ЕК ще предлага финансова помощ, за да получи подкрепа на климатичния си план

Reuters

ЕК ще предлага финансова помощ, за да получи подкрепа на климатичния си план

20% от средства по една от програмите ще бъдат отделени за засегнати физически лица

1920 прочитания

Reuters

© Reuters


Европейският съюз (ЕС) ще финансира страните членки с най-големи затруднения в изпълнението на плана за намаляване на вредни емисии в опит да ги накара да подкрепят идеите на блока. Това се твърди в изтекли документи, станали достояние на Financial Times (FT).

Мерките включват нови, по-високи екостандарти за коли, преработване на механизмите за търговия с въглеродни емисии, данък за керосин и трансграничен въглероден данък (ТВД). Според документите, цитирани от FT, в първите десет години от плана мерките ще влизат сила постепенно. В допълнение ЕС ще изисква в търговията с емисии да се включат и нови сектори, които всяка година ще плащат нарастващ процент от стойността на зелените сертификати.

Друго облекчение, целящо да намери подкрепа за плана на блока, е така наречената Climate Action Social Facility (Система за социално климатично действие). Тя цели да подпомогне домакинства и малки бизнеси в държави с ниска енергийна ефективност, чиито енергийни сметки биха се покачили в резултат на мерките. Една пета от средствата, постъпили в бюджета на ЕС в периода 2026-2032 г., ще бъдат преразпределени към най-засегнатите и уязвими лица. "Това ще е първият случай, в който ще адресираме проблема с ниската енергийна ефективност", заяви представител на съюза пред FT. Парите ще идват от преработения механизъм за търговия с вредни емисии, концентриращ се върху транспортния и строителния сектор.

Трудности за Централна и Източна Европа

Страни от Централна и Източна Европа са против новия механизъм, включващ строителството и транспорта в търговията с вредни емисии, тъй като голяма част от жителите на тези държави използват неустойчиви горива за отопление и транспорт. Това би имало непропорционално по-голям ефект върху тези държави, отколкото върху останалите членове на съюза. Полша дори предлага директна намеса от страна на ЕС. Според дипломати Италия и Франция се опасяват от повторение на протестите на "жълтите жилетки" във Франция през 2018 г..

Говорейки пред Европейският икономически и социален комитет, шефът на климатичната политика на ЕС Франс Тимерманс не създаде илюзии, че преминаването към новата система ще бъде лесно. "Ако сега кажем, че ще е лесно, то всички ще бъдат разочаровани по-късно. Добре е да подготвим всички за едно трудно преминаване към нова система, защото наистина имаме нужда от единство по въпроса и действията", добави той.

На 14 юли в ЕС ще представи плана си, с който се цели до 2030 г. да свали нетните парникови емисии до нивото, на което са били през 1990 г.

Европейският съюз (ЕС) ще финансира страните членки с най-големи затруднения в изпълнението на плана за намаляване на вредни емисии в опит да ги накара да подкрепят идеите на блока. Това се твърди в изтекли документи, станали достояние на Financial Times (FT).

Мерките включват нови, по-високи екостандарти за коли, преработване на механизмите за търговия с въглеродни емисии, данък за керосин и трансграничен въглероден данък (ТВД). Според документите, цитирани от FT, в първите десет години от плана мерките ще влизат сила постепенно. В допълнение ЕС ще изисква в търговията с емисии да се включат и нови сектори, които всяка година ще плащат нарастващ процент от стойността на зелените сертификати.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал