"Спаси София" по разбития път към местните избори
С превръщането си в партия гражданската организация се позиционира в политическата битка за столицата и поредната възможност за промяна след близо 20-годишното управление на ГЕРБ


Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
- Възможно е обединение с ДБ и ПП и общ кандидат за кмет, но лидерът Борис Бонев признава, че има вариант "Спаси София" да се яви отделно.
- Новата партия ще разчита на имиджа на сдружението като борци срещу корупцията и некачествените ремонти в София.
- В същото време лидерът й, който е независим общински съветник, е критикуван за подкрепа на политики заедно с ГЕРБ като новите билети и карти на ЦГМ, цените на такситата и др.
Близо трийсет години по-късно "детската мечта" на Борис Бонев - да управлява град, не само не си е отишла, но се придвижва напред. От гражданско сдружение, основано през 2015 г. с екип от петима души, сега "Спаси София" вече е партия с над 500 членове, с офис под наем, близо до "Руски паметник", а Бонев вече е партиен лидер. Учредяването на партията, твърди той, е по-скоро формалност - най-вече за да не се повтаря старата грешка с непартийната листа, която лиши организацията от своя група в Столичния общински съвет (СОС). Фокусът остава София - формацията няма да участва на избори на национално ниво, твърдят от там. А учредяването ѝ променя предизборния пъзел на най-важната политическа битка на местните избори през есента.
Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове- Възможно е обединение с ДБ и ПП и общ кандидат за кмет, но лидерът Борис Бонев признава, че има вариант "Спаси София" да се яви отделно.
- Новата партия ще разчита на имиджа на сдружението като борци срещу корупцията и некачествените ремонти в София.
- В същото време лидерът й, който е независим общински съветник, е критикуван за подкрепа на политики заедно с ГЕРБ като новите билети и карти на ЦГМ, цените на такситата и др.
Близо трийсет години по-късно "детската мечта" на Борис Бонев - да управлява град, не само не си е отишла, но се придвижва напред. От гражданско сдружение, основано през 2015 г. с екип от петима души, сега "Спаси София" вече е партия с над 500 членове, с офис под наем, близо до "Руски паметник", а Бонев вече е партиен лидер. Учредяването на партията, твърди той, е по-скоро формалност - най-вече за да не се повтаря старата грешка с непартийната листа, която лиши организацията от своя група в Столичния общински съвет (СОС). Фокусът остава София - формацията няма да участва на избори на национално ниво, твърдят от там. А учредяването ѝ променя предизборния пъзел на най-важната политическа битка на местните избори през есента.
На първо място "Спаси София" вече ще е с равностоен статут на масата за преговори с другите две политически сили - "Продължаваме промяната" и "Демократична България", за евентуално издигане на общ кандидат за столичен кмет. И вече като партия си осигурява възможността, ако "не се разберат", лидерът й Борис Бонев отново да участва в кметската надпревара, но вече и с листа за общински съветници. Макар и да не е изключен, вариантът със самостоятелната кандидатура за кмет по думите му не е желателен и той самият не иска да пречи на постигането на обединение, което може "да бие" ГЕРБ.
От една страна и от друга страна
Но именно неговата "личност" обаче е под прицел, когато става въпрос за подобни решения. Много неща могат да се чуят за Борис Бонев - за някои той е единственият общински съветник, "който върши работа", за други е провалил възможността за смяна на управлението в София - тъй като е разцепил демократичните гласове с отделното си кандидатиране за кмет през 2019 г., Разбира се, симпатизантите за никоя политическа сила не са гарантирани, което ще се отнася и за самата "Спаси София", но опитът за предизборно взаимодействие между гражданската организацията на Бонев и "Демократична България" преди четири години, изглежда, е оставил горчив вкус.
"Спаси София" придоби голяма популярност след основаването си през 2015 г. с поредица разкрития, свързани с начина, по който се взимат решенията на доминираната дълги години от ГЕРБ Столична община, как се провеждат процедурите за парите от общинския бюджет, особено за ремонтите в града, и качеството на изпълнението им. София се управлява от ГЕРБ 2005 г., когато Бойко Борисов беше избран за кмет, а след 2009 г. - от Йорданка Фандъкова.

В същото време участието на Бонев като независим член на Столичния общински съвет в някои от решенията и политиките през изтичащия мандат се коментираха като спорни и дори в услуга на ГЕРБ. "Не ми е ясна тази опорна точка, че съм "мюре" на ГЕРБ. Ако човек се върне назад във времето и проследи взаимоотношенията на "Спаси София" с ГЕРБ, ще види, че за последните 10 години категорично няма по-голям дразнител и враг на ГЕРБ в София от нас. Честно казано, трябва да са много глупави от ГЕРБ да си създадат проект, който да ги унищожава репутационно и да им спира схемите и краденето на пари", коментира Бонев пред "Капитал".
Войната с ГЕРБ
След известно затишие през последните седмици "войната" между ГЕРБ и Бонев стана особено интензивна. Преди дни председателят на общинския съвет Георги Георгиев каза, че се надява "Спаси София" да спрат да се държат като инфлуенсъри и само да сочат проблемите и да ги обличат в колажи, а да търсят работещи решения.
Самият Бонев като съветник има редица примери, в които мнозинството на ГЕРБ блокира негови предложения. Инициативите му най-общо се свързват с борба за пешеходни пространства, повече бус ленти за по-бърз градски транспорт, реформи в паркирането, нови паркинги в кварталите. Примери за "видоизменени" от ГЕРБ предложения на Бонев са тези за пешеходна ул. "Съборна" (която все пак не стана пешеходна) и за паркинги в кварталите (но по различен модел). И двете имаха доста по-различна концепция от първоначално предложената от Бонев. Заедно с това все пак Бонев има приет доклад: за създаване на линия 73, която свързва "Цариградско шосе" с "Овча купел". (За приоритетите на партия "Спаси София" виж в карето.)
Взаимодействията с ГЕРБ
Има и знакови примери, при които Борис Бонев е подкрепял предложения на ГЕРБ или е бил съвносител с управляващите града. Първият хронологично е от самото сформиране на Столичния общински съвет, когато подкрепи Елен Герджиков от ГЕРБ за председател.
Най-актуален е казусът с новите билети и карти на София, които предизвикаха широко недоволство на гражданите - не само защото бяха използвани за скрито вдигане на цените, но и заради неразборията и затрудненията, които създадоха сред ползващите столичния градски транспорт. Бонев беше съвносител на проекта за наредба заедно със Зафир Зарков, Прошко Прошков (ГЕРБ) и Карлос Контрера (ВМРО). Идеята била да има консенсус между различните политически сили в СОС. В работната група влезли представители и на ДБ и БСП, в които промените са били обсъждани. Малко преди окончателното гласуване на доклада на специална пресконференция от "Демократична България" обявиха, че билетната система на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) е изградена основно от фирма, собственост на гръцки гражданин, която има връзка с бившия общинар от ГЕРБ и директор на "Левски" Иво Тонев.

Според схемата, която впоследствие влезе в сила, ЦГМ става единствен издател на документи, фирмата печели поръчката за 100 млн. лв. за изграждане на системата и става единствен източник на информация за издаването и продажбата на превозните документи. Предложеният от опозицията одит на системата не беше приет. В крайна сметка с изключение на двама съветници ДБ гласува "въздържал се" за новата тарифна политика, повечето от БСП също не я подкрепиха.
Бонев се гордее с новата тарифна политика
В същото време лидерът на "Спаси София" даде да се разбере, че се гордее с новата тарифна политика за градския транспорт, която по думите му не само представлява "баланс между политическите интереси", но е и "с изключително силен експертен анализ". Бонев подчертава колко полезна и ползвана е младежката карта например, която е въведена по негово предложение, както и плащането на годишната на вноски. Според него решението ЦГМ да е единствен издател на превозни документи е добро, защото означава повече прозрачност. "Преди това беше доста проблемен начинът, по който информацията от "Метрополитен" и от външните доставчици за това колко билети са генерирани и продадени и какви са приходите достигаше до Центъра за градска мобилност", посочва той. За частната фирма на гръцкия гражданин казва, че "Спаси София" са критикували поръчката, но тъй като фирмата вече е избрана, не трябва заради това да се спира новата тарифна политика
Другият доклад, внесен от ГЕРБ и ВМРО, който получи подкрепа от Бонев, е за увеличение на цената за таксита с 36% в началото на 2022 г. През октомври на заседание на транспортната комисия подкрепи и увеличаването на тарифите с 15% от 1 януари 2023 - с аргумента за влиянието на инфлацията и поскъпването на горивата.
На изборите - заедно или поотделно
В следващите месеци ще нараства интересът към въпроса как партиите, които се заявяват като опозиция на модела на ГЕРБ, ще се явят на изборите през есента - заедно или поотделно. По неофициална информация вече са започнали тристранни разговори за намиране на обща кандидатура за кмет между "Продължаваме промяната", "Демократична България" и "Спаси София". За разлика от опозицията в други градове - като Будапеща или Истанбул примерно, в стила на българската политика не би било изненада, ако не се постигне съгласие. Наравно с други споменавани възможни кандидатури като вариант е обсъждан и Борис Бонев, който вече се е борил за кметското място.

"Аз си давам сметка колко митове и легенди бяха изкуствено и нарочно създадени около моята личност. Няма да допусна моята личност да бъде пречка за осъществяване на обединение", коментира лидерът на "Спаси София". И добавя: "Готови сме да се явим отделно, но не желаем това. Аз мисля, че обединение е възможно. Но това не е самоцел, защото трябва да се случат много тежки реформи в София, включително непопулярни."
Бонев смята, че обединение е възможно, ако трите формации се съгласят за общи приоритети. И че разчистването на дългогодишните зависимости в полза на група свързани с политическата власт играчи ще е ключово за следващото управление, ако то иска да положи "новите основи" на София.
Партията "Спаси София": хора, приоритети, модел и финансиране

Основателите на организацията "Спаси София" са четирима души, които се запознават в онлайн форума SkyscraperCity. Първоначално ги събира идеята да се "спаси метрото" и през 2013 г. създават организация, която носи това име и се бори за промени в проекта за третата линия. През 2014 г. малкият екип си казва, че има по-големи амбиции и се фокусира върху пет основни стълба: градски транспорт, чист въздух, запазване на културното наследство, достъпна и красива градска среда, честно и прозрачно управление. Така се ражда "Спаси София", която, от екип от 5 човека в началото, към януари 2023 г. е партия с екип от над 500 души. Приоритетите на партията са условно разделени по три линии с приоритети. Ето какво предвиждат те:
1. Борба срещу корупцията и прозрачно управление:
- Публичните търгове да бъдат организирани при стандартизирани процедури, обективни пазарни проучвания и прозрачни експертни комисии по избор на изпълнителите. Строги договори и максимални санкции при неизпълнение.
- Иницииране на европейската практика за черни списъци на некоректни фирми, като предложим конкретни изменения на Закона за обществените поръчки. "Така при трайно и съществено неизпълнение на договорните задължения те ще бъдат отстранявани от последващи участия в публични търгове", казва Добри Йонев от "Спаси София".
"Кметът трябва да има интегритет и да е независим от влияния на фирмите. Трябва да бъде решителен, да наложи максималната глоба и да не плаща, докато обектът не се изпълни качествено. От Спаси София твърдим, че Борис Бонев би бил такъв кмет", казва Добри Йонев от "Спаси София" - Бързи и лесни решения като интегрирано приложение на ЦГМ за трафика, паркирането и градския транспорт, включващо и услугите на Google. "Трябва да се работи за комплексно административно обслужване, с максимален дигитален обмен на удостоверителни данни между различните звена", казва Йонев.
- Единен портал за електронни услуги, където да са събрани всички необходими услуги на софиянци с ясни и точни описания, необходими документи, цена, както и видеообучения за по-сложните за използване услуги. Въвеждане на универсална електронна идентификация, безплатна за всички.
2. Чист и зелен град
- Продължаване на програмата за подмяна на стари печки, включването на експерти и по-добра комуникация. "Трябва да признаем, че проблемът с опасно мръсния въздух е силно райониран. В кварталите с традиционно по-високо замърсяване следва да има по-сериозен контрол и глоби при неспазване. Въздухът е публично благо и общината трябва да предприеме всички необходими мерки да се погрижи за неговото качество", казва Емилия Ангелова от "Спаси София".
- Поддръжка на вече съществуващите озеленени площи и тяхната инфраструктура. "Смятаме, че трябва да се работи за повече квартални градинки, които включват и уредени и зелени междублокови пространства, така че софиянци да имат достъп до зелени терени в близост до домовете си", казва Ангелова.
- Фокус върху разширяването и свързването на зелената мрежа особено в гъсто застроените и новите квартали.
- Алтернатива на колите с удобен градски транспорт и повече БУС ленти.
- Интегриран подход към придвижването в града. "В София вече има редица местни бизнеси за колела, тротинетки и споделени електрически автомобили под наем", отбелязват от "Спаси София".
- Преразглеждане на наредбата за нискоемисионните зони.

3. Инвестиции в кварталите
- Цялостна ревитализация на отделни междублокови пространства, създаване на зелени градски оазиси в близост до домовете на хората. "От Спаси София представихме такъв проект в "Люлин", но работим по десетки други във всички квартали на София. Целта е създаването на мрежа от красиви и уредени междублокови пространства с пейки, осветление, богато озеленяване и детски и спортни игрища, достъпни за максимален брой хора. Планираме тази мрежа да бъде сгъстявана всяка година, докато не покрие целия град", казва арх. Иван Караджов от "Спаси София".
"С предстоящата промяна на Общия устройствен план трябва да се преосмислят в посока надолу параметрите на застрояване в контекста на гетовизацията на южната част на София от Овча Купел до Младост и физическата невъзможност да се осигури публична инфраструктура в тези зони. Тук Столична община трябва да поеме лидерската роля сред другите големи градски общини и да настоява за необходими законодателни промени", казва арх. Иван Караджов от "Спаси София" - Изменение на наличния градски стандарт с цялостен такъв, с включени изисквания за настилки, градска мебел, осветление и преместваеми обекти.
- Всяка градска зона трябва да има интегриран план за нейното развитие или саниране. Тези планове ще акцентират върху развитието на "15-минутния град", което ще е един от ключовите компоненти за справянето с трафика в града и превръщането на София в зелен и удобен град. Според арх. Караджов хаотичната и недомислена реституция в жилищните комплекси в началото на 90-те години на миналия век е нарушила целостта на кварталите и планирани устройствени параметри. "Така се допусна стихийно и безконтролно строителство и уплътняване, при което частната инициатива не се поставя под въпрос, а общината не защитава публичния интерес - както на вече живеещите там, така и на новодошлите в кварталите", коментира той.
- Подобряване на услугите, които предлага Столична община в кварталите (администрация, здравни заведения, детски градини, училища и др.), децентрализация на София и изграждане на функциониращи локални центрове.
- Преосмисляне на уличните пространства за по-справедливото им разпределение между всички негови ползватели.
- Развита мрежа от довеждащ транспорт, за да може метрото и трамваите да се развият като гръбнак на градския транспорт.
- Изграждане на монтажни паркинги за живеещи и повишаване на контрола по паркирането.
- Реорганизация на сметосъбирането и разположението на кофите за боклук.
Модел и финансиране
Организационно "Спаси София" е разделена на тематични екипи, квартални екипи и др. Разполага с вътрешни инструменти за комуникация за тайм мениджмънт, проджект мениджмънт, за поставяне и проследяване на изпълнение на цели. Има и няколко човека, които са наети на работа в "Спаси София", като повечето са доброволци.Финансирането е основно по една линия: дарения. Те са два вида: едните са от индивидуални дарители, които се включват еднократно с определена сума. Вторите са част от т. нар краудфъндинг кампания, която всъщност е с призив за абонамент за месечно дарение. "Имаме няколкостотин дарители, които са се абонирали през различни канали и по банков път", казва Бонев.
"Спаси София" си е поставила сама лимит на даренията, като всички те са с договори, в които има клаузи за произход на средствата. Предимно дарители са хора от IT сферата." Като партия ние ще продължим да се придържаме към тези принципи и добавяме, разбира се, всички изисквания по закон, като публичните декларации, публично оповестяване на дарителите и така нататък", казва Бонев.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.