Калифорния забрани продажбата на нови бензинови автомобили от 2035 г.

Още от 2026 г влиза в сила изискване поне 35% от продаваните нови превозни средства в щата да са с нулеви емисии

Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Щатът, който е център на автомобилната култура в САЩ, прави историческа стъпка в битката срещу изменението на климата.
  • Мярката ще принуди автопроизводителите да ускорят производството на по-чисти превозни средства от 2026 г.
  • Не се забранява обаче на хората са притежават и управляват конвенционални коли, както и да ги продават на пазара за втора употреба

Калифорния, най-големият пазар на автомобили и център на автомобилната култура в САЩ, забранява продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 г., отбелязвайки историческа стъпка в битката на щата срещу изменението на климата. Новата регулация на Калифорнийската организация CARB (California Air Resources Board) на практика изисква всички нови автомобили, продавани в щата от 2035 г., да не отделят емисии на парникови газове като въглероден диоксид. Тя също така определя междинни цели, като изисква 35% от новите превозни средства, продавани от 2026 г., да са нулеви емисии, а от 2030 г. - 68%. Това ще принуди производителите на автомобили да ускорят производството на по-чисти превозни средства, започвайки от 2026 г.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Щатът, който е център на автомобилната култура в САЩ, прави историческа стъпка в битката срещу изменението на климата.
  • Мярката ще принуди автопроизводителите да ускорят производството на по-чисти превозни средства от 2026 г.
  • Не се забранява обаче на хората са притежават и управляват конвенционални коли, както и да ги продават на пазара за втора употреба

Калифорния, най-големият пазар на автомобили и център на автомобилната култура в САЩ, забранява продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 г., отбелязвайки историческа стъпка в битката на щата срещу изменението на климата. Новата регулация на Калифорнийската организация CARB (California Air Resources Board) на практика изисква всички нови автомобили, продавани в щата от 2035 г., да не отделят емисии на парникови газове като въглероден диоксид. Тя също така определя междинни цели, като изисква 35% от новите превозни средства, продавани от 2026 г., да са нулеви емисии, а от 2030 г. - 68%. Това ще принуди производителите на автомобили да ускорят производството на по-чисти превозни средства, започвайки от 2026 г.

Единодушното гласуване на норматива се случва, след като губернаторът Гавин Нюсъм си постави цел през 2020 г. да ускори прехода от двигатели с вътрешно горене към чисти превозни средства. Транспортният сектор е най-големият източник на емисии на парникови газове в Калифорния, която това лято пострада от рекордни по брой и сила екстремни събития като суша, горски пожари и замърсяване на въздуха, влошено от изменението на климата. Самият Гавин Нюсъм сега коментира, цициран от местни медии, че новото правило е "една от най-значимите стъпки към елиминирането на ауспуха, такъв, какъвто го познаваме".

Очакванията са новото правило да намали до 2040 г. емисиите от автомобили с повече от 50% от нивата, очаквани на национално ниво от държавните регулатори. Това се равнява на елиминирането на 395 милиона метрични тона парникови газове или еквивалента на изгарянето на 915 милиона барела петрол, каза председателят на CARB Лиан Рандолф.

Очаква се решението да има широко въздействие и извън Калифорния и вероятно ще проправи пътя за други щати, които да последват примера. Най-малко 15 щата, включително Ню Джърси, Ню Йорк и Пенсилвания, преди години последваха по-ранните стандарти за чисти превозни средства, които Калифорния първа въведе. Ако те го направят и сега, то забраната би обхванала поне ⅓ от пазара на коли в САЩ.

Първо обаче Калифорния все пак трябва все пак да получи финално одобрение за новия си норматив от E.P.A. - Американската агенция за околна среда, преди и други да могат да последват примера й. От администрацията на президента Байдън вече дадоха знак, че не очакват проблеми с одобрението.

Производителите и търговци на автомобили, разбира се, не са очаровани. Джон Бозела, президент на Алианса за автомобилни иновации, който представлява големи американски и чуждестранни производители на автомобили, казва пред NYTimes, че автомобилните производители аъщо искат да виждат повече електрически превозни средства по пътищата, но че изискванията на Калифорния ще бъдат "изключително предизвикателни"."Дали те са реалистични или не, е пряко свързано с външни фактори като инфлация, инфраструктура за зареждане, вериги за доставки, работна ръка, наличност на критични минерали и метали, както и продължаващия недостиг на полупроводници", казва той.

Калифорнийският закон освен това не е неоспорим. Президентът Тръмп например се бореше активно с местната власт, когато тя въведе собствени правила, регулиращи замърсяването от автомобили. Остава възможността бъдещ президент също да се противопостави на пълното прилагане на новите правила. Освен това група главни прокурори от републикански щати заведоха дело, оспорвайки способността на Калифорния да определя свои собствени правила за замърсяване.

Аргументите на критиците срещу бързото приемане на електрически превозни средства са основно свързани с цените, все още са много по-високи спрямо конвенционалните автомобили. Друг аргумент е, че масовото преминаване към електрически превозни средства може да претовари електрическите мрежи.

Регулацията на Калифорния идва в момент на спадащи цени на горивата. Губернаторът Нюсъм обаче подчертава, че самият факт, че те се изстреляха нагоре след инвазията на Русия в Украйна, показва колко неустойчиви и зависими са петролните пазари.

Само преди седмица пък бе окончателно одобрен и историческия нов закон за климата на президента Байдън. Той предвижда безпрецедентната до този момент сума от 370 милиарда долара под формата на директни държавни инвестиции и данъчни кредити по програми за чиста енергия. Планът е това законодателството да помогне на САЩ да намалят емисиите си с 40% до края на това десетилетие, какъвто ангажимент поеха, след като Байдън върна страната в Парижкото споразумение, от което Доналд Тръмп я бе извадил. Калифорнийската регулация може да помогне още за повишаването на този процент.

Правителствата на Канада, Великобритания и поне девет европейски държави като Франция, Испания и Дания, вече имат разписани цели за постепенно прекратяване на продажбата на нови бензинови превозни средства между 2030 и 2040 г. Но нито една няма толкова конкретно и нормативно въведени стъпки и изисквания като Калифорния.

Net Zero Economy Forum: Accelerating the transition

На 18 октомври "Капитал" организира второто издание на Net Zero Economy Forum: Accelerating the transition.

Събитието, което ще се проведе в хибриден формат има има за цел да бъде платформа за обмен на идеи между бизнес лидерите, обществените експерти и инвеститорите, като даде възможност за споделена визия за прехода и устойчивия растеж. През 2022 г. конференцията ще се съсредоточи върху шест ключови области, определящи най-значимите лостове за промяна.

  • България и целите на ЕС в областта на климата - политики, програми и проекти
  • Осигуряване на възможност за трансформация в областта на чистата енергия
  • Ролята на индустрията в икономиката с нулево нетно потребление
  • Неутрален по отношение на климата транспорт и интелигентни градове
  • Финансиране на прехода
  • Нови бизнес модели за устойчиво бъдеще


Сред лекторите са Джерард Рийд, съосновател и партньор в Alexa Capital, Кристоф Рюл, Старши научен сътрудник, Център за глобална енергийна политика, Колумбийски университет в Ню Йорк, Мачей Мазур, главен изпълнителен директор на PSPA и Вицепрезидент на AVERE, Максфийлд Вайс, изпълнителен директор на CDP Europe и много други.

Форумът ще се проведе в "София Ивент Център" и онлайн, като повече за програмата лекторите и билетите може да прочетете тук.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар