Главни редактори: Какви мерки ще предприеме ЦИК за равно третиране на медиите?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Главни редактори: Какви мерки ще предприеме ЦИК за равно третиране на медиите?

Главни редактори: Какви мерки ще предприеме ЦИК за равно третиране на медиите?

Управляващи на над десет медии поискаха Централната избирателна комисия да обясни как ще прилага забраната за огласяване на резултати от социологически проучвания в изборния ден

5209 прочитания

© Велко Ангелов


Какви мерки ще предприеме Централната избирателна комисия (ЦИК), за да гарантира равно третиране на медиите при прилагане на забраната за огласяване на резултати от социологически проучвания в изборния ден? Този въпрос поставят управляващи и главни редактори на медии в открито писмо до ЦИК във вторник.

Запитването им е по повод текста в Изборния кодекс, който забранява на медиите да публикуват предварителни данни от екзит половете в деня на изборите, но на последните няколко вота това се нарушава под прикрити форми като класации на песни, книги и т.н. В резултат някои медии биват санкционирани, но други - не.

Според подписалите писмото забраната лишава избирателите от информация и ги поставя в неравностойно положение спрямо участниците във вота, които пък имат достъп до социологически проучвания през целия изборен ден. Главните редактори настояват новият парламент да отмени този текст в Изборния кодекс.

"Капитал" публикува пълния текст на писмото:

До

г-жа Ивилина Алексиева Председател

Централна избирателна комисия

Уважаема г-жо Алексиева,

уважаеми членове на ЦИК,

Ние, управляващи и главни редактори на долуподписаните медии, за пореден път в деня за размисъл и в деня на изборите за Народно събрание на 5ти октомври ще бъдем изправени пред труден избор.

Като медии носим отговорност пред нашите читатели, зрители и слушатели за това те да бъдат максимално добре информирани. В същото време чл. 205, ал. 5 от Изборния кодекс възпрепятства медиите да огласяват резултати от социологически проучвания в деня на изборите.

Смятаме, че тази разпоредба лишава избирателите от информация и ги поставя в неравностойно положение спрямо участниците във вота, които, от своя страна имат достъп до социологически проучвания през целия изборен ден.

Според нас подобна забрана е ненужна и в ущърб на избирателите. Тя подценява разумa им и допуска, че политическият им избор може да бъде манипулиран от информация за социологически анкети. Заради това си убеждение ще настояваме още в началото на работата си депутатите от следващото Народно събрание да гласуват поправка в Изборния кодекс, с която тази забрана да бъде отменена.

Обръщаме се към вас заради друг, много сериозен проблем свързан с прилагането на закона. Забраната на практика не може да бъде приложена еднакво спрямо всички, особено при съвременните средства за информация и комуникация. Тя в най-голяма степен ограничава медиите с ясна собственост и т.нар. традиционни медии, но е неясно как се отнася към анонимни сайтове, блогове, постове в социалните мрежи.

В същото време всички сме свидетели, че въпреки законовата забрана, в деня на вота изобилстват информации за текущи резултати от гласуването, които са представени от медиите като класации на песни, книги, филми и прочие. Заради забраната никъде не се посочва източника на обявяваните социологически данни и никой не носи отговорност за тяхното качество, което създава условия за манипулации, каквито законът би следвало да ограничава.

Именно в тази връзка се обръщаме към ЦИК, с молба и настояване да получим недвусмислено тълкуване по следните въпроси:

1. Спрямо кои категории медии ЦИК ще санкционира забраната в Изборния кодекс? Освен вестници и телевизии кои сайтове влизат в тази група, включват ли се социалните мрежи, блогинг платформите, страниците на медии във Facebook, Twitter и прочие?

2. Какви мерки ще предприеме ЦИК, за да гарантира равно третиране на медиите при прилагане на забраната и как ще избегне повторение на ситуации от предходните избори, когато едни медии бяха санкционирани, а други не?

3. Как ЦИК тълкува практиката за огласяване на социологически резултати в изборния ден, маскирани под друга форма привидно неотнасяща се към изборните резултати (музикални, литературни и филмови класации и т.н.)?

Павел Станчев, главен изпълнителен директор на bTV Media Group (за телевизиите и радиата на бТВ Медиа Груп)

Силва Зурлева, член на Борда на директорите на "Нова броудкастинг груп" Христо Христов, управител на Нетинфо
Вяра Анкова, генерален директор на БНТ Радосвет Радев, изпълнителен директор на Дарик Радио Константин Вълков, програмен директор на Дарик Радио
Виктория Миткова, изпълнителен директор на Медийна група Bulgaria On Air. Венелина Гочева, управител на Медийна група България Холдинг и издател на вестниците "24 часа" и "Труд" Петьо Блъсков, главен редактор на в. "Труд"
Борислав Зюмбюлев, главен редактор на в. "24 часа" Станимир Въгленов, директор онлайн проекти Медийна група България Холдинг Галя Прокопиева, "Икономедиа"
Велислава Попова, dnevnik.bg Алексей Лазаров, Капитал

Стояна Георгиева, главен редактор на агенция "Медиапул"

Ние, подписалите това писмо до ЦИК, каним медиите, които споделят този професионален проблем, да се присъединят към нашето питане.

Очакваме позицията и тълкуването на закона от страна на ЦИК преди деня за размисъл.

Какви мерки ще предприеме Централната избирателна комисия (ЦИК), за да гарантира равно третиране на медиите при прилагане на забраната за огласяване на резултати от социологически проучвания в изборния ден? Този въпрос поставят управляващи и главни редактори на медии в открито писмо до ЦИК във вторник.

Запитването им е по повод текста в Изборния кодекс, който забранява на медиите да публикуват предварителни данни от екзит половете в деня на изборите, но на последните няколко вота това се нарушава под прикрити форми като класации на песни, книги и т.н. В резултат някои медии биват санкционирани, но други - не.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Тази седмица в Light

Тази седмица в Light

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK