Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 21 мар 2020, 9:04, 7844 прочитания

Строителство под карантина

Какво се случва с големите инфраструктурни обекти и строителни компании в контекста на извънредно положение

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Извънредното положение очевидно има отражение върху цялата икономика, но за момента повечето строителни компании като че ли са запазили ритъма на работа. Засега няма решение от страна на държавата да се спира строителството, стига да се спазват заложените предпазни мерки за работниците. Столичната община например излезе със съобщение именно с такова послание. Затова и работата по жилищни сгради в градовете не е спряла.

Притеснения сред фирмите в бранша обаче има. От една страна, те са свързани със сроковете по оперативните програми, тъй като изоставаме с усвояването на европейски средства в настоящия програмен период. Другото е какво ще се случва с обществените поръчки и дали наистина работата по тях ще спре.


"Спрем ли ние, спира икономиката", беше посланието на няколко от строителите, с които "Капитал" разговаря. Камарата на строителите в България също излезе с позиция, че строителството трябва да продължи.

Строителството тече, но с маски

Компании, които потвърдиха пред "Капитал", че не са спрели работа по строителните си обекти, са "Хидрострой", ГБС, "Трейс груп холд", "Джи Пи груп", държавната фирма "Автомагистрали", "Пътни строежи - Велико Търново".



В момента например "Автомагистрали" работят по новите участъци на магистрала "Хемус" и ремонтите по нея. Изпълнителният директор на дружеството Стоян Беличев обясни в писмен отговор до "Капитал", че за обектите на открито е "направена оптимизация във връзка с препоръките на кризисния щаб". "При почивките и храненето се спазва принципът за неструпване на хора в помещение и месторабота", уточнява той.

ГБС продължават работа по магистрала "Европа", "Струма", както и връзката на Южната дъга с "Цариградско шосе". "На този етап всички наши проекти се изпълняват спрямо заложените срокове. При невъзможност да изпълняваме своята дейност ще разчитаме на подкрепата на държавата в лицето на изпълнителната власт", коментираха пред "Капитал" от "Джи Пи груп". Един от най-големите проекти на фирмата в момента е тунел "Железница" на магистрала "Струма". От компанията уточняват, че продължават своята дейност на терен при "строго спазване на санитарно-епидемиологичните мерки, наложени от властите с извънредното положение в страната".

"Не сме спирали работа към настоящия момент. Взели сме необходимите мерки - дезинфектанти и лични предпазни средства на работниците. Използваме термометри, за да мерим температурата им. Разчитаме на самосъзнанието и на всеки един от тях", коментира изпълнителният директор на "Хидрострой" Николай Пашов. Екипите на фирмата работят например по пречиствателната станция в Златни пясъци, като намеренията им са да приключат до началото на летния сезон, въпреки че и той е в сериозен риск, ако епидемията не отмине бързо.

Много от предпазните средства са дефицитни на пазара. Филип Маринов от "Пътни строежи - Велико Търново" уточни, че се получава леко забавяне на работата, докато си ги набавят.

Офисите също са полупразни. Например 60% от администрацията на "Автомагистрали" е в дистанционен режим. "Трейс" и "Хидрострой" са предприели няколко вида мерки - освен дистанционна работа за тези, чиято дейност позволява, някои служители са в отпуск, а други са сами в стая.

Има и спрели

Не всички обаче са в тази ситуация. "Работата е спряна временно по всички обекти. Единствено в работна готовност са машините и екипите за зимно почистване и дават дежурства в ограничен състав, спазвайки санитарните изисквания, обясни Виктор Велев, управител на "Грома холд", за "Капитал". Компанията работи по лота от магистрала "Струма" между Благоевград и Крупник. "С цел превенция на служителите преценихме, че е по-разумно временно да преустановим работа по обектите. Каквито и мерки да предприемем, не можем да гарантираме 100% защита от зараза на служителите", допълват от фирмата.

Що се отнася до сроковете, засега няма сериозни притеснения от компаниите дали ще завършат обектите си предвид обстоятелствата. От "Грома холд" изтъкват, че зимата е била благоприятна за работа и са успели да изпълнят голяма част от работата. "Правим подготовка поетапно да възстановим работа по обекта с всички необходими мерки за това. Всичко зависи от развитието на моментната кризисна ситуация и колко дълго ще продължи извънредното положение", казва Велев.

Ударът върху бизнеса

Към края на септември 2019 г. заетите в строителния сектор са 131.1 хил. бр., или 5.7% дял от общо наетите за страната, сочат данни на КСБ, като продукцията за същия период е 11.3 млрд. лв.

Филип Маринов споделя, че едно от притесненията е да се пренасочи финансирането в посока борба с вируса и да има спиране на строителните обекти. "В бранш като нашия, където сроковете са от изключително значение, силно влияние оказва спирането на доставките на различни материали и услуги", казва Виктор Велев. Николай Пашов от "Хидрострой" коментира, че се надява в извънредното положение да имат право да използват клаузи за форсмажорни обстоятелства заради евентуално забавяне в работата.

Спирането на обществените поръчки също тревожеше сериозно строителите, тъй като в сферата на инфраструктурата чрез тях са най-големите инвестиции. Бърз преглед на класацията на най-големите строителни фирми по оборот К100 показва, че първенците работят основно по такива проекти. Освен големите инфраструктурни обекти има и многобройни търгове за сградни ремонти и енергийна ефективност. "Призивите за стопиране на обществените поръчки са напълно несъстоятелни. Икономиката трябва да продължи да се развива при спазване на санитарно-епидемиологичните мерки", заяви КСБ в своята позиция.

Забавянето на европейските средства също е възможност. В момента реално изплатените суми по оперативна програма "Транспорт" са едва 40%, а програмният период е в своя край.
Следете в реално време ситуацията с Covid-19
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

EasyJet ще съкрати с до 30% персонала и полетите EasyJet ще съкрати с до 30% персонала и полетите

Авиокомпанията предвижда да използва по-малко самолети, за да се адаптира към свития пазар

28 май 2020, 282 прочитания

Вечерни новини: ЕК предлага фонд от 750 млрд. евро за възстановяване на икономиката, за България ще са 15 млрд. 1 Вечерни новини: ЕК предлага фонд от 750 млрд. евро за възстановяване на икономиката, за България ще са 15 млрд.

И още: Борисов реши, че детската болница все пак няма да се строи върху старо скеле

27 май 2020, 1585 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Covid 19"

Всеки ден научавайте най-важното и актуалното по темата, без излишна емоция, с данни, факти и проверена информация.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коронавирус" Затваряне
Никола Николов от Domino’s: Поръчките на пици пораснаха с 10%, но вече са основно за обяд

Доставките са бавят, транспортът поскъпна, логистиката е сложна, казва собственикът и управител в компанията пред "Капитал"

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10