Как Русия организира кампания с инфлуенсъри срещу ваксините на Pfizer и АstraZeneca

Дискредитиращ ваксината на AstraZeneca "разговор" между два фалшиви профила във фейсбук страница в САЩ, наречена "Тексасци за избор на ваксина"

Как Русия организира кампания с инфлуенсъри срещу ваксините на Pfizer и АstraZeneca

Доклад на Facebooк разкрива организирана мрежа, свързана с руска маркетингова агенция, за дискредитация на западните ваксини

Ани Коджаиванова
8259 прочитания

Дискредитиращ ваксината на AstraZeneca "разговор" между два фалшиви профила във фейсбук страница в САЩ, наречена "Тексасци за избор на ваксина"

© Facebook


  • "Четох че от тези ваксини се скасява живота ви. Бавна но сигорна смърт. Кръфта почва. ДАСЕ съсирва по малко докато ви убие"
  • "Във самите ваксини, има чип анано частици жилязо с аломин с човшеко око няма шанс дасе види. Тези които са се боцнали стават проводник на магнитно поле, и лесни за контролиране това е самата им цел. Кой разбрал рабрал, ще се осети на по късен етап, ще падат като мухи."
  • "Опасно е да сте около ваксинирани, втори път ме заразяват, предния път се разминах само с кашлица и храчки около седмица, този път ме тръшнаха на легло 4 дена докато ми поразмине. И това само защото колешката ми кашляше около мен. Там където работя ни задължават, да сме с отровните сини маски (моята съм я облепил с тиксо отвътре да не дишам моргелони) ръкавици дистанция.."

Вероятно всеки е срещал подобни постове във фейсбук и се е чудил, редом с друго, възможно ли е тези хора да са толкова неграмотни (цитатите са реални коментари от българската фейсбук мрежа, а правописът им е запазен в оригинален вид). Вероятно всеки има и познати, които са споделяли - на живо или в социалните мрежи, притеснения за подобни "опасности" от ковид ваксините. И вероятно всеки си е задавал въпроса откъде, по дяволите, хората прихващат подобни "идеи".

Ако предположите, че отговорът на последния въпрос е "от Русия", е много вероятно да сте прави. Част от опасенията и страховете за ваксините, разбира се, са естествено родени от недостатъчна комуникация, информираност и знания на хората. Други обаче са умишлено и целенасочено насаждани сред потребителите на социалните мрежи, а "опорните им точки" са разпространявани от хора, които получават пари за тази цел. Неграмотните статуси пък - макар някои съвсем автентични, често са умишлени и целят да се избегнат алгоритмите на социалните мрежи, които засичат дезинформация.

Тази седмица доклад на Facebook разкри как работят някои механизми на организираната антивакс пропаганда с произход Русия. Компанията обяви, че е премахнала стотици акаунти, за които е установено, че са участвали в дезинформационна кампания срещу ваксините. Фалшивите профили са били свързани с маркетинговата агенция Fazze, която е част от базираната в Русия компания AdNow. Те са опитвали да привлекат влиятелни лица - т.нар. инфлуенсъри, които срещу заплащане да разпространяват фалшиви твърдения за ваксините на AstraZeneca и Pfizer и да подкопаят доверието на обществото в тях.

Докладът на Facebook почти не намери отзвук в българското информационно пространство извън няколко кратки дописки, въпреки че страната ни вероятно е сред най-засегнатите от пропагандата срещу ваксините страна в Европа. Разпознаваемите публични гласове, които агитират срещу имунизациите, са много и намират благодатна почва и в социалните мрежи, и в медиите. Резултатът е, че на прага на нова вълна, която вероятно ще бъде по-силна и по-опасна от предходните, България има най-нисък дял на ваксинирано население в ЕС - около 15%.

Технология на дезинформацията

Според Facebook конкретната кампания за дискредитиране на западните ваксини е протекла в две фази и е била по-специфично насочена към Индия, Латинска Америка и по-малко към САЩ. Около ноември-декември 2020 г. е атакувана ваксината на AstraZeneca. През май 2021 г. пък фронт е отворен срещу ваксината на Pfizer. Прави впечатление, че и двете фази съвпадат с периоди, когато правителствата на Индия и някои латиноамерикански държави обсъждат дали да издадат спешни разрешения за използване на тези ваксини в страните им.

От Facebook не анализират в доклада си евентуалната мотивация на дискредитационната кампания. Но Русия активно предлага в чужбина своята ваксина "Спутник V", преследвайки геополитически цели, с което някои анализатори обясняват интересите ѝ както да подрива доверието към западните ваксини на такива пазари, така и да руши доверието към този начин за справяне с епидемията изобщо в западните страни, в които няма шанс да пласира своята ваксина. Ниско ниво на имунизации означава нова силна вълна и съответно рискове от икономическа, политическа и социална криза. Това отслабва държавите и отваря възможности пред противниците им.

Според Facebook част от използваните в кампанията фалшиви акаунти вероятно произхождат от ферми в Бангладеш и Пакистан. Социалната мрежа заяви, че е премахнала 65 акаунта във Facebook и 243 акаунта в Instagram, участвали в нея, а профилите и достъпа на Fazze в социалните платформи са блокирани.

Бен Нимо, ръководител на отдела за разследване на заплахи на Facebook, описва кампанията като "пералня за дезинформация". Тя първо създава фалшиво и подвеждащо съдържание в онлайн форуми, блог-платформи и сайтове и след това го разпространява в други над дузина социални мрежи и други платформи. Освен във Facebook и Instagram подвеждащи публикации се появяват в Reddit и Medium, разпространяват се и петиции - например в Change.org, които изразяват загриженост за безопасността на ваксините.

Дискредитационната кампания е достигнала поне 24 хил. акаунта в социалните мрежи, но като цяло не е била особено успешна. Похарчена е и сума - макар и неголяма (на стойност около 200 долара), за реклама на постове във фейсбук, а плащанията са в долари, евро и рубли.

Част първа: атака по AstraZeneca

Първата фаза на дискредитационната операция е съсредоточена около фалшивото твърдение, че ваксината на AstraZeneca е опасна, защото използва маймунски аденовирус, който е принципно безвреден за човек. Операцията на Fazze започва със създаването на две партиди фалшиви акаунти във индийския Facebook през есента на 2020 г., вероятно базирани в Пакистан и Бангладеш, които първоначално публикуват малък обем общо съдържание - обикновено постове за индийската храна или холивудски актьори. В края на ноември обаче част от тях започват да публикуват петиции на английски и хинди, включително в Medium и Change.org, които твърдят, че AstraZeneca манипулира своите данни от изпитанията и използва неизпробвана технология.

През декември във facebook пък започват да се появяват мемета с изображения от филма "Планетата на маймуните", с които се вменява, че ваксината ще превърне хората в маймуни. Всеки от фалшивите акаунти публикува обикновено между три и шест мемета заедно с линк към някоя от публикациите в блог платформи, форуми и други и кратък коментар на хинди или английски с призив ваксината на AstraZeneca да бъде забранена или хората ще се превърнат в маймуни.

Според доклада на Facebook тези връзки са споделяни от няколко инфлуенсъри в Instagram, които използват същите хаштагове и правят препратки към факта, че ваксината AstraZeneca използва за вектор аденовирус на шимпанзета.

Същевременно постовете се появяват и на английски и испански в акаунти, опериращи в САЩ и Латинска Америка.

В някои фейсбук страници фалшиви профили дори водят разговори помежду си за опасностите от ваксината на AstraZeneca. Кампанията обаче е толкова нелепо елементарна, че тези постове имат много малко, ако имат въобще, харесвания, а истинските потребители ги осмиват.

Между 30 декември и 18 януари аржентинското, бразилското и индийското правителство дават разрешителни за употреба на ваксината на AstraZeneca. На 6 януари активността на фалшивите профили спира.

Част две: огън по Pfizer

След 5 месеца затишие операцията по дискредитиране на западните ваксини се възобновява през май 2021 г. с твърдения, че при ваксинираните с Pfizer има много по-висок "процент на жертви" в сравнение с другите ваксини. Този път изглежда, че дейността в социалните мрежи е ограничена до няколко десетки публикации във Facebook на английски език, основно в страници и групи в САЩ, които не получават почти никаква реакция, както и до един пост от инфлуенсър в Бразилия.

Според други разследвания обаче - на BBC и Fact&Furious, Fazze също е опитвала да рекрутне инфлуенсъри във Франция и Германия, които в крайна сметка са я изобличили, показвайки имейл кореспонденцията на медии.

По техни твърдения са им предлагани по 2000 евро, за да атакуват ваксината на Pfizer с подадени им "опорни точки" в Youtube, Instagram и TikTok. Има данни и за поне един привлечен в кампанията индийски инфлуенсър в Youtube.

Тази фаза на операцията съвпада приблизително с период, когато европейският и бразилският регулатор обсъждат одобряването на ваксината Pfizer за юноши. Броени дни преди това и американската агенция по храните и лекарствата одобри ваксината за юноши - на 10 май, а в този период Pfizer също съобщи, че в преговаря с индийския регулатор за "ускорен път за одобрение" за своята ваксина.

В основата на тази втора фаза е документ от 12 страници, който сравнява ефикасността на различните ваксини срещу COVID-19. Твърдението е, че той е изтекъл от AstraZeneca след хакерска атака и включва таблица, която уж показва, че сред ваксинираните с Pfizer има "много по-висок дял на ковид жертви в сравнение с другите ваксини". Разследващите журналисти на BBC описват таблицата като "сглобена от различни източници и напълно извадена от контекста". Точният ѝ произход обаче остава неясен.

Операцията започва на 14 май с три статии за Medium, Reddit и ethicalhacker.org, публикувани в рамките на 90 минути. Всяка статия има по същество едно и също съдържание: съобщава за хакнат документ от AstraZeneca и публикува нискокачествена снимка на таблицата с високия "процент на жертвите" при Pfizer. Както и при първата фаза, тези статии не се популяризират веднага в социалните мрежи от фалшивите профили, а има изчакване. На 18 май един от тях се регистрира в медицински форум за студенти в Обединеното кралство и пуска там целия "хакнат" документ. На следващия ден втора вълна статии се появяват в уебсайтове и блогове, за да популяризират "процента на жертвите на Pfizer", позовавайки се на първата вълна статии като източник.

Едва след това фалшивите профили във фейсбук започват да публикуват там връзки към тези статии в различни групи, свързани със здравето. Този път всички публикации са на английски и се фокусират предимно върху базирани в САЩ аудитории. Обемът на публикациите обаче остава малък и те не получават почти никакви реакции.

В крайна сметка и двете вълни на кампанията са по-скоро неуспешни и не успяват да наберат сила въпреки използваните разнообразни методи. Разкритията обаче ясно показват технологията на организираните усилия, които умело използват целия потенциал на социалните мрежи и други информационни канали за дискредитация на произведените на Запад ваксини и разрушаването на общественото доверие във ваксините изобщо.

  • "Четох че от тези ваксини се скасява живота ви. Бавна но сигорна смърт. Кръфта почва. ДАСЕ съсирва по малко докато ви убие"
  • "Във самите ваксини, има чип анано частици жилязо с аломин с човшеко око няма шанс дасе види. Тези които са се боцнали стават проводник на магнитно поле, и лесни за контролиране това е самата им цел. Кой разбрал рабрал, ще се осети на по късен етап, ще падат като мухи."
  • "Опасно е да сте около ваксинирани, втори път ме заразяват, предния път се разминах само с кашлица и храчки около седмица, този път ме тръшнаха на легло 4 дена докато ми поразмине. И това само защото колешката ми кашляше около мен. Там където работя ни задължават, да сме с отровните сини маски (моята съм я облепил с тиксо отвътре да не дишам моргелони) ръкавици дистанция.."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Covid 19

Научавайте най-важното, без ненужна емоция и шум. Обобщение на информацията и най-важното, което засяга средата, бизнеса и вашите пари.


2 коментара
  • 1
    iln1610830799700856 avatar :-|
    Nikola Panayotov

    Да така е Астра Зеника и Рфайзер вграждат нано компютри при ваксина/ аз съм с Астра/ и вече смятам двоично/ 0 и 1 / не ми стига само тока та се презареждам от колата / но и Спутник v също има вграден компютър / лампов и е големичък/ та да ги следят ако видите някой да си носи кутия на гърба да знаете че е вакс.със Спутник и го дебнат.също но американската е по коварна не се вижда микрокомпютърна и не знаеш какво има в теб доколкото знам прави по 5 милиона сметки за секунда Руския ламповия е по хубав прави по 5 ,,сметки за секунда та не те следят толкоз само дето е тежъчък /колкото старите Съветски телевизори/

  • 2
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Едни и същи промити мозъци първо обясняват колко са опасни ваксините, понеже били одобрени прекалено бързо, а после хвалят как руснаците първи открили ваксина.

    Иди им разбери логиката на тези хора...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход