Авто- и авиокомпаниите: Климатичният план на ЕС пречи на иновациите

Reuters

Авто- и авиокомпаниите: Климатичният план на ЕС пречи на иновациите

Енергийният сектор приема по-позитивно предложенията

Кирил Кирчев
3539 прочитания

Reuters

© Reuters


Най-замърсяващият бизнес в Европа обвини ЕС, че застрашава инвестициите и иновациите, след като Брюксел разкри амбициозни планове за намаляване на емисиите на блока наполовина до 2030 г. в опит да ограничи глобалното затопляне. Автомобилните производители, авиокомпаниите и тежката промишленост ще бъдат засегнати от предложенията, които включват фактическа забрана за нови дизелови и бензинови автомобили от 2035 г., данък върху авиационните и морските горива и поетапното премахване на кредитите за безплатно замърсяване от 2026 г. от системата за търговия с емисии на ЕС. В търговията с квоти за първи път ще бъде включено и корабоплаването.

Бързи реакции

Само часове след като ЕС публикува своя план, много компании и търговски организации обявиха готовност да лобират пред собствените си правителства, за да го отхвърлят, което е сигнал за предстоящата тежка битка за Европейската комисия, докато преговаря с държавите, отбелязва Financial Times.

Европейските производители на автомобили се изправят пред по-строгите цели за емисии на леки и товарни автомобили през следващото десетилетие, включително изискването всички нови коли да имат нулеви емисии от 2035 г. Испанската автомобилна индустрия, втората по големина в ЕС след Германия, заяви, че секторът е третиран неблагоприятно, въпреки че други индустрии общо произвеждат повече от две трети от парниковите газове в ЕС. Той призова испанското правителство "да разгледа позицията си". Германската лобистка група за производство на автомобили VDA заяви, че мерките са "антииновационни", наричайки ги "почти невъзможни за постигане" за компании, включително доставчици. Най-големият европейски производител на автомобили Volkswagen, който планира да инвестира 35 млрд. евро в електрически превозни средства, приветства климатичния план.

В авиационната индустрия Lufthansa се съгласи, че амбициозната защита на климата и цената на въглерода са "както правилни, така и необходими", но заяви, че ще бъде в неравностойно положение спрямо световните конкуренти. Според германската компания комбинацията от поетапно премахване на въглеродните кредити, обвързваща квота за устойчиви авиационни горива и по-специално данък върху керосина ще навреди на конкуренцията на европейските авиокомпании.

Германският превозвач заяви, че трябва да се разработи финансов механизъм, който да помогне за плащането на устойчиви горива, които са няколко пъти по-скъпи от керосина. "Само тогава [пътната карта] ще бъде конкурентно неутрална." Новият ръководител на IATA - международната асоциация на авиопревозвачите, беше по-остър. Уили Уолш, бившият главен изпълнителен директор на авиокомпания IAG, обвини Брюксел в преследването на "собствена цел" заради плановете за данъчно облагане на изкопаеми горива.

Airlines for Europe (A4E) - най-голямата европейска асоциация в сектор, също се присъедини към неодобрението, заявявайки, че мерките ще оскъпят полетите за пътниците.

Тежката индустрия също е недоволна

Трудни за декарбонизиране сектори като производство на цимент, стомана, торове и алуминий също се оплакват от планове за постепенно премахване на безплатните въглеродни кредити до 2036 г. Системата за търговия с емисии изисква големите промишлени замърсители да купуват въглеродни кредити, за да покрият разходите за своите емисии. Отраслите, обхванати от системата, получават безплатни квоти. Тези кредити се търгуват на финансовите пазари. Тези сектори от тежката индустрия, заедно с производството на електроенергия, представляват 45% от емисиите на търговската система за търговия (Emissions Trading System) на ЕС.

Тези сектори ще бъдат първите, които ще бъдат включени в нов режим, според който ще се налагат въглеродни данъци върху вноса от страни, които нямат толкова строги изисквания срещу замърсяването. Този трансграничен въглероден данък или механизъм за корекция на въглеродните граници би спомогнал за изравняване на условията срещу по-евтиния внос, заявиха компаниите, но въпреки това ще създаде проблеми.

Седрик де Миус, вицепрезидент на Holcim, един от най-големите европейски производители на цимент, заяви, че постепенното премахване на въглеродните кредити за индустрията трябва да се извършва внимателно. "Вие не искате икономически шок, който никой индустриален сектор не би могъл да понесе."

Европейските производители на метали също се присъединиха към призива за по-голяма защита. Европейската асоциация за стомана заяви, че постепенното премахване на безплатните квоти ще увеличи разходите за индустрията и ще намали финансовите средства за инвестиции в технологии за декарбонизация в средносрочен план. Tata Steel смята, че новата рамка ще доведе до увеличаване на оперативните разходи. "Но ние също така признаваме мерките в подкрепа на нашия преход към декарбонизация."

Производителите на алуминий са поискали изключване от пилотната фаза на въвеждането на трансграничен въглероден данък, но не са го получили. Алуминият е един от най-енергоемките материали за производство.

Енергетиката е "за"

В ярък контраст с други индустриални сектори, енергийните компании бяха до голяма степен положително настроени към пътната карта, стимулираща възобновяемата енергия. Главният изпълнителен директор на BP Бърнард Луни заяви, че това ще стимулира потребителското търсене на нисковъглеродна енергия и ще създаде големи възможности за бизнес. Комуналните компании, които са преминали към възобновяема енергия, също са оптимистични. Маркус Кребер, изпълнителен директор на германската RWE, каза, че това е "добър ден" за околната среда и за бизнеса. "Това отваря нови възможности за ускоряване на разширяването на възобновяемата енергия и за придвижване към водородната икономика."

Някои ръководители на енергийни компании предупредиха, че макар и да подкрепят широките цели на ЕС, може да има елементи, срещу които да са против, ако смятат, че са лошо проектирани или носят несправедливи разходи. Игнасио Галан, изпълнителен председател на испанската Iberdrola, която се смята за лидер в областта на възобновяемите енергийни източници, заяви, че държавите членки ще трябва да "разгледат своите процеси за планиране и разрешаване, за да гарантират, че проектите могат да бъдат изпълнени в необходимите срокове".

Най-замърсяващият бизнес в Европа обвини ЕС, че застрашава инвестициите и иновациите, след като Брюксел разкри амбициозни планове за намаляване на емисиите на блока наполовина до 2030 г. в опит да ограничи глобалното затопляне. Автомобилните производители, авиокомпаниите и тежката промишленост ще бъдат засегнати от предложенията, които включват фактическа забрана за нови дизелови и бензинови автомобили от 2035 г., данък върху авиационните и морските горива и поетапното премахване на кредитите за безплатно замърсяване от 2026 г. от системата за търговия с емисии на ЕС. В търговията с квоти за първи път ще бъде включено и корабоплаването.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Енергетика

Научавайте най-важното от сектор енергетика през изминалата седмица


1 коментар
  • Ментор

    Очевидно "прогресивните" в Европа са напълно самозабравили се лунатици.

    Европейската икономика и без това става все по-малко конкурентноспособна с всяка изминала година. Това е план за икономическо самоубийство.
    Остава да се надяваме, че ще бъде отхвърлен или подменен с нещо не толкова разрушително.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход