За бизнеса недостигът на вода е най-големият проблем на изменението на климата

Той носи материални рискове, регулаторни пречки и щети на репутацията

Като силно субсидирана суровина водата е толкова евтина, че много изпълнителни директори я пренебрегват
Като силно субсидирана суровина водата е толкова евтина, че много изпълнителни директори я пренебрегват
Като силно субсидирана суровина водата е толкова евтина, че много изпълнителни директори я пренебрегват    ©  Reuters
Като силно субсидирана суровина водата е толкова евтина, че много изпълнителни директори я пренебрегват    ©  Reuters

Един от любимите начини на вашия автор да прекара горещ следобед в Монтерей, три часа южно от границата на Мексико с Тексас, е със студена бутилка местно приготвена бира Bohemia заедно с чиния кабрито (печено яре). За бизнес автор това са оправдани разходи. Бири като Bohemia помогнаха на Монтерей да се превърне в индустриалния център, който е сега. Пивоварната Cuauhtémoc, която сега е собственост на световния гигант Heineken, е основана през 1890 г. от членове на семействата Гарза и Сада, които впоследствие стават най-големите индустриалци в Мексико. Тогава, тъй като нямат доставчици в сухия север, те правят свои собствени бутилки, капачки и опаковки, давайки началото на конгломерати, които подхранват модернизацията на страната. Днес Мексико е най-големият износител на бира в света.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Един от любимите начини на вашия автор да прекара горещ следобед в Монтерей, три часа южно от границата на Мексико с Тексас, е със студена бутилка местно приготвена бира Bohemia заедно с чиния кабрито (печено яре). За бизнес автор това са оправдани разходи. Бири като Bohemia помогнаха на Монтерей да се превърне в индустриалния център, който е сега. Пивоварната Cuauhtémoc, която сега е собственост на световния гигант Heineken, е основана през 1890 г. от членове на семействата Гарза и Сада, които впоследствие стават най-големите индустриалци в Мексико. Тогава, тъй като нямат доставчици в сухия север, те правят свои собствени бутилки, капачки и опаковки, давайки началото на конгломерати, които подхранват модернизацията на страната. Днес Мексико е най-големият износител на бира в света.

Монтерей все още е залят от бира. Но също така е и поразен от суша. Това накара милиони жители, разчитащи на спуканите обществени водопроводи, да изпитват отчаян недостиг на вода, въпреки че индустриите, които ги използват, я поглъщат благодарение на по-висококачествената частна инфраструктура. Пивоварите казват, че консумират по-малко от 1% от местната вода, повечето от която се използва от фермери, които нямат стимул да я опазват. Това не попречи на президента Андрес Мануел Лопес Обрадор, който никога не пропуска възможността да критикува богатите, да обвини индустриалците. Той каза на пивоварните компании да се преместят на юг, където реките все още текат.

Дефицитна стока

Индустрията мълчи, като приема това като популистка реторика, а не като реално искане за преместване на пивоварни в другия край на страната. И все пак бъркотията е налице. Тя показва как недостигът на вода, съчетан с увреждане на репутацията и регулаторни пречки, може да засегне много зависими от водата индустрии, от производството на храни, минното дело и производството на електроенергия до облеклото и електрониката. Колин Стронг от Института за световни ресурси (WRI) казва, че въпреки че частният сектор се опитва да използва водата по-ефективно, недостигът ще се изостри от изменението на климата, нарастването на населението и по-голямото използване на вода, което идва с нарастващия просперитет. Той цитира съдържателен рефрен, често срещан в екологичните среди. "Ако изменението на климата е акулата, водата е нейните зъби."

Жегата и сушата оставят следи навсякъде. В Чили, най-големият производител на мед в света, най-сухото десетилетие в историята принуди минни компании като Anglo American и Antofagasta да намалят производството тази година. През последните дни компании като автомобилната Toyota и Foxconn, която прави iPhone за Apple, спряха производството в Югозападен Китай, след като суша причини недостиг на водноелектрическа енергия. На 16 август американското правителство предприе безпрецедентни стъпки за намаляване на потреблението на вода в щатите в долния басейн на река Колорадо, за да защити резервоарите, които са от решаващо значение за производството на електроенергия. Норвегия, известна като батерията на Европа заради своята изобилна водноелектрическа енергия, казва, че недостигът на вода може да я принуди да ограничи доставките към енергийните мрежи на съседите си. В Германия Рейн е падналa толкова ниско, че е засегналa превоза на автомобили и химикали на север и на въглища и газ на юг. В цяла, необичайно без валежи Европа зърнените култури са изтощени от жегата. Както и памучните полета в жадния Тексас.

Условия за криза

Проблемът не е липсата на вода сама по себе си. Изменението на климата може да направи някои места по-сухи, а други - по-влажни. В случая неравномерното разпределение на сладка вода - от която бързо развиващите се страни като Индия получават ужасно малко - създава условия за криза. Ситуацията се влошава от отпадъците, замърсяването и почти повсеместно ниски цени на водата. Някои правителства, особено китайското, създадоха фараонски проекти за транспортиране на вода до мястото, където е необходима. Други, като това на Лопес Обрадор, разпространяват донкихотовската идея за пренасочване на търсенето там, където е водата. Най-добрият резултат в дългосрочен план, поне на хартия, е най-простият: да се използват по-малко вода и тази, която се използва, да се третира по-добре. Това е нещо, с което частният сектор тепърва започва да се бори.

Индустриите, пряко засегнати от недостига на вода, имат преднина. Глобални минни фирми използват инсталации за обезсоляване в Чили. Компаниите за бира и безалкохолни напитки, екзистенциално разчитащи на чиста вода, имат цели за подобряване на ефективността (Heineken казва, че използва 2.5 литра вода, за да направи литър бира в Мексико, около половината от средното за световната индустрия). В сътрудничество с WRI, гигантът в агробизнеса Cargill наскоро разшири наблюдението на използването на вода от собствените си дейности до фермерите, които доставят реколтата му. Модните търговци на дребно, чиито доставчици често използват много вода и багрила в сухи райони, обмислят подобни ходове, за да избегнат протестите на местните жители, които се притесняват да не бъдат на второ място с достъп до водните кранове.

Това изисква внимателно стопанисване. Когато Кейптаун имаше опасност да остане без вода през 2017 г., AB InBev, една от най-големите пивоварни компании, помогна на общинските власти да намалят загубите на вода по мрежата. Находчивостта също помага. В Сингапур NewBrew прави занаятчийска бира от рециклирани отпадни води. Андре Фури, ръководител на отдела за устойчивост в AB InBev, казва, че в бъдеще много компании ще трябва да третират и използват повторно водата, за да преодолеят недостига.

Последни поръчки

Назряващият недостиг все още не получава вниманието, което заслужава. Като силно субсидирана суровина водата е толкова евтина, че много изпълнителни директори я пренебрегват. Доклад от тази година на Planet Tracker и CDP, две неправителствени организации, казва, че около една трета от банките не оценяват водните рискове в своите портфейли. За акционерите това в повечето случаи е далеч зад въглеродните емисии като екологична, социална и управленска грижа (ESG). Това не е риск, който лесно може да бъде вкаран в прекалено опростени оценки на ESG. Той е толкова зависим от местните условия, че изисква безброй подходи.

По думите на консултанта Уил Сарни водата е енигма. "Тя е нещо лично. Тя е социален проблем. Има духовно измерение." Той се надява, че новите технологии, които използват слънчева енергия за улавяне на влагата от въздуха, могат да донесат решение на проблемите с доставките на вода. Шумпетер, с една Bohemia в ръка, би пил за това.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар