Предизборните кампании целят минимално гражданско участие
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Предизборните кампании целят минимално гражданско участие

Предизборните кампании целят минимално гражданско участие

Акцентът се измества от информиране към директно въздействие върху избирателите чрез хора, от които те зависят, показва проучване на "Алфа рисърч"

Ани Коджаиванова
18368 прочитания

© Анелия Николова


Сред решилите да гласуват на референдума 77% ще подкрепят електронното гласуване.

 

За 40% от хората слабата ангажираност на партиите с каузата за електронното гласуване е израз на стремежа им за запазване на статуквото.

Вяла и приглушена кампания за местните избори и още по-незабележима комуникация за националния референдум за електронно гласуване - тези особености отчитат социолозите от агенция "Алфа рисърч" непосредствено преди двата вота, насрочени за 25 октомври. Според тях притеснително е наблюдението, че кампаниите са структурирани така, че да предизвика минимално гражданско участие, а акцентът се измества от информиране към директно въздействие върху избирателите чрез хора, от които те зависят, като местни влиятелни лидери, работодатели и бизнесмени. Те според анкетираните са всъщност и по-активните агитатори от самите кандидати за изборни постове.

Според данните общо 58% от българите ще участват на местните избори, а почти 50% - и в референдума. Сред решилите да изразят волята си по въпроса позицията "за" доминира значително над "против" електронното гласуване, а ангажираността на подкрепящите мярката е висока и те споделят мнението, че неглижирането на референдума от страна на партиите е израз на стремежа им за запазване на статуквото.

Кой ще гласува

Традиционно най-висока е мобилизацията за гласуване на местния вот сред възрастните хора, в малките селища и особено сред симпатизантите на ДПС. Това ще бъдат третите поред избори с преференциално гласуване и над половината избиратели знаят за възможността да пренареждат листи чрез преференция. Тази опция е предпочитана от избиратели в големите градове и тези с по-добър социален и материален статус, като според данните 25% възнамеряват да се възползват от нея - това е повече от дела на ползваните преференции в европейските и парламентарни избори през 2014 г.

По-песимистично стоят нещата с референдума за електронно гласуване. Над една трета от избирателите не знаят въобще, че има такъв, като в малките селища, сред хората с ниско образование и младите хора в провинцията този дял надхвърля 50%. Две трети от избирателите на ДПС също не са чували за него.

Независимо от слабата информираност обаче 71% от българите смятат, че е важно гражданите да изразят мнението си по въпроса, 49.3% заявяват, че ще гласуват на референдума, а 77% подкрепят електронното гласуване. Делът е изчислен на база реално живеещите в страната, а не въз основа на избирателните списъци, отбелязват социолозите.

Не кампания, а директен маркетинг

Що се касае до предизборните кампании, общият извод на социолозите от "Алфа рисърч" е, че тази за местния вот е структурирана така, че да предизвика минимално гражданско участие. Всъщност според проучването 39% от българите не са запознати с нито една проява на над 42 000 кандидати за кметове и общински съветници. Състезанието се ограничава до твърдите ядра и групите, над които местните играчи имат гарантирано влияние. Поради това и кампанията за националния референдум, която по същността си е гражданска и при успех ще създаде условия за по-високо участие на хора, които не биха продали гласа си, е сериозно неглижирана от партиите.

Всъщност има сериозни основания да се смята, че предизборният период минава не под формата на комуникационна кампания на програмите на кандидатите, а под формата на директен маркетинг, смятат експертите.

Хората забелязват да агитират не само партии, но и местни влиятелни лидери, работодатели и бизнесмени, което е особено впечатляващо, отбелязват социолозите. Техните действия са от два до пет пъти по-често срещани от тези на самите кандидати за изборни постове.  Така акцентът на кампанията се измества от информиране към директно въздействие върху избирателите чрез хора, от които те зависят. В тази ситуация привличането на избиратели с извънполитически средства от скандална започва да става нормална за все по-широки групи избиратели, особено в средите на хората с по-ниски доходи и етническите малцинства, анализират от "Алфа рисърч".

Политика в натура

Всеки шести българин е на мнение, че е добре политиците да предлагат на избирателите помощ в натура, намаления в магазини, защита от уволнение, почерпка или екскурзия, показват данните. Единствено парите на ръка все още се смятат за неприемливи, показват данните от проучването. Седем на сто от хората обаче възприемат и тази оферта за нормална.

Един на всеки десети анкетирани твърди, че на него лично са му предлагали услуга или пари срещу вот. Това се отнася за всеки четвърти сред българските турци и всеки трети сред ромите.

Разрастването и все по-голямото разнообразяване на практиките за директно мотивиране на избиратели поражда у мнозинството граждани съмнения за честността на изборите в България - половината анкетирани смятат, че те са нечестни. Колкото по-склонни са хората да възприемат практиките за директно въздействие като нормални за политиците, толкова по-малко оценяват изборите като честни.

Едва 7-11% от избирателите в селата, ниско образованите и представителите на ромски общности смятат изборите за честни. Тоест в мнозинството случаи става въпрос за осъзнато продаване на собствения глас, смятат социолозите.

 

Профил на подкрепящите референдума и електронното гласуване

Мобилизацията сред потенциалните участници на референдума е обратнопропорционална на тези на местния вот – най-слабо мотивирани са възрастните, жителите на селата, ромите и симпатизантите на ДПС, а най-голяма е готовността за участие сред висшистите, средното поколение, симпатизантите на ГЕРБ, реформаторите, Патриотичния фронт и на "Движение 21".

Сред решилите да изразят волята позицията "за" електронно гласуване (77%) доминира значително над "против" (13%). Според анкетираните основните предимства на електронното дистанционно гласуване са в по-голяма достъпност на гласуването, особено за българите в чужбина и хората с увреждания, намаляването силата на купения вот. Като цяло всички аргументи "за" срещат много по-висока подкрепа. За 40% от хората слабата ангажираност на партиите с каузата за електронното дистанционно гласуване е израз на стремежа им за запазване на статуквото. Затова те гледат на този референдум като на шанс да заставят политиците да се съобразяват с мнението на гражданите. Шанс, който, ако бъде пропилян, ще заглуши енергията и за други всенародни допитвания, отбелязват от "Алфа рисърч".

Негласуващите очаквано са основно неинформирани избиратели, а не такива, които съзнателно се отказват от участие.

 

За проучването

Настоящото изследване е проведено в периода 1 - 5 октомври 2015 г. сред 1026 пълнолетни граждани от цялата страна. Използвана е стратифицирана двустепенна извадка с квота по основните социално-демографски признаци. Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю по домовете на анкетираните лица.

Проучването е възложено и финансирано от Институт за развитие на публичната среда.

"Алфа рисърч" носи отговорност за данните и интерпретацията, публикувани на нейния сайт, но не и за избирателно или манипулативно използване на тези данни.

Съгласно чл. 205 (ал. 1 - 4) от Изборния кодекс всяка медия, която използва данни от настоящото проучване, е длъжна да съобщи информацията от това каре.
Сред решилите да гласуват на референдума 77% ще подкрепят електронното гласуване.

 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    lubomirgavrilov avatar :-|
    Любо

    http://referendum2015.bg/
    Разбий системата!

  • 2
    istorik avatar :-|
    ISTORIK

    Пасивността по време на избори няма да подобри положението в страната. Ако състоянието на нещата в страната Ви харесва, може и да не гласувате. Ако то не Ви харесва обаче, гласувайте за неговата промяна!

    Промяна... Добре, но - в каква посока?

    Ако идеологията и управленската програма на някоя парламентарно представена партия Ви допадат, подкрепете тази партия!

    Ако пък парламентарно представените партии не ви кефят, си харесайте някоя партия, която няма свои представители в националния ни Парламент.

    Изберете си няколко направления и потърсете коя партия (парламентарна или извън парламентарна) има най-добрата програма за тяхното подобряване. Например - наука, образование, култура... или някакви други неща, които Ви вълнуват. Задайте си въпроса в коя партия бихте членували, ако бяхте партиен член (само в случай, че не сте!). Ако в момент на прозрение установите, че членувате в политическа партия, в която не се чувствате на място, се преместете в друга, в която ще се чувствате в "свои води". Или пък създайте своя собствена партия!

    Не виждам причина всеки средностатистически българин да е способен да си избере в магазина измежду 5 сорта домати, 10 марки прах за пране, 15 вида сирене, 20 вида обезболяващи таблетки, 25 марки паста за зъби, 30 марки автомобили или 50 марки джиесеми, но... да НЕ е способен да избере един единствен човек измежду кандидатите за местния, за националния или за европейския Парламент!

    Хубавото на преференцията е, че тя дава възможност да се се даде шанс на хора, които избирателите харесват, а не - на такива, които са удобни за някоя партийна централа, а избирателите не могат да ги понасят. Харесайте си някой кандидат, когото познавате или, когото не познавате, но има вид на честен и способен човек! Гласувайте за онзи кандидат, чиято визия за бъдещето на Вашето населено място се доближава най-много до Вашата!

    Ако считате, че има твърде малко малко кандидати, достойни за вашата подкрепа, следващия път се включете към някоя партия и влезте в нейния списък с кандидати за властта. Ако пък не искате да се обвързвате с никоя партия, създайте си инициативен комитет, който да Ви издигне като независим кандидат! Ако смятате, че от Вас ще излезе по-добър министър на образованието (или на някоя друга сфера), кандидатирайте се за поста! Ако смятате, че бихте били добър кмет или общински съветник, явете се на избори и убедете съгражданите си да подкрепят Вашата кандидатура. Ако не успеете от първия път, не се отчайвайте (и китайската стена не е била построена за един ден!), а опитвайте отново и отново, като привличате за своите каузи все повече и повече съмишленици, които да станат Ваши избиратели, а защо не - и ваши приятели!

    Във всяка кауза, която предполага обединението на почтените и достойни хора, трябва да се участва, дори и тя да е на пръв поглед напълно обречена. Защото нормалните хора са силни само когато са заедно. Тогава те задават посока, а не се спъват покорно по кривата и тясна пътека на статуквото, която не води до нищо добро.

    ...

    "Покажи на тия хора...", че можеш да оставиш компютърната мишка и да грабнеш правата лопата!

    Грабни лопатата! Гласувай на всички избори и референдуми!

    Направи информиран, съзнателен, честен и смислен избор!

    (Предстоящите местни избори не са чак толкова предрешени, колкото изглежда на пръв поглед!)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK