Европейските хранителни компании нарушават обещанията си за използване на пластмаси

Две трети от обещанията за употреба на продукти от по-екологична суровина не се спазват или се провалят, установи разследване на DW

Компаниите променят тактиките си едва когато са притиснати от законодателството, публични критики и потребителското търсене.
Компаниите променят тактиките си едва когато са притиснати от законодателството, публични критики и потребителското търсене.
Компаниите променят тактиките си едва когато са притиснати от законодателството, публични критики и потребителското търсене.    ©  Reuters
Компаниите променят тактиките си едва когато са притиснати от законодателството, публични критики и потребителското търсене.    ©  Reuters

През 2008 г. Danone прави амбициозно обещание - 50% от пластмасата, използвана в бутилките за вода на компанията, да се изработва от рециклирани материали до 2009 г. Тогава в доклада за устойчивост френската компания нарича мярката "лост за намаляване на теглото на опаковката и намаляване на емисиите на CО2".


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

През 2008 г. Danone прави амбициозно обещание - 50% от пластмасата, използвана в бутилките за вода на компанията, да се изработва от рециклирани материали до 2009 г. Тогава в доклада за устойчивост френската компания нарича мярката "лост за намаляване на теглото на опаковката и намаляване на емисиите на CО2".

До 2009 г. обаче целта на компанията за рециклирана пластмаса се променя. "Групата има за цел да постигне 20-30% през 2011 г., се казва в нейния доклад за 2009 г. И 50% след време." Когато не успява да постигне и тази цел, отново сменя целите. И отново. През 2020 г. Danone все още използва едва 20% рециклирана пластмаса в своите бутилки за вода по целия свят. За 2025 г., 16 години след първия си срок, Danone си постави вече добре позната цел - 50% рециклирана пластмаса в бутилки за вода.

Според Организацията за икономическо сътрудничество и развитие през 2019 г. 79 млн. тона пластмасови отпадъци са изхвърлени в околната среда чрез изтичане в земята или водата, чрез изгаряне в открити рудници или сметища. Това представлява над една пета от общото количество в света, се казва в съвместно проучване на Deutsche Welle и European Data Journalism Network. Пластмасата е един от най-издръжливите продукти, произведени от изкопаеми горива. Разграждането на пластмасовите бутилки отнема до 450 години. Получените парчета микропластмаса водят до замърсяването на океаните, почвата и дори въздуха, а индустрията за храни и напитки е един от най-големите замърсители с пластмаса в света.

В подробно проучване на някои от най-големите европейски компании за храни и напитки Deutsche Welle и European Data Journalism Network откриват 98 ангажимента за пластмаси от 24 фирми с централа в Европа, които те са поели през последните 20 години. Повече от половината от тези ангажименти са направени през последните няколко години, като заявената цел в тях е 2025 г.

В случая на 37 ангажимента, които вече би трябвало да са изпълнени, резултатите не са добри - 68% от тях или явно са се провалили, или никога повече не са докладвани. Когато компаниите не успеят да изпълнят обещанията си, обикновено не го споменават, а изместват целта напред във времето.

Екологични цели като маркетингов трик

Тези данни са в съответствие с проучвания за други индустрии - през 2021 г. Европейският съюз проучи екологични данни на компании от сектора за облекла, козметика и домакинско оборудване и установи, че 42% от твърденията са преувеличени, неверни или подвеждащи.

От целите, за които се предполага, че са били постигнати, някои са били по-скоро маркетингови трикове, отколкото истински подобрения. През 2017 г. белгийската пивоварна Anheuser-Busch InBev, която произвежда известни марки като Budweiser, Corona и Beck's, обявява, че поема ангажимент да "защити 100 острова от морско замърсяване с пластмаса до 2020 г.". На практика компанията не се ангажира с практики за дългосрочна защита. Организира 214 еднократни почиствания на плажове в 13 страни и след това обявява усилията си за успешни.

Едва 19 от 98-те екологични цели, които DW разследва, предлагат ангажименти за намаляване на количеството пластмаса, използвана в опаковките, или количеството чиста пластмаса - и повечето от тях няма да бъдат изпълнени скоро.

В една трета от документираните обещания компаниите са се ангажирали да включат повече рециклирана пластмаса в своите опаковки. Търсенето на рециклирана пластмаса обаче остава ниско, а цените високи - най-изгодно е да се използват прясно произведени първични пластмаси.

Усилията на ЕС

Европейският съюз наскоро прие директивата за пластмасите за еднократна употреба, засягащи стоки като найлонови торбички, прибори за хранене и сламки, които вече не могат да се разпространяват на пазарите в ЕС. Директивата включва и цел за употреба на поне 25% рециклирана пластмаса в PET пластмасови бутилки до 2025 г. и 30% във всички бутилки до 2030 г.

(Не)Доброволни ангажименти

Фондация Ellen MacArthur събира инициативи за пластмаси на подписалите страни в своята програма за глобална ангажираност. Обещанията, направени към фондацията, се различават значително по амбиции. Unilever например заяви целта си да намали употребата на новопроизведени пластмаси с 50% от 2020 до 2025 г., но Ferrero обеща едва 10%. Доброволните ангажименти като тези обаче се смятат за много по-малко ефективни от законодателни промени.

"Компаниите не са задължени дори да разкриват основна информация като пластмасовите си отпечатъци. И данните, които се публикуват, не се проверяват независимо", казва Нуса Урбанчич от брюкселската Changing Markets Foundation. Подобно на други доброволни схеми, смята тя, доброволните инициативи крият риск да бъдат използвани като димна завеса.

През следващите няколко години ЕС планира да приложи по-задълбочено законодателство за пластмасите, което да включва цели за рециклиране и мерки за избягване на отпадъци от опаковки. Глобалното производство на пластмаса все още расте и прогнозите са това да продължи през следващите няколко десетилетия.

Компаниите променят тактиките си едва когато са притиснати от законодателството, публични критики и потребителското търсене. Следващият такъв момент предстои през 2025 г., когато ще трябва да изпълнят текущия си набор от обещания за пластмаси. Някои от тях вече са задължителни - поне в рамките на ЕС.

Статията е публикувана в рамките на проекта EDJNET, в който "Капитал" е партньор.

Все още няма коментари
Нов коментар