Мирише ми лошо: Парламентът ще обсъжда нов механизъм за борбата с мръсния въздух
Идеятa на ДБ е гражданите да могат да обжалват програмите на държавата и общините за качество на въздуха и да се борят с опасните миризми, пише още в законопроекта


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Години наред жителите на Русе се оплакват от задушливи миризми ту на бакелит, ту сладникави, които ги притесняват, но ръцете им са вързани. В бъдеще обаче гражданите ще могат да сигнализират за "дискомфорт в обонянието" и институциите ще знаят как да измерят и реагират на евентуално нарушение. Това предвиждат промени в Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ), предложени от група депутати от "Демократична България".
Звучи като сложна задача, но не задължително невъзможна. "Цялата идея тръгва точно от Русе и проблемите, които имаме там. Като един център на промишлеността имаме много такива проблеми с миризми, които идват от предприятията. Институциите казват, че няма измервателни уреди, няма законодателство за това, и ни казват: просто си мислете, че не е вредно", разказва пред "Капитал" народният представител от крайдунавския град Иван Белчев от ДБ, един от вносителите на законопроекта. Такива казуси е имало и в други градове в страната. Подобен закон е приет през 2020 г. в Румъния.
Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните плановеГодини наред жителите на Русе се оплакват от задушливи миризми ту на бакелит, ту сладникави, които ги притесняват, но ръцете им са вързани. В бъдеще обаче гражданите ще могат да сигнализират за "дискомфорт в обонянието" и институциите ще знаят как да измерят и реагират на евентуално нарушение. Това предвиждат промени в Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ), предложени от група депутати от "Демократична България".
Звучи като сложна задача, но не задължително невъзможна. "Цялата идея тръгва точно от Русе и проблемите, които имаме там. Като един център на промишлеността имаме много такива проблеми с миризми, които идват от предприятията. Институциите казват, че няма измервателни уреди, няма законодателство за това, и ни казват: просто си мислете, че не е вредно", разказва пред "Капитал" народният представител от крайдунавския град Иван Белчев от ДБ, един от вносителите на законопроекта. Такива казуси е имало и в други градове в страната. Подобен закон е приет през 2020 г. в Румъния.
Втората част от законопроекта е също толкова важна - тя включва възможността на граждани и неправителствени организации да обжалват националните и общинските програми за подобряване на качеството на въздуха в едномесечен срок от приемането им. България е изправена пред санкция от Европейската комисия (ЕК) точно защото страната не гарантира достъп до правосъдие по темите за въздуха, и тази законова промяна ще предотврати осъждането на страната по поредна наказателна процедура.
Сладко-вреден аромат
Законопроектът включва термина "дискомфорт в обонянието", който ще бъде подробно разписан в наредба, която трябва да се приеме от министъра на околната среда и водите и министъра на здравеопазването. Именно в този документ ще е ключов за регулацията на замърсители, които гражданите усещат по миризмата, и в него се крие и най-сложната задача.
"Ние искаме да си партнираме с институциите - МОСВ и МЗ, така че да се изготви тази наредба. Не очакваме само те да бъдат водещи. Очакваме да поканят както народни представители, така и НПО сектора, за да може да се направи това", казва Иван Белчев. Той уточни, че в корена на законопроекта стоят проблемите, с които хора и институции се сблъскват на регионално ниво, и затова е важно да се ангажират екоактивните граждани и регионалните ведомства, за да се изготви адекватно решение.
Наредбата ще може да въведе употребата на наличните по света технологии и да посочи как да се измерват и проверяват източниците на миризмите, тъй като сега капацитетът на институциите е ограничен.
Белчев подчерта, че във въпросната наредба за "дискомфорт в обонянието" ще може да се включат сигнали не само към заводи, но и към битови случаи, при които се горят нерегламентирани боклуци за отопление например.
На въпрос дали е проучен опитът в чужбина депутатът уточни, че в Румъния са приели такъв закон за миризмите, който обаче е отразен в българските медии леко подигравателно, защото се акцентира върху това, че ще се глобяват съседите, които готвят и умирисват жилищния блок. Всъщност в румънския закон се включват и предприятията.

Шансът да кажеш на общината, че греши
В предложените промени в ЗЧАВ всъщност се уточнява, че "засегнати общности" - термин, който съществува в българското законодателство (в закона за опазване на околната среда например), ще могат да обжалват програмите и плановете на национално и общинско ниво в едномесечен срок.
Още през май 2020 г. ЕК предупреди България, че трябва да осигури достъп до правосъдие на гражданите, що се отнася до мръсния въздух. Това беше подчертано и от еврокомисаря по околна среда Виргиниюс Синкявичюс в интервю за "Капитал" преди две години. Чак сега обаче се стига до законодателна инициатива в тази посока.
Орхуската конвенция, която се занимава именно с достъп до информация и участие на обществото по въпроси на околната среда, е подписана от България.
Въпреки това сега липса законово уреден механизъм. В началото на 2022 г. Върховният административен съд (ВАС) излезе с решение, че НПО-тата не могат да обжалват плановете за въздуха на общините - в конкретния случай ставаше дума за София. Ако бъде прието предложението на ДБ, това ще се промени.
"Очакваме [подкрепа от другите партии], това е самото начало на една истинска борба за подобряването на качеството на въздуха", казва Иван Белчев.
Предложенията за промени в Закона за чистотата на атмосферния въздух ще бъдат гледани в комисиите по околната среда и водите, по здравеопазване, по въпросите на ЕС и по регионална политика, преди да стигне до пленарната зала.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.