Новият брой:
Продаден ли е мачът за еврото

Поредният зам.-кмет, напуснал Столична община, и трудният ресор "Транспорт"

Кристиан Кръстев е петият зам.-кмет, който подава оставка в рамките на четвъртия и последен мандат на Фандъкова

Кристиан Кръстев е зам.-кмет на София от началото на 2020 г. През 2013 г. е бил служебен министър на транспорта в кабинета на Марин Райков, като има опит в транспортния бранш както в държавни, така и в частни предприятия
Кристиан Кръстев е зам.-кмет на София от началото на 2020 г. През 2013 г. е бил служебен министър на транспорта в кабинета на Марин Райков, като има опит в транспортния бранш както в държавни, така и в частни предприятия
Кристиан Кръстев е зам.-кмет на София от началото на 2020 г. През 2013 г. е бил служебен министър на транспорта в кабинета на Марин Райков, като има опит в транспортния бранш както в държавни, така и в частни предприятия    ©  Надежда Чипева
Кристиан Кръстев е зам.-кмет на София от началото на 2020 г. През 2013 г. е бил служебен министър на транспорта в кабинета на Марин Райков, като има опит в транспортния бранш както в държавни, така и в частни предприятия    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Това е петият зам.-кмет на Йорданка Фандъкова, който подава оставка в рамките на този мандат (2019-2023 г.).
  • Историята показва, че досега причини за напускането на зам.-кметовете по транспорта са били различни скандали, свързани със спорно разходване на средства.
  • Около Кръстев също имаше няколко спорни поръчки, но казва, че се е разделил в добри отношения с кмета и поводът е спечелен конкурс на друга позиция.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Това е петият зам.-кмет на Йорданка Фандъкова, който подава оставка в рамките на този мандат (2019-2023 г.).
  • Историята показва, че досега причини за напускането на зам.-кметовете по транспорта са били различни скандали, свързани със спорно разходване на средства.
  • Около Кръстев също имаше няколко спорни поръчки, но казва, че се е разделил в добри отношения с кмета и поводът е спечелен конкурс на друга позиция.

Транспортът - един от най-важните ресори в Столична община, който освен обществения превоз, маршрутите и оптимизациите на трафика, включва светофарните уредби, а отскоро и уличното осветление, не може да се похвали със спокойно управление. В последните две десетилетия всички транспортни зам.-кметове на ГЕРБ са напускали поста след скандали, а днес последният назначен такъв - Кристиан Кръстев, също подаде оставка. Той посочи, че причините за това са лични, но обясни и че е спечелил конкурс за нова работа, също в областта на транспорта.

В същото време това е петият зам.-кмет на Фандъкова, който подава оставка в рамката на този мандат, от който остава по-малко от година. А това е интересно, защото зам.-кметовете реално са лостовете, чрез които общината упражнява власт, и са лицата на ресорните политики, които води.

По неофициална информация на "Капитал" в последно време отношенията на "Московска 33" са обтегнати, като всеки се бори "сам за себе си". На този фон вече върви и подготовката за местния вот догодина, като изгледите са, че за първи път от 2005 г. насам ГЕРБ могат да загубят контрола над града.

За какво отговаряше Кристиан Кръстев?

Името на Кръстев се прочу след две обществени поръчки: за закупуването на нови автомобили за дирекция "Транспорт", впоследствие спряна от кмета Фандъкова, и за уличното осветление за 73.6 млн. лв, които да бъдат похарчени за две години (до 2023 г.). Тя беше и причината за непряка конфронтация с независимия общински съветник Борис Бонев, който съобщи за огромни разлики и разминвания при определяне на цените за лампа в различните райони на София.

Кристиан Кръстев отговаря и за обявената през октомври поръчка за "осигуряване на техническа изправност и функционалност" на светофарите в София срещу 13.8 млн. лв. без ДДС за две години, вместо досегашните четири. Разследване на "Капитал" показа, че не става съвсем ясно за какво отиват парите за въпросните светофари, както и че реално изплатените суми досега се оказват в пъти повече. Освен това фирмите, които са печелили поръчките досега, са със спорни връзки и имат дълга история с поръчките на София и Центъра за градска мобилност. Два от общо четиримата кандидати, явили се в новия търг, са свързани отново с тях.

