С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 11 дек 2013, 16:44, 6384 прочитания

Когато законите се правят любителски

Промените в Закона за защита на конкуренцията са капан и за КЗК, и за компаниите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Управляващите подготвиха проект за промени в Закона за защита на конкуренцията. Заради важността му, "Капитал" потърси мнението на експерти, които да коментират предложените нови правила. Ето една от първите реакции.

Изключително притеснително е нововъведеното задължение на КЗК (новият текст на т. 12 на чл. 8): ежегодно до 30 юни да определя предприятията по чл. 20а, т.е. предприятията със значителна пазарна сила. Според мен тук КЗК се вкарва в много сериозен капан.


Като оставим настрана проблемите, свързани изначално с понятието "значителна пазарна сила" в контекста на конкурентното право, ежегодното определяне на такива предприятия е "мисия невъзможна". Изготвянето на такива списъци би било изключително трудно дори за предприятията с господстващо положение и на мен не ми е известно някой национален орган по конкуренция да е натоварен с подобни функции.

Ако някой е направил аналогия с дейността на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), която има задължение да определя предприятията със значително въздействие върху съответните пазари, е допуснал много съществена грешка. На първо място, КРС е секторен регулатор, който осъществява държавната политика единствено в областта на далекосъобщенията и пощенските услуги, докато КЗК е общ регулатор и прилага правилата за конкуренция на всички пазари. Второ – КРС осъществява основно и преди всичко ex ante регулация, а КЗК са намесва единствено и само тогава, когато е налице нарушение на Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК), т.е. тя извършва ex post контрол.
Самостоятелните договорите на търговските вериги с доставчиците не са проблем, но има мрежов ефект от едни и същи клаузи в договорите на всички едновременно

Фотограф: Красимир Юскеселиев

Само от казаното дотук става ясно, че ако КЗК ще трябва да анализира положението на произволен брой предприятия от всички сектори, опериращи на всички продуктови и географски пазари, то тя ще се превърне в научен институт по пазарни анализи и пак няма да й стигне капацитетът. Същинската дейност на комисията изобщо не е тази. Правомощията й, възложени със ЗОП, достатъчно изместиха същинския акцент на работата й по разкриване на антитръстови нарушения. Ако сега ще трябва ежегодно да определя предприятията със значителна пазарна сила, и то неясно с каква цел, на практика ще престанем да имаме национално ведомство по конкуренция.

Нарушение ли е господстващото положение?



Целта на това упражнение е неясна, защото притежаването на господстващо положение (и още по-малко това на значителна пазарна сила) не представлява някакво нарушение. Нарушение е само злоупотребата с такава пазарна позиция, а това е въпрос на сложни анализи, много доказателства и най-вече отчитане на конкретния контекст по всеки отделен казус.

На трето място и най-важно! Много отдавна от ЗЗК отпадна количественият показател за определяне на господстващо положение. В цялата европейска и национална практика трайно е застъпено становището, че дали дадено предприятие има господстващо положение се преценява в зависимост от различни фактори като например: пазарен дял, финансови ресурси, възможности за достъп до пазара, технологично равнище, стопански отношения с други предприятия. Преценява се доколко всички те дават такава независимост на дадено предприятие спрямо неговите конкуренти, доставчици или купувачи, че то да е в състояние да попречи на конкуренцията на съответния пазар.

Съществуването на господстващо положение освен това може да произтича от няколко фактора, които, разгледани поотделно, не са с решаващо значение, което да налага да бъдат отчетени естеството и структурата на съответния пазар и условията на конкурентната среда, характеристиките на конкретното предприятие и неговите конкуренти. Така че в някои случаи предприятие с над 50% пазарен дял може да не притежава господстващо положение, а в друго предприятие и с под 30% пазарен дял може да е в състояние да увреди конкурентната среда. В този смисъл оценката за наличие на господстващо положение е сложен аналитичен процес.

Новият чл. 20а определя, че дадено предприятие притежава значителната пазарна сила, ако самостоятелно или съвместно с други притежава такава позиция, която е равностойна на господстващата, "представляваща позиция на икономическа сила, която му позволява да следва поведение до съществена степен независимо от доставчици, потребители и крайни потребители, тъй като неговите доставчици или купувачи са зависими от него".

Тази дефиниция още отсега повдига редица въпроси, които ми е трудно да си представя как ще бъдат разрешени в бъдещата методика, но лесно се вижда, че тя съдържа доста отворени понятия. Например "поведение, до съществена степен независимо от …". Да се определи коя степен е "съществена" ще е доста трудно и при всички положения ще зависи основно от конкретния пазар, от конкретната среда на него, реалните конкуренти, конкретните доставчици и тяхното пазарно положение.

Друг проблем ще е да се отговори коя позиция е "равностойна на господстващата". Ако е напълно равностойна, значи става въпрос за господстващо положение при сегашната дефиниция, дадена в чл. 20 от ЗЗК. Ако не е съвсем равностойна, то къде минава границата както между господстващото положение и значителната пазарна сила, така и между значителната пазарна сила и незначителната такава. Да не говорим колко проблеми ще предизвика преценката дали и кога едно предприятие има значителна пазарна сила "самостоятелно или съвместно с други". Всеки разумен икономист разбира и какъв обем информация е нужен, за да се проведат адекватни анализи на фона на тези критерии.

От всичко казано по-горе става ясно, че въвеждането на новото понятие "значителна пазарна сила" само по себе си ще усложни работата на КЗК. Но едно е да се събират данни и да се анализира точно определен пазар и положението на конкретно предприятие на фона на сериозни съмнения за нарушение, а съвсем друго да се търси хаотично информация за всичко и за всеки и където и да е.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Диференциран ДПС 2 Диференциран ДПС

До какво реално ще доведат идеите за по-ниски ставки на ДДС, с които се заиграват политиците

14 юни 2019, 4958 прочитания

Измери ме, ако можеш Измери ме, ако можеш

Няколко алтернативи на брутния вътрешен продукт (БВП) като метод за оценка на икономическото благосъстояние по света

21 дек 2018, 5220 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Приложна икономика" Затваряне
Мерките срещу младежката безработица се бавят

По-активни действия от страна на администрацията и по-добра информационна кампания искат неправителствени организации и синдикати

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10