С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 ное 2019, 0:00, 1437 прочитания

Даниел Панов: Няма място за сантименти – целта е да отговаряме на изискванията на гражданите

Кметът на Велико Търново за предизборните обещания, настоящите действия и бъдещите политики на общината

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Това ще бъде третият ви мандат като кмет на Велико Търново - бихте ли променили нещо в политическата си стратегия занапред?

- Честност, коректност, почтеност и директна връзка с великотърновци – това са едни от основните принципи, от които винаги съм се ръководел. Така ще продължа и занапред. Срещите ми с хората по кварталите, където се изпълняват проекти по инвестиционната програма на общината, са най-полезни. Това е много по-работещо решение за един кмет, отколкото да седи на бюрото в кабинета си. Там прекарвам най-много по два часа, за да подпиша пощата и да проведа планираните си срещи. През всички останали часове от деня съм по кварталите и населените места, където са реалните резултати от провежданите политики.


Както неведнъж съм казвал – имам само един мобилен телефон и номерът му е качен на сайта на общината.

Какво съжалявате, че не случихте като предизборни обещания през миналите мандати, и как възнамерявате да го случите сега?

- Съжалявам не е точната дума, защото нямаме провален проект в предходните два мандата. Имаме обаче процедури с дълги срокове и съгласувания, което доведе до забавяне на най-амбициозния ни проект – изграждането на новия градски център на Велико Търново на територията на старото военно училище. Една от критиките на опонентите ми бе, че в района от 180 декара не се случва нищо през последните четири години. Ако трябва да съм обективен – изграждането на новия градски център е въпрос, стоящ на дневен ред от 40 години насам. Дълги години имаше спорове, включително и между архитектите, как да изглежда тази част на града, която трябва да бъде новото лице на старата столица. Променихме съотношението между застрояване и озеленяване – вместо 80% към 20% сега е 40% към 60%. В заданието поставихме конкретни условия – зелен градски център с голяма пешеходна алея, подземни паркинги и улици, обществени сгради, музеи, библиотека, търговски обекти, но не и жилищни сгради. Именно заради това проведохме международен архитектурен конкурс и вече сме буквално на една крачка от реалното изграждане. Повтарям – на една крачка от 40 години насам.



С победителя от конкурса – световноизвестния архитект Клаудио Нарди, предстои да сключим договор за техническо проектиране на големия Експозиционен център. За изграждането му имаме защитено европейско финансиране по ОП "Региони в растеж". Именно тази сграда ще даде началото на новото ларго на Велико Търново и строителството й е планирано за втората половина на 2020 година.

Предстоят ли промени на административно ниво, ако "да", защо и в какъв аспект?

- По време на всичките ми срещи с хората през последния месец, а и преди това подчертах, че имам ясни и конкретни планове за посоката на развитие на Велико Търново и общината. Тяхното изпълнение започва веднага след встъпването ми в длъжност. Ще има промени и в организацията на работата в общината – най-малкото защото трябва да сме в крак с всички тенденции в глобален план, дори ако щете – със забързания ход на света. Тези промени ще засегнат и взаимоотношенията на общината с всички, които участват в процеса на изпълнение на общинските функции. Няма място за сантименти – целта е да отговаряме на изискванията на гражданите. Ще бъда още по-безкомпромисен, когато хората, с които работя, не отговарят на очакванията ми и изпълнението на тяхната работа не съответства на критериите, които поставят великотърновци.

Какво планирате да се промени в бъдещата общинска стратегия за развитието на туризма в региона?

- Че Велико Търново няма общинска стратегия за развитие на туризма, бе едно от основните обвинения на новите опоненти. И категорично несъдържателно. Ние сме една от малкото общини в България, за които развитието на туризма е основен икономически приоритет и не само на хартия. Визията за бранша е подробно развита с основните стратегически документи на общината – Програмата за управление за мандат 2015 – 2019 г. и Общински план за развитие 2014 – 2020 г. А реализацията на всички мерки е възложена на Общинската агенция по туризъм "Царевград Търнов".

От юни тази година Законът за туризма въвежда нова система за управление на туристическите дейности. Организациите за управление на дестинациите, които са в процес на регистрация, разработват и изпълняват маркетинговите стратегии на регионално ниво – част от Националната стратегия за туристически маркетинг. Новите структури обединяват институции, общини, бизнеса и НПО и ще имат възможност да кандидатстват за финансиране по европейски програми. Велико Търново е водещата община в Старопланинския туристически район, който обединява 32 общини от пет области. Организацията за управление на дестинацията вече е регистрирана в Министерството на туризма.

И сега Велико Търново е една от общините с най-активно участие при изпълнението на Националната програма за туристически маркетинг и реклама, а средства за промоция на търновския туризъм се осигуряват от общината и от дейността на дружеството "Царевград Търнов".

От 16 години по моя идея във Велико Търново се провежда единственото на Балканите специализирано изложение за културен туризъм с богата конферентна програма. Именно на този форум Министерството на туризма представи преди година стратегията за райониране, а тази година с представителите на бизнеса бяха обсъждани перспективите за развитие на организациите за управление на дестинациите.

Обективно е да припомним, че има и национален "Стратегически план за развитие на културния туризъм". Разработен е през периода 2007 – 2009 г. с финансовата подкрепа на италианското правителство, приет е с Протокол №40.8 на Министерския съвет от 14.10.2009 г. Аз не само съм участвал в създаването на тази стратегия, но и нейното официално представяне беше именно във Велико Търново в рамките на МТИ "Културен туризъм". И според тази стратегия само София, Пловдив и Велико Търново са дефинирани като самостоятелни дестинации за културен туризъм. Нещо повече, ние защитихме позицията, че схващането за културно-исторически туризъм е доста остаряло. Велико Търново развива своя потенциал като дестинация освен за историческо-познавателен туризъм, но и за туризъм, свързан със съвременните изкуства и креативни индустрии.

И за финал бих искал да подчертая, че хората, които са свързали живота си с индустрията на гостоприемството, имат нужда от конкретни стъпки за развитие на туристически продукти, които гарантират по-висока пълнота на хотелската база, привличане на платежоспособни туристи и законови възможности за общините да стопанисват изоставени старинни сгради. И това не е въпрос на документи, а е разговор между професионалисти.

95% от сградите, паметници на културата в града, са частна собственост, а някои от тях се рушат. Какви действия ще предприемете, за да запазите културно-историческия облик на Велико Търново?

- Над 500 са къщите в историческата част на старата столица. За 151 от тях са издадени предписания в съответствие с изискванията на Закона за културното наследство. Ангажиментът за поддръжка на частните имоти е задължение на техните собственици. Въпреки това през годините винаги общината е помагала според своите правомощия. За три улици имаме фасадни планове, което е облекчение за собствениците на имотите и съкращава процедурите по одобрение на ремонтите. С голяма австрийска фирма лично договорих дарение от строителни материали и бои за хората.

Дори за най-малките нередности експертите от общината изпращат напомнителни писма, издават се предписания за мерките, които трябва да бъдат предприети за укрепване и възстановяване на естетическия вид на сградите. Най-хубавото е, че близо 60 старинни къщи вече са ремонтирани.

Смятате ли, че има демографски проблем в областта? Разкажете за програма "Инвитро" - планирате ли увеличаване на средствата, които се отделят по нея?

- За областта мога да кажа, че и към момента има общини със затихващи функции – Сухиндол, Полски Тръмбеш, напоследък Стражица, че дори и Павликени. Специално за община Велико Търново фактите говорят, че вече трета поредна година имаме раждаемост над 1000 бебета (при 650-700 преди това). Три поредни години и данните на НСИ доказват, че населението се увеличава. Само тази година имаме над 60 нови ученици, чиито семейства са се завърнали от чужбина. Какво значи това? Развитието на един град и на една община, подобряването на градската среда, на училищата и детските градини, на условията за бизнес – всичко това влияе и на демографската ситуация, на привличането и задържането на младите хора.

Програмата "Инвитро" е сред гордостите на Велико Търново. Фондът е създаден през 2011 година с бюджет 30 000 лева. От първата година на първия ми мандат бюджетът е увеличен и не пада под 70 000 лева; 58 са великотърновчетата, родени в семейства, подпомогнати от програмата; 150 двойки с репродуктивни затруднения са получили подкрепа от фонд "Инвитро". Общинската инициатива вече има утвърдени партньори от гражданския сектор. Сред тях са Фондация "Искам бебе" и "Happy Mums", "Ротари" и "Ротаракт", на които сърдечно благодаря.

Проблемът с местата за паркиране, както и с транспорта в старопрестолния град е отдавна. Какво планирате да се случи с транспортния и комуникационен план на града?

- С новия генерален план за организация на движението са се заели експертите от Института по транспортно строителство и инфраструктура към Университета за архитектура, строителство и геодезия. Генералният план очертава дългосрочната визия за организацията на трафика, за маршрутите на обществения транспорт, зоните за паркиране, за пешеходци и за алтернативен транспорт с хоризонт поне две десетилетия. Анализът обхваща детайлно всички възможности: за промяна на посоките на движение на определени улици и превръщането им в еднопосочни, за отваряне на затворени отсечки, за преместване на зоните за паркиране и престой, за организиране на светлинно регулираните кръстовища и още много други фактори.

Една от най-важните задачи е да бъдат изследвани нагласите и очакванията на хората. Затова в първия етап бе проведена обстойна анкета сред великотърновци, за да кажат самите те как си представят града в следващите 5, 10 или дори 20 години по отношение на транспорта и придвижването. Дали да бъде град на автомобилите, или да бъде град на пешеходците и съвременния градски транспорт. От анкетата има един много важен извод – жителите на Велико Търново са активни и загрижени за своя град; 1607 са участвалите в допитването и това е четири пъти повече над планираните очаквания. Данните от анкетното проучване показват недвусмислено, че великотърновци предпочитат да не се придвижват с автомобили, макар това в момента да е основното транспортно средство. И именно в тази посока ще работим.

Една много интересна възможност, която експертите предлагат, е части от Стария град да бъдат преобразувани в споделено пространство – място, в което всички участници в движението – пешеходци, велосипедисти и автомобили, са равни. Това решение вече се прилага в редица европейски градове, а Велико Търново има потенциал да бъде първият град в България, в който да има споделени пространства. Думата обаче отново ще имат хората.

Към момента екипът е извършил детайлно наблюдение на 15 ключови кръстовища в града – както най-натоварените, така и тези с най-голяма концентрация на пътнотранспортни произшествия. Обхванати са и пресечките, за които се очаква увеличаване на експлоатацията през следващите пет години. За всяко кръстовище има по 14-часово видеодосие както в пиковите моменти, така и при нормален трафик. Заснемането ясно показва как се образуват колоните от превозни средства, в какви посоки се разпределят. Най-натоварените пресечни точки бяха "подложени" и на наблюдения с дронове. Технологията се използва за пръв път и освен данните за трафика софтуерът ще изчисли и рисковете от възникване на ПТП. На базата на анализ на събраните данни ще бъдат разработени възможни решения за нова организация на движение по цялата система от улици, булеварди и кръстовища.

В следващите два месеца проектантите ще са готови с конкретни предложения за мерки, чрез които трайно да бъде подобрен трафикът и пътуването в старата столица. Отговори ще получат едни от най-важните въпроси – от кой квартал и в каква посока пътуват жителите на града. Това ще позволи и изработването на по-адекватна схема на движение на градските автобуси, нови маршрути и разписания.

Какви действия ще предприемете по отношение на инфраструктурата – как върви изграждането на магистралите София – Велико Търново и Велико Търново – Русе?

- Изграждането на двете магистрали е една от най-добрите новини за Велико Търново, за общината, за целия регион и изобщо за икономиката в цяла Северна България. Преди броени дни в администрацията е постъпил инвестиционният проект за трасето на аутобана от Русе, който ще преминава на по-малко от три километра западно от града. Оттам на още 6-7 минути с автомобил ще е връзката с АМ "Хемус", за която, както знаете, има финансиране за строителството на всички 134 километра до Велико Търново. Направили сме постъпки пред МРРБ за скоростна пътна връзка от с. Момин сбор, където ще е русенската магистрала, до Велико Търново. Необходимо е изграждането на трета и четвърта лента в участък, който е само около 2 километра, и имам уверението, че това ще се случи.

Капитал Градове: Велико Търново


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ГЕРБ си осигури мнозинство в новия Столичен общински съвет 8 ГЕРБ си осигури мнозинство в новия Столичен общински съвет

Предложеният от партията Елен Герджиков бе избран с 33 гласа въпреки отсъствието на Волен Сидеров

12 ное 2019, 2708 прочитания

Правителството предложи правила за електрическите тротинетки 1 Правителството предложи правила за електрическите тротинетки

Максималната разрешена скорост за електрическите тротинетки по пътищата ще бъде 25 км/ч

12 ное 2019, 998 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Градове" Затваряне
Цифровото бъдеще на нашите деца

Как Vivacom дигитализира учебните заведения и публичните пространства в Централна Северна България

Още от Капитал
Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10