Защо "малкият" Шенген не е решение за България и Румъния
Пълноправното присъединяване на България и Румъния към Шенгенското пространство е правилният път напред и ще работим да се случи през 2023 г., коментират от ЕК пред "Капитал"
Седмични новини за европейски регулации, бизнес и финансиране.
През декември, България и Румъния за пореден път не бяха допуснати в Шенген. Австрия и Нидерландия (конкретно за България), които блокираха процеса, имаха своите доводи - без значение основателни или не, те обаче поставиха двете икономики отново в неизгодна позиция спрямо европейските им партньори. "Шенген" е задължение на двете балкански държави по договора за присъединяване към ЕС и отлагането на движението без паспорти предизвика основателни реакции сред хората и бизнеса в крайдунавските общини.
- До София и назад - защо австрийският канцлер е в България
- Еврокомисията: новият срок за България и Румъния в Шенген е 2023 г.
Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните плановеПрез декември, България и Румъния за пореден път не бяха допуснати в Шенген. Австрия и Нидерландия (конкретно за България), които блокираха процеса, имаха своите доводи - без значение основателни или не, те обаче поставиха двете икономики отново в неизгодна позиция спрямо европейските им партньори. "Шенген" е задължение на двете балкански държави по договора за присъединяване към ЕС и отлагането на движението без паспорти предизвика основателни реакции сред хората и бизнеса в крайдунавските общини.
- До София и назад - защо австрийският канцлер е в България
- Еврокомисията: новият срок за България и Румъния в Шенген е 2023 г.
В тази връзка няколко евродепутати решиха да поставят темата за "малък" Шенген основно между Русе-Гюргево, Видин-Калафат и Силистра-Калъраш в Европейския парламент. Идеята е двете държави самосиндикално да премахнат граничния контрол по между си за улесняване на връзките между тях, а и като протест с отложеното решение за присъединяване към Шенгенското пространство.
"Негативните икономически последици след решението за Шенген продължават за България и Румъния. Казахте, че премахването на вътрешните граници ще укрепи външните граници, защото ще пренасочи ресурси натам. Питам ви: какво е Вашето мнение, ако Румъния и България създадат пространство за свободно движение, по-малко, не Шенген, а Калафат-Видин или Гюргево-Русе?", бе предложението, лансирано от Мариан-Жан Маринеску към комисаря по вътрешните работи Илва Йохансон по време на последната парламентарна сесия в Страсбург.
На междудържавно ниво обаче няма информация да има преговори за отваряне на границите между България и Румъния или официално запитване от властите за създаване на свободна гранична зона за движение между двете държави. Бизнесът също изглежда скептичен за подобно решение, дори и временно. България и Румъния по-скоро се надяват членството ни в Шенген отново да бъде преразгледано още тази година.
Проблемите на границата
"Факт е, че транспортните разходи (и загуби) за фирмите скочиха двойно заради цените на горивата и престоя на камионите по границата. Камионите чакат на границата по повече от 10 часа, като има периоди, в които изчакването е и денонощие. След началото на войната има много голям ръст на украинските камиони, както и на украински стоки, транспортирани с превозни средства, регистрирани в България, Румъния и Турция, които преминават границата", коментира Елеонора Иванова, изпълнителен директор на Българо-румънската търговско-промишлена палата пред "Капитал".Според сайта на румънската гранична полиция и апликацията, която показва в реално време колко се чака на всички гранични пунктове на Румъния, Гюргево-Русе е вторият най-натоварен пункт след Надлак (на границата с Унгария). Пак според същия сайт при Дунав мост за влизане в Румъния камионите чакат до 3 часа (при отворени 5 ленти и гишета от румънска страна), а за влизане в България времето е 4-5 часа (при отворени 4 ленти от българската страна).
"Малък Шенген" между България и Румъния (отпадане на съществуващите 12 гранични контролно-пропускателни пунктове) ще доведе до улесняване на трафика, особено през най-използваните точки за преминаване на границата за румънски, български и интернационален трафик: моста Русе - Гюргево, моста Видин - Калафат и между Силистра и Кълъраш. Освен това, чакащите при ГКПП камиони създават затруднения за вътрешния трафик, за безопасността на движението и гражданите, и влошават състоянието на околната среда (качество на въздух, шум), коментира за "Капитал" Мария Цанкова, изп.-директор на Асоциацията на дунавските общини (АДО) в България, която включва 34 общини по Дунава.
След неуспешния опит за приемане на България в Шенгенското пространство през декември местните власти от двете страни на реката започнаха кампания, която се надяват да ускори процеса. Общинските съвети на Добрич и Силистра излязоха с декларации, изразяващи несъгласие с наложеното вето от страна на Нидерландия и Австрия за присъединяването на България към Шенгенското споразумение и подкрепиха създаването от страна на парламентите на България и Румъния на "малък" Шенген.
"Освен това, има дълга традиция на сътрудничество между двойки градове от двете страни на река Дунав: Видин-Калафат, Бекет-Оряхово, Турну Мъгуреле-Никопол, Зимнич-Свищов, Гюргево-Русе, Кълъраш-Силистра, за постигане на общи цели. Ние имаме мрежа от партньори в секторите транспорт, туризъм, гражданска защита, която би подкрепила инициативата, добавя изп.-директор на асоциацията.
Според Елеонора Иванова обаче проблемите на границите имат по-дълбоки причини от това, че не сме в Шенген."Сред причините за задръстванията са плащането на такса "Мост" и много обстойните проверки на украинските и молдовските камиони. Понякога на границата работят само 2 гишета, на които се плаща задължителната такса и това допълнително забавя трафика. Положението на границата може да бъде облекчено не със създаването на "малък" Шенген, а с най-простото спазване на лентите по граничните пунктове. И всички гишета да работят", казва Иванова и допълва, че е необходимапо-добра организация, повече и по-добре обучен персонал, които също ще помогнат за излизане от ситуацията.
Има ли смисъл от "малкия'' Шенген
Официалното становище на Управителния съвет на Българо-румънската търговско-промишлена палата е, че въпреки категоричните ползи от облекчено преминаване на границата между България и Румъния, създаването на подобно "свободно" пространство не е добра идея. "Убедени сме, че като част от Европейското семейство нашите две държави трябва да са равнопоставени с всички останали. Защото бизнесът през границата, колкото и да е интензивен той, не е "заключен" само между България и Румъния", коментира още изпълнителният директор на Българо-румънската търговско-промишлена палата.Безспорно премахването на граничните проверки сега ще реши множество проблеми и ще е стимул за развитието на цели икономически сектори, но същевременно ще ни постави в ситуация на доброволна самоизолация от "големия" Шенген. "Всяко създаване на нови обединения в Европейския съюз намалява неговата сила, намалява и силата на държавите в тези общности. За да не позволим да останем "периферия" трябва да работим както за подобряването на бизнес средата, така и за спазването на върховенството на закона - реалната причина, поради която не бяхме допуснати в Шенген", добавя Еленора Иванова.
Ако не се стигне до премахване на граничния контрол между България и Румъния чрез т.нар. "малък" Шенген, българският евродепутат Андрей Новаков е подготвил петиция с над 50 000 подписа с настояване да се въведе общоевропейски норматив от 1 минута проверка на камион на европейска граница. Което вероятно е по-лесно осъществим вариант, а и се приема с надежда от бизнеса. Петицията ще бъде вненесена до няколко седмици официално, за да продължи по процедурата за превръщане в законодателство.
"Съществуват и други изключително важни инициативи за по-нататъшно интензифициране на връзките (транспортни, търговски, индустриални и между хората) в трансграничния регион и неговото ускорено развитие, по които румънските и българските партньори работят - инженерни решения за подобряване на плавателността на р. Дунав, интермодални терминали, модернизация на пристанищата, декарбонизация на инфраструктурата и флота/зелени пристанища, пет нови мостови връзки", съгласява се и Мария Цанкова от АДО.
Задава ли се "големият" Шенген зад хоризонта
България и Румъния изпълняват всички критерии от 2011 г. Проучвателните мисии през октомври и допълнителна тамисия за установяване на факти през ноември 2022 г. в България и Румъния затвърдиха готовността на двете страни. "България и Румъния доказаха, че имат примерен опит в изпълнението. Съгласно Договорите всички държави-членки на ЕС трябва да станат, когато са готови, пълноправни членове на Шенгенското пространство. Това е едновременно право и задължение на тези страни. България и Румъния са готови да го направят. Ето защо очакваме тази година Съветът да вземе решенията от тези две страни, пълноправни членки на Шенгенското пространство, допринасяйки допълнително за неговата сигурност и просперитет", коментира пред "Капитал" Анита Хайпер, говорител на Европейската комисия пред "Капитал".От изпълнителния орган на ЕС смятат, че новото шведско председателство на Съвета ще продължи да поставя тази тема като приоритет в своя дневен ред, за да убеди всички държави членки, че присъединяването към Шенген на България и Румъния е правилният път напред. "Европейската комисия е в тесен контакт с председателството на Съвета и продължава да е готова активно да подкрепя председателството, за да може през 2023 г. да бъде взето решение както за България, така и за Румъния за влизане в Шенген.", добавя още Анита Хайпер.
2 коментара
Защото софиянците искат да ходят на море в Гърция и до там стига акълът на софийската администрация на държавата София и личната ѝ провинция, грешно наречена Република България.
Съществува и мнението, че малкият Шенген не е изолираща двете страни политика, а има силен про-европейски потенциал. Ето какво казва румънският университетски преподавател и външнополитически коментатор Серджу Мишкою:
Въпрос: Дали това сътрудничество за малкия Шенген означава приемане на периферния статут на двете страни или, напротив, е силна стъпка към Европейския съюз, към културата, към европейското, така да се каже?
Отговор на Серджу Мишкою: Мисля, че това е по-скоро стремеж към култура на европеизъм. Тъй като маргиналните пространства никога не се събират заедно, те са в конфликт и са маргинални, защото зависят от централните пространства. Именно този мини Шенген между Румъния и България би показал, че тази зона не е маргинална. Това е зона, която може да бъде оперативно интегрирана вътрешно, а това означава, че са налице всички механизми за интегрирането на тази зона в по-голямото Шенгенско пространство.
Източник:
https://friendshipbridge.eu/bg/2022/12/14/miscoiu-schengen-bg/
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.