НАП: Тестовете за COVID-19 се признават за разход на фирмите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

НАП: Тестовете за COVID-19 се признават за разход на фирмите

НАП: Тестовете за COVID-19 се признават за разход на фирмите

Сумите, платени от работодателя за PCR или антиген тестове на служителите, няма да се облагат с данък върху разходите

Вера Денизова
9386 прочитания

© Георги Кожухаров


Сумите, които компаниите плащат за тестване на служителите за коронавирус, се признават за данъчни цели и не се облагат с данък върху разходите. Това става ясно от отговор на Националната агенция за приходите (НАП) на въпрос на "Капитал". Условието е направеният разход за тестването да е отчетен правилно, т.е. с първичен счетоводен документ, отразяващ вярно стопанската операция.

"Работодателите са задължени да извършват разходи, чрез които да се осигури надеждна диагностика на персонала, така че да се предотврати разпространяване на заразата. В този смисъл извършените от работодателите разходи за PCR или други тестове (например антиген тестове), чрез които се постигат целите на Кодекса на труда, Закона за здравословни и безопасни условия на труд и Закона за здравето, се признават за данъчни цели на основание чл. 11 от ЗКПО, при условие че са спазени изискванията за документална обоснованост, предвидени в чл. 10 от същия закон", посочват от приходната агенция.

Оттам се позовават на различни текстове в трите ресорни закона, свързани с изискванията към бизнеса и условията на труд. Кодексът на труда например вменява на работодателя задължение да осигури здравословни и безопасни условия на труд, така че опасността за здравето и живота на работника или служителя да бъдат отстранени, ограничени или намалени.

Според Закона за здравословни и безопасни условия на труд (чл. 16, ал. 1, т. 6) работодателят е длъжен да осигури ефективен контрол за извършване на работата без риск за здравето и по безопасен начин, а на основание чл. 16, ал. 6 от същия закон всички разходи, свързани с осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, са изцяло за сметка на работодателя.

От НАП се позовават и на Закона за здравето, според който при опасност от или при епидемично разпространение на заразни болести държавните и общински органи, физическите и юридическите лица оказват пълно съдействие на органите на държавния здравен контрол.

Сумите, които компаниите плащат за тестване на служителите за коронавирус, се признават за данъчни цели и не се облагат с данък върху разходите. Това става ясно от отговор на Националната агенция за приходите (НАП) на въпрос на "Капитал". Условието е направеният разход за тестването да е отчетен правилно, т.е. с първичен счетоводен документ, отразяващ вярно стопанската операция.

"Работодателите са задължени да извършват разходи, чрез които да се осигури надеждна диагностика на персонала, така че да се предотврати разпространяване на заразата. В този смисъл извършените от работодателите разходи за PCR или други тестове (например антиген тестове), чрез които се постигат целите на Кодекса на труда, Закона за здравословни и безопасни условия на труд и Закона за здравето, се признават за данъчни цели на основание чл. 11 от ЗКПО, при условие че са спазени изискванията за документална обоснованост, предвидени в чл. 10 от същия закон", посочват от приходната агенция.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    НАП отписа 3 милиарда дългове на фирми през октомври
    https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10159479213266189
    Близо 3 милиарда лева фирмени дългове са отписани от Националната агенция за приходите през октомври т.г. Това се вижда при сравняване на публичните списъци с длъжници публикувани от агенцията за септември и октомври т.г. За един месец като длъжници са заличени 972 фирми. Фискът не търси повече цели 2 956 799 345,43 лв.

  • 3
    p4eli4ka avatar :-|
    p4eli4ka

    Възможно ли е да предоставите линк към отговора на НАП, не го откривам в сайта им:) Предварително благодаря!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.