Когато обяви назначението му, кметът Йорданка Фандъкова иначе постави като "основен приоритет" следните неща:

  • Пускането на довеждащ транспорт от кварталите до метрото и до основни спирки на градския транспорт

Какво стана? "Столичен автотранспорт" три пъти се провали с провеждането на обществената поръчка за 52 електробусчета, довеждащи до метрото, като чак през октомври тази година успя да я финализира. Това значи, че те ще започнат да пристигат едва през 2023 г. "Манастирски ливади" - изток и запад, пък чакат обявения "довеждащ транспорт" по друг проект за пет електробусчета "по заявка" до основните градски спирки. Експерт, ангажиран от Европейската комисия да следи прогреса по проекта - Гереон Майер, заяви за "Капитал", че това трябва да се случи този декември, но към момента такива все още няма.

  • актуализация на разписанието на градския транспорт

Какво стана? Тези актуализации трябваше да се правят на база на данни от новата електронна билетна система на Центъра за градска мобилност (ЦГМ). Когато през есента на 2021 г. се разбра, че общината е съкратила разписания на база на тях, председателят на общинския съвет Елен Герджиков подаде оставка.

Самата тикет система също е със спорни ефекти - след 100 млн. лв., похарчени за нея, плащането с банкови карти беше пуснато със закъснение, а все още не са "влезли" други канали за продажба - търговци, телекоми и супермаркети. Граждани алармират и за проблеми при отчитането на плащанията с банкови карти. Догодина иначе ще заработи новата тарифна политика, която се опира на системата, изградена от фирма на гръцки гражданин, с връзки с бившите общинари Иво Тонев и Орлин Алексиев.

Според Кръстев обаче разписанията и маршрутите на няколко линии на градския транспорт са били успешно оптимизирани и това е видимо за гражданите.

  • мерки за намаляване на трафика

Какво стана? Кръстев обяви въвеждането на спирки "по желание". Друга негова цел беше освобождаване на трасетата на градския транспорт и тротоарите от коли. По време на мандата наистина бяха обособени нови бус ленти, както и беше увеличен контролът за преминаване в тях. Друга мярка за намаляване на трафика са "умните светофари".

Оставките на зам.-кметовете по транспорта на столицата през годините

Ноември, 2008 г.

Зам.-кметът Велизар Стоилов подаде оставка, след като стана известно, че е влязъл в задкулисна договорка с частни фирми за отдаването на автобусни линии в София ("МТК гроуп"). По това време кмет е все още бившият премиер Бойко Борисов.

Април, 2016 г.

Заместник-кметът по транспорта Любомир Христов се оттегля от поста, след като премиерът е поискал оставката му, заедно с тази на депутата от ГЕРБ Ирена Коцева.

Двамата са свързани с обществена поръчка за доставка на спирки на градския транспорт в София на стойност около 200 хил.лв. Търгът беше обявен от Центъра за градска мобилност и е спечелен от фирма на съпруга на Коцева. Оставката на Христов се случи година след като разследване на "Капитал" показа, че огромната част от търговете на общинското дружество се печелят от едни и същи фирми с (тогава) офшорна собственост. Същите те са печелили поръчките за светофарите досега, вкл. отново участват в обявения от Кръстев търг.

Декември, 2018 г.

Заместник-кметът по транспорта на София Евгени Крусев подава оставка. Поводът: той е призован от прокуратурата като обвиняем за ремонта на ул. "Граф Игнатиев", който предизвика обществено недоволство и протести. Тази година стана ясно, че е бил оправдан по делото.

Дългият списък на напусналите Фандъкова

Един от първите напуснали зам.-кметове в новия мандат на Фандъкова (2019-2023 г.) беше инж. Цветан Божилов, по строителството. На негово място дойде инж. Ангел Джоргов, който има опит в "Метрополитен".

През април 2020 г. зам.-кметът по екология Йоана Христова подаде оставка. Говореше се, че една от причините за това е некачественият и забавен ремонт на "Западен парк". На нейно място дойде Десислава Билева.

Зам.-кметът на новия ресор "Дигитализация" Владимир Данаилов също напусна общината. Причината - през юни 2020 г. стана член на Управителния съвет на Фонда на фондовете. После постът му зае Генчо Керезов.

Година по-късно зам.-кметът по културата Тодор Чобанов подаде оставка. Официалната причина, дадена от Фандъкова, беше забавянето на проекти за реставрация на баните в "Овча купел" и "Горна баня". На негово място дойде Мирослав Боршош.

Все още няма коментари
Нов коментар