Висока миза
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Висока миза

"Ако смехът е нещо негативно..." - така оправдават от БСП идеята на младежите за кукленото шоу <br>

Висока миза

Защо финансирането на предизборните кампании може да е ключово за запазването на статуквото

Велина Господинова, Елена Старидолска
7035 прочитания

"Ако смехът е нещо негативно..." - така оправдават от БСП идеята на младежите за кукленото шоу <br>

© Надежда Чипева


"Имаме воля да върнем България на хората за свободна и сигурна България, нормалност и православна солидарност." Това изречение се получава, ако се съберат на едно място основните предизборни послания на водещите политически формации, на които социолозите прогнозират влизане в новия парламент – ГЕРБ, БСП, ДПС, партия "Движение България на гражданите" (ДБГ) и "Атака". Събрани на едно, идеите на 5-те партии, от които ще зависи следващото управление на страната, звучат много добре, но в кампанията отделните съставни части са във война помежду си за спечелването на доверието на избирателите.

Дори слоганите станаха повод за престрелка между партиите. Лидерът на "Атака" Волен Сидеров видя в основното послание на БСП "Да върнем България на хората" прилика със слогана на партията му от парламентарните избори през 2005 г. "Да си върнем България". "Заимстван е от нас, без да са уредени авторските права", каза Сидеров. Иронични коментари имаше и в самата БСП. "Добре, че хората не ни питат защо сме им я взели, че сега трябва да я връщаме", каза бивш депутат от БСП. Претенции за авторство към посланието на БСП имаше и от партията на бившия еврокомисар Меглена Кунева, защото слоганът почти преповтаря името на формацията "България на гражданите". В крайна сметка от ДБГ заложиха на "нормалността", защото кампанията им основно ще е насочена към "мълчаливото мнозинство на нормалните хора, които са почтени, плащат си данъците, опитват се да развиват бизнеса си и искат държавата да им слезе от врата", както обясни говорителят на предизборния щаб Прошко Прошков. Сидеров пък отговори на появилите се съмнения за прокарване на руска връзка чрез посланието на националистите, че залага на православието, защото "България е православна държава".

"Имаме воля" синтезира в две думи идеите и мотивите ни и говори за качеството на кандидатите ни – хората, които претендират, че имат знанието и волята да реализират програмата на ГЕРБ. Посланието ни напомня, че по време на нашето управление запазихме финансовата стабилност на страната в условията на безпрецедентна криза, която събори много други държави. Напомня за постигнатото и за изграденото. Демонстрира решимост тази посока да бъде запазена", разтълкува посланието на ГЕРБ членът на националния предизборен щаб Елен Герджиков.

Седмица след официалното откриване на кампанията за парламентарните избори обаче от нея поне засега няма кой знае какъв ефект за основните партии. Според проучване на агенция "Алфа Рисърч" от последните две седмици по поръчка на "Дневник" ГЕРБ води пред основния си опонент БСП с 5.6%. На толкова в бившата управляваща партия бяха измерили разликата седмица преди Бойко Борисов да подаде оставката на правителството. ДПС запазва подкрепа около 5%. Толкова има и "Атака", но според анализа на "Алфа Рисърч" скоростта, която формацията на Волен Сидеров набра по време и малко след протестите, е започнала да спада, а вотът на националистически настроените избиратели се разпределя между други формации от този тип. А енергията от протестите се е разпиляла в множество политически сили.

На този етап не може да се каже и дали ще има някакъв ефект от скандала с нерегламентираното подслушване от МВР на политици и бизнесмени, внесен в прокуратурата от лидера на БСП Сергей Станишев. Сигурно е обаче, че в оставащите три седмици до края на кампанията партиите ще хвърлят всякакъв човешки и финансов ресурс, за да променят тези резултати в своя полза.

В зоната на здрача

Официалните отчети на партиите за изразходваните средства в кампанията на изборите през 2009 г. сочат, че основните формации в парламента - ГЕРБ, БСП, ДПС и "Атака", са изхарчили пренебрежимо малко пари. Общо сумата за четирите партии е малко над 4 млн. лв., от тях близо 2.5 млн. лв са разходите само на БСП. От тази сума партиите най-много са заделили за медийно отразяване – четирите формации общо са платили за участията си в електронните и печатните медии около 1.3 млн. лв.

От предизборните щабове са категорични, че и в тази кампания най-голямото перо за разходи ще е пак участието им в телевизионни и радиодиспути, предизборни хроники, излъчване на клипове и интервюта във вестници. "Ако дадена партия иска да има пълно медийно покритие, трябва да задели между 400-500 хил. лв.", изчисляват от ДБГ. За разлика от кампанията преди четири години, когато лимитът за изразходване на средства в кампанията беше 2 млн. лв. за партии и 4 млн.лв. за коалиции, сега Изборният кодекс позволява и на отделните формации да харчат колкото коалициите. Всички са категорични, че кампанията им ще струва доста под допустимата от закона сума. Каква част от нея обаче се финансира със средства, които не се декларират, със сигурност ще си остане загадка. Запознати с начина на провеждане на предизборните кампании смятат, че обикновено големите партии надхвърлят лимита от средства.

В началото на предизборната кампания зам. главният прокурор Ася Петрова обяви, че търговията с гласове вече е започнала. "Цената е различна, стига и до 100 лв. на глас. Схемите са добре познатите ни от предходните избори", каза тя. От щабовете на основните политически сили твърдят обаче, че от местните и президентските избори вече има и друга схема – купуването на цели избирателни комисии. "Тази схема е по-сигурна и по-евтина от купуването на гласове, защото при нея се подменя резултатът от вота директно в протокола и се използва предимно в секциите в малките населени места", казват от щабовете на партиите. Не малко средства отиват и за застъпниците на партията, които са друг начин за контролиран вот. Официално те се водят към всяка партия и могат да следят изборния процес в секциите, но неофициално престоят им в деня на вота се заплаща. Опит за пресичане на този начин на купен вот се направи с последните промени в Изборния кодекс и въвеждането на ограничение в броя на застъпниците, както и вписването им в специален регистър. В кодекса има и изискване за всяка партия да има единна сметка, от която да се теглят суми за кампанията, надвишаващи 1000 лв.

Друг разход, който според щабовете също не се отчита официално, е заплащането на активистите, ангажирани в предизборната кампания. За тях обикновено от партиите казват, че са доброволци, но в по-голямата си част те получават възнаграждения, като сумите им се дават на ръка, а не се сключват граждански договори.

Втори дубъл

"Няма да имаме спонсорства, няма да имаме и дарения, дори от самите кандидати, макар законът да го позволява. Субсидията е достатъчна за работата на партията и кампанията. Това е принципна позиция", казва за ГЕРБ Елен Герджиков. И добавя, че по този начин бившите управляващи искат да предотвратят всякакви съмнения за влияния и зависимости. Категоричен е и че кампанията на ГЕРБ ще струва много по-малко от разрешения от закона лимит от 4 млн. лева.

От гледна точка на финанси формацията на Бойко Борисов не би трябвало да има притеснения, защото държавната субсидия, която получава, е малко над 20 млн. лева за година. С просто око обаче се вижда, че за разлика от изборите през 2009 г. за сегашния вот ГЕРБ ще изразходва доста повече средства. Преди четири години, когато всички предвиждаха убедителна победа на партията на Борисов, изхарчената сума за кампанията беше малко над 800 хил. лв. според официалния отчет на формацията пред Сметната палата. Тогава ГЕРБ предимно залагаше на срещи с хората, почти нямаше агитационни материали, а участията в електронните медии бяха сведени до минимум. Активно в агитацията дори не участваше Бойко Борисов, който в началото й се контузи и прекара по-голямата част от нея в къщата си в Бояна.

Стартът на тази кампания обаче показа, че ГЕРБ ще хвърли значително по-голям ресурс във вота. Малко преди него бившите управляващи проведоха националната си конференция в столичната зала "Арена Армеец". А медиите изчислиха, че разходите за грандиозното събитие, което събра близо 15 000 активисти и гости от чужбина, е струвало на партията около 150 000 лв. Няколко дни след това кампанията на ГЕРБ беше официално открита в античния театър в Пловдив. Елен Герджиков обаче е категоричен, че партията не използва нито рекламни агенции, нито РR агенции за тези събития. А сценарият за конференцията в "Арена Армеец" е изцяло дело на предизборния щаб. "Имаме достатъчно подготвени и вече опитни хора в партията. Освен това ни се иска публичният ни образ да е максимално близък до действителния. Бракът между политика и РR не е наш специалитет", казва той.

ГЕРБ са една от малкото политически сили, които на интернет страницата си са посочили с кои медии и рекламни агенции работят в кампанията. Сред тях са "Рейсър къмпани" ООД, която се занимава предимно с организация на събития на открито, и Си Ей Ес ООД, чийто собственик е вече бившият депутат Йоана Кирова. Фирмата й помага предимно в печатането на брошурите и рекламните материали за кампанията, казаха от ГЕРБ. Кандидатите на формацията ще участват в дебати по телевизиите, но не във всякакви формати. "Не ни се иска да съдействаме за превръщане на кампанията в реалити и шоу, каквато тенденция се забелязва от години", казва Елен Герджиков. И добавя, че ако има клипове на ГЕРБ, те ще отразяват кампанията. За разлика от 2009 г. в нея активно се включва и лидерът Бойко Борисов, като е предвидено той да посети повечето от областните градове.

БСП има какво да връща

"С всички позволени от Изборния кодекс средства." Това е любимият отговор - бил той официален или не, на представителите на БСП на въпроса как се финансира кампанията им. Въпреки че са готови да коментират как изглежда агитацията на опонентите им, когато стане дума за тяхната, стават изключително резервирани и нервни. Това донякъде е разбираемо след четири години в опозиция на една силно доминираща управляваща партия като ГЕРБ - потенциалните дарители не се афишират с охота. Затова социалистите прибегнаха до заем - изтеглиха 3 млн. лв. от банка ДСК специално за агитацията. Освен това ще ползват и държавната субсидия, която за една година е близо 8 млн. лв. От "Позитано" 20 прогнозират, че ще похарчат общо около 3 млн. лв., като една трета от тях ще отиде само за медийното им отразяване - съотношение, съпоставимо с това през 2009 г.

Тогава обаче, въпреки че няма следи в нито един доклад, най-големият разход на "Позитано" 20 беше заплащането на т.нар. израелска фирма за политически PR GCS. С нея работеше Моника Йосифова, която по-късно заживя с председателя Сергей Станишев. Различните източници споменават различен размер на платеното, но границите са в порядъка на 8-12 млн. лв. Очевидно не е бил спазен принципът за заплащането на политическия PR - определена сума за всеки спечелен глас над тези, измерени на старта на кампанията, защото БСП получи най-слабия резултат в историята на прехода. Откъде социалистите са намерили пари да платят най-вероятно така и няма да стане известно, но има един важен фактор, който не трябва да се забравя - през 2009 г. БСП беше част от управлението и съответно имаше инструменти да влияе, включително и на бизнес отношения. Трансферите не са били директни. 

Социалистите по принцип са доста тромави във финансовото осигуряване на кампаниите на кандидатите си. През 2011 г. например Георги Кадиев, който се бореше за кмет на София на местните избори, след като настоява дълго и упорито, получи някакъв транш в последната седмица преди датата на вота. Затова повечето номинирани за депутати сега разчитат на собствените си (финансови) сили. Плакатите например са платени от "Позитано" 20, но само за водачите. В съответния район решават дали да печатат отделно за листата. В Пловдив-област например имат флаер за всеки един от кандидатите. Отделно всички плащат за самите снимки на щатен фотограф на БСП - по 80 лв. за водачи и по 50 лв. за останалите. 

Партията вече има клип, изработен от компанията на Милен Марчев, който работи с БСП и за референдума. Тогава обаче клиповете бяха четири, а сега ще е само един. Той показва акцентите в управленската програма на партията. Всеки водач на листа може да избира и свое послание. В Плевен например Стефан Данаилов се състезава с "Идва нов ден", в Търговище Таня Буруджиева - с "Хората са моята кауза". Могат и е желателно да конкретизират обещанията към избирателите според региона - детски градини, бездомни кучета и т.н. "Насочваме се към хората, които са традиционните избиратели на БСП, към по-отворената територия на левицата и към тези, които пострадаха от управлението на ГЕРБ", каза за "Капитал" Буруджиева.

Политологът, която от няколко месеца е началник на кабинета на Станишев, е основният двигател на националната кампания. С нея работят медийният секретар Антон Кутев, както и членът на Националния съвет Асен Димитров. Сега той печата плакатите и брошурите в партията. Този път обаче няма да има концерти, певци, нито дори митинги, тъй като били "пир по време на чума". Идеята е по-мащабните прояви да са под формата на хепънинг, както беше самото откриване на кампанията в Южния парк. Отделно по райони социалистите имат пунктове на оживени места - пазари, големи магазини и др., с нещо като малки шатри, под които стоят активисти и кандидати за депутати и се опитват да провеждат директна агитация. Сергей Станишев вече поръча на всеки един от тях да стисне ръката на поне 3000 души до изборите. Според Буруджиева идеята на БСП е да се стигне до конкретния човек, но не през екрана или рекламния материал, защото "хората са доста недоверчиви, тъй като бяха сериозно излъгани".

Тя намира тактиката на ГЕРБ за погрешна, но непременно, защото е заложила на лъскавата кампания. "Дори и скромна да бяха избрали, хората нямаше да им повярват. Все едно богаташът да слезе от джипа временно и да се качи на трабантче до изборите." Буруджиева никога не би препоръчала "нито този формат на зала "Арена Армеец", където партията на Бойко Борисов помпозно стартира агитацията, "нито този клип". Според нея има дисонанс между посланието "ние разбрахме кои са ни грешките" и клипът, който казва "перфектни сме". Аналогията й за слогана "Имаме воля" е с този на "една партия преди Втората световна война" "Триумф на волята".       

Въпреки критиките от БСП твърдят, че няма да правят негативна кампания. Засега такива елементи могат да се открият само в т.нар. скечове с кукли. Професионална група от кукловоди са наети от Младежкото обединение на партията, признават с недомлъвки оттам. В цял ръст са изобразени Симеон Дянков, Бойко Борисов, Цецка Цачева и Цветан Цветанов, които предимно досадно и нагло просят пари от случайни минувачи. Дебютът на мъпет шоуто край Софийския университет не пожъна очаквания успех, даже се чуха крайни коментари на преминаващи, от които най-мекият беше "каква е тази тъпотия".  

В дебатите по срещи и медии социалистите разчитат на лицата от т.нар. гражданска квота и особено на посочения от Станишев за премиер Пламен Орешарски. Официалното откриване на кампанията беше поверено в ръцете на директора на АГ болница "Шейново" в София Таня Андреева, която не е член на партията, но е втора в листата след председателя. "Много ясно сме заявили, както и с номинацията на Пламен Орешарски за премиер, че за БСП кампанията е за следващото управление на България, а не да идва една или друга партия на власт", коментира Буруджиева. Ако спечелят изборите и имат влияние при формирането на правителството, социалистите ще предложат то да е програмно, експертно, а не чисто политическо или коалиционно. За първи от много години БСП има ясно формулирани обещания с конкретни числа достатъчно рано преди изборите. Те са и основните послания в кампанията - 250 000 нови работни места, минимална заплата от 450 лв., майчински колкото една най-малка заплата т.н.

За пръв път без Доган

ДПС има твърд електорат и по тази причина ще залага предимно на срещи с избирателите, казват от централата на партията. Както и в предишната кампания, и сега ръководството на движението начело с новия председател Лютви Местан ще обикаля из страната с автобус. В агитацията този път няма да се включи Ахмед Доган, който преди два месеца напусна лидерския пост и стана почетен председател. От централата не изключват той все пак да прояви желание да присъства на някои от събитията, част от които съвпадат и с ежегодните майски чествания на годишнината от възродителния процес. "Няма да се води и кампания сред изселниците ни в Турция", казват от ръководството на партията. ДПС работи с някои от изселническите дружества в югоизточната ни съседка и ще разчита на тях в кампанията. Средствата, които движението ще похарчи, ще са доста под лимита от 4 млн. лв., казва зам.-председателят на ДПС Рушен Риза. Кампанията на движението за изборите през 2009 г. струваше около 1 млн. лв., като от тях 500 000 бяха похарчени за медийни изяви. Според годишния финансов отчет на партията за 2012 г. тя е получила 6 830 816 лв. държавна субсидия и близо 550 хил. лв. от членски внос.

Без държавна субсидия

От предизборния щаб на формацията на Меглена Кунева казват, че финансирането на кампанията е един от най-големите им проблеми. Партията не получава субсидия и трябва да разчита основно на дарения. Те обаче са проблем заради изискванията на Изборния кодекс, който предвижда сумите, които са над минималната работна заплата, да бъдат придружени от документ за произход на средствата. "Това и изискването на закона дарителите на по-големите суми да минават през проверка на Сметната палата отказва много от тях да ни подпомагат финансово", казва член на предизборния щаб на ДБГ. Затова за финансирането на кампанията от партията на Меглена Кунева са теглили кредит от 500 хил. лв. От щаба казват, че основното им перо в кампанията ще са участията в медиите. Партията ще има само един клип, който обаче няма да се излъчва непрекъснато по време на цялата кампания заради липсата на средства. По тази причина ще се залага на обиколки на лидера Меглена Кунева из страната и улична агитация.

На 12 май вечерта ще стане ясно дали парите и ресурсите във всякакъв смисъл, хвърлени в кампаниите, или идеите са тези, които надделяват в избора на гласоподавателите - имиджът или предложените решения, мускулите или интелектът, страхопочитанието или бунтарството, късата памет или дългосрочните планове. От това какъв ще е резултатът от вота най-вероятно ще зависи дали изобщо след него ще има разговор за финансирането на политиката в България.   

Атака в странен цвят

"Православна солидарност" е девизът, както и тактиката на националистите от "Атака". Те няма да печатат много плакати, нито ще правят мащабни срещи и концерти, а вече организират дарения за социално слаби хора по места. Най-големият разход сигурно ще е отпечатването на книжка от стотина страници, написана от Волен Сидеров, която представлява нещо като подробна управленска програма под надслов "Планът "Сидеров" срещу колониалното робство". От 2005 г. досега "Атака" твърдеше, че ще се придържа към измислените от лидера 20 точки с основни послания. Плакатите на Сидеров са на червеникаво-кафяв фон, може би провокация към всички, които го определят като фашист и последовател на националистите в кафяво. Клипът им бил изработен без пари, а в него има и скандални снимки като тази, на която председателят показва среден пръст. За една подобна на Симеон Дянков пък вече имат спорове за авторското право със сайта dartsnews.bg. Песента се изпълнява от пресаташето на партията Живко Андонов.

"Имаме воля да върнем България на хората за свободна и сигурна България, нормалност и православна солидарност." Това изречение се получава, ако се съберат на едно място основните предизборни послания на водещите политически формации, на които социолозите прогнозират влизане в новия парламент – ГЕРБ, БСП, ДПС, партия "Движение България на гражданите" (ДБГ) и "Атака". Събрани на едно, идеите на 5-те партии, от които ще зависи следващото управление на страната, звучат много добре, но в кампанията отделните съставни части са във война помежду си за спечелването на доверието на избирателите.

Дори слоганите станаха повод за престрелка между партиите. Лидерът на "Атака" Волен Сидеров видя в основното послание на БСП "Да върнем България на хората" прилика със слогана на партията му от парламентарните избори през 2005 г. "Да си върнем България". "Заимстван е от нас, без да са уредени авторските права", каза Сидеров. Иронични коментари имаше и в самата БСП. "Добре, че хората не ни питат защо сме им я взели, че сега трябва да я връщаме", каза бивш депутат от БСП. Претенции за авторство към посланието на БСП имаше и от партията на бившия еврокомисар Меглена Кунева, защото слоганът почти преповтаря името на формацията "България на гражданите". В крайна сметка от ДБГ заложиха на "нормалността", защото кампанията им основно ще е насочена към "мълчаливото мнозинство на нормалните хора, които са почтени, плащат си данъците, опитват се да развиват бизнеса си и искат държавата да им слезе от врата", както обясни говорителят на предизборния щаб Прошко Прошков. Сидеров пък отговори на появилите се съмнения за прокарване на руска връзка чрез посланието на националистите, че залага на православието, защото "България е православна държава".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    dimko avatar :-|
    dimko

    Височината на мизата се определя от "играчите". Кои са те, какви биват и до къде е стигнала "играта", сами преценете...

  • 2
    wizard avatar :-|
    Wizard

    Аз харесвам формацията на Меглена Кунева "България на гражданите". Мисля, че си струва да бъдат подкрепени, защото социологическите агенции ги слагат "на ръба" за влизане в Парламента, а според мен, умните, можещите и образованите хора, говорещи по няколко езика трябва да са в Народното събрание. Меглена като лидер е най-нормалната сред всички останали. Един по един си ги представям и се отвръщавам. Огромната част от "лидерите" на другите партии са провалени и провалили се политици и аз няма да им давам шанс с моят бюлетина да продължават да се упражняват на мой гръб. Трябва ни повече толерантност, експертност и работа.

  • 3
    kranush avatar :-|
    kranush

    През 2009 Борисов агитираше с популизъм и чар, а сега трябва да компенсира некадърното си управление със скъпи мероприятия и агитация. За негово щастие има средства за това. Другите партии са по затруднени, особено новите такива без държавна субсидия. Важни са посланията, но те трябва по някакъв начин да стигнат до избирателите. Харесвам програмата на ДБГ и ще я подкрепя на изборите.

  • 4
    svejarov avatar :-|
    svejarov

    Сигурен съм има мислещи хора в България и те ще изберат Движение България на гражданите.Нека чалга-простащината да спре.

  • 5
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Преди да събирате на "едно място" лозунгите на политиците е добре да научите, че "Слоган" на български се превежда като "лозунг"....

  • 6
    kikoleppard avatar :-|
    kikoleppard

    До коментар [#2] от "Wizard":

    Ти в ред ли си? Колко ти платиха за коментара?

    Днес ти видях лидерката на един Билборд на влизане в Пловдив - много яко е "Фотошопена".

    Снимана е от такава позиция, че да скрият дефекта на устата й. Забелязах, че и руменина по бузите са добавили.

    Смях, пълен смях.

  • 7
    kikoleppard avatar :-|
    kikoleppard

    До коментар [#4] от "svejarov":

    Същият патологичен случай като Wizard. Абе Пръмова не бе ли генералска щерка? Каква демокрация, каква България на гражданите? Поредното лицемерие сред политическите представители.

  • 8
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    До коментар [#7] от "kikoleppard": Добър вечер! А Вие защо така рязко и яростно се нахвърляте срещу мнения различни с Вашето?! Нали демокрацията предвижда да имаме право на различни виждания и позиции? Вие не сте демократ? Или Вашата патология не разрешава различно мислене?
    С какво една "генералска щерка" не се вписва във Вашето разбиране за демокрация?

  • 9
    sparti avatar :-|
    sparti

    "Бракът между политика и РR не е наш специалитет", казва той - Елен Герджиков, председател на Столичния общински съвет.

    А какво казва един друг сайт, на който можем да имаме доверие:

    "Румяна Бъчварова e управител на социологическата агенция Market & Media Links („Маркет линкс"). Тя е завършила Софийския университет "Св. Св. Климент Охридски" със специалност Социология. Притежава дългогодишен опит в маркетинговите и медийните проучвания, комуникациите, връзките с обществеността и рекламния пазар.

    Автор и участник е в проекти и проучвания в областта на потребителския и рекламния пазар, медиите и общественото мнение. В края на юли 2009 година беше посочена за началник на политическия кабинет на премиера Бойко Борисов."

    Герджикоооов! Още някоя лъжа пусни!



  • 10
    kikoleppard avatar :-|
    kikoleppard

    До коментар [#8] от "pzashev":

    Първо няма мнение различно от моето, тъй като директно критикувам 2ма, които са се изцепили "ни в клин ни в ръка" за една партия. Че кой ги пита точно пък за България на гражданите? Да коментираме статията, а не да хвалим наивно някоя си партийка.

    Второ, вие наясно ли сте какво означава да сте на 50 години в момента? Първите 30 са минали по Тошово време и как сте възпитан по време на детството от един военен с позиции? Хайде не говорете глупости, напълно е ясно с какво е закърмена въпросната лидерка. За каква демокрация ми говорите от нейна страна.?

    Просто забелязвам, че тенденциозните коментари се увеличиха с наближаването на изборите. Като цяло е много гаден и просташки начин да се печелят симпатии за някоя политическа сила.

    А относно моята патология е, че не харесвам почти нищо свързано с комунистите. Живея много по-добре след 1989 година. С голям кеф се радвам, че свърши насилието, което една партия упражняваше над народа си.





Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK