С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 19 апр 2013, 14:02, 6812 прочитания

Висока миза

Защо финансирането на предизборните кампании може да е ключово за запазването на статуквото

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Втори дубъл

"Няма да имаме спонсорства, няма да имаме и дарения, дори от самите кандидати, макар законът да го позволява. Субсидията е достатъчна за работата на партията и кампанията. Това е принципна позиция", казва за ГЕРБ Елен Герджиков. И добавя, че по този начин бившите управляващи искат да предотвратят всякакви съмнения за влияния и зависимости. Категоричен е и че кампанията на ГЕРБ ще струва много по-малко от разрешения от закона лимит от 4 млн. лева.

От гледна точка на финанси формацията на Бойко Борисов не би трябвало да има притеснения, защото държавната субсидия, която получава, е малко над 20 млн. лева за година. С просто око обаче се вижда, че за разлика от изборите през 2009 г. за сегашния вот ГЕРБ ще изразходва доста повече средства. Преди четири години, когато всички предвиждаха убедителна победа на партията на Борисов, изхарчената сума за кампанията беше малко над 800 хил. лв. според официалния отчет на формацията пред Сметната палата. Тогава ГЕРБ предимно залагаше на срещи с хората, почти нямаше агитационни материали, а участията в електронните медии бяха сведени до минимум. Активно в агитацията дори не участваше Бойко Борисов, който в началото й се контузи и прекара по-голямата част от нея в къщата си в Бояна.


Стартът на тази кампания обаче показа, че ГЕРБ ще хвърли значително по-голям ресурс във вота. Малко преди него бившите управляващи проведоха националната си конференция в столичната зала "Арена Армеец". А медиите изчислиха, че разходите за грандиозното събитие, което събра близо 15 000 активисти и гости от чужбина, е струвало на партията около 150 000 лв. Няколко дни след това кампанията на ГЕРБ беше официално открита в античния театър в Пловдив. Елен Герджиков обаче е категоричен, че партията не използва нито рекламни агенции, нито РR агенции за тези събития. А сценарият за конференцията в "Арена Армеец" е изцяло дело на предизборния щаб. "Имаме достатъчно подготвени и вече опитни хора в партията. Освен това ни се иска публичният ни образ да е максимално близък до действителния. Бракът между политика и РR не е наш специалитет", казва той.

ГЕРБ са една от малкото политически сили, които на интернет страницата си са посочили с кои медии и рекламни агенции работят в кампанията. Сред тях са "Рейсър къмпани" ООД, която се занимава предимно с организация на събития на открито, и Си Ей Ес ООД, чийто собственик е вече бившият депутат Йоана Кирова. Фирмата й помага предимно в печатането на брошурите и рекламните материали за кампанията, казаха от ГЕРБ. Кандидатите на формацията ще участват в дебати по телевизиите, но не във всякакви формати. "Не ни се иска да съдействаме за превръщане на кампанията в реалити и шоу, каквато тенденция се забелязва от години", казва Елен Герджиков. И добавя, че ако има клипове на ГЕРБ, те ще отразяват кампанията. За разлика от 2009 г. в нея активно се включва и лидерът Бойко Борисов, като е предвидено той да посети повечето от областните градове.

БСП има какво да връща



"С всички позволени от Изборния кодекс средства." Това е любимият отговор - бил той официален или не, на представителите на БСП на въпроса как се финансира кампанията им. Въпреки че са готови да коментират как изглежда агитацията на опонентите им, когато стане дума за тяхната, стават изключително резервирани и нервни. Това донякъде е разбираемо след четири години в опозиция на една силно доминираща управляваща партия като ГЕРБ - потенциалните дарители не се афишират с охота. Затова социалистите прибегнаха до заем - изтеглиха 3 млн. лв. от банка ДСК специално за агитацията. Освен това ще ползват и държавната субсидия, която за една година е близо 8 млн. лв. От "Позитано" 20 прогнозират, че ще похарчат общо около 3 млн. лв., като една трета от тях ще отиде само за медийното им отразяване - съотношение, съпоставимо с това през 2009 г.

Тогава обаче, въпреки че няма следи в нито един доклад, най-големият разход на "Позитано" 20 беше заплащането на т.нар. израелска фирма за политически PR GCS. С нея работеше Моника Йосифова, която по-късно заживя с председателя Сергей Станишев. Различните източници споменават различен размер на платеното, но границите са в порядъка на 8-12 млн. лв. Очевидно не е бил спазен принципът за заплащането на политическия PR - определена сума за всеки спечелен глас над тези, измерени на старта на кампанията, защото БСП получи най-слабия резултат в историята на прехода. Откъде социалистите са намерили пари да платят най-вероятно така и няма да стане известно, но има един важен фактор, който не трябва да се забравя - през 2009 г. БСП беше част от управлението и съответно имаше инструменти да влияе, включително и на бизнес отношения. Трансферите не са били директни. 
 
