Shutterstock
Shutterstock    ©  Shutterstock

Мерките за инфлацията: с бензин срещу огъня

Правителството ще излее 2 млрд. лв. в популистки идеи и нескопосани опити за таргетирана помощ към най-уязвимите групи от обществото

Shutterstock    ©  Shutterstock
Темата накратко
  • Част от предложенията ще подобрят бизнес средата, но стотинките за бензин и хляб са популистки
  • Мерките няма да понижат растящите цени в страната, а ако вярваме на учебниците по икономика, някои от тях дори ще ги засилят
  • Заради високата инфлация България се отдалечава и от еврозоната

Световната икономика тъкмо започна да забравя ковид и дойде войната в Украйна. Така в годината, в която всички очакваха голямото възстановяване, светът се сблъска с невиждана в последните десетилетия инфлация, турбулентна икономическа среда и постоянно недоволни бизнес и население, които покрай ковид се пристрастиха към държавните помощи. И това в добавка към вече трайно настанилата се зависимост към изобилен и евтин кредит. България не прави изключение - инфлацията през април на годишна база вече е 14.4% и настигна нивата от 2008 г., куп секторни и работодателски организации постоянно заплашват с протести с искане за държавна подкрепа, а за капак управленската конструкция е, меко казано, неустойчива и се пропуква все по-лесно.

В такава среда който и да е на власт, вероятно трудно ще успее да управлява държавата добре и да отбива всяко популистко искане на своите коалиционни партньори. Това се случи и с настоящото правителство. В сряда след дълго мерене на идеи и боричкане за авторство между четирите формации то обяви дългоочакваните си антикризисни мерки. На финала рецептата се оказа за блюдо от преди всичко популизъм и нескопосани опити за таргетирана финансова помощ към най-уязвимите групи от обществото, с гарнитура от идеи за намаляване на административната тежест на бизнеса.

Мерките със сигурност няма да понижат инфлацията в страната, а ако вярваме на учебниците по икономика, някои от тях дори трябва да я засилят. Няма да подкрепят и най-бедните домакинства, защото са пропорционални - семействата с високи доходи и потребление реално ще получат по-голяма подкрепа от държавата в сравнение с тези с по-ниски заплати. За сметка на това обаче ще раздуят бюджетните разходи дългосрочно и ще отдалечат още повече страната от целта за приемане на еврото през 2024 г.

България не е иноватор. Антикризисни пакети за борба с растящите цени се принудиха да изготвят и повечето страни в ЕС - с ясното съзнание, че няма да преборят инфлацията, а по-скоро ще успокоят електората. Защото овладяването на ръста на цените зависи най-вече от големите централни банки (които с политиката си за лесни пари и ниски лихви създадоха свръхликвидност на пазарите и сега трябва да започнат да ги вдигат) и от развитието на войната (която доведе до ръст на цените на енергийните източници, металите и храните в Европа).

Може ли да се бори инфлацията

Преди взирането в мерките е важен по-едрият поглед на ситуацията и рамката, в която може да действа правителството. Засега икономическите прогнози са ръстът на цените да продължи поне до средата на тази година. Тоест достигнатите 14.4% през април ще бъдат надскочени. Водещият двигател на инфлацията в страната обаче е външен - енергийните ресурси (и отчасти храните), като очакванията са след юни цените им да започнат да се успокояват и през 2023 г. да отчетат дори малка дефлация на фона на спад на котировките на петрола и газа на световните пазари.

На тези процеси България няма как да противодейства - като малка и отворена икономика лесно "внася" инфлационните процеси отвън. Страната е и във валутен борд, т.е. не може да провежда собствена парична политика, нея също я "внася" от ЕЦБ. Така единственият инструмент за противодействие на растящата инфлация остава фискалната политика.

Принципът на действие тук е точно обратният на това, което би направило всяко правителство - държавните разходи трябва да се ограничат, а ръстът на доходите да се задуши. Което логично ще доведе до протести, политическа нестабилност и по-нисък икономически растеж. Така политиците обикновено избират да предложат някакви палиативни мерки за подкрепа на доходите. Ако са за всички, рискът е от допълнителна инфлация. Затова и според повечето икономисти е по-добре да се приложат мерки, таргетирани към определени нискодоходни групи от населението, на които поскъпването се отразява най-силно.

