Как ще се живее и работи (поне) до пролетта

Заради ниския процент ваксинирани България остава уязвима за нови вълни и за по-тежки ограничения

Близо две години след началото на пандемията управлението й изглежда много по-ясно. За болестта - протичането и разпространението, се знае много повече. Ваксините дават възможност щетите - преките човешки жертви, средносрочните инвалидизации и косвените пострадали от претоварените здравни системи, да се намалят до приемливи нива.

България избра друг път. Заради ниското ниво на ваксинации тук в момента се върви към пика на най-тежката вълна от началото на пандемията. Служебното правителство прецени, че вместо да намали броя на жертвите с по-сериозни ограничителни мерки, е по-добре да не ощетява сериозно няколко сектора от икономиката и се опитва да убеди хората в предимствата на ваксинацията. Ефектът от това (заедно със затварянето на училищата) е, че темпът на увеличение на заразата се намали, но заради изключително високите нива, до които се стигна, смъртността ще се увеличава още през следващите седмици и още няколко хиляди души няма да доживеят до Коледа.

Опитът от двете години пандемия и случилото се в други страни показват няколко сигурни неща за идващите месеци до пролетта:

  • През цялата зима ще се живее и работи с някакви видове ограничения
  • Дори и тази вълна да се успокои през следващите седмици до края на годината, ниските нива на ваксинация правят България уязвима за поне още една силна вълна с рискове от засилване на ограниченията
  • Зелените сертификати ще продължат да действат, като в зависимост от това какво мнозинство се сформира в следващия парламент ограниченията за неваксинираните могат да се засилят
  • Решението на тази ситуация е в рязкото увеличение на ваксинациите, което ще позволи ограниченията постепенно да се смекчат.

Масовото ваксиниране в България обаче, ако въобще се случи, едва ли ще може да стане бързо. Това означава, че идващите месеци правилата на живот и работа ще продължат да се определят от епидемията. На следващите страници ще видите какво се случва в най-засегнатите сектори от икономиката, както и какви са най-големите предизвикателства пред масовата ваксинация в България.

Ресторантите: отново уязвими и сърдити

За пореден път много от собствениците на ресторанти са ядосани и шумно отхвърлят мерките на властта. На фона на здравната катастрофа с нови рекорди на жертвите и препълнените болници тяхната позиция ги противопостави на много хора. В цялата картина обаче има куп нюанси.

Не всички представители на бранша протестират и бламират правилата. Въпреки шумните акции на някои от тях, много други подкрепят въвеждането на зелени сертификати и осъзнават, че това е единственото дългосрочно решение. "Очаквам дейността като цяло да бъде нормализирана със зелените сертификати, както е навсякъде в Европа. Вероятно ще отнеме около месец посетителите да се адаптират, след което ще се възприеме за стандартна и устойчива практика", коментира наскоро пред "Капитал" собственикът на няколко нощни клуба Мартин Михайлов.

Мярката обаче дойде по спешност насред тежката криза и без необходимата подготовка. Това предизвика рязко отдръпване на клиенти - по твърденията на някои собственици на заведения за последната седмица спадът в оборотите е от 60 до 80%. Този шок е сериозен, особено за по-малките градски заведения и нощните заведения, които още са далече от възстановяването. Още повече че познатата от миналата вълна мярка за компенсация на спада в оборотите в момента не действа. Така едни реагират по-емоционално от други.

Недоволството на бранша спрямо действията на управляващите до известна степен е обективно. Служебният кабинет обеща предвидими и ясни мерки и план за въвеждането им. След това обаче пропиля цялото лято, без да мобилизира усилия за повишаване на ваксинациите, а когато епидемията се влоши, не спази плана си и отложи въвеждането на ограничителни мерките прекомерно дълго. Закъсняха и обещаните безплатни текстове, на които някои собственици на заведения разчитаха и дори бяха направили предварителна подготовка за ползването им.

На този фон някои ресторантьори поставят ултиматуми и настояват за строги ограничения за всички или премахването на мерките за всички. Сред исканията е и ударно увеличение на имунизациите в страната, ако трябва и чрез задължителна ваксинация. Не всички са съгласни с начина, по който се поставят исканията, но някои ги намират за резонни. "Аз не съм част от протестиращата група, но, честно казано, също смятам, че трябва да има задължителна имунизация - първо за медиците и учителите, защото това са ключови места за разпространение на заразата, след това за администрация, армия, полиция и т.н. Зелените сертификати трябва да останат по принцип, но и да се работи за ударно повишение на дела на ваксинираните", казва собственик на столичен ресторант, който пожела да остане анонимен. По думите му, ако това не се случи, те ще продължат да работят на ръба на фалита само с 20-30% от нормалната си клиентела и без да има гаранция, че няма да последват още и още вълни. "Видимо ефектът от зелените сертификати в момента не е голям за епидемията, но е огромен за нас", казва той.

Търговци: По-добре локдаун

Минимален процент ваксинирани служители. Затворени обекти или обекти, в които работодателят поема разноските за тестове на неваксинираните работещи. Спад на клиентите, спад на оборотите. Това е накратко картината за компаниите, които имат магазини в търговски центрове, след въвеждането на изискването за зелен сертификат.

Ето какво споделят за "Капитал" някои от търговците:

Венцислав Огнянов - генерален мениджър на полската верига за обувки и чанти CCC за България и Сърбия:

Загубите ни са огромни

Как се отразява на бизнеса ви изискването за зелен сертификат?

- Отразява се изключително лошо, бих казал, по-лошо, отколкото ако бъде обявен пълен локдаун.

Отворихте ли всички фирмени магазини в молове?

- Още в първия ден от въвеждането на изискването за зелен сертификат направихме организация и успяхме да отворим всички наши 17 магазина в страната. Шестнадесет от тях са в молове, но дори този, който е в ритейл парк, е с площ значително над 300 кв.м и също попада в рестрикциите.

Колко от служителите ви, работещи в магазини в молове, са ваксинирани?

- Колкото е средният процент за държавата - около 20%.

Поемате ли разходите за тестване на неваксинираните?

- Да, поемаме разходите за тестване на всички служители без сертификат.

С колко са спаднали посетителите и оборотите?

- През изминалата седмица регистрираме спад на посетителите в търговските центрове от около 80%. С толкова са намалели и оборотите в обектите.

Работеща ли е тази схема със зеления сертификат, какво може/трябва да се направи?

- За нас не е работеща - обявяването на пълен локдаун би ни дало възможност да спестим поне от тестове и електроенергия и да разчитаме на някаква помощ от държавата.
Стоян Попов, изпълнителен директор на "Спорт вижън" за България:

Спадът в оборотите е около 50%

Всички наши магазини отвориха, нямаше прекъсване на бизнеса. И тъй като ние като работодатели сме и икономическа, и социална единица, започнахме да плащаме тестовете на неваксинираните ни служители, които са около 200. От всички заети в магазините ни тези със зелен сертификат са под 50. Плащайки тестовете, осигуряваме непрекъснатост на работата в търговските ни обекти, но това е много голям разход. Такава обаче беше реакцията на повечето търговци в първите дни след въвеждането на изискването за зелен сертификат. Наясно сме, че няма да продължим още дълго да плащаме за тестове, за да не подхранваме пасивността на хората, които не са се ваксинирали.

Спадът в търговията и оборота ни е около 50%, като първите дни дори беше 70%. Има проблем и с клиентите, малко са тези, които са готови да си платят тест, за да влязат в мол. Убеден съм, че трябва да продължим с тази политика на зелените сертификати, както прави цяла Западна Европа. Според мен обаче сбъркахме в начина, по който се приложи изискването за зелени сертификати, а не в идеята. Би било добре да има една по-мащабна информационна кампания за позитивните аспекти от масовата ваксинация и същевременно да се даде достатъчно време преди въвеждането, за да може и бизнесът, и хората да се подготвят. Проблемът е именно в това, че времето за подготовка не беше достатъчно. На бизнеса се вмениха отговорности за контрол, които трябваше да бъдат поети от държавата. В Гърция например една голяма част от контрола е на държавно ниво.

Ние носим отговорност и при нарушаване на правилата - глобите няма да бъдат персонални, а на търговеца. Освен това се приложи правилото сертификатът да се изисква за обекти над 300 кв. метра. Това е двоен стандарт. Означава ли, че държавата по този начин иска да насърчи малкия квартален бизнес. Ние имаме магазини в ритейл паркове под 300 квадратни метра, но клиентът смята, че сертификатът е задължителен и за тези обекти и не влиза в тях. Затова малките ни обекти се представят също толкова зле, както и големите. На практика сме по-зле, отколкото бяхме при локдауна. Като се прибавят проблемите с веригата на доставки, може да се предположи, че влизаме в криза на търсенето и в криза на предлагането. Бизнесът трябваше да бъде част от решението, а не само изпълнител. Хубаво е да има по-добра кампания за промотиране на ваксинацията.
"BILLA България":

Посетителите в моловете намаляват, в магазините - също

Всички магазини на "BILLA България", разположени на територията на търговски обекти от типа МОЛ, работят при спазване на всички противоепидемични мерки, касаещи хранителните магазини. Въпреки че за посещение в тях не се изисква зелен сертификат, необходимостта от такъв за влизане в мол се отразява пряко на посещаемостта на нашите обекти. Магазините на BILLA са точно толкова засегнати от изискването за зелен сертификат, колкото вероятно и останалите търговски обекти на територията на съответния мол, и търпят загуби.

От началото на пандемията "BILLA България" създаде ковид-19 кризисен щаб, който следи за развоя на пандемичната ситуация, прилагането на всички приети противоепидемични мерки, нивата на разпространение на вируса сред служителите, насърчаването и изграждането на позитивна нагласа към ваксинацията. Въпреки това ваксинационният статус на служителите представлява лични данни, които в качеството си на работодател нямаме право да събираме и обработваме в конкретика. В този смисъл има и официално становище на Комисията за защита на личните данни от 6.10.2021 г., в което е посочено, че с оглед необходимостта от спазване на заповедите на министъра на здравеопазването, с които се въвеждат противоепидемични мерки, администраторите на лични данни могат да обработват само агрегирани (обобщени) данни за ваксинационния статус на лицата, които да ги подпомогнат при извършване на оценката на риска при осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд.

За работещите в търговските ни обекти понастоящем няма изискване за зелен сертификат. Въпреки това от началото на пандемията и за целите на превенцията при разпространението на вируса BILLA покрива разходите за тестове на всички свои служители, които желаят да се тестват при съмнения за заразяване.

Като търговска верига, ориентирана към здравето на служителите и клиентите си, работим при спазване на всички мерки, които отговорните институции налагат.

Туризъм: Резервации в червената зона

След космически загуби от 1.1 трлн. долара за 2020 г. световният туризъм влезе в новата година с надеждата, че ваксинациите и високият интерес към пътуванията след месеци на затворени граници ще дадат глътка въздух на един от най-тежко пострадалите сектори.

Това може и да стане тази година, но не и в България. С наближаването на коледните празници и зимния сезон повратните точки за възстановяването на пътуванията са две: ниво на разпространение на заболяването и нивото на ваксинация - фактори, от които в голяма степен зависят и евентуалните рестрикции при пътувания.

На този фон България все повече изглежда като държавата, която ще пропилее шанса си за възстановяване. С наближаването на активния зимен сезон неизвестните са толкова много, че е трудно да се направи каквато и да било прогноза за пътуванията на чужденци в България. "Например ние имахме резервации за Нова година, но те бяха анулирани с обяснението, че България е в червената зона и въобще не е ясно дали и как ще се осъществяват пътувания", разказва Янка Рахова от съюза на туристическия бизнес в Банско, която управлява и хотел в курорта. По думите й за активния ски сезон запитванията от чужбина са основно от Румъния, като не е ясно дали ще се превърнат в резервации. А че секторът влиза във втора година на неизвестното, се потвърждава и от даннитe в други курорти. Представители на бизнеса разказаха пред "Капитал", че в момента има запитвания от туроператори от Великобритания, Ирландия, Израел, Турция и Русия, чието осъществяване зависи от здравната ситуация в страната. Данните от летищата например сочат, че в Пловдив има заявки за чартъри от Тел Авив, а в София през зимата са заявени директни полети от 7 британски града, Русия, Украйна и други.

Държавните помощи за бизнеса: малко и трудни

В момента действат три вида мерки за компенсация на бизнеса и родителите на деца на дистанционно обучение вкъщи. До края на годината не е предвидено въвеждането на нови и ако има, те вероятно ще бъдат заложени в бюджета за 2022 г.

Мярката 60/40 е за сектори, които са били затворени заради корона кризата по време на извънредното положение и извънредната обстановка, работили са на непълно работно време, също и за служители в транспортния, хотелиерския и ресторантьорския бранш. Държавата покрива 50% от осигурителния доход и 50% от дължимите осигурителни вноски за сметка на работодателя на всеки служител, ако работодателят декларира намаление на продажбите с не по-малко от 30% спрямо същия месец на 2019 г. и 60% на сто от размера на осигурителния доход за юли 2021 г. и дължимите осигурителни вноски за сметка на работодателя на всеки работник при декларирано от работодателя намаление на приходите от продажби с не по-малко от 40%.

След приключването на програмата за транспорта и туризъм през май тази година, държавата включи двата сектора в програмата "Заетост за теб", по която могат да кандидатстват фирми от всички сектори без селското стопанство, които получиха отделна помощ. По тази мярка компаниите могат да наемат безработни на пълно или непълно работно време за срок до шест месеца на минимална работна заплата, платена от държавата, и осигуровки от работодателя. Новите служители не трябва да са работили в същата фирма месец преди назначаването им. След като изтече половин година, работодателят трябва да задържи 75% от новонаетите.

Мерките като цяло не подпомагат особено успешно бизнеса. Повечето фирми влизат в изискването за спад на приходите по мярката 60/40, но именно заради него те не биха могли да задържат толкова голям персонал и да му плащат предишните заплати. Наемането на безработни на минимална работна заплата също е изпитание за фирмите, които са ограничили своята дейност.

По темата работиха: Алексей Лазаров, Ани Коджаиванова, Десислава Николова, Деница Ватева, Мара Георгиева