Избирам да гледам на кризите като момент на израстване и отсяване на адаптивните
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Избирам да гледам на кризите като момент на израстване и отсяване на адаптивните

Избирам да гледам на кризите като момент на израстване и отсяване на адаптивните

Виолина Данчева, oсновател на комуникационната агенция HYPE Communication

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
4787 прочитания

Как се отрази кризата с COVID-19 на бизнесите във Варна през призмата на вашия бранш?

Нашият бранш е лакмус на бизнес здравето - първите намалени бюджети са тези за реклама и в този ред на мисли комуникационните специалисти имат доста широк поглед върху ситуацията. Тази криза не беше изненада от гледна точка на това, че в атмосферата преди нея се усещаше твърде голям оптимизъм - от доста отдавна сме нямали толкова много и мащабни планирани събития. Това приповдигнато настроение в бизнеса обикновено вещае криза - разбира се, никой не очакваше да бъде от точно такова естество. Аз лично избирам да съм оптимист и да гледам на кризите като момент на израстване и отсяване на адаптивните. Много бизнеси успяха да реагират адекватно, но имаше и такива, които някак се вцепениха и се надяваха всичко да отшуми.

Световните анализи показват, че макар вече извън хватката на социалната изолация, потребителското поведение е силно изкривено. Ако още някой си мисли, че може да продължава да се крие от вятъра на тази промяна и да я кара постарому, то е време да дойде на себе си и на първо време да се опита да разбере клиентите си - какво в момента е важно за тях, как се промениха поведението и приоритетите им. Не на последно място, несигурността още витае и се надявам, че вече всички са разбрали нуждата да са много реактивни и много подготвени. Един от любимите ми автори, Никълъс Талеб, въвежда понятието "антикрехкост", с което описва системи, които извличат ползи от хаоса. Ако мога да използвам този термин, то след една година много пазари ще са различни и дъската ще е разместена в полза на антикрехките.

Морската столица разчита много на туризма и развлекателната индустрия, как се отрази това на бизнес климата в града?

В последните години сме работили много със заведения и хотели, в момента в портфолиото ни няма много клиенти от този сектор, но за съжаление мисля, че именно тази адаптивност липсва. Може би причината е в липсата на лидерство и ясна визия, но предприемачите прекараха повече време в лобиране за намаляване на ДДС ставката, което принципно подкрепям, но някак енергията не беше използвана отвъд това. Все още не виждам интерес към страховете на потребителите им и как могат да реагират на тях. Не виждам и опит към обръщане към локалния пазар - особено в хотелиерството - сякаш отписаха сезона без ни най-малък опит да привлекат българския турист. Е, да, екологичното състояние на Варненското езеро не ни направи услуга, но регионът има много повече какво да предложи. Вярвам, че в този бранш работят изключителни професионалисти - моят съвет е да бъдат по-решителни, по-бързи, да комуникират повече с клиентите си и дори да използват тази безпрецедентна ситуация, за да тестват нови рекламни тактики. В този случай с пълна сила важи правилото "най-лошото решение е по-добро от невзетото решение". От години недоволстват за липсата на българския турист по родното Черноморие - сега точно този турист няма много алтернативи, но сякаш никой не го и покани. Някои институции също доста закъсняха - например не е ясно дали градът ни ще има обичайния си пълнокръвен фестивален сезон и в какъв формат.

Кои са комуникационните стратегии, които ще работят най-успешно?

Дори няма да споменавам значението на социалните мрежи, този разговор е твърде демоде и се надявам да няма повече с кого да го водя. Те обаче се превърнаха в нещо повече - в сфера за създаване на общности, и това е новата им сила. Особено в сферата на кампаниите срещу климатичните промени, за които работя, ясно виждам нарастващия тренд на така наречения дигитален активизъм - възможността да отстояваш каузите си с по-голям размах и да намираш съмишленици. Редица са предизвикателствата пред този вид кампании и няма да скрия, че често наблюдаваме твърде голямата им мистификация. Една дигитална общност може да е успешна само ако зад нея стои истинска такава. Създаването на общност и преди, и сега, без значение дали тя застава зад кауза или бранд, е нелека задача, с която могат да се справят само професионалните комуникатори. В това виждам бъдещето на професията ни както във Варна, така и в Ню Йорк и Париж.
Профил



Виолина Данчева е основател и главен двигател на една от малкото комуникационни агенции извън столицата - HYPE Communication. Освен това води кампаниите за България на Purpose Climate Lab. С екипа си работи върху разнообразни кампании от тази сфера - от дигитален маркетинг, през връзки с обществеността, организиране на събития и дигитален активизъм. Как бизнесите комуникират по време на кризата и колко важно е това на силно фрагментирания варненски пазар е темата на разговора ни.

Как се отрази кризата с COVID-19 на бизнесите във Варна през призмата на вашия бранш?

Нашият бранш е лакмус на бизнес здравето - първите намалени бюджети са тези за реклама и в този ред на мисли комуникационните специалисти имат доста широк поглед върху ситуацията. Тази криза не беше изненада от гледна точка на това, че в атмосферата преди нея се усещаше твърде голям оптимизъм - от доста отдавна сме нямали толкова много и мащабни планирани събития. Това приповдигнато настроение в бизнеса обикновено вещае криза - разбира се, никой не очакваше да бъде от точно такова естество. Аз лично избирам да съм оптимист и да гледам на кризите като момент на израстване и отсяване на адаптивните. Много бизнеси успяха да реагират адекватно, но имаше и такива, които някак се вцепениха и се надяваха всичко да отшуми.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK