Как Германия спести близо 2 млн. тона емисии със суперевтиния билет за обществен транспорт

Ползите от тримесечния експеримент са екологични и социални и вече има политически гласове за удължаването му

Shutterstock    ©  Shutterstock

Тримесечният експеримент, който Германия предприе с въвеждането на билет за обществения транспорт на символична цена е допринесъл значително за борбата с изменението на климата. Равносметката е намалени емисии въглероден диоксид, еквивалентни на захранването на около 350 000 дома за една година. Месечният билет от 9 евро, който позволява пътуване в цялата страна с регионалните влакове, метро, трамваи и автобуси, е спестил 1.8 милиона тона CO2, тъй като пътуващите не са използвали толкова много автомобилите си, според данните на организацията на операторите на обществен транспорт VDV.

Билетът, който влезе в сила през юни и изтече в края на август, имаше за цел да помогне финансово гражданите и да смекчи удара от инфлацията в най-голямата икономика в Европа на фона на скока в цените на енергията и горивата, предизвикан от войната в Украйна. Екологичният ефект е другата голяма полза от експеримента.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Тримесечният експеримент, който Германия предприе с въвеждането на билет за обществения транспорт на символична цена е допринесъл значително за борбата с изменението на климата. Равносметката е намалени емисии въглероден диоксид, еквивалентни на захранването на около 350 000 дома за една година. Месечният билет от 9 евро, който позволява пътуване в цялата страна с регионалните влакове, метро, трамваи и автобуси, е спестил 1.8 милиона тона CO2, тъй като пътуващите не са използвали толкова много автомобилите си, според данните на организацията на операторите на обществен транспорт VDV.

Билетът, който влезе в сила през юни и изтече в края на август, имаше за цел да помогне финансово гражданите и да смекчи удара от инфлацията в най-голямата икономика в Европа на фона на скока в цените на енергията и горивата, предизвикан от войната в Украйна. Екологичният ефект е другата голяма полза от експеримента.

За трите месеца са продадени 52 милиона билета, с които са извършвани 1 млрд. пътувания месечно, според данните на VDV. Всеки десети ползвател на билет е спестил поне едно пътуване дневно, което би направил с колата, ако го нямаше евтиния билет. Организацията цитира резултатите от проучване сред 78 000 души, проведено от Deutsche Bahn AG и социологическите институти Forsa и RC Research. Всеки пети купувач е бил нов клиент, който обикновено не използва местния обществен транспорт.

Билетът се ползвал предимно в градовете - логично, заради градския транспорт. В селските райони интересът е наполовина по-нисък. Но той е насърчил и използването на друг тип незамърсяващ транспорт - например 17% от потребителите са заявили, че са карали велосипед, за да стигат до връзки на обществения транспорт. Над 80% от анкетираните одобряват идеята за евтиния билет.

Въпреки че имаше опасения относно финансирането на билета, което доведе до известно напрежение сред операторите на обществен транспорт, сега се чуват политически гласове за удължаване на субсидията под някаква форма. Федералните щати са поискали от правителството предложение за последващ регламент и отново повече пари за автобуси и влакове. "Трябва да намерим убедително последващо решение за в цялата страна, за да продължим да облекчаваме гражданите във времена на нарастващи цени и разходи", каза Петра Берг, министър на околната среда и мобилността в западната провинция Саарланд, цитирана от местни медии.

Общественият транспорт в Германия като цяло се разглежда като проблемно дете, когато става дума за опазване на климата, и са нужни още мерки, за да стане по-привлекателен. Само 39% от хората казват, че са доволни от услугата му, според проучване. Миналата година секторът не успя да постигне целите за намаляване на емисиите, които бяха да спести около 3 милиона тона CO2. Това засилва риска целите за климата на страната да не бъдат покрити, съответно засилва и натиска върху правителството да намери още начини за намаляване на емисиите от транспорта. Една оспорвана стъпка би била налагането на ограничение на скоростта по магистралите, но засега този ход се отхвърля от управляващата коалиция.

Net Zero Economy Forum: Accelerating the transition

На 18 октомври "Капитал" организира второто издание на Net Zero Economy Forum: Accelerating the transition. Събитието цели обмен на идеи между бизнес лидери, обществени експерти и инвеститори за зеления преход и устойчивия растеж. Конференцията ще се съсредоточи върху шест ключови области: България и целите на ЕС в областта на климата; Възможност за трансформация в областта на чистата енергия; Ролята на индустрията в икономиката с нулево нетно потребление; Климатично неутрален транспорт и интелигентни градове; Финансиране на прехода; Нови бизнес модели за устойчиво бъдеще.

Сред лекторите са Джерард Рийд, съосновател и партньор в Alexa Capital, Кристоф Рюл от Центъра за глобална енергийна политика в Колумбийския университет в Ню Йорк, Мачей Мазур, главен изпълнителен директор на PSPA и Вицепрезидент на AVERE, Максфийлд Вайс, изпълнителен директор на CDP Europe и др.

Форумът ще се проведе в "София ивент център" и онлайн, повече за програмата, лекторите и билетите може да прочетете тук.
Все още няма коментари
Нов коментар