С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 ное 2019, 0:00, 2504 прочитания

Даниел Панов: Няма място за сантименти – целта е да отговаряме на изискванията на гражданите

Кметът на Велико Търново за предизборните обещания, настоящите действия и бъдещите политики на общината

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Това ще бъде третият ви мандат като кмет на Велико Търново - бихте ли променили нещо в политическата си стратегия занапред?

- Честност, коректност, почтеност и директна връзка с великотърновци – това са едни от основните принципи, от които винаги съм се ръководел. Така ще продължа и занапред. Срещите ми с хората по кварталите, където се изпълняват проекти по инвестиционната програма на общината, са най-полезни. Това е много по-работещо решение за един кмет, отколкото да седи на бюрото в кабинета си. Там прекарвам най-много по два часа, за да подпиша пощата и да проведа планираните си срещи. През всички останали часове от деня съм по кварталите и населените места, където са реалните резултати от провежданите политики.


Както неведнъж съм казвал – имам само един мобилен телефон и номерът му е качен на сайта на общината.

Какво съжалявате, че не случихте като предизборни обещания през миналите мандати, и как възнамерявате да го случите сега?

- Съжалявам не е точната дума, защото нямаме провален проект в предходните два мандата. Имаме обаче процедури с дълги срокове и съгласувания, което доведе до забавяне на най-амбициозния ни проект – изграждането на новия градски център на Велико Търново на територията на старото военно училище. Една от критиките на опонентите ми бе, че в района от 180 декара не се случва нищо през последните четири години. Ако трябва да съм обективен – изграждането на новия градски център е въпрос, стоящ на дневен ред от 40 години насам. Дълги години имаше спорове, включително и между архитектите, как да изглежда тази част на града, която трябва да бъде новото лице на старата столица. Променихме съотношението между застрояване и озеленяване – вместо 80% към 20% сега е 40% към 60%. В заданието поставихме конкретни условия – зелен градски център с голяма пешеходна алея, подземни паркинги и улици, обществени сгради, музеи, библиотека, търговски обекти, но не и жилищни сгради. Именно заради това проведохме международен архитектурен конкурс и вече сме буквално на една крачка от реалното изграждане. Повтарям – на една крачка от 40 години насам.



С победителя от конкурса – световноизвестния архитект Клаудио Нарди, предстои да сключим договор за техническо проектиране на големия Експозиционен център. За изграждането му имаме защитено европейско финансиране по ОП "Региони в растеж". Именно тази сграда ще даде началото на новото ларго на Велико Търново и строителството й е планирано за втората половина на 2020 година.

Предстоят ли промени на административно ниво, ако "да", защо и в какъв аспект?

- По време на всичките ми срещи с хората през последния месец, а и преди това подчертах, че имам ясни и конкретни планове за посоката на развитие на Велико Търново и общината. Тяхното изпълнение започва веднага след встъпването ми в длъжност. Ще има промени и в организацията на работата в общината – най-малкото защото трябва да сме в крак с всички тенденции в глобален план, дори ако щете – със забързания ход на света. Тези промени ще засегнат и взаимоотношенията на общината с всички, които участват в процеса на изпълнение на общинските функции. Няма място за сантименти – целта е да отговаряме на изискванията на гражданите. Ще бъда още по-безкомпромисен, когато хората, с които работя, не отговарят на очакванията ми и изпълнението на тяхната работа не съответства на критериите, които поставят великотърновци.

Какво планирате да се промени в бъдещата общинска стратегия за развитието на туризма в региона?

- Че Велико Търново няма общинска стратегия за развитие на туризма, бе едно от основните обвинения на новите опоненти. И категорично несъдържателно. Ние сме една от малкото общини в България, за които развитието на туризма е основен икономически приоритет и не само на хартия. Визията за бранша е подробно развита с основните стратегически документи на общината – Програмата за управление за мандат 2015 – 2019 г. и Общински план за развитие 2014 – 2020 г. А реализацията на всички мерки е възложена на Общинската агенция по туризъм "Царевград Търнов".

От юни тази година Законът за туризма въвежда нова система за управление на туристическите дейности. Организациите за управление на дестинациите, които са в процес на регистрация, разработват и изпълняват маркетинговите стратегии на регионално ниво – част от Националната стратегия за туристически маркетинг. Новите структури обединяват институции, общини, бизнеса и НПО и ще имат възможност да кандидатстват за финансиране по европейски програми. Велико Търново е водещата община в Старопланинския туристически район, който обединява 32 общини от пет области. Организацията за управление на дестинацията вече е регистрирана в Министерството на туризма.

И сега Велико Търново е една от общините с най-активно участие при изпълнението на Националната програма за туристически маркетинг и реклама, а средства за промоция на търновския туризъм се осигуряват от общината и от дейността на дружеството "Царевград Търнов".

От 16 години по моя идея във Велико Търново се провежда единственото на Балканите специализирано изложение за културен туризъм с богата конферентна програма. Именно на този форум Министерството на туризма представи преди година стратегията за райониране, а тази година с представителите на бизнеса бяха обсъждани перспективите за развитие на организациите за управление на дестинациите.

Обективно е да припомним, че има и национален "Стратегически план за развитие на културния туризъм". Разработен е през периода 2007 – 2009 г. с финансовата подкрепа на италианското правителство, приет е с Протокол №40.8 на Министерския съвет от 14.10.2009 г. Аз не само съм участвал в създаването на тази стратегия, но и нейното официално представяне беше именно във Велико Търново в рамките на МТИ "Културен туризъм". И според тази стратегия само София, Пловдив и Велико Търново са дефинирани като самостоятелни дестинации за културен туризъм. Нещо повече, ние защитихме позицията, че схващането за културно-исторически туризъм е доста остаряло. Велико Търново развива своя потенциал като дестинация освен за историческо-познавателен туризъм, но и за туризъм, свързан със съвременните изкуства и креативни индустрии.

И за финал бих искал да подчертая, че хората, които са свързали живота си с индустрията на гостоприемството, имат нужда от конкретни стъпки за развитие на туристически продукти, които гарантират по-висока пълнота на хотелската база, привличане на платежоспособни туристи и законови възможности за общините да стопанисват изоставени старинни сгради. И това не е въпрос на документи, а е разговор между професионалисти.

95% от сградите, паметници на културата в града, са частна собственост, а някои от тях се рушат. Какви действия ще предприемете, за да запазите културно-историческия облик на Велико Търново?

- Над 500 са къщите в историческата част на старата столица. За 151 от тях са издадени предписания в съответствие с изискванията на Закона за културното наследство. Ангажиментът за поддръжка на частните имоти е задължение на техните собственици. Въпреки това през годините винаги общината е помагала според своите правомощия. За три улици имаме фасадни планове, което е облекчение за собствениците на имотите и съкращава процедурите по одобрение на ремонтите. С голяма австрийска фирма лично договорих дарение от строителни материали и бои за хората.

Дори за най-малките нередности експертите от общината изпращат напомнителни писма, издават се предписания за мерките, които трябва да бъдат предприети за укрепване и възстановяване на естетическия вид на сградите. Най-хубавото е, че близо 60 старинни къщи вече са ремонтирани.

Смятате ли, че има демографски проблем в областта? Разкажете за програма "Инвитро" - планирате ли увеличаване на средствата, които се отделят по нея?

- За областта мога да кажа, че и към момента има общини със затихващи функции – Сухиндол, Полски Тръмбеш, напоследък Стражица, че дори и Павликени. Специално за община Велико Търново фактите говорят, че вече трета поредна година имаме раждаемост над 1000 бебета (при 650-700 преди това). Три поредни години и данните на НСИ доказват, че населението се увеличава. Само тази година имаме над 60 нови ученици, чиито семейства са се завърнали от чужбина. Какво значи това? Развитието на един град и на една община, подобряването на градската среда, на училищата и детските градини, на условията за бизнес – всичко това влияе и на демографската ситуация, на привличането и задържането на младите хора.

Програмата "Инвитро" е сред гордостите на Велико Търново. Фондът е създаден през 2011 година с бюджет 30 000 лева. От първата година на първия ми мандат бюджетът е увеличен и не пада под 70 000 лева; 58 са великотърновчетата, родени в семейства, подпомогнати от програмата; 150 двойки с репродуктивни затруднения са получили подкрепа от фонд "Инвитро". Общинската инициатива вече има утвърдени партньори от гражданския сектор. Сред тях са Фондация "Искам бебе" и "Happy Mums", "Ротари" и "Ротаракт", на които сърдечно благодаря.

Проблемът с местата за паркиране, както и с транспорта в старопрестолния град е отдавна. Какво планирате да се случи с транспортния и комуникационен план на града?

- С новия генерален план за организация на движението са се заели експертите от Института по транспортно строителство и инфраструктура към Университета за архитектура, строителство и геодезия. Генералният план очертава дългосрочната визия за организацията на трафика, за маршрутите на обществения транспорт, зоните за паркиране, за пешеходци и за алтернативен транспорт с хоризонт поне две десетилетия. Анализът обхваща детайлно всички възможности: за промяна на посоките на движение на определени улици и превръщането им в еднопосочни, за отваряне на затворени отсечки, за преместване на зоните за паркиране и престой, за организиране на светлинно регулираните кръстовища и още много други фактори.

Една от най-важните задачи е да бъдат изследвани нагласите и очакванията на хората. Затова в първия етап бе проведена обстойна анкета сред великотърновци, за да кажат самите те как си представят града в следващите 5, 10 или дори 20 години по отношение на транспорта и придвижването. Дали да бъде град на автомобилите, или да бъде град на пешеходците и съвременния градски транспорт. От анкетата има един много важен извод – жителите на Велико Търново са активни и загрижени за своя град; 1607 са участвалите в допитването и това е четири пъти повече над планираните очаквания. Данните от анкетното проучване показват недвусмислено, че великотърновци предпочитат да не се придвижват с автомобили, макар това в момента да е основното транспортно средство. И именно в тази посока ще работим.

Една много интересна възможност, която експертите предлагат, е части от Стария град да бъдат преобразувани в споделено пространство – място, в което всички участници в движението – пешеходци, велосипедисти и автомобили, са равни. Това решение вече се прилага в редица европейски градове, а Велико Търново има потенциал да бъде първият град в България, в който да има споделени пространства. Думата обаче отново ще имат хората.

Към момента екипът е извършил детайлно наблюдение на 15 ключови кръстовища в града – както най-натоварените, така и тези с най-голяма концентрация на пътнотранспортни произшествия. Обхванати са и пресечките, за които се очаква увеличаване на експлоатацията през следващите пет години. За всяко кръстовище има по 14-часово видеодосие както в пиковите моменти, така и при нормален трафик. Заснемането ясно показва как се образуват колоните от превозни средства, в какви посоки се разпределят. Най-натоварените пресечни точки бяха "подложени" и на наблюдения с дронове. Технологията се използва за пръв път и освен данните за трафика софтуерът ще изчисли и рисковете от възникване на ПТП. На базата на анализ на събраните данни ще бъдат разработени възможни решения за нова организация на движение по цялата система от улици, булеварди и кръстовища.

В следващите два месеца проектантите ще са готови с конкретни предложения за мерки, чрез които трайно да бъде подобрен трафикът и пътуването в старата столица. Отговори ще получат едни от най-важните въпроси – от кой квартал и в каква посока пътуват жителите на града. Това ще позволи и изработването на по-адекватна схема на движение на градските автобуси, нови маршрути и разписания.

Какви действия ще предприемете по отношение на инфраструктурата – как върви изграждането на магистралите София – Велико Търново и Велико Търново – Русе?

- Изграждането на двете магистрали е една от най-добрите новини за Велико Търново, за общината, за целия регион и изобщо за икономиката в цяла Северна България. Преди броени дни в администрацията е постъпил инвестиционният проект за трасето на аутобана от Русе, който ще преминава на по-малко от три километра западно от града. Оттам на още 6-7 минути с автомобил ще е връзката с АМ "Хемус", за която, както знаете, има финансиране за строителството на всички 134 километра до Велико Търново. Направили сме постъпки пред МРРБ за скоростна пътна връзка от с. Момин сбор, където ще е русенската магистрала, до Велико Търново. Необходимо е изграждането на трета и четвърта лента в участък, който е само около 2 километра, и имам уверението, че това ще се случи.

Капитал градове: Велико Търново


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Походът на електробусите Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

13 дек 2019, 1299 прочитания

Новата система на София за качеството на въздуха - скъпа и със спорен ефект 1 Новата система на София за качеството на въздуха - скъпа и със спорен ефект

Столичната община ще пусне мрежа от 22 сензора с онлайн система за данни, която струва 548 хил. лв., но не се различава много от гражданската AirSofia

12 дек 2019, 1356 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Градове" Затваряне
Цифровото бъдеще на нашите деца

Как Vivacom дигитализира учебните заведения и публичните пространства в Централна Северна България

Още от Капитал
Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

В къщата на тайните търгове

In-house възлагането на обществени поръчки у нас се използва по странен начин на ръба на закона и за внушителната сума от над 3 млрд. лв.

Не без сестра ми

Режисьорката Светла Цоцоркова за втория си пълнометражен филм "Сестра", който трупа награди преди българската премиера

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред музея и възможните решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10