Има (ли) нещо гнило в Народния театър
Разочарованите от директора Васил Василев описват атмосфера на тормоз и страх, а тези, които работят с него - на дългоочаквани позитивни промени
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
- През последните шест месеца Народният театър е повече свързван с междуличностни конфликти, отколкото с репертоара си.
- Работещите в самия театър виждат бъдеще и реформаторска концепция в управлението на Василев.
- Опозицията на театъра започна "Движение за култура", нов, но все още колеблив опит за изграждане на културна стратегия.
Ако се чувствате изгубени около конфликтите в Народен театър "Иван Вазов", това е напълно нормално - ситуацията е като абсурдистка пиеса и никой не знае дали тя е във вторo или четвъртo действие.
- През последните шест месеца Народният театър е повече свързван с междуличностни конфликти, отколкото с репертоара си.
- Работещите в самия театър виждат бъдеще и реформаторска концепция в управлението на Василев.
- Опозицията на театъра започна "Движение за култура", нов, но все още колеблив опит за изграждане на културна стратегия.
Ако се чувствате изгубени около конфликтите в Народен театър "Иван Вазов", това е напълно нормално - ситуацията е като абсурдистка пиеса и никой не знае дали тя е във вторo или четвъртo действие.
Конфликтите между директора на театъра Васил Василев и подкрепящите дисциплинарно уволнения от него на 28 февруари за неявяване на работа в два последователни дни режисьор Александър Морфов тлеят от над шест месеца. В този период от време теми като финансирането на театрите у нас, има ли нужда от административна реорганизация и дали е възможно да се изгради държавна стратегия за култура в условия на краткотрайни кабинети останаха на заден план.
Този развой на събитията всъщност не беше в сценария. На 7 април Васил Василев (заместник-министър на културата в кабинета "Орешарски", бивш член на БСП и част от ръководството на Българска прогресивна линия, член на сдружението БАРОК - Българска асоциация на работодателите в областта на културата, преди това директор на театрите в Ловеч и Плевен) е избран за директор на Народния театър след конкурс. В него участват още бившият директор Мариус Донкин (също с паралелен политически бекграунд като кандидат от софийската общинска листа на ДПС през 2003 г.), Бойко Богданов и Сава Драгунчев.
В концепцията на Василев е в Народния театър да бъде привлечен Александър Морфов като главен режисьор, продължение на успешното им поставяне на "Антигона" в Плевенския театър през миналата година, а завръщането на Морфов с нова продукция у нас се случи, след като той спря да работи в Русия на фона на войната в Украйна и международните санкции над страната. Сред привлечените от Василев е и Захари Карабашлиев на новата позиция "главен писател".
Краят на миналата и началото на тази година отключиха буря от събития: Александър Морфов се обяви против присъствието на пиарката на театъра Велислава Кръстева заради придружаването на Ахмед Доган на изборите на 2 октомври чрез надписи като "Приемна на ДПС" на вратата на офиса ѝ и "Официален офис на ДПС" на вратата на Василев.
За Морфов, за първи път поставял в Народния театър през 1993 г. и временен директор през 2015 г., това не е първи сблъсък: през 2021 г. той иска да оттегли представлението си "Хъшове" след несъгласие с Донкин за провеждане на репетиционния процес.
Източници на "Капитал" цитират различни версии за началото на сблъсъка между двамата - според единия лагер е имало все по-проблемно и токсично поведение от страна на Александър Морфов в репетиционния процес, а според другия - все по-тягостна атмосфера на работа от страна на Василев и Кръстева (през декември бившият служебен министър на културата Велислав Минеков я описа като "шпиономания").
В разгара на първата вълна на конфликтите в края на миналата година Карабашлиев напусна театъра, въпреки че е срещнал "единствено добро отношение - от портиера до директора", а Явор Гърдев депозира оставката си, но към днешен момент е част от щата, междувременно нараснал на над 300 души, от които близо 60 са актьори.
"Капитал" разговаря и с хора, които също са напуснали театъра в периода между встъпването на Василев и Кръстева и началото на конфликтите с Морфов.
Пожелалите да коментират анонимно бивши служители казват, че е имало строг контрол с кои медии да се комуникира, властово отношение над хората в театъра и труден достъп до директора. Това е създавало условия на работа, която повече прилича на "строга корпорация, отколкото на театър".
Срещите със самия Василев са били рядкост, но те виждат и двамата като отговорни, че от театъра са си отишли големи професионалисти. Не вярват, че някога ще излязат официални неправомерности, тъй като решенията изглеждат юридически издържани, "но това не е начинът да се управлява". Те виждат разширяването на щатните бройки като следствие на това, че при напускането на един важен професионалист трябват трима, за да го заместят, а някои отделни позиции са се превърнали в отдели. Според тях е нормално хората от театъра да не застават с имената си, тъй като са афектирани от "пренебрежението, маргинализирането и унижението", което са изпитали.
Театърът и Васил Василев не отговориха на молбата на "Капитал" да видим заповедта за уволнението на Морфов, да разберем дали има повече мотиви отвъд известните, както и точните условия, при които е освободена Велислава Кръстева на 1 март.
Сред хората, които виждат в присъствието на Василев вододелна линия в настоящето на театъра, е актрисата Елена Телбис. При обявяването на "Движение за култура" актьорът и режисьор Валери Йорданов я описа като една от тези, които са напуснали театъра "омерзени".
"Подадох предизвестие за напускане още на 5 октомври. Много преди драскането по врати и безсмислените скандали", казва Елена Телбис пред "Капитал". Тоест моето напускане не е обвързано с конфликта Василев - Морфов. То е плод на лични мои наблюдения върху действия на новото ръководство, с които не бих могла да се съглася и са в противовес с възприятията ми за възпитание, морал и справедливост."
Телбис казва, че не иска да влиза в повече подробности, тъй като всички по-нататъшни детайли биха били "просто думи". "След девет години щат в трупата на Народния театър не ми беше лесно да взема такова решение, но то беше внимателно обмислено и не е плод на емоционално настроение. Всичко, което последва, след като напуснах трупата на театъра, само потвърждава първоначалните ми наблюдения."
Някои от въвлечените в ситуацията ще се видят в съда. На 21 март в Софийския районен съд бяха образувани две дела: Валери Йорданов е подал иск срещу Василев за претърпени неимуществени вреди и претендира за обезщетение от 10 000 лв., като засега е предявил частичен иск за 1000 лв. Второто дело е по тъжба на Василев, обиден от изказване на актьора Камен Донев, който на 5 март в интервю пред bTV нарича директора "мижитурка", "човечец" и си е послужил с определението "не е читав човек". Директорът иска Донев да бъде признат за виновен за обида и да му плати 2500 лв. за причинени неимуществени вреди.
Единственият позитивен резултат: повече разговори за законодателни промени
Опозицията на Василев се консолидира около инициативата "Движение за култура", която ще се бори за приемане на Закон за сценичните изкуства, който да постави реални норми в отношенията между директори и изпълнители. Тя беше обявена на 13 март, а сред участващите са Валери Йорданов, Камен Донев, актрисата от трупата на народния Албена Колева, режисьорът Костадин Бонев, проф. Георги Каприев.
"Пред нас има две цели: в близко бъдеще този ахмак Васил Василев да бъде освободен от длъжността и да се борим за Закон за сценичните изкуства, казва пред "Капитал" проф. Георги Каприев, специалист по средновековна, византийска и антична философия, изследовател на съвременния български театър.
Според проф. Каприев случаят "Морфов" е само симптом на по-големи проблеми, а борбата за Народния театър е и борба за фундаментите в културната ни сцена. "През следващата седмица ще формулираме исканията ни и ще ги дадем на обществено обсъждане, а когато имаме парламент, се надяваме те да стигнат до парламентарните комисии." Каприев казва, че са нужни промени в правомощията на директора. "Народният театър беше в добро състояние по време на управлението на Павел Васев (2009 - 2015), но от негово време датира правилникът, който дава неограничен контрол на директора."
Пред "Капитал" Валери Йорданов, дългогодишен актьор в Народния театър, част от състава на "Хъшове" на Морфов, автор на филми като "Кецове" и "Шекспир като улично куче" и един от най-близките хора до Морфов в разгара на конфликта, казва, че уволняването на режисьор е несъстоятелно, той е работил от вкъщи през въпросните два дни, в които не е бил в театъра, и няма условие той да работи винаги на място.
Според него контролът над актьорите в самия театър е затегнат, внимава се за изтичане на всякаква информация, напрежението във въздуха е голямо и надали ще има други, които скоро ще излязат с имената си, но е в контакт с актьори от Плевен и Ловеч, които изразяват подкрепа.
Много шум за нещо: какво се говори в самия Народен театър
Според източници на "Капитал" в различни части от структурата на Народния театър голяма част от екипа всъщност цени Васил Василев.
Описват го като добър мениджър, някои имат позитивен опит с работата му в театрите в Плевен и Ловеч и в по-голямата си част са солидарни с опитите му "нещо да се случи": развиване на по-малките сцени, привличане на артисти от независимия сектор, освежаване на репертоара и по-динамично реформиране, издателска дейност, по-интензивни международни партньорства между театъра и европейски организации.
Например отскоро театърът е част Европейската театрална конвенция, най-голямата мрежа на публични театри, което позволява обмени между 57 театъра в Европа. Работни посещения направиха хореографката Клаудия Касталучи, режисьорът Деклан Донелан и сценографът Ник Ормерод, а освен широко отразеното посещение на Джон Малкович руският опозиционен режисьор Тимофей Кулябин постави "Нора" в края на миналата година, словенецът Йерней Лоренци - "Орфей", а на 26 и 27 март ще гостува "Един кон влязъл в един бар" със Самуел Финци, копродукция на Дойчес театър - Берлин, Залцбургски фестивал и Бургтеатър - Виена.
Други казват, че се въздържат от коментар, за да не изострят и без това нажежените отношения в театъра, и не виждат полезен ход. За някои партийната му принадлежност към Българска прогресивна линия (неолява партия, родила се от разпада на БСП) е било известно, други са научили впоследствие след разследването на Mediapool от 4 февруари. Василев никога не е говорил за партията с колеги, а наемането на свързани с нея хора той обяснявал с личното си доверие към тях: това са Лало Киров - финансов контрольор, а графичният дизайнер на театъра е Николай Димитров, син на Асен Димитров, част от БПЛ, преди това - заедно с основателя на БПЛ Красимир Янков - част от Националния съвет на БСП. Описан е от "Капитал" през 2000 г. като "изразител на интересите на ВИС-2" в българския футбол.
Коментиралите неофициално темата едновременно дават кредит на доверие към Василев и приветстват оттеглянето на Велислава Кръстева, като потвърждават историите на опозицията си за грубо отношение и провеждане на "тип пиар, който е подходящ за политическа партия, а не за театър".
Те гледат към фигурата на Морфов като проблемна. Впечатленията на част от източниците ни в театъра от Александър Морфов в месеците му като главен режисьор са крайно негативни: лоша работна етика и нарушаване на екипната работа, грубо отношение към колеги, които силно се притесняват от възможността той да се върне в театъра.
Срещат се и истории за заплахи от него към останалите в трупата чрез обаждания и съобщения след разгара на конфликта. В позицията си на главен режисьор той рядко е посещавал премиери на колеги или е изразявал по-глобална артистична визия за бъдещето на театъра.
Коренът на сблъсъка между Морфов и Василев е до голяма степен в несъгласието на част от екипа да работи по този начин с Морфов и "стискане на зъби, за да не стане по-голям конфликт".
За тях това превръща и спора в до голяма степен поколенчески, тъй като е маркиран от мислене, в което единствената форма на протест е да си "срещу" някой, вместо да има нормалната комуникация. В навика всяка нова практика да бъде посреща с отпор те виждат и консервативна "антиевропейска" линия в скептицизма към присъствието на международни представления (по време на сформирането на "Движение за култура" Лилия Абаджиева спомена международните представления като негативно влияние в контекста, че трупата не е достатъчно ангажирана в процеса).
Към трупата през март се присъедини популярният актьор Владимир Карамазов, който отказа по-пространни отговори на въпросите ни, но изпрати списък с други въпроси, сред които са "защо, след като актьорите харесват ръководството, репертоарът е повече от добър, салоните са пълни и публиката е доволна, се опитват няколко души да саботират всичко това" и "защо, когато 60 актьори са повече от доволни от този директор, работата в театъра върви добре, се взима като чиста монета мнението на няколко души, които агресивно дават всекидневни интервюта и разпространяват лъжи".
И все пак, защо повече фигури от Народния театър не излизат с имената си?
Според източниците ни липсата на по-изразена реакция от щатните актьори идва от това, че те не искат да разкриват лични истории с Морфов и допълнително да уронват престижа му. Динамичното освобождаване на професионалисти и наемането на нови те обясняват с това, че голяма част от техническите лица са на пенсионна възраст или трудни за работа, когато има по-предизвикателни продукции.
Според източниците на изданието Василев е успял да повиши заплатите заради адекватно бюджетно разпределение и добре посетен репертоар, а промените в заплащането засягат и Морфов като най-добре платен в структурата като главен режисьор. "В рамките на 6-7 месеца приходите са два пъти и половина повече от предишните. Влязохме в нива на продажба на билети, на зрители 30% - близо 40% над 2019 година. Мисля, че в края на годината ще направим 1.8 млн. лева приходи", каза Василев пред "Дневник" през декември и отрича инсинуирано от опозицията спонсорство с петролната компания "Инса ойл" (компания, силно свързвана с Делян Пеевски) в едно от последните си интервюта по темата. Логото, което стоеше на сайта на театъра през миналата година, е свалено. Годишното държавно финансиране на театъра е 5.7 млн. лева.
В неделя пред БНТ служебният министър на културата Найден Тодоров каза, че нито една проверка не е установила административни или финансови нарушения в Народния театър, a създаването на "Движение за култура" описа като "закъсняла реакция", която все пак приветства.
До 24 март се очаква резултатът от поискана от "Капитал" проверка по ЗДОИ за източниците на финансиране на Народния театър.
Василев отказа да се срещне с "Капитал", включително да отговори на въпроси, свързани с детайли, казани от хората, които го подкрепят. Александър Морфов не беше намерен за коментар. Представленията му продължават да се играят към днешен момент.
2 коментара
Може би някой трябва да спомене, че на въпроса от Камен Донев ами сега и на турски ли ще искате да играем, отговора на ПРа на театъра беше 'Като ви се плаща, ще играете..
Явно, че не заслужаваме нито Камен Донев нито Мофов в тази държава. Заслужавахме обаче нашите управници.
Защото сме такива, овце едни блеещи по форумите.
Депесарската мафия с център Кремъл умело повече от 30 години управлява нашата родина. Уплела е в мрежите си почти всеки представител на политическия небосклон и може да съсипе и да издигне до небето когото си пожелае. Толкова изпечени крадци са, че всеки дебил ламтящ за власт знае, че ако иска нещо да се случи или уреди трябва да се допита до ДпС. Толкова години ни направиха на маймуни и все още има балъци, които вярват че ДПС никога не са управлявали, а всъщност от 30 години изключително много малко време не са се случвали нещата по тяхното желание. 30 години тези доносници на държавна сигурност успяха да подчинят всичко в тези държава- съдебна власт, служби, организирана престъпност, медии и какво ли още не. Та на народния театър няма да посегнат чрез поредното си назначение на помяр като Васил Василев, който е поредния нещастен боклук който го е налапал на движението, за да си живее приятно. 30 години сме под ДПС робство, наследниците на комунистическите убийци от бкп. Как да става неща от тази държава ?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.