С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
30 сеп 2014, 19:43, 4653 прочитания

Главни редактори: Какви мерки ще предприеме ЦИК за равно третиране на медиите?

Управляващи на над десет медии поискаха Централната избирателна комисия да обясни как ще прилага забраната за огласяване на резултати от социологически проучвания в изборния ден

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Какви мерки ще предприеме Централната избирателна комисия (ЦИК), за да гарантира равно третиране на медиите при прилагане на забраната за огласяване на резултати от социологически проучвания в изборния ден? Този въпрос поставят управляващи и главни редактори на медии в открито писмо до ЦИК във вторник.

Запитването им е по повод текста в Изборния кодекс, който забранява на медиите да публикуват предварителни данни от екзит половете в деня на изборите, но на последните няколко вота това се нарушава под прикрити форми като класации на песни, книги и т.н. В резултат някои медии биват санкционирани, но други - не.


Според подписалите писмото забраната лишава избирателите от информация и ги поставя в неравностойно положение спрямо участниците във вота, които пък имат достъп до социологически проучвания през целия изборен ден. Главните редактори настояват новият парламент да отмени този текст в Изборния кодекс.

"Капитал" публикува пълния текст на писмото:

До
г-жа Ивилина Алексиева
Председател
Централна избирателна комисия



Уважаема г-жо Алексиева,
уважаеми членове на ЦИК,

Ние, управляващи и главни редактори на долуподписаните медии, за пореден път в деня за размисъл и в деня на изборите за Народно събрание на 5ти октомври ще бъдем изправени пред труден избор.

Като медии носим отговорност пред нашите читатели, зрители и слушатели за това те да бъдат максимално добре информирани. В същото време чл. 205, ал. 5 от Изборния кодекс възпрепятства медиите да огласяват резултати от социологически проучвания в деня на изборите.

Смятаме, че тази разпоредба лишава избирателите от информация и ги поставя в неравностойно положение спрямо участниците във вота, които, от своя страна имат достъп до социологически проучвания през целия изборен ден.

Според нас подобна забрана е ненужна и в ущърб на избирателите. Тя подценява разумa им и допуска, че политическият им избор може да бъде манипулиран от информация за социологически анкети. Заради това си убеждение ще настояваме още в началото на работата си депутатите от следващото Народно събрание да гласуват поправка в Изборния кодекс, с която тази забрана да бъде отменена.

Обръщаме се към вас заради друг, много сериозен проблем свързан с прилагането на закона. Забраната на практика не може да бъде приложена еднакво спрямо всички, особено при съвременните средства за информация и комуникация. Тя в най-голяма степен ограничава медиите с ясна собственост и т.нар. традиционни медии, но е неясно как се отнася към анонимни сайтове, блогове, постове в социалните мрежи.

В същото време всички сме свидетели, че въпреки законовата забрана, в деня на вота изобилстват информации за текущи резултати от гласуването, които са представени от медиите като класации на песни, книги, филми и прочие. Заради забраната никъде не се посочва източника на обявяваните социологически данни и никой не носи отговорност за тяхното качество, което създава условия за манипулации, каквито законът би следвало да ограничава.

Именно в тази връзка се обръщаме към ЦИК, с молба и настояване да получим недвусмислено тълкуване по следните въпроси:

1. Спрямо кои категории медии ЦИК ще санкционира забраната в Изборния кодекс? Освен вестници и телевизии кои сайтове влизат в тази група, включват ли се социалните мрежи, блогинг платформите, страниците на медии във Facebook, Twitter и прочие?

2. Какви мерки ще предприеме ЦИК, за да гарантира равно третиране на медиите при прилагане на забраната и как ще избегне повторение на ситуации от предходните избори, когато едни медии бяха санкционирани, а други не?

3. Как ЦИК тълкува практиката за огласяване на социологически резултати в изборния ден, маскирани под друга форма привидно неотнасяща се към изборните резултати (музикални, литературни и филмови класации и т.н.)?

Павел Станчев, главен изпълнителен директор на bTV Media Group (за телевизиите и радиата на бТВ Медиа Груп)
Силва Зурлева, член на Борда на директорите на "Нова броудкастинг груп"
Христо Христов, управител на Нетинфо
Вяра Анкова, генерален директор на БНТ
Радосвет Радев, изпълнителен директор на Дарик Радио
Константин Вълков, програмен директор на Дарик Радио
Виктория Миткова, изпълнителен директор на Медийна група Bulgaria On Air.
Венелина Гочева, управител на Медийна група България Холдинг и издател на вестниците "24 часа" и "Труд"
Петьо Блъсков, главен редактор на в. "Труд"
Борислав Зюмбюлев, главен редактор на в. "24 часа"
Станимир Въгленов, директор онлайн проекти Медийна група България Холдинг
Галя Прокопиева, "Икономедиа"
Велислава Попова, dnevnik.bg
Алексей Лазаров, Капитал
Стояна Георгиева, главен редактор на агенция "Медиапул"

Ние, подписалите това писмо до ЦИК, каним медиите, които споделят този професионален проблем, да се присъединят към нашето питане.

Очакваме позицията и тълкуването на закона от страна на ЦИК преди деня за размисъл.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Тази седмица в Light Тази седмица в Light

21 ное 2014, 9844 прочитания

Колко ще са държавните пари за партиите 14 Колко ще са държавните пари за партиите

Формациите, взели повече от 1% на изборите, ще получават по-малка субсидия заради ниската избирателна активност

24 окт 2014, 9211 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Избори 2014" Затваряне
Радан Кънев: След изборите Реформаторският блок няма да се разцепи (видео)

Лидерът на ДСБ участва в интервю за "Капитал" на живо, заедно с Ицо Хазарта от "Ъпсурт"

Пролет в Лангедок и Гаскония

Пътешествие в част от Южна Франция из земите на катарите, гъшия дроб и родните места на Д'Артанян и Тулуз-Лотрек

Имплозия на "Позитано" 20

След бламирането на Корнелия Нинова за евролистата въпросът е накъде е поела БСП и кой я води

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

20 въпроса: Иван Шопов

На 18 май той ще представи на живо ремиксирана версия на Kanatitsa, съвместния си албум с фолклорното трио "Авигея"

Кино: "Джебчии"

Семейството срещу света с простота и нежност