С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 19 апр 2013, 14:02, 6723 прочитания

Висока миза

Защо финансирането на предизборните кампании може да е ключово за запазването на статуквото

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Имаме воля да върнем България на хората за свободна и сигурна България, нормалност и православна солидарност." Това изречение се получава, ако се съберат на едно място основните предизборни послания на водещите политически формации, на които социолозите прогнозират влизане в новия парламент – ГЕРБ, БСП, ДПС, партия "Движение България на гражданите" (ДБГ) и "Атака". Събрани на едно, идеите на 5-те партии, от които ще зависи следващото управление на страната, звучат много добре, но в кампанията отделните съставни части са във война помежду си за спечелването на доверието на избирателите.

Дори слоганите станаха повод за престрелка между партиите. Лидерът на "Атака" Волен Сидеров видя в основното послание на БСП "Да върнем България на хората" прилика със слогана на партията му от парламентарните избори през 2005 г. "Да си върнем България". "Заимстван е от нас, без да са уредени авторските права", каза Сидеров. Иронични коментари имаше и в самата БСП. "Добре, че хората не ни питат защо сме им я взели, че сега трябва да я връщаме", каза бивш депутат от БСП. Претенции за авторство към посланието на БСП имаше и от партията на бившия еврокомисар Меглена Кунева, защото слоганът почти преповтаря името на формацията "България на гражданите". В крайна сметка от ДБГ заложиха на "нормалността", защото кампанията им основно ще е насочена към "мълчаливото мнозинство на нормалните хора, които са почтени, плащат си данъците, опитват се да развиват бизнеса си и искат държавата да им слезе от врата", както обясни говорителят на предизборния щаб Прошко Прошков. Сидеров пък отговори на появилите се съмнения за прокарване на руска връзка чрез посланието на националистите, че залага на православието, защото "България е православна държава".


"Имаме воля" синтезира в две думи идеите и мотивите ни и говори за качеството на кандидатите ни – хората, които претендират, че имат знанието и волята да реализират програмата на ГЕРБ. Посланието ни напомня, че по време на нашето управление запазихме финансовата стабилност на страната в условията на безпрецедентна криза, която събори много други държави. Напомня за постигнатото и за изграденото. Демонстрира решимост тази посока да бъде запазена", разтълкува посланието на ГЕРБ членът на националния предизборен щаб Елен Герджиков.

Седмица след официалното откриване на кампанията за парламентарните избори обаче от нея поне засега няма кой знае какъв ефект за основните партии. Според проучване на агенция "Алфа Рисърч" от последните две седмици по поръчка на "Дневник" ГЕРБ води пред основния си опонент БСП с 5.6%. На толкова в бившата управляваща партия бяха измерили разликата седмица преди Бойко Борисов да подаде оставката на правителството. ДПС запазва подкрепа около 5%. Толкова има и "Атака", но според анализа на "Алфа Рисърч" скоростта, която формацията на Волен Сидеров набра по време и малко след протестите, е започнала да спада, а вотът на националистически настроените избиратели се разпределя между други формации от този тип. А енергията от протестите се е разпиляла в множество политически сили.
 
На този етап не може да се каже и дали ще има някакъв ефект от скандала с нерегламентираното подслушване от МВР на политици и бизнесмени, внесен в прокуратурата от лидера на БСП Сергей Станишев. Сигурно е обаче, че в оставащите три седмици до края на кампанията партиите ще хвърлят всякакъв човешки и финансов ресурс, за да променят тези резултати в своя полза.

В зоната на здрача



Официалните отчети на партиите за изразходваните средства в кампанията на изборите през 2009 г. сочат, че основните формации в парламента - ГЕРБ, БСП, ДПС и "Атака", са изхарчили пренебрежимо малко пари. Общо сумата за четирите партии е малко над 4 млн. лв., от тях близо 2.5 млн. лв са разходите само на БСП. От тази сума партиите най-много са заделили за медийно отразяване – четирите формации общо са платили за участията си в електронните и печатните медии около 1.3 млн. лв.

От предизборните щабове са категорични, че и в тази кампания най-голямото перо за разходи ще е пак участието им в телевизионни и радиодиспути, предизборни хроники, излъчване на клипове и интервюта във вестници. "Ако дадена партия иска да има пълно медийно покритие, трябва да задели между 400-500 хил. лв.", изчисляват от ДБГ. За разлика от кампанията преди четири години, когато лимитът за изразходване на средства в кампанията беше 2 млн. лв. за партии и 4 млн.лв. за коалиции, сега Изборният кодекс позволява и на отделните формации да харчат колкото коалициите. Всички са категорични, че кампанията им ще струва доста под допустимата от закона сума. Каква част от нея обаче се финансира със средства, които не се декларират, със сигурност ще си остане загадка. Запознати с начина на провеждане на предизборните кампании смятат, че обикновено големите партии надхвърлят лимита от средства.

В началото на предизборната кампания зам. главният прокурор Ася Петрова обяви, че търговията с гласове вече е започнала. "Цената е различна, стига и до 100 лв. на глас. Схемите са добре познатите ни от предходните избори", каза тя. От щабовете на основните политически сили твърдят обаче, че от местните и президентските избори вече има и друга схема – купуването на цели избирателни комисии. "Тази схема е по-сигурна и по-евтина от купуването на гласове, защото при нея се подменя резултатът от вота директно в протокола и се използва предимно в секциите в малките населени места", казват от щабовете на партиите. Не малко средства отиват и за застъпниците на партията, които са друг начин за контролиран вот. Официално те се водят към всяка партия и могат да следят изборния процес в секциите, но неофициално престоят им в деня на вота се заплаща. Опит за пресичане на този начин на купен вот се направи с последните промени в Изборния кодекс и въвеждането на ограничение в броя на застъпниците, както и вписването им в специален регистър. В кодекса има и изискване за всяка партия да има единна сметка, от която да се теглят суми за кампанията, надвишаващи 1000 лв.

Друг разход, който според щабовете също не се отчита официално, е заплащането на активистите, ангажирани в предизборната кампания. За тях обикновено от партиите казват, че са доброволци, но в по-голямата си част те получават възнаграждения, като сумите им се дават на ръка, а не се сключват граждански договори.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Европа е пред "изгубено десетилетие" на растяща бедност 6 Европа е пред "изгубено десетилетие" на растяща бедност

Според неправителствената организация Oxfam правителствата рискуват още повече да увеличат пропастта между бедни и богати

12 сеп 2013, 4729 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Избори 2013" Затваряне
Неприятната страна на истината

В навечерието на изборите медиите избягват да разграничават ясно журналистическото и платеното съдържание

Още от Капитал
Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10