънката разлика, някой би казал, е, че в случая на Панайотов е ясно, че той е партиен активист. Но това не се афишираше на страницата му, а беше въпрос на някакво допуълнително проучване, което относително малка част от кликбейт аудиторията на социалната мрежа прави. ПП също имаха своя дял от разни страници тип “Кирил Петков за премиер на България”, а злите езици твърдят, че и купуването на лайкове не им е чуждо.
Всъщност при ДБ и ПП този процес беше дори по-страшен от шитпостинга във ФБ, защото рязко показа координацията между определени медии в отразяването на разни ювелирни акции тип Росенец, ББР и източени язовири. Или пък координацията с НПОта тип Правосъдие за всеки, ораторите от Отровното трио(които следваха смайващо точно същата формула), че дори сламени човечета като Анастас Гогов, който съшо се изявяваше като оратор срещу Гешев, макар същият да е просто некадърен мотиватор…
И докъде се стигна? Анастас Гогов стана шеф на ДКК, преди да го уволнят позорно заради катастрофа със служебен автомобил в неработен ден. Цанко Арабаджиев стана шефче на ББР, нищо че го уволняваха от ОББ за скатаване. Караганева от лгбт активист редом с Линда Петкова също отиде в ДКК. Минеков дори днес е сл културен министър, като награди едно от верните си лекета Светослав някакъв си за удрянето на аварийните спирачки като експеррт в министерството.
Всички тези актове получаваха мощна подкрепа от мейнстрийм медиите, но и по-специфични като Капитал, Медиапуул, Оффнюз, Свободна Европа, Портал Култура и тн. Дори днес “колимнистите”тип Дайнов, Кънев, Смилев, Милчева, нелепите фактчекъри и прочее политически мотивирани лица пускат по някое “анализче” по горещи теми про-ПП/ДБ, анти-всичко останало, като след пускането им в родната за тях медиа се разпространяват като “анализи” и в останалите. Проектира се едно и също послание, но през различни канали, така се създават трендове и максимален рийч. А в случая определено не пише професорът/журналистът/бизнесменът, а по-скоро политическият активист/симпатизант.
В крайна сметка всички политици си ходят с придворните журналисти, така както точно Икономедиа беше крайно приятелска медиа спрямо две политически сили. Вашото палаво кръгче цели определена аудитория и посланията са формирани спрямо нея. Дали това са в реалност умните и красивите? Надали, познавайки немалко хора от аудиторията, както и политическо-журналистическия кръг - съмнявам се. Това, че такттиката е по-елегантна не означава, че не е също толкова неморална.
И в този ред в тази статия щеше да има смисъл ако се коментира нездравословното влечение на всички парламентарни сили към такива канали и послания.
Преди година и половина спрях дълго-годишния си абонамент си за Капитал именно защото се беше превърнал по-скоро в партиен орган и то от второкачествен тип. Примерно, Гардиан също са леви и традиционно подкрепят лейбъристи и либерал-демократи, но там няма такава безразборна агитация, раздухваме на фейкове - похвати, които се оказаха в почти ежедневна употреба от Икономедия в продължение на последните 3-4г. Да, ПИК и Блиц са по-зле. Но не е повод за гордост да си (малко) по-добре от тях.
Та, на кратко, не успях да прочета тази статия. Но през последните 3-4 години постингите в форумите на Икономедия често се оказваха по-качествени от самите статии - така, че нямам усещане за загуба
Не съм попадал на въпросния "Баче Кики" и нямам преценка за тях. Но ако ГЕРБ са се решили да вземат насериозно социалните мрежи, то това може само да се приветства. Допреди 2-3г те бяха много слаби там. За тях се разпространяваха безпроблемно всякакви небивалици - а при ниското ниво на критично мислене в БГ това даваше силно преимущество на опонентите им. Дано най-после в соц.мрежи се постигне някакъв паритет.
Една тема, която Икономедия упорито отбягва е непрозрачното финансиране на ДБ (и в по-малка степен ПП). 28-годишен без официални доходи им е дарил на ДБ 200 хиляди повечето от които на преводи от по 19500 лв направени през ден (изглежда като опит да се заобиколи някаква система за мониторинг на банкови преводи).
Но не е изненадващо, че Икономедия "не забелязва" тази тема, която иначе вече се разисква в социланите мрежи.
От текста разбрах, че след падането на ГЕРБ, Прокопиев е спрял да плаща и ГЕРБ са го изместили и сега се разпространяват "друга гледна точка". Огромна част от матряла верва на истории за извънземни, гледачки и т.н. така че има огромен потенциал за политическа реклама. Както се разпространяваха лъжите за Хемус, сега се разпространяват за танкерите, гледам че огъня върху ГЕРБ се фокусира сега върху президента и вероятно има някакво примирие след като се видя потенциала на "партиите на промяната". Така че като наблюдател очаквам обединение на двата лагера ако не искаме всички да загубят. Дори го смятам и за закъсняло...
“Влади” Горанов, бивш министър на финансите (ГЕРБ), който не искаше да става депутат, а да печели като “консултант”, си е докарал над 700 хил. лв. приходи и почти 600 хил. лв. печалба преди данъци през 2021 г.
https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10160955479721189
Тъй като все по-рядко някое заглавие в Капитал привлича вниманието ми, мога дори да се възползвам от четене на двете безплатни статии на месец.
Тази ми е първата за септември...
Забележително усилие е положил Йоан за проследяване въпросната фб паяжина. Четох с интерес описаните технологии на пропагандата, които обаче видимо не изобилстват нито с интелект, нито с нещо кой знае колко въздействащо. Поне за мен.
Съгласен съм напълно с постовете по-горе, че в много по-действена позиция в политическата пропаганда са идеологически кооптираните издания на Икономедиа, Медиапул, Св.Европа, Портал Култура, Клуб Z, Оффнюз, Фрогнюз, преобладаваща част от които са на дотации от едни и същи донори. С което аз си обяснявам сиамствиността им.
Досадното е, че въпросните медии бяха и са абсолютно съзвучни в едностранчивото отразяване на политическите ангажименти, които съиздателят на Иконо поема в годините към съответната властова гарнитура - като се почне от славослова на "технократа" Борисов (в чиито първи кабинет Кръгът вкара 3-4 министри), мине се през громенето на младата Корнелия, за да се стигне до тихото й величаене, заради функцията й на патерица на Четворната. И - разбира се - всеотдайното прославяне на всяко действие (и бездействие) на сиамските близнаци ПП/ДБ, в което нерядко се стига до публично изнасилване на обективната истина.
Аз си го обяснявам с от години общия им грантодател.
Ще цитирам отново много подходящата за случая поговорка за виждащия сламката в чуждото око, но не и гредата в своето.
Много гербаджийски аналлизатори наизскоиха тука хахаха
Много добро журналистическо разследване, каквото можем да очакваме само от Капитал. Българинът може да опорочи всичко и ние знаем това. Тук обаче по-големият проблем е във Facebook и в това че никой от ръководството на компанията не се интересува от порочните методи чрез които най-голямата социална мрежа на планетата се използва за манипулации, лъжи и пропаганда. А да не говорим за българските модератори от Telus International в Есен и Дъблин (където се следи съдържанието на български) благодарение на които, кремълската пропаганда във Facebook се лее безпрепятствено, но всеки дръзнал да застане срещу нея бива блокиран или изтрит. Ето такова журналистическо разследване чакат много хора и то би било достойно за Pulitzer.
Герберастията изпълзя от клоаките си и се хвърли с ентусиазма на Матросов срещу "жълтопаветната" амбразура. Е, имам лоша новина за ибрикчиите на Еднокнижника - каквото и да правите, както и да се раздават измекярчета като Кристиян Помиярек, тяхната СИК-аджийска Мутра власт няма да види. Единствено предстои да разберем дали някога ще получи истинско правосъдие и на дърти години ще отиде при бай Ставри или някоя мутренска дружка ще го свитне и ще остави гербавите измекярчета сирачета :D
Интерсна хипотеза.
Още по-интересно би било, ако хипотезата бе подкрепена с повече документи за да засили връзката между изложените твърдения и усещането за фактология у читателя.
Писал съм многократно репортажи от кухнята, но модераторът ме триеше заради автентичния език, който просто цитирах, не съм си го аз измисилил
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.