Данък общ подход
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Данък общ подход

Данък общ подход

Всички партии искат да харчат повече, но нямат ясна визия за растеж на икономиката

Вера Денизова, Огнян Георгиев
9361 прочитания

© shutterstock


Ако перифразираме една мисъл на американския комик Уил Роджърс, единствената разлика между данъците и смъртта е, че смъртта не става все по-лоша всеки път, когато парламентът се събере.

Поне в тази област обаче политиката на България през последните години е сравнително последователна и няколко парламента работят с разбирането, че основните ставки трябва да са ниски. Това се основава на широкия консенсус, че данъчната ни система (ниски преки данъци и широка облагаема основа) е оптимална за икономика като нашата.

По време на избори обаче дори и най-здравомислещите политици се изкушават да бръкнат в шкафа с популизма. А и сега ситуацията е още по-предразполагаща – икономиката продължава да стагнира, недоволството на хората от улицата ескалира, нереформираните публични сектори предлагат все по-некачествени услуги и изискват все повече ресурс. Всички тези проблеми вече се разчитат от политическите централи като призив да се харчи повече. И някои от тях побързаха да лансират идеи за промени в данъчната система с цел "по-справедливо облагане на доходите", които пък някак си да доведат до по-високи доходи и нови работни места.

Въпросът е доколко това, което обещават политиците сега, е изпълнимо и работещо. "За да има ръст в заетостта, трябва икономически растеж. А за него трябва кризата в еврозоната да утихне, нещо, което изглежда по-малко вероятно днес, отколкото преди месец. Най-вероятният сценарий за 2013, а може би и 2014 г., е стагнация без значение кой ще управлява след 12 май. Но едва ли някой политически лидер ще има куража да обясни това в днешната предизборно-революционна суматоха. Точно обратното, ефирът бързо се изпълни с магически идеи със съмнителна стойност", обобщава ситуацията български икономист, работещ в международна финансова институция.

Плоският дебат

Най-оспорваната този предизборен сезон идея е на БСП (засега припозната единствено от "Атака") за отмяна на плоския подоходен данък (виж каретата с идеите на партиите). Още повече че той беше въведен именно по време на управлението на тройната коалиция.

"Има няколко доказали се като работещи неща като валутния борд и плоския данък. В момента данъкът е един от основните елементи на предизборния дебат, но той се води без цифри и факти. Данъците върху доходите по трудови договори от 2008 г. насам растат стабилно въпреки кризата", казва Десислава Николова от Института за пазарна икономика. Тя допълва, че ако този ръст на постъпленията се съпостави със загубата на над 426 хил. работни места от началото на кризата, е очевидно, че този данък спомага за изсветляване на икономиката.

Георги Ангелов от "Отворено общество" допълва, че основният недостатък в предизборните идеи на БСП е, че те обещават твърде много неща, които изискват голям допълнителен ресурс, без да е ясно откъде точно ще дойде той. "Ако има необлагаем минимум от 310 лв., а доходите над тази сума са облагаеми, ще се създаде огромен стимул никой да не декларира заплати над този необлагаем праг. За доход от 311 лв. дължимият данък ще е 31 лв., т.е. данъчната тежест е 30 пъти по-висока", аргументира се Ангелов.

Против премахването на плоския подоходен данък всъщност са всички либерални икономисти, а и финансовите експерти на повечето партии. Причината е, че ниското облагане стимулира трудолюбивите и предприемчиви хора. А вдигането им би било и още един катализатор на безработица, което допълнително ще забави икономиката. Именно липсата на икономически растеж пък се припознава като проблем номер едно във всички изказвания на партийните лидери.

"България е малка страна с малък вътрешен пазар и за да се генерира растеж на икономиката, са нужни чужди капитали. Заблуда е, че икономическият растеж може да бъде движен единствено от местни капитали или пък чрез стимулиране на вътрешното потребление през повече публични разходи. При малък пазар и ниско потребление единственият начин да се привличат инвестиции е чрез ниски данъци. Те са едно от трите предимства на България заедно със стабилните валута и банкова система и ниските разходи за работна ръка. Така че, вдигнат ли се данъците, и малкото капитали, които оглеждат региона, ще се откажат от България", е мнението на Орлин Хаджийски, старши мениджър "Данъчни услуги" в PricewaterhouseCoopers.

По същата логика икономисти и данъчни адвокати оспорват и идеите (на БСП, отчасти и на ДПС) за по-високи осигуровки или пък за увеличение на максималния осигурителен праг, който в момента е 2200 лв. Има и още един аргумент – повишението им по-скоро би довело до загуба на работни места и посивяване на икономиката (справка – увеличението на осигуровките в мандата на ГЕРБ не донесе очакваните постъпления). А и по-високите данъци правят политиците мързеливи откъм реформи - данъкоплатците плащат, и то на все по-висока цена, постоянно влошаващите се публични услуги.

Анализаторите поставят в графата предизборна екзотика и идеята на ГЕРБ за лихвена амнистия. "Обикновено такива мерки носят по-малко приходи от очакваните. А и ако веднъж направиш подобен компромис, натискът да го повториш ще е огромен", твърди Георги Ангелов. Той допълва, че възможностите за увеличение на приходите са чрез засилване на институционалния капацитет на двете приходни агенции.

И все пак - откъде

Борбата с контрабандата и сивата икономика, а не увеличението на данъците, се посочва като основен източник на средства за повечето разходи, които обещават партиите. Друг е въпросът, че нито една от тях не уточнява конкретни мерки как може да се случи това.

Друг резерв някои икономисти виждат в премахване на част от сега съществуващите облекчения, като например преференциалната 9% ставка по ДДС за туризма. Анализ на ИПИ показва, че държавата е изгубила около 300 млн. лв. само през 2011 г. от множеството данъчни преференции, заложени в българското законодателство.

Резерв има и в преструктуриране на разходите – например част от тези, които сега се харчат за сигурност, могат да се свият за сметка на други по-важни сектори. Част от партиите дори предлагат премахване на някои данъци, като например този върху доходите от лихви по депозитите ("България на гражданите" и БСП).

"В контекста на проблемите в Гърция и Кипър, ако България прилага малко по-гъвкава данъчна политика, част от бизнеса и капиталите от тези две държави могат да мигрират към нашата страна. За целта е нужно да се отменят данък дивидент и данъкът върху капиталовата печалба. Приходите от тях и без това са много ниски. Ако бъдат премахнати тези данъци България може да се окаже привлекателна като хъб за инвестиции в други държави от региона", е мнението на Хаджийски. То се споделя и от експертите от ИПИ.

Кой как чете Кейнс

Партийните идеи за това накъде да се насочат повече държавни пари също са разнообразни – от повече социални плащания, през финансиране на сектори като образование и здравеопазване до стимулиране на икономиката.

"В предизборните идеи на БСП и на други партии се прокрадва идеята за кейнсианско напомпване на вътрешното потребление чрез фискална или кредитна политика. Това няма да проработи в толкова малка и отворена икономика като нашата", казва икономистът, работещ в международна финансова институция. "На технически език фискалните мултипликатори в България са около нулата. А на по-разбираем език  стимулирането на вътрешното потребление чрез бюджета ще има същия ефект като това човек да сложи тенджера на главата си, да хване дръжките й и да се опита да направи няколко набирания на тях", допълва той.

Дори и либералните икономисти обаче са на мнение, че може да се реализира вид "кейнсианско излизане от кризата", но чрез еврофондовете. Друг е въпросът, че дори и те да се усвояват с високи темпове, това няма да генерира нивата на развитие отпреди кризата.

"Първо трябва да се измисли икономическият модел за растеж и едва след това данъчната политика на държавата", е мнението на банков анализатор. Според него единственият шанс за по-осезаемо раздвижване на икономиката оттук нататък е България да се превърне в експортна държава. Допълва, че всички фискални и данъчни своеволия (стъпаловидно вдигане на подоходния данък, диференциран ДДС, по-големи бюджетни дефицити и нисък фискален резерв) директно вредят на валутния борд. Затова трябва да се внимава и с желанието за по-експанзионистична фискална политика. "Такава може да се планира само ако си сигурен, че демографията на страната ще е такава, че да има кой да връща тези пари. А нашата се влошава все повече", допълва банкерът.