Другият вариант е да се работи с данъчни стимули, с презумпцията, че ако се намалят косвените данъци като ДДС и акцизи, ще паднат крайните цени. С подобна политика обаче невинаги се постига ефект. Справка - намаленият ДДС за заведенията не доведе до по-ниски цени, имаше антикризисна роля по време на COVID-19 за самия бизнес, но сега трудно ще се премахне.

Могат да се понижат и преките данъци с идея, че ще остане повече разполагаем доход в хора и бизнес. Това обаче означава по-малко приходи в бюджета, които трябва да се компенсират отнякъде - с още дълг, друг данък или свиване на разходи. И в момента обаче бюджетът е доста либерално планиран - с дефицит 4.1% от БВП и 7.3 млрд. лв. нов дълг през тази година.

Две добри мерки

На този фон управляващите предложиха пакет от 11 мерки, чиято стойност се оценява на около 2 млрд. лв. за половин година. По думите на финансовия министър Асен Василев средствата от тях ще дойдат от повече приходи, т.е. тази година няма да се налага да се раздува дефицитът или дългът. Истината е, че правителството има и резерви - в частта капиталови разходи, които тази година са рекордни (над 8 млрд. лв.), но не се изпълняват. А и по-високата инфлация пълни повече бюджета.

Мерките ще започнат да действат от юли, като много от тях са предвидени да приключат в края на годината. Други ще са с хоризонт една година, а трети са дългосрочни. Все още няма достатъчно информация как точно ще се прилагат и какъв ефект се очаква от тях. Но пък при представянето им управляващите държаха да подчертаят, че след спор и диалог застават пред хората, обединени около точно тези идеи.

Част от мерките нямат общо с кризата, но пък ще имат положителен ефект за бизнес средата. Това са идеята за понижение на лихвата, която фирмите и хората дължат при просрочени плащания към НАП за данъци и осигуровки, комунални услуги, по някои банкови заеми. В момента тя се формира на база основния лихвен процент (който се определя от БНБ и от години е нула) плюс надбавка от 10 процентни пункта. Идеята е да стане ОЛП+8% за фирми и ОЛП+4% за физически лица. Подобна промяна ще облекчи длъжниците - високата наказателна лихва понякога прави забавените плащания несъбираеми. Освен това ще остави и повече ресурс във фирмите. Друга подобна идея е вдигане на прага за регистрация по ДДС от 50 на 100 хил. лв. С този ход ще се облекчи дребният бизнес, който ще има по-малко разходи за счетоводни и административни услуги.

Още в началото на седмицата управляващите представиха и енергиен пакет за бизнеса, което реално отмени насрочени от работодателите протести. Заради високите цени на електроенергията и природния газ компаниите ще получат значително по-големи компенсации от предишните месеци, така че буквално няма да усетят увеличението на цената на газа от началото на май, а токът ще бъде дори по-евтин. Това ще струва 350 - 400 млн. лв. на месец, но за разлика от другите помощи и данъчни облекчения тук средствата идват от самия енергиен сектор - от рекордните печалби на АЕЦ "Козлодуй" и увеличените приходи във фонда "Сигурност на електроенергийната система" (от квоти CO2 и 5-процентната вноска от приходите на енергийните дружества).

Това реално може да се определи като антиинфлационна мярка, тъй като директно намалява разходите при бизнеса и производителите и би трябвало да потиска повишаването на крайните цени. Практически въпреки флуктуациите на енергийната борса за българските фирми цената на тока остава почти непроменена от септември насам. Въпросът е докога ще се поддържа тази система и какви дългосрочни мерки може да бъдат взети. Към момента е ясно, че се работи върху законопроект, който да регулира финансовите потоци в сектора, така че да не се налагат постоянни решения на правителството и да се гарантира сигурност. Намаляването на зависимостта от вносни енергийни ресурси и стабилност на цените обаче може да стане само с бърза реализация на проектите за нови ВЕИ мощности и ефективност на потреблението.

Популистките идеи

И ако горните идеи не изискват бюджетни средства, не така стои въпросът с другите мерки на коалицията. Най-безсмислената и популистка от тях е тази за нулев ДДС за хляба. По информация на "Капитал" тя е на БСП и ИТН и първоначално е била отхвърлена по време на коалиционния съвет. В хода на обсъждането обаче се е оказало, че не е била приета нито една от предложените от партията на Слави Трифонов мерки и от ПП са предложили да се приеме нулевата ставка за хляба срещу увеличението на ставката за бира и вино в заведенията.

Не е ясно какъв ефект се очаква от този очевидно политически компромис, но едва ли той ще е по-ниска цена за крайния потребител, както обявиха премиерът Кирил Петков и вицепремиерът Корнелия Нинова. А и финансовият министър Асен Василев многократно е коментирал, че по-ниската ставка на ДДС при свободен пазар не води до понижение на цените, а че по-добрата мярка при растящи цени е таргетирана помощ за най-уязвимите групи от обществото. Създава се и нов прецедент - всеки сектор вече може да поиска по-нисък данък с аргумент повишаващи се цени.

Дори и да предположим, че намаленият ДДС върху хляба ще има някакъв ефект върху крайната продажна цена обаче, това означава отстъпка в рамките на стотинки, която ще спести 10-20 лв. на месец. В същото време не е ясно как мярката ще се администрира ефективно. Данъчни консултанти коментират, че се създават изкушения за търговците на сходни продукти да ги продават като хлебни изделия. Например пастите също се правят от брашно.

Другата популистка мярка е предложението за 25 ст. отстъпка на всеки литър зареден бензин А95 без добавки или дизел. Първо, все още не е ясно как ще се контролира дали няма да има злоупотреби, тъй като фокусът е върху физическите лица, но се създава изкушение за фирмите. Второ, не е ясно дали тази отстъпка няма да потъне в поредното увеличение на цените на петрола и, трето, мярката реално обхваща хората с коли, които пътуват по много. А това не е най-бедната част от населението. Това всъщност е проблемът и на много от останалите мерки - с тях се раздават пари от бюджета "на калпак", с което се насърчава потреблението, а оттам - и инфлацията, а не се таргетират хората с ниски доходи.

Горе-долу такъв ефект ще има и понижената ставка на ДДС на 9% при доставките на топлоенергия и природен газ. До някаква степен това би се усетило в сметките за топлата вода през идващите летни месеци и повече в началото на следващия отоплителен сезон. Доста по-голям ефект върху бюджета ще има свалянето на ДДС при доставките на природен газ, което според изтекли сметки ще се отрази с близо 100 млн. лв. годишно. Тези мерки обаче са насочени към хората в големите градове, където са и най-високите доходи. В малките населени места отоплението по-масово е с дърва и въглища.

Или както обобщава Никола Янков, управляващ партньор на "Експат капитал" и бивш зам.-министър на икономиката в своя фейсбук профил: "Това не е социална политика. Това е антисоциална политика. Субсидираш най-богатите (най-големите потребители) за сметка на най-бедните. Едно заможно семейство в София с голямо потребление ще получи според новите мерки на правителството няколкостотин лева на месец от държавата. Едно бедно семейство в малък град в Северозападна България ще получи няколко десетки лева, ако изобщо получи нещо."

В същата графа попада и още една иначе нелоша демографска мярка - за увеличение на данъчно облекчение за родители. В момента то е в размер на 4500 лв. на дете (с толкова се намалява данъчната основа), или реално държавата връща 450 лв. на година. Идеята е сумата да стане 600 лв. на дете, които ще могат да се възстановяват на всяко тримесечие. Което означава най-рано през октомври тази година. Мярката ще засегне около 430 хил. семейства.

Не е ясно с каква идея се увеличава и общата квота за ваучерите с 200 млн. лв. до 1.2 млрд. лв. през тази година. Вероятно тъй като те са освободени от данъци и осигуровки (до 200 лв. на месец), са предпочитана от бизнеса алтернатива за увеличение на заплатите.

Изкривен фокус върху пенсиите

За друга част от мерките управляващите говореха толкова много в аванс, че вече беше създадено очакване да бъдат приложени. Такова е увеличението на пенсиите с повече от това, което се предвижда по закон - ако се следва швейцарското правило, през юли те трябваше да се индексират с 6.1%. Сега обаче се предвижда ръстът да е с над 20%. За хората с минимална пенсия това означава с 37 лв. повече спрямо сумата, която взимат сега. На практика управляващите предлагат от първи юли около 10% индексация на пенсиите плюс добавката от 60 лв., която ще стане част от основното плащане. Все още няма достатъчно подробности, но според правителството така минималната пенсия ще стигне 467 лв., което е ръст над 55% за една година. Тук проблемът е, че под чисто политически натиск тя расте по-бързо от останалите, което намалява стимула хората да се осигуряват на реалните си доходи. Другият е, че ръстът на пенсиите може да генерира повече инфлация, защото директно ще доведе до повече потребление. В същото време това е и най-скъпата мярка - за нея са нужни над 1.2 млрд. лв. за половин година. А и като цяло разходите за пенсии през последно време растат с по няколко милиарда на година.

И това не е всичко - от 1 октомври ще бъдат преизчислени пенсиите на 770 хил. пенсионери, "стъпвайки на преизчислението от 2008 г. или на пенсията към момента на нейното отпускане, след което да се приложи швейцарското правило в благоприятен за пенсионера вариант: по-високото от ръста на средния осигурителен доход или от инфлацията за съответната година", обяви Василев. Той заяви още, че пак от октомври е предвидено вдигане на тавана на пенсиите до 3400 лв. и изравняването му с максималния осигурителен доход.

Правителството предложи и една приходна мярка - облагане на свръхпечалбите от продажба на електрическа енергия. Тук обаче трудността идва в определянето какво е свръхпечалба и как ще се администрира и приложи на всички дружества, част от които могат да я пренесат счетоводно в свои компании от други сектори.

Или както коментира още преди дни пред БНР депутатът от ДПС Хасан Адемов - трудно може да се каже, че тези пари са таргетирани към най-нуждаещите се. "Бюджетът ще бъде поставен пред сериозни изпитания. Ще започнат да ескалират и популистични искания, което ме кара да мисля, че управляващите трудно ще се държат като държавници, поставени в условия на ескалиращ популизъм", предрече той дни преди да бъде обявен пакетът от мерки на управляващите.

Какви помощи ще получи бизнесът

Според сега договореното с правителството през май и юни фирмите в България ще бъдат компенсирани за сметките си за ток с 80% от сумата над 200 лв. и постигнатата средна борсова цена за месеца. Например към 19 май средната борсова цена на тока е 410 лв./мВтч, което означава, че компенсацията ще бъде 80% от 210 лв., или 168 лв./мВт. Така бизнесът реално ще плаща по 242 лв./мВтч. По новия механизъм една сметка от 2500 лв. на ресторант например ще бъде компенсирана с 870 лв., което означава, че реално съответната компания ще плати 1630 лв. за електроенергия. Накратко, една трета от сметките на бизнеса ще плати държавата, което е около 300 млн. лв. на месец.

За сравнение - през предишните месеци схемата за компенсиране беше в размер на 75% от всичко над 185.59 лв./мВтч до борсовата цена. Така за април при средна борсова цена на тока 340.5 лв./мВтч компенсацията беше 116.2 лв. И реално фирмите плащаха по 224.3 лв./мВтч. По същия начин през март крайната цена на електроенергията след помощта беше 260 лв./мВтч. За януари и февруари стойностите пак бяха около 245 лв./мВтч.

Освен това вече няма да има таван на помощта, който досега беше 300 лв. на мВтч. Така, ако енергията поскъпне още, фирмите ще получат пропорционално съответната помощ. Но досега сумата на субсидията от 300 лв./мВтч така или иначе не е била достигана.

Подкрепата за природния газ пък ще бъде в размер на разликата между майската и априлската цена. Обявената цена за май от страна на КЕВР е с 20 лв./мВтч по-висока от априлската (162.17 лв. спрямо 142.99 лв. за мегаватчас). Предвид месечното потребление на природен газ в България само това би струвало на държавата около 60 - 70 млн. лева.

Очакванията са, че с доставки на втечнен газ от САЩ през юни цената ще се понижи до около 140 лв./мВтч и така няма да има нужда от продължаване на тези компенсации.

Освен всичко това се очаква да отпадне акцизът върху електроенергията (2 лв./мВтч) и газа (което включва и метана), като последното ще има най-голям ефект за превозвачите.

По темата работиха и Ивайло Станчев и Велина Господинова

8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    dobadoba avatar :-P
    dobadoba
    • - 3
    • + 4

    До коментар [#1] от "scuby":

    Скуби-Дуби, това са на Прокопи хора. Откъде ги намериха не знам, но са... отчайващи :) Мале-мале.

    Нередност?
  • 3
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 2
    • + 4

    До коментар [#2] от "dobadoba":

    Лошото е, че тези като катурнат държавата наш Прокопи с медиите си ще се направи на ни лук ял, ни лук мирисал и ще се отрече от тях. И пак ще му мине номера :(. Единственият силен медиен олигарх в момента в България е точно собсвеникът на този сайт. За това бизнесът му с ВЕИ-та и фотоволтаици ще процъфтява, а и държавата завод за батерии ще му направи! А на българина следващите години ще му съдерат кожата, за да плати сметката!

    Нередност?
  • 4
    bfi10646780 avatar :-|
    bfi10646780
    • - 2
    • + 6

    България с една от най-високите инфлации в ЕС. Оставка незабавно, некадърници!
    С популисткото сваляне на ДДС подпомагате единствено търговците, които ще приберат разликата, не и нуждаещи се потребители и производители. Как ще компенсирате отказа от тия приходи за държавата? С кредити, които целият народ ще връща с лихвите!
    С помощите за бензина всички българи, дори най-бедните, ще субсидират от джоба си притежателите на лични автомобили и почивката им в Гърция. Скандално!

    По най-бързия начин да се обложи извънредно свръхпечалбата на частния сектор - енергетика (вкл. ВЕИ), телеком. оператори, онлайн хазарт, банки, търговски вериги.

    По най-бързия начин да стартират преговорите за подновяване на газовия договор с Газпром и сваляне на цените днес, не в края на годината. Да се преговаря и за внос на нефт за Нефтохим директно, не по борсови цени.

    Нередност?
  • 5
    ajsayder avatar :-|
    sim4o
    • - 3

    До коментар [#2] от "dobadoba":

    Просто Киро, Лудата Комитова и Кокорчо са си точно на Румбата Радев!

    Нередност?
  • 6
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone
    • - 1

    “ Принципът на действие тук е точно обратният на това, което би направило всяко правителство - държавните разходи трябва да се ограничат, а ръстът на доходите да се задуши. Което логично ще доведе до протести, политическа нестабилност и по-нисък икономически растеж.”

    Austerity??? Наистина ли това било “разумното решение”??? То бива неолиберализъм, знам че ви е религия, ама съвсем нищо да не сте научили за последното десетилетие граничи с малоумност.
    От този момент нататък статията загуби всякакъв смисъл, и трябваше да ѝ сложите правилното означение - “мнение на редакцията”

    Нередност?
  • 7
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone
    • - 2
    • + 1

    До коментар [#4] от "bfi10646780":


    Започна добре и после нещо се издаде:
    Да се молим и дупим на Газпром, при положение че те си нарушиха договора би било скандално и срамно. С изнудвачи не се “преговаря” те просто идват за още и още. Там партито свърши, сега абсистенция и после ще свикнем.
    За Лукойл - те не ни питат откъде да си взимат нефта, и си го взимат евтинко. Проблемът е оперативния модел на ишлеме, който оставя огромна печалба в Литаско, и то формално необлагаема у нас.
    Там решенията са 1. Драстично - национализация (според мен правилното) и 2. Полу-драстично - драконовска регулация на пазара на горивата, без възможности за манипулация, отваряне на складовете и край на работата на “ишлеме” в рафинерията

    Нередност?
  • 8
    bxr20646781 avatar :-|
    bxr20646781
    • - 2
    • + 2

    До коментар [#7] от "enterfornone":

    "Скандалното и срамно" е под американски натиск да лишиш бизнеса и населението си от евтини енергийни суровини и да надуеш инфлацията до рекордни нива за да угодиш на чужди геополитически интереси. Русия е в правото си да иска плащане в рубли, след налаганите ѝ постоянно санкции. И ако ти искаш газ, ще подпишеш анекс към договора и ще плащаш в рубли. За никой друг европейски клиент на Газпром не е "скандално и срамно", само за кирчо-кокорчовата семейна секта. Скандалното е да внасяш газ с танкери уж на по-ниска цена, криейки фирмата и американското хибридно мероприятие, целящо да измие насрания ти задник. Сега успя ли да проникне в тролската ти кратунка?
    Щял да национализира той рафинерии, оди се прегледай по-добре. Това е въпрос на регулации и дипломация. Но не става с антируска истерия, първо следва да изриташ некадърните американски подлоги.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал