Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 фев 2020, 10:15, 2436 прочитания

Кораби, задвижвани с амоняк, може да направят морския превоз "по-зелен"

Новото корабно гориво на азотна основа постепенно може да замени дизела след около десетилетие

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Презокеански плавателни съдове, чиито двигатели изгарят амоняк, е една от мерките, които световната корабна индустрия може да предприеме, за да намали отделянето на парникови газове в атмосферата. Това се казва в доклад на британската научна академия Royal Society, цитиран от BBC.

Изследователите отбелязват, че амонякът, който е основна съставка на изкуствените торове, може бъде използван и като гориво в корабните двигатели вместо силно замърсяващия дизел. Ключовият момент в случая е, че той изгаря, без да отделя въглероден диоксид (CO2) в атмосферата.


В случая обаче има и едно "но" - горното не важи за производствения процес по генерирането на амоняка. Според Royal Society обаче вече съществуват технологии, които да решат и този проблем.

Въпросът с горивото, използвано от корабната индустрия, е голям, когато говорим за климатични промени. Тя е отговорна за около 2% от глобалните емисии на въглероден диоксид - горе-долу колкото цялата икономика на Германия.

Промишленото производство на амоняк обаче също е източник на CO2. Според Royal Society то е отговорно за 1.8% от отделения въглероден диоксид, което е най-големият процент за химическата индустрия. "По отношение на емисиите от производствения процес амонякът се нарежда на трето място след цимента и стоманата, така че трябва да го декарбонизираме", коментира водещият автор на изследването проф. Бил Дейвид.



Според учените все пак има начини да се синтезира амоняк с "нулев въглероден отпечатък". Единият е въглеродният диоксид да се улавя още в процеса на производството, след което да се "погребва". Другият е процесът да се захранва от възобновяеми източници на енергия, които не генерират CO2. В този случай обаче големият въпрос е дали човечеството ще успее да осигури огромното количество чиста енергия, нужна за производство на достатъчно "зелен" амоняк през следващите десетилетия.

Учените също така отбелязват, че в резултат на масовото използване на амоняка за производство на земеделски торове вече е изградена глобална мрежа от пристанища, където въпросният химикал се съхранява и търгува. Това означава, че гръбнакът на инфраструктурата за използването на охладен амоняк за гориво вече съществува.

От фирмата Man Energy Solutions, която проектира двигатели, пък уточняват, че първият прототип на плавателен съд, задвижван по подобен начин, може да бъде готов през 2024 г. "Очакваме първите кораби, които използват амоняк като гориво, да бъдат вече съществуващите танкери, които превозват веществото за нуждите на торовата индустрия. Екипажите им вече знаят как да работят с него", разказва говорителят на компанията Петер Къркеби пред BBC. Той очаква амонякът да е горе-долу на цената на другите алтернативни горива като втечнения природен газ или метанола.

Неприятният момент в случая обаче е, че всички те са с по-ниска енергийна ефективност в сравнение с "мръсния" дизел. Това означава, че корабите, използващи "зелени" горива, ще трябва да заделят повече от скъпоценното място на борда им за нуждите на резервоарите, съответно ще се наложи да намалят количеството на полезния товар.

Също така, за да се постигне по-висок екологичен ефект, учените тепърва трябва да разработят и технология за улавяне на азотните оксиди, които също се отделят при изгарянето на амоняка, добавят от Royal Society.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Защо въздухът в Европа се изчисти през уикенда, а в България - не 7 Защо въздухът в Европа се изчисти през уикенда, а в България - не

Освен намаления трафик из европейските булеварди и отоплението в домовете на източноевропейците, запрашаване от Туркменистан и Казахстан също може да е изиграло роля

31 мар 2020, 11081 прочитания

Въздухът на Европа също се изчиства заради пандемията Въздухът на Европа също се изчиства заради пандемията

Освен в Китай и Северна Италия, замърсяването започва да намалява и в Испания, Франция и Португалия

30 мар 2020, 1864 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Енергетика"

Всяка седмица най-важното от енергийния сектор във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Климат" Затваряне
И JP Morgan вече се опасява от "катастрофални" климатични промени

Анализатори на водещата инвестиционна банка предлагат въвеждане на глобален "въглероден данък"

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10