И все пак, дори и на най-ярките застъпници на фискалната дисциплина им е ясно, че тепърва ще трябва да се увеличават парите на някои нереформирани публични сектори като образование, здравеопазване, пенсионна система. Според Ангелов обаче допълнителното финансиране трябва да се случва само след като е постигнато съгласие какви структурни промени ще се направят в съответния сектор. И то така, че "парите, които се наливат в него, да не изтичат".

Защото в крайна сметка е добре политиците да си спомнят, че променянето на данъчната система не е самоцел. Данъците са просто инструмент, който можеш да ползваш, за да постигнеш някаква цел. Преди да си осъзнал къде и как искаш да стигнеш, няма смисъл да хвърляш пари на вятъра.

 

ГЕРБ

- Данъци няма да се вдигат.

Това е обещанието на ГЕРБ, които твърдо застанаха зад него, като противовес на обещаното от БСП. "Към 2011 г. правителствените разходи са 35.6% от БВП, което е по-ниско и от средното за ЕС 27 и за еврозоната. Хубаво би било държавата да разполага с повече пари, за да може да отделя повече ресурси за някои недофинансирани сектори - социална сфера, образование, но е въпрос на възможности", казва Томислав Дончев, човекът който ръководи икономическия екип на партията. Той смята, че всяко вдигане на данъци ще бъде лош сигнал за външните инвеститори, които ще го видят като задълбочаване на кризата в страната. "Освен това нямаме претенцията да можем да управляваме парите на хората и бизнеса по-добре от тях", допълва той.

Дончев е против предложенията за прогресивно облагане и за "наказателен" данък на тези с месечни доходи над 3 хил. лв. Разчетите на ГЕРБ според него показват, че в първия вариант държавните приходите ще паднат категорично, а същото ще се случи и с доходите на основната група работещи - тези между 600 и 900 лв. Наказателният данък пък ще накара много плащания да минат "под масата".

- финансова стабилност

ГЕРБ твърдо искат запазване на валутния борд до влизане в еврозоната. Стремежът към балансиран бюджет е основен за партията, като Дончев е против бюджетните дефицити. В програмата пише, че държавните заеми ще бъдат "ограничени до най-важните сфери". Включено е също така възстановяването на "швейцарското правило" при осъвременяване на пенсиите, с отчитане на ръста на икономиката и ниво на заетост. ДДС ще бъде възстановявано в срок от 7 дни на изрядните фирми, а в сектори с най-голям потенциален риск от измами - механизъм за обратно начисляване.

- директно финансиране по три приоритета

ГЕРБ са идентифицирали три области, в които смятат да насочат приоритетно финансиране. Първата дублира програмата "млад фермер", която се финансира от фонд "Земеделие", тъй като там остават много нефинансирани проекти. Втората ще създаде държавен фонд за саниране, който също ще допълва средствата от европейските програми, а третата е приоритетно финансиране на общини от Северозападна България и планинските региони. И за трите обаче ще трябва държавно финансиране, което няма да дойде от данъци. Ето защо ГЕРБ имат два варианта за набиране на средства.

- Набиране на средства чрез данъчна амнистия

Предложението на ГЕРБ е да се въведе двумесечна амнистия за лихвите върху просрочените данъчни и осигурителни задължения на бизнеса. Тя ще важи за плащания до две или три години назад, в които според Дончев фирмите са изпитали затруднения. Това е мярка, която според ГЕРБ е насочена към малкия и средния бизнес, като ще позволи на повече фирми да участват и на търговете за обществени поръчки. Разчетите на екипа на партията показват, че подобна амнистия би трябвало да донесе в бюджета към 200 млн. лв.

- Набиране на средства чрез реформа на държавната администрация

Подобно на всяка друга партия преди избори ГЕРБ не говори за съкращаване на хора. Идеята на Томислав Дончев е за "подобряване на механизма на действие на държавната машина", която може да струва по-малко, без това да се отрази на ефективността й. Това обаче вероятно ще включва на някакъв етап съкращаване на работещите в администрацията. Без да уточняват какви точно са мерките за намаляване на разходите за администрация, от ГЕРБ са изчислили ефекта на 150 млн. лв.

- социални разходи

Твърдото перо за вдигане са майчинските обезщетения след първата година, които според Дончев задължително трябва да се покачат. По отношение на пенсии и заплати обаче, ГЕРБ мълчи. "Разбира се, държавата трябва да помага на нуждаещите се. Колкото може и колкото може повече. На тези, които не могат да се справят сами, и на тези, които с помощ от страна на държавата ще се изправят на крака и ще се грижат по-добре за себе си", е всичко, което Дончев казва

 

БСП

"За труда няма хляб, за бизнеса няма въздух, за хората няма справедливост." Така лидерът на социалистите Сергей Станишев обясни идеите на партията за промени в данъчната и социалната сфера. Ето ги и тях, но с уговорката, че това не е окончателната предизборна програма на БСП.

Данъци:

- Запазване на корпоративния данък на ниво 10%.

- Замяна на плоския подоходен данък с прогресивно облагане, като повечето доходи да се облагат с 10%. Въвеждане на необлагаем минимум, равен на минималната работна заплата (310 лв., ако стане толкова). Това означава, че само хората с доходи до тази сума няма да плащат данъци, останалите няма да могат да си приспадат тези 310 лв. от облагаемата основа. Ставката за горницата над 3100 лв. или 4000 лв. ще е 16-18%.

- Премахване на повсеместното облагане на лихвите по депозитите на гражданите.

- България да се присъедини към страните в ЕС, които прилагат данъка върху финансовите транзакции. Гражданите да се освободят от плащане на банкови такси, когато правят плащания към бюджета.

Социална политика и осигуровки:

 - Максимален осигурителен доход 3100 лв. Увеличение на осигурителната вноска за пенсия с 1.2 пр. пункта, а на тази за безработица - с 1. Очакваните приходи от тези две мерки се изчисляват на около 400 млн. лв. годишно.

- Спира нарастването на стажа и възрастта за пенсиониране на нивата от 2013 г. Хората, на които не им достигат две години за пенсиониране, могат да го направят предсрочно, макар и с по-ниски пенсии, което ще струва 23 млн. лв. годишно.

- Възрастта и стажът за пенсиониране да нарастват с по един месец годишно от 2025 г. или от 2030 г. Годините от следването по редовна програма в университетите ще се считат за трудов стаж, без да се заплащат.

- Разкриване на 190 хил. нови работни места за една година, повечето временни. Парите ще дойда от  националния план по заетостта - социалистите ще го увеличат до 200 млн. лв. и от максималното използване на оперативна програма "Човешки ресурси".

Борба с демографската криза:

-  Увеличение на обезщетението за гледане на дете от една до две години в размера на минималната работна заплата, за което ще са нужни 30 млн. лв. годишно.

-  Увеличение на надбавките за деца, обвързани с възрастта им без оглед на доходите на семейството.

- Стимулиране на модела на семейство с три деца чрез еднократната помощ за раждане на трето дете.

- Увеличение на помощите на дете в първи клас, обвързано с минималната работна заплата.

-  Целева финансова подкрепа за децата в общински детски градини - по 50 лв. годишно на дете, за което ще са нужни 12.5 млн.  лв. годишно.

Хората с увреждания:

Всяко дете ще получи 70% от минималната работна заплата, а гарантираните работни места за хора със специфични потребности ще се увеличат двойно - от 3 хил. на 6 хил. Работодателите, които са длъжни да наемат такива хора, но не са го направили, ще внасят глобите за това в специален фонд, с който ще се стимулират тези от тях, които откриват повече от определената квота.

 

България на гражданите

Държава, в която домакинствата и бизнесът да намират сигурност, и правителство, което да се меси в икономиката само толкова, колкото е необходимо. Това накратко обещава в управленската си програма "България на гражданите".

- Без увеличение на данъците. От партията дори заявиха намерението си да премахнат данъка върху доходите от лихви по депозитите. Според тях  приходите в бюджета могат да се повишат с между 2 и 3 млрд. лв. само от ограничаване на данъчните измами и сивата икономика. "Една част от бюджетните разходи трябва да се преструктурират. Това, което трябва да се направи е орязване на текущите разходи. Капиталовите трябва да се запазят", казва Людмила Елкова, която е в икономическия екип на движението. Тегленето на нов дълг обаче ще е неизбежно, също както и актуализация на бюджета. "Истинските мащаби на проблема обаче ще станат ясни след изборите", счита тя.

Според експертите на движението допълнителните средства трябва да се насочат в два приоритетни сектора:

-  Повече разходи за образование.

Те трябва да са с поне с половин милиард лева по-високи от заложените в сегашния бюджет 2.8 млрд. лв. А целта е услугата, която предлага този сектор, да се подобри.

- Здравна реформа.

Да се подобри състоянието в спешната помощ, като се повиши заплащането и привлече специалисти, които да подсигури с необходимото оборудване. От партията смятат, че при възможност разходите за здравеопазване трябва да бъдат вдигнати до 3.6 млрд. лв.  Според движението секторът може да се подобри, ако бъдат капитализирани частни здравни фондове, като се позволи всеки работещ да влага до 2% от осигурителния си доход по лична партида в избран от него фонд. Така пациентите ще могат да дофинансират онези здравни услуги, които здравната каса покрива частично, или не покрива изобщо.

 

 

ДПС

Партията все още не е обявила своята предизборна визия за нужните политики във финансовата, социалната и икономическата сфера. От публичните изказвания на представители на движението обаче става ясно, че то е за:

- Запазване на валутния борд.

- Запазване на плоския данък с 10% ставка, тъй като трябва да има приемственост между правителствата. Въвеждане на необлагаем минимум, но без да се посочва конкретен праг.

- Увеличаване на минималния размер на осигурителния доход, за да се осигурят средства за по-висок таван на пенсиите. От партията все още не са обявили конкретни разчети и таван.

Лидерът на ДПС Лютви Местан обясни и че партията е за субсидии и за фермите, в които се определят от пет до десет животни, "за да възстановим планинското животновъдство".

По темата работиха още Велина Господинова, Елена Старидолска и Стефан Антонов

Ако перифразираме една мисъл на американския комик Уил Роджърс, единствената разлика между данъците и смъртта е, че смъртта не става все по-лоша всеки път, когато парламентът се събере.

Поне в тази област обаче политиката на България през последните години е сравнително последователна и няколко парламента работят с разбирането, че основните ставки трябва да са ниски. Това се основава на широкия консенсус, че данъчната ни система (ниски преки данъци и широка облагаема основа) е оптимална за икономика като нашата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

83 коментара
  • 1
    rmarkov avatar :-|
    R VMarkov

    Авторите на статията Огнян Георгиев и Вера Денизова са пропуснали да споменат още една програма, макар и не на политическа партия. Тази програма е единственото алтернативно предложение на всички останали програми, изброени в статията, но за сега е извън обществения дебат в България.

    Ще се радвам в бъдеще авторите да напишат статия посветена на възможностите, които модерната монетарна теория предоставя на България.

    http://bulgaria-mmt.blogspot.com/2013/01/blog-post_19.html

  • 3
    trezven avatar :-(
    Трезвен

    Какъв Кейнс дебатирате за страна, която 40% от населението няма достъп до канализация и ползва външен кенеф... На тия 40% (оптимистично число) ни Кейнс, ни Хаек значат нещо, те чакат държавата да пусне някой хляб и салам и гласуват за който му е по-мазен перчема.

    И да намалим безработицата с 5%-та нищо кой знае няма да мръдне- заплатите ще бъдат затиснати долу, на дъното.

    Образование, единствено образование ни трябва на нас и без него, ако ще 200 икономиста да си счупят моливите в стратегии за привличане на инвестиции за 3 фабрики за шиене на ишлеме и 5 кол центъра в най-урбанизираното родно село, нищо кой знае какво няма да мръдне.

  • 4
    daks avatar :-|
    ДАКС

    "Ако има необлагаем минимум от 310 лв., а доходите над тази сума са облагаеми, ще се създаде огромен стимул никой да не декларира заплати над този необлагаем праг. За доход от 311 лв. дължимият данък ще е 31 лв., т.е. данъчната тежест е 30 пъти по-висока", аргументира се Ангелов.

    След подобно изкачване дори и на мен (който не съм икономист) ми стана ясно, че Георги Ангелов е ... повече от некомпетентен, да не използвам други думи. Или най-малкото смята читателите на в. ''Капитал'' за идиоти, за да си позволява подобна плоска демагогия.

  • 5
    guten.sabahlian avatar :-(
    guten.sabahlian

    Ако цифрите имаха права щяха да съдят партиите за сексуален тормоз.

  • 6
    wizard avatar :-|
    Wizard

    Аз съм за България на гражданите. Смятам, че имаме нужда от такава формация в следващия парламент.

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    "Анализ на ИПИ показва, че държавата е изгубила около 300 млн. лв. само през 2011 г. от множеството данъчни преференции, заложени в българското законодателство."

    >>> Да бъдем конкретни:
    - 9% ставка ДДС за туризма
    - данъчен кредит за мощни автомобили за фирми с по 1 служител (поради което всяка втора кола на улицата е джип, пикап или ван)
    - лихвите на ипотечните лапнишарани
    - 50% намаление на данък печалба за кооперациите
    - 60% опрощаване на данъка за земеделци, които "реинвестират"
    - намаляване на данъчната основа с частно пенсионно осигуряване (скрити борсови схеми)
    - намаляване на данъчната основа с "дарения" - да ти имам дарителите, дето им е проблем 10% данък, който основно отива за пенсионери, деца и др. социални разходи...

  • 8
    ok avatar :-|
    ok

    За мен най-доброто е все пак да има необлагаем минимум, както и по-висока ставка за сравнително високи доходи - примерно над 8000 лева месечно. Така ще се прекъсне възможността от пране на пари чрез плащане на символичен данък.

  • 9
    gost22 avatar :-P
    gost22

    Никой не може да ви даде толкова, колкото ние можем да ви обещаем предизборно... Насам, народе-е-е. Предлагаме просперитет, работа, висока заплата и двойна пенсия само срещу една бюлетина. Ще правим пазарна икономика с национализация...
    Знаете си какви ги редят, въпроса е дали пак ще се хванете...

  • 10
    tantanran avatar :-|
    tantanran

    Трябва да се смени цялата макроикономическа рамка и да се стимулира малкият и средният бизнес, както и бизнес активността на хората. За средният и малкият бизнес, най голям проблем са осигуровките и МРЗ, в градове като Видин напр. Така, че всеки опит те да вървят нагоре, затлачват бизнеса. Необлагаем минимум има напр. в някои държави, Холандия, мисля Германия и какво добринася това, да се увеличава броят на хората назначавани именно с такива заплати, за сметка на тях самите, т.е. уж че било в тяхна полза, защото доходът не се облагал, а че с толкова пари човек не може да живее е друг проблем. По темата заплатите от 8000 да се облагат по високо, означава, че много малко хора ще се окажат, че взимат таква заплата, има си начини как това да стане не заплата, а някакъв стимул на фирмата за границата над 8000 да речем, не вярвам, че това ще промени коренно нещата.
    Истината са чуждите капитали, а те се привличат с намалена административна тежест, ниска данъчна тежест и добро правосъдие, това би тябвало и да са основните компонетнти на прогламите на тези партии, това както и доброто усвояване на средставата по фондовете и стимулиране на високотехнологични, иновативни производсва, и на базата на доброто образование е достатъчно, и чак толкова не е сложно да се направи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK