Новият брой: Пътят към Шенген
Close

Милен Любенов: Правителство може да има само с големи компромиси, които ще го минират

Коалиция с ГЕРБ и ДПС е гибелна за ПП и ДБ, а основният риск да не се състави кабинет е влизането в ситуация на конституционна криза, смята политологът

Доц. Милен Любенов
Доц. Милен Любенов
Доц. Милен Любенов    ©  Юлия Лазарова
Доц. Милен Любенов    ©  Юлия Лазарова
Този понеделник започва обратното броене до предсрочните парламентарни избори на 2 октомври. В последните дни на кампанията "Капитал" ще разговаря с политолози, социолози и икономически експерти за възможните развития на ситуацията след вота и с какви рискове за страната те могат да са свързани.

Днес ви представяме мнението на политолога и преподавател в СУ "Св. Климен Охридски" доц. Милен Любенов.

Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Този понеделник започва обратното броене до предсрочните парламентарни избори на 2 октомври. В последните дни на кампанията "Капитал" ще разговаря с политолози, социолози и икономически експерти за възможните развития на ситуацията след вота и с какви рискове за страната те могат да са свързани.

Днес ви представяме мнението на политолога и преподавател в СУ "Св. Климен Охридски" доц. Милен Любенов.

Могат ли тези избори да решат политическата криза с продължителната липса на устойчиво парламентарно мнозинство зад редовно правителство?

Силната поляризация, ниското доверие към институциите и партиите, както и видимата обществена атомизация са все предпоставки за продължителен период на политическа нестабилност. Фрагментацията на партийната система допълнително усложнява възможността за намиране на стабилна и устойчива коалиционна формула на ясна ценностна основа и със солидна обществена подкрепа. В тази среда на множество кризи, дори и да се сформира правителство, това ще бъде на цената на големи компромиси, които могат да го разклатят и съборят при първия по-сериозен разнобой.

Какво правителство все пак може да бъде излъчено - на малцинството (от ГЕРБ примерно) или експертно - с мандата на една от трите партии, участващи в процедурата, но подкрепено от повече формации в парламента. Какви са възможните конфигурации на тази подкрепа?

Отговор на този въпрос може да бъде даден едва след като видим изборните резултати. Каквото и да показват социологическите проучвания, нищо все още не е решено. Възможни са редица изненади. Затова е важен всеки глас. Ясните разделителни линии между партиите, преди всичко по линията промяна-статукво, трудно биха оправдали коалиция между сегашните яростни опоненти.

Коалиция под каквато и да е форма между ГЕРБ, ПП, ДБ и ДПС няма да бъде приета от избирателите, които настояват за промяна на модела и върховенство на правото в страната. Подобна коалция би била гибелна както за ПП, така и за ДБ.

От друга страна, ГЕРБ едва ли биха влезли в явна коалиция с ДПС, затова ще се търси друга формула под формата на експертно или антикризисно правителство, в което няма да видим ярки партийни фигури. За подобно правителство се заговори още след свалянето на кабинета "Петков", в кръгове близки до ГЕРБ и ДПС. Най- вероятно ще се върви към подобен вариант, който ще бъде само временно решение.

Каква би била ролята на президента в търсенето на формула за правителство?

Румен Радев изигра голяма роля в свалянето на правителството на Кирил Петков. Видими и с просто око са атаките на президента и служебното правителство към "Продължаваме промяната". Радев показа през тази година, че е неспособен за конструктивно и съзидателно политическо поведение. Неговите амбиции към реалната власт в страната са очевидни. Странни остават някои назначения на служебното правителство на фигури, зад които прозират интересите на ГЕРБ и ДПС. Дали това е случайно ще разберем съвсем скоро след изборите, главно от ролята, която ще изиграе Радев - ако се стигне до връчване на трети мандат, което е твърде вероятно при моментното разположение на силите.

Какви са рисковете и при двата варианта: да няма правителство и да се върви към нови предсрочни избори и да има някакъв вид правителство - на малцинството или т. нар. експертно?

Основният риск, ако не се състави правителство и се отиде пак на предсрочни избори, е влизането на страната в ситуация на конституционна криза - ако не може да бъде избрана парламентарна квота на Висшия съдебен съвет, а и на други конституционно установени органи с изтекъл мандат. Затова трябват две трети мнозинство, което изключително много затруднява задачата. Другият риск е загуба на средства по Плана за възстановяване.

Рискът при формирането на експертно правителство е размиването на политическата отговорност и власт на задкулисието.