Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 13 окт 2015, 16:44, 18186 прочитания

Предизборните кампании целят минимално гражданско участие

Акцентът се измества от информиране към директно въздействие върху избирателите чрез хора, от които те зависят, показва проучване на "Алфа рисърч"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Сред решилите да гласуват на референдума 77% ще подкрепят електронното гласуване.
 
За 40% от хората слабата ангажираност на партиите с каузата за електронното гласуване е израз на стремежа им за запазване на статуквото.
Вяла и приглушена кампания за местните избори и още по-незабележима комуникация за националния референдум за електронно гласуване - тези особености отчитат социолозите от агенция "Алфа рисърч" непосредствено преди двата вота, насрочени за 25 октомври. Според тях притеснително е наблюдението, че кампаниите са структурирани така, че да предизвика минимално гражданско участие, а акцентът се измества от информиране към директно въздействие върху избирателите чрез хора, от които те зависят, като местни влиятелни лидери, работодатели и бизнесмени. Те според анкетираните са всъщност и по-активните агитатори от самите кандидати за изборни постове.

Според данните общо 58% от българите ще участват на местните избори, а почти 50% - и в референдума. Сред решилите да изразят волята си по въпроса позицията "за" доминира значително над "против" електронното гласуване, а ангажираността на подкрепящите мярката е висока и те споделят мнението, че неглижирането на референдума от страна на партиите е израз на стремежа им за запазване на статуквото.


Кой ще гласува

Традиционно най-висока е мобилизацията за гласуване на местния вот сред възрастните хора, в малките селища и особено сред симпатизантите на ДПС. Това ще бъдат третите поред избори с преференциално гласуване и над половината избиратели знаят за възможността да пренареждат листи чрез преференция. Тази опция е предпочитана от избиратели в големите градове и тези с по-добър социален и материален статус, като според данните 25% възнамеряват да се възползват от нея - това е повече от дела на ползваните преференции в европейските и парламентарни избори през 2014 г.

По-песимистично стоят нещата с референдума за електронно гласуване. Над една трета от избирателите не знаят въобще, че има такъв, като в малките селища, сред хората с ниско образование и младите хора в провинцията този дял надхвърля 50%. Две трети от избирателите на ДПС също не са чували за него.



Независимо от слабата информираност обаче 71% от българите смятат, че е важно гражданите да изразят мнението си по въпроса, 49.3% заявяват, че ще гласуват на референдума, а 77% подкрепят електронното гласуване. Делът е изчислен на база реално живеещите в страната, а не въз основа на избирателните списъци, отбелязват социолозите.

Не кампания, а директен маркетинг

Що се касае до предизборните кампании, общият извод на социолозите от "Алфа рисърч" е, че тази за местния вот е структурирана така, че да предизвика минимално гражданско участие. Всъщност според проучването 39% от българите не са запознати с нито една проява на над 42 000 кандидати за кметове и общински съветници. Състезанието се ограничава до твърдите ядра и групите, над които местните играчи имат гарантирано влияние. Поради това и кампанията за националния референдум, която по същността си е гражданска и при успех ще създаде условия за по-високо участие на хора, които не биха продали гласа си, е сериозно неглижирана от партиите.

Всъщност има сериозни основания да се смята, че предизборният период минава не под формата на комуникационна кампания на програмите на кандидатите, а под формата на директен маркетинг, смятат експертите.

Хората забелязват да агитират не само партии, но и местни влиятелни лидери, работодатели и бизнесмени, което е особено впечатляващо, отбелязват социолозите. Техните действия са от два до пет пъти по-често срещани от тези на самите кандидати за изборни постове.  Така акцентът на кампанията се измества от информиране към директно въздействие върху избирателите чрез хора, от които те зависят. В тази ситуация привличането на избиратели с извънполитически средства от скандална започва да става нормална за все по-широки групи избиратели, особено в средите на хората с по-ниски доходи и етническите малцинства, анализират от "Алфа рисърч".

Политика в натура

Всеки шести българин е на мнение, че е добре политиците да предлагат на избирателите помощ в натура, намаления в магазини, защита от уволнение, почерпка или екскурзия, показват данните. Единствено парите на ръка все още се смятат за неприемливи, показват данните от проучването. Седем на сто от хората обаче възприемат и тази оферта за нормална.

Един на всеки десети анкетирани твърди, че на него лично са му предлагали услуга или пари срещу вот. Това се отнася за всеки четвърти сред българските турци и всеки трети сред ромите.
Разрастването и все по-голямото разнообразяване на практиките за директно мотивиране на избиратели поражда у мнозинството граждани съмнения за честността на изборите в България - половината анкетирани смятат, че те са нечестни. Колкото по-склонни са хората да възприемат практиките за директно въздействие като нормални за политиците, толкова по-малко оценяват изборите като честни.

Едва 7-11% от избирателите в селата, ниско образованите и представителите на ромски общности смятат изборите за честни. Тоест в мнозинството случаи става въпрос за осъзнато продаване на собствения глас, смятат социолозите.
 
Профил на подкрепящите референдума и електронното гласуване

Мобилизацията сред потенциалните участници на референдума е обратнопропорционална на тези на местния вот – най-слабо мотивирани са възрастните, жителите на селата, ромите и симпатизантите на ДПС, а най-голяма е готовността за участие сред висшистите, средното поколение, симпатизантите на ГЕРБ, реформаторите, Патриотичния фронт и на "Движение 21".
Сред решилите да изразят волята позицията "за" електронно гласуване (77%) доминира значително над "против" (13%). Според анкетираните основните предимства на електронното дистанционно гласуване са в по-голяма достъпност на гласуването, особено за българите в чужбина и хората с увреждания, намаляването силата на купения вот. Като цяло всички аргументи "за" срещат много по-висока подкрепа. За 40% от хората слабата ангажираност на партиите с каузата за електронното дистанционно гласуване е израз на стремежа им за запазване на статуквото. Затова те гледат на този референдум като на шанс да заставят политиците да се съобразяват с мнението на гражданите. Шанс, който, ако бъде пропилян, ще заглуши енергията и за други всенародни допитвания, отбелязват от "Алфа рисърч".
Негласуващите очаквано са основно неинформирани избиратели, а не такива, които съзнателно се отказват от участие.
 
За проучването

Настоящото изследване е проведено в периода 1 - 5 октомври 2015 г. сред 1026 пълнолетни граждани от цялата страна. Използвана е стратифицирана двустепенна извадка с квота по основните социално-демографски признаци. Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю по домовете на анкетираните лица.

Проучването е възложено и финансирано от Институт за развитие на публичната среда.
"Алфа рисърч" носи отговорност за данните и интерпретацията, публикувани на нейния сайт, но не и за избирателно или манипулативно използване на тези данни.

Съгласно чл. 205 (ал. 1 - 4) от Изборния кодекс всяка медия, която използва данни от настоящото проучване, е длъжна да съобщи информацията от това каре.

Този текст е създаден с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. Цялата отговорност за съдържанието на този текст се носи от фондация “Капитал” и “Икономедиа” и при никакви обстоятелства не може да се приема, че той отразява официалното становище на ФМ на ЕИП и Оператора на Програмата за подкрепа на НПО в България.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Топ обявите за работа на Karieri.bg 2 Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси...

27 яну 2017, 9758 прочитания

Ефектът на Кристалина 34 Ефектът на Кристалина

Доскорошният български представител в Европейската комисия си тръгва от Брюксел като един от най-разпознаваемите и ефективни комисари от последните години

6 яну 2017, 31502 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Местни избори 2015" Затваряне
Има ли място за левите конкуренти

"Движение 21"и АБВ са готови за местните избори, но не и за широка коалиция вляво

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10