Социалистите по принцип са доста тромави във финансовото осигуряване на кампаниите на кандидатите си. През 2011 г. например Георги Кадиев, който се бореше за кмет на София на местните избори, след като настоява дълго и упорито, получи някакъв транш в последната седмица преди датата на вота. Затова повечето номинирани за депутати сега разчитат на собствените си (финансови) сили. Плакатите например са платени от "Позитано" 20, но само за водачите. В съответния район решават дали да печатат отделно за листата. В Пловдив-област например имат флаер за всеки един от кандидатите. Отделно всички плащат за самите снимки на щатен фотограф на БСП - по 80 лв. за водачи и по 50 лв. за останалите. 

Партията вече има клип, изработен от компанията на Милен Марчев, който работи с БСП и за референдума. Тогава обаче клиповете бяха четири, а сега ще е само един. Той показва акцентите в управленската програма на партията. Всеки водач на листа може да избира и свое послание. В Плевен например Стефан Данаилов се състезава с "Идва нов ден", в Търговище Таня Буруджиева - с "Хората са моята кауза". Могат и е желателно да конкретизират обещанията към избирателите според региона - детски градини, бездомни кучета и т.н. "Насочваме се към хората, които са традиционните избиратели на БСП, към по-отворената територия на левицата и към тези, които пострадаха от управлението на ГЕРБ", каза за "Капитал" Буруджиева.

Политологът, която от няколко месеца е началник на кабинета на Станишев, е основният двигател на националната кампания. С нея работят медийният секретар Антон Кутев, както и членът на Националния съвет Асен Димитров. Сега той печата плакатите и брошурите в партията. Този път обаче няма да има концерти, певци, нито дори митинги, тъй като били "пир по време на чума". Идеята е по-мащабните прояви да са под формата на хепънинг, както беше самото откриване на кампанията в Южния парк. Отделно по райони социалистите имат пунктове на оживени места - пазари, големи магазини и др., с нещо като малки шатри, под които стоят активисти и кандидати за депутати и се опитват да провеждат директна агитация. Сергей Станишев вече поръча на всеки един от тях да стисне ръката на поне 3000 души до изборите. Според Буруджиева идеята на БСП е да се стигне до конкретния човек, но не през екрана или рекламния материал, защото "хората са доста недоверчиви, тъй като бяха сериозно излъгани".

Тя намира тактиката на ГЕРБ за погрешна, но непременно, защото е заложила на лъскавата кампания. "Дори и скромна да бяха избрали, хората нямаше да им повярват. Все едно богаташът да слезе от джипа временно и да се качи на трабантче до изборите." Буруджиева никога не би препоръчала "нито този формат на зала "Арена Армеец", където партията на Бойко Борисов помпозно стартира агитацията, "нито този клип". Според нея има дисонанс между посланието "ние разбрахме кои са ни грешките" и клипът, който казва "перфектни сме". Аналогията й за слогана "Имаме воля" е с този на "една партия преди Втората световна война" "Триумф на волята".       

Въпреки критиките от БСП твърдят, че няма да правят негативна кампания. Засега такива елементи могат да се открият само в т.нар. скечове с кукли. Професионална група от кукловоди са наети от Младежкото обединение на партията, признават с недомлъвки оттам. В цял ръст са изобразени Симеон Дянков, Бойко Борисов, Цецка Цачева и Цветан Цветанов, които предимно досадно и нагло просят пари от случайни минувачи. Дебютът на мъпет шоуто край Софийския университет не пожъна очаквания успех, даже се чуха крайни коментари на преминаващи, от които най-мекият беше "каква е тази тъпотия".  
   
В дебатите по срещи и медии социалистите разчитат на лицата от т.нар. гражданска квота и особено на посочения от Станишев за премиер Пламен Орешарски. Официалното откриване на кампанията беше поверено в ръцете на директора на АГ болница "Шейново" в София Таня Андреева, която не е член на партията, но е втора в листата след председателя. "Много ясно сме заявили, както и с номинацията на Пламен Орешарски за премиер, че за БСП кампанията е за следващото управление на България, а не да идва една или друга партия на власт", коментира Буруджиева. Ако спечелят изборите и имат влияние при формирането на правителството, социалистите ще предложат то да е програмно, експертно, а не чисто политическо или коалиционно. За първи от много години БСП има ясно формулирани обещания с конкретни числа достатъчно рано преди изборите. Те са и основните послания в кампанията - 250 000 нови работни места, минимална заплата от 450 лв., майчински колкото една най-малка заплата т.н.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Европа е пред "изгубено десетилетие" на растяща бедност 6 Европа е пред "изгубено десетилетие" на растяща бедност

Според неправителствената организация Oxfam правителствата рискуват още повече да увеличат пропастта между бедни и богати

12 сеп 2013, 4807 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Избори 2013" Затваряне
Неприятната страна на истината

В навечерието на изборите медиите избягват да разграничават ясно журналистическото и платеното съдържание

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Валдис Домбровскис: В България виждам опит да се реши несъществуващ проблем

Изпълнителният заместник-председател на Европейската комисия пред "Капитал"

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10