Зелен ринг, околовръстна железница или двете заедно?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Зелен ринг, околовръстна железница или двете заедно?

Железопътните релси на "Гара Пионер", 2007 г.

Зелен ринг, околовръстна железница или двете заедно?

Възможностите за бъдещето на старите жп линии в София се разделят на две, но могат и да се обединят

Анина Сантова
6454 прочитания

Железопътните релси на "Гара Пионер", 2007 г.

© Надежда Чипева


Месец след като Йорданка Фандъкова предизборно извади на дневен ред стария проект за велосипедна алея и линеен парк по изоставените жп линии в София, наричайки го "Зелен ринг", се появи и контраидея. От Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт предлагат възстановяването на градската железница и свързването ѝ с околните населени места, за да може хората бързо, лесно и екологично да стигат до центъра на града.

От организацията искат поетапно възстановяване на околовръстната железница под формата на light rail - модерни мотриси, които могат да се движат по трамвайните и железопътните релси с различна скорост в зависимост от това дали са в градска или извънградска среда. Подобни примери има в редица европейски градове като Прага, Будапеща, Загреб и др. Това е и една от основните предпоставки повече хора да живеят в крайградските райони - нещо, което в София напълно липсва.

Ако имаше железница

Веселин Кирев от организацията смята, че е нужно изменение на действащия Общ устройствен план за възстановяване на жп линиите, тъй като предвидените в него градски автомобилни магистрали така и не са се реализирали. Към момента над 50% от линиите се използват и са собственост на НКЖИ. Единствената наземна част, която не е запазена като трасе, е между болница "Токуда" и кръстовището на булевардите "Академик Иван Евстатиев Гешов" и "Цар Борис III".

"Нашето предложение е свързано с цялостна концепция, включваща възстановяване на спирки по съществуващите жп трасета, движение на влакове на метрото по националната жп инфраструктура към Перник, високоскоростна жп връзка с летище София, връзка на трамвайните трасета и железницата", коментират още от организацията.

На тази интерактивна карта се виждат всички съществуващи и съществували жп линии на територията на София, включително и историческото трасе на Околовръстната железница на София.

Всичко това има една голяма полза - хората, живеещи в покрайнините на София, ще могат да стигат бързо до центъра. Сега транспортът от и до тези места не е уреден и се налага да бъдат сменени няколко превозни средства, задължително и автомобил. Околовръстната железница е решение, което освен че пести време, спомага и за намаляване замърсяването на въздуха.

В капана на Зеления пръстен

Планът за "Зелен ринг" на Фандъкова и главния архитект на София Здравко Здравков обаче изключва възможността за железница. Той предвижда върху старите жп линии да бъде изграден линеен парк с велосипедна алея, който да играе ролята на връзката между останалите паркове в столицата.

Според Кирев, макар трасето зад зала "Арена Армеец" вече да е разчистено и да се подготвя за велоалея, то трябва да бъде възстановено, тъй като залата се използва за събития с много посетители, за които няма удобен транспорт.

От Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт дават за пример Париж, където наскоро е възникнала подобна дискусия за старите жп линии в градската зона. Общината е решила върху тях да бъдат изградени леки временни конструкции и насипи, за да може да се ползват за велосипедно и пешеходно движение. Линиите ще останат собственост на железницата, която ще ги предостави безвъзмездно на общината за срок от 10 години. След изтичането му ще има дебат какво да се прави с тези трасета и как да се използват, а през това време ще се извършват проучвания.

"Предлагаме да се направи споделено пространство на релсова инфраструктура, пешеходни и велопространства. Железницата ще се движи като трамвай в градска среда и като влак със скорост до 100 км/ч в извънградска", коментират пред "Капитал" Веселин Кирев и Георги Статков, членове на сдружението.

Засега концепцията на гражданската инициатива се подкрепя от почти всички общини около София, БДЖ, "Арена Армеец" и др. институции. За осъществяването ѝ обаче ще са нужни задълбочени проучвания, които да покажат дали жп услугата ще отговаря на търсенето и ще насърчи повече хора да я ползват.

Да питаме кандидатите за кметове

От гражданската инициатива са изпратили до кандидатите за кметския стол конкретни въпроси за развитието на жп инфраструктурата. Засега отговори няма, но може да се направи извод от предизборните програми на кандидатите. Приоритетите на Фандъкова са изграждането на Зеления ринг, трамвайното трасе на бул. Тодор Каблешков", интермодалната спирка "Обеля" (всички те обещавани още в по-предишния ѝ мандат) и обвързването на Царската спирка (или спирка "Чавдар") с третата линия на метрото.

Мая Манолова говори за устойчива градска мобилност, но идеята за железница не фигурира, въпреки че обещава да има връзки с нея. По същия начин постъпва и Ангел Джамбазки, който в интервюта обяснява, че ще има градска железница, но не предлага нищо конкретно. Идеята липсва и в предизборната му програма.

От "Спаси София" са против околовръстната железница и подкрепят изграждането на градска. Според Кирев обаче картата с маршрути за нея не се позовава на никакви проучвания. Арх. Борислав Игнатов единствен застъпва идеята за лека градска железница (light rail) и има предложения за проучвания за използването на старите жп трасета.

Месец след като Йорданка Фандъкова предизборно извади на дневен ред стария проект за велосипедна алея и линеен парк по изоставените жп линии в София, наричайки го "Зелен ринг", се появи и контраидея. От Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт предлагат възстановяването на градската железница и свързването ѝ с околните населени места, за да може хората бързо, лесно и екологично да стигат до центъра на града.

От организацията искат поетапно възстановяване на околовръстната железница под формата на light rail - модерни мотриси, които могат да се движат по трамвайните и железопътните релси с различна скорост в зависимост от това дали са в градска или извънградска среда. Подобни примери има в редица европейски градове като Прага, Будапеща, Загреб и др. Това е и една от основните предпоставки повече хора да живеят в крайградските райони - нещо, което в София напълно липсва.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Писал съм го и преди: тези трасета трябва да се използват или за надземна градска железница (light rail) или за да се прокопае обиколна линия на метрото.

    Повечето метро-системи имат кръгова линия. А у нас метрото има само лъчове. Това трасе може да се използва да се запълни този пропуск по един сравнително евтин начин.

    Защо евтин?

    Защото теренът позволява строеж с открит изкоп, което е доста по-евтин и бърз метод в сравнение с пробиването на тунели.

    А като прокопаят метрото отгоре могат да оставят велосипедни пътеки, паркове или каквото там искат.

    Въпросът е, че това следва да се реши сега. Щото ако направят велопътеките или парковете откритият изкоп отпада като решение.

  • 2
    hgg21387465 avatar :-|
    hgg21387465

    Бих желал да направя една корекция към автора на материала. Първо беше издигната идеята за градска и крайградска железница, а чак след това Фандъкова и Здравков решиха да я саботират, като предложат контрапроект, който имаше за цел да отвлече вниманието от идеята за градска железница. Опасенията са, че ще се види, колко по-евтин и ефективен вариант е градската железница от всички останали небивалици, които се пускат в общественото пространство. Всяка нормална столица има градска железница - Виена, - градът номер 1 в Европа, Берлин, Лондон, Париж, Амстердам, Копенхаген, Брюксел и т.н. Само Фандъкова иска да ни убеди, че нямаме нужда от такива нещо....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK