Строителство под карантина
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Строителство под карантина

Строителство под карантина

Какво се случва с големите инфраструктурни обекти и строителни компании в контекста на извънредно положение

Мила Чернева
9551 прочитания

© Цветелина Белутова


Извънредното положение очевидно има отражение върху цялата икономика, но за момента повечето строителни компании като че ли са запазили ритъма на работа. Засега няма решение от страна на държавата да се спира строителството, стига да се спазват заложените предпазни мерки за работниците. Столичната община например излезе със съобщение именно с такова послание. Затова и работата по жилищни сгради в градовете не е спряла.

Притеснения сред фирмите в бранша обаче има. От една страна, те са свързани със сроковете по оперативните програми, тъй като изоставаме с усвояването на европейски средства в настоящия програмен период. Другото е какво ще се случва с обществените поръчки и дали наистина работата по тях ще спре.

"Спрем ли ние, спира икономиката", беше посланието на няколко от строителите, с които "Капитал" разговаря. Камарата на строителите в България също излезе с позиция, че строителството трябва да продължи.

Строителството тече, но с маски

Компании, които потвърдиха пред "Капитал", че не са спрели работа по строителните си обекти, са "Хидрострой", ГБС, "Трейс груп холд", "Джи Пи груп", държавната фирма "Автомагистрали", "Пътни строежи - Велико Търново".

В момента например "Автомагистрали" работят по новите участъци на магистрала "Хемус" и ремонтите по нея. Изпълнителният директор на дружеството Стоян Беличев обясни в писмен отговор до "Капитал", че за обектите на открито е "направена оптимизация във връзка с препоръките на кризисния щаб". "При почивките и храненето се спазва принципът за неструпване на хора в помещение и месторабота", уточнява той.

ГБС продължават работа по магистрала "Европа", "Струма", както и връзката на Южната дъга с "Цариградско шосе". "На този етап всички наши проекти се изпълняват спрямо заложените срокове. При невъзможност да изпълняваме своята дейност ще разчитаме на подкрепата на държавата в лицето на изпълнителната власт", коментираха пред "Капитал" от "Джи Пи груп". Един от най-големите проекти на фирмата в момента е тунел "Железница" на магистрала "Струма". От компанията уточняват, че продължават своята дейност на терен при "строго спазване на санитарно-епидемиологичните мерки, наложени от властите с извънредното положение в страната".

"Не сме спирали работа към настоящия момент. Взели сме необходимите мерки - дезинфектанти и лични предпазни средства на работниците. Използваме термометри, за да мерим температурата им. Разчитаме на самосъзнанието и на всеки един от тях", коментира изпълнителният директор на "Хидрострой" Николай Пашов. Екипите на фирмата работят например по пречиствателната станция в Златни пясъци, като намеренията им са да приключат до началото на летния сезон, въпреки че и той е в сериозен риск, ако епидемията не отмине бързо.

Много от предпазните средства са дефицитни на пазара. Филип Маринов от "Пътни строежи - Велико Търново" уточни, че се получава леко забавяне на работата, докато си ги набавят.

Офисите също са полупразни. Например 60% от администрацията на "Автомагистрали" е в дистанционен режим. "Трейс" и "Хидрострой" са предприели няколко вида мерки - освен дистанционна работа за тези, чиято дейност позволява, някои служители са в отпуск, а други са сами в стая.

Има и спрели

Не всички обаче са в тази ситуация. "Работата е спряна временно по всички обекти. Единствено в работна готовност са машините и екипите за зимно почистване и дават дежурства в ограничен състав, спазвайки санитарните изисквания, обясни Виктор Велев, управител на "Грома холд", за "Капитал". Компанията работи по лота от магистрала "Струма" между Благоевград и Крупник. "С цел превенция на служителите преценихме, че е по-разумно временно да преустановим работа по обектите. Каквито и мерки да предприемем, не можем да гарантираме 100% защита от зараза на служителите", допълват от фирмата.

Що се отнася до сроковете, засега няма сериозни притеснения от компаниите дали ще завършат обектите си предвид обстоятелствата. От "Грома холд" изтъкват, че зимата е била благоприятна за работа и са успели да изпълнят голяма част от работата. "Правим подготовка поетапно да възстановим работа по обекта с всички необходими мерки за това. Всичко зависи от развитието на моментната кризисна ситуация и колко дълго ще продължи извънредното положение", казва Велев.

Ударът върху бизнеса

Към края на септември 2019 г. заетите в строителния сектор са 131.1 хил. бр., или 5.7% дял от общо наетите за страната, сочат данни на КСБ, като продукцията за същия период е 11.3 млрд. лв.

Филип Маринов споделя, че едно от притесненията е да се пренасочи финансирането в посока борба с вируса и да има спиране на строителните обекти. "В бранш като нашия, където сроковете са от изключително значение, силно влияние оказва спирането на доставките на различни материали и услуги", казва Виктор Велев. Николай Пашов от "Хидрострой" коментира, че се надява в извънредното положение да имат право да използват клаузи за форсмажорни обстоятелства заради евентуално забавяне в работата.

Спирането на обществените поръчки също тревожеше сериозно строителите, тъй като в сферата на инфраструктурата чрез тях са най-големите инвестиции. Бърз преглед на класацията на най-големите строителни фирми по оборот К100 показва, че първенците работят основно по такива проекти. Освен големите инфраструктурни обекти има и многобройни търгове за сградни ремонти и енергийна ефективност. "Призивите за стопиране на обществените поръчки са напълно несъстоятелни. Икономиката трябва да продължи да се развива при спазване на санитарно-епидемиологичните мерки", заяви КСБ в своята позиция.

Забавянето на европейските средства също е възможност. В момента реално изплатените суми по оперативна програма "Транспорт" са едва 40%, а програмният период е в своя край.

Извънредното положение очевидно има отражение върху цялата икономика, но за момента повечето строителни компании като че ли са запазили ритъма на работа. Засега няма решение от страна на държавата да се спира строителството, стига да се спазват заложените предпазни мерки за работниците. Столичната община например излезе със съобщение именно с такова послание. Затова и работата по жилищни сгради в градовете не е спряла.

Притеснения сред фирмите в бранша обаче има. От една страна, те са свързани със сроковете по оперативните програми, тъй като изоставаме с усвояването на европейски средства в настоящия програмен период. Другото е какво ще се случва с обществените поръчки и дали наистина работата по тях ще спре.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    b.davidkov avatar :-|
    masay

    Не, строителството явно изобщо не е под карантина. Това са същите фирми, които традиционно се забъркват в шумни скандали, като ДжиПи с ремонта на Графа, ГБС с далаверата с т.н. детска болница. Обществените поръчки са прокорупционни и 30-40% от парите се връщат обратно нагоре по веригата. Епидемия, пандемия, потокът от изпрани пари към властта не секва.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK