Електронното управление заби заради прекратена поръчка и обвинения в държавен рекет

Компанията "Орак инженеринг", която работи по централизирането на регистрите, обвинява служебния кабинет в изнудване

Изпълнителният директор на "Орак" Красимир Стоянов казва, че служебният министър на електронното управление и екипът му се държат "мутренски"
Изпълнителният директор на "Орак" Красимир Стоянов казва, че служебният министър на електронното управление и екипът му се държат "мутренски"
Изпълнителният директор на "Орак" Красимир Стоянов казва, че служебният министър на електронното управление и екипът му се държат "мутренски"    ©  Цветелина Белутова
Изпълнителният директор на "Орак" Красимир Стоянов казва, че служебният министър на електронното управление и екипът му се държат "мутренски"    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Служебният министър на електронното управление е поискал прекратяване на договора за централизиране на регистрите в България.
  • Компанията "Орак", която работи по системата, казва, че е била изнудвана от държавата.
  • Случаят е сложен и вероятно ще се реши в съда, а електронното управление пак ще забуксува.

Когато Божидар Божанов стана министър на електронното управление и Държавната агенция "Електронно управление" (ДАЕУ) се превърна в министерство, той посочи два приоритета: в България да бъде въведена електронна идентификация и "системите да си говорят". Второто в превод означава всички цифрови регистри да бъдат обединени и да не се налага всяко отделно звено на държавата да иска отново и отново една и съща информация от гражданите си. Краткият мандат на Божанов остави и двете задачи недовършени, а сега служебното правителство е поискало прекратяване на договора за поръчката за изграждането на централизиран регистър, макар да има продукт в тестов режим.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ped16808591881170988 avatar :-|
    Spas Bojkov
    • - 3
    • + 10

    Един очерк как се прави бизнес в България. Печелиш поръчка, в която си единствен състезател. Имаш мерак да монополизираш изграждането на нови регистри в България во век и веков, като надграждаш собствената си разработка с държавни пари. Благородно осигуряваш доживотни лицензи за ползване на продукта, но не и възможност на държавата да развива, надгражда и изменя безценния ти код, върху който се върти целия ти бизнес. Все пак нали това е целта, да си единствения, на който да може да се възлага, ако ще да е и през обществена поръчка. За целта, вероятно си подсигурил съответната подкрепа на нужното ниво. И, о изненада, сменя се властта и започват проблемите. Звъниш където трябва, започваш да натискаш държавата през политически лобита. Заваляват въпроси от загрижени депутати за бъдещето на регистровата реформа. Пада кабинетът, въздъхваш облекчено. Обаче, неприятностите не изчезват и пак следва изненада. Служебното правителство трезво оценява, че няма как да преглътне поредната далавера, в която няма никакво участие. Търсим президента за съдействие, все пак Парламент няма, надеждата нараства, но уви далаверата умира. Подкарваме медиите колко лош стопанин е държавата, как връщаме електронното управление в начална точка, нищо че целта на поръчката няма нищо общо с твърдяното. Все пак целта на системата е да позволи изграждането и поддържането на нови регистри на едно централизирано за държавата място, по сигурен и ефикасен от технологична гледна точка начин. Чрез нея ще се предоставя нова услуга „Централизирано изграждане и поддържане на регистри“. Въобще не говорим за съществуващи регистри и тяхната обвързаност. Тъй като започват съдебните дела, а държавата ще си търси парите, не дай боже да поиска обезпечителен иск, за всеки случай започваме да прехвърляме активите на фирмата. Накрая кухата фирма, без активи ще бъде осъдена да възстанови парите на държавата, но няма да има откъде. И те така и така се прави бизнес в клетата ни територия.

    Нередност?
  • 2
    nick_wolf1 avatar :-|
    Николай Николов
    • - 1
    • + 5

    До коментар [#1] от "Spas Bojkov":
    Коментарът е точно в десятката!
    А ИСЦИПР действително трябваше да реши проблема с регистрите на малки администрации, без ИТ капацитет, като даде възможност в нея да се дефинират техните регистри, да се вписват и извличат данни от тях. Големите регистри в държавата: на населението, превозните средства, недвижимото имущество, данъците, юридическите лица и т.н., са си отдавна електронни, а и достъпни за обмен.

    Нередност?
  • 3
    baza avatar :-|
    Божидар Здравков
    • - 1
    • + 5

    До коментар [#1] от "Spas Bojkov".
    Г-н Божков, бихте ли пояснили?
    Имам опит в друга сфера, но мисля, че има общи неща. Според мене не е осъдително, юридически и морално, ако при ниска цена фирмата е съгласна авансово да инвестира при възможност в бъдеще да спечели следващи поръчки. Съгласен съм, че това е до голяма степен монополизиране. Но мисля, ще се съгласите, че предложената от участника процедура - бъдещи възлагания през обществени поръчки - е справедлива спрямо други фирми. Който иска да вземе нова поръчка, да вложи също ресурси, които не се покриват от стойността на новата поръчка. Говоря общо, не съм експерт в областта, не знам дали принципно е възможно.
    Въпросът ми към Вас. До тук се е стигнало поради неточни/непълни формулировки в процедурата (вкл. техническите изисквания) ли? И поради незадълбочено анализиране на обема на задачата е заложена нереалистично ниска цена на обществената поръчка.
    Как смятате, че е трябвало да се направи обществената поръчка?

    Нередност?
  • 4
    snower avatar :-?
    snower
    • - 2
    • + 4

    Имало едно време едни ИТ фирми, които съвестно си вършели работата по проекти с администрацията. Но имало и немалко ИТ фирми, чиято стратегия на съществуване е да спечелят, формално да отчетат някаква смехория и да си вземат парите. И така проект след проект. На какво разчитали? На некомпетентни възложители, на лобита, на това, че администрациите бързат да си приключат проекта, за да нямат разправии с управляващия орган и да върви "усвояването".
    Но видиш ли, появили се първите бели лястовички - когато се опиташ нахално да отбиеш номера или да прецакаш възложителя, може да не ти проработи схемата, по която си живуркал години наред и даже лобитата да не те спасят.

    Нередност?
  • 5
    guentchovelev avatar :-P
    guentchovelev
    • + 2

    Сложно е да се разбере кой прав, кой крив ... По-скоро фирмата е права, разработва такива системи основно извън БГ, и то явно успешно, щом има 200 служителя и клонове в УК и Емирствата. Което съм 100% сигурен е, че такива директори в администрацията, ако така менажират поръчка в частна фирма, след нея няма да са вече директори - хем са загубили пари, хем са си загубили заплатите (няма резултат ор работата им)...Тръгват едно, после променят, после си увиличават 10 пъти изискванията (аз съм софтуерна фирма-продавам продукт-ако си продам кода му искам 20 пъти цената - щото това означава, че си продавам 20 годишната разработка и след това може да се конкурирам със себе си). Бе - менаджирането на ИТ проект не е просто, малцина в ДА могат да го правят ... Фирмата ще спечели в съда, сигурен съм. След 5 год. държавата (ние) ще и плати не 1 млн. а 3-4 млн. (с съдебните разходи и лихвата)

    Нередност?
Нов коментар