Зелен ринг, околовръстна железница или двете заедно?

Възможностите за бъдещето на старите жп линии в София се разделят на две, но могат и да се обединят

Железопътните релси на "Гара Пионер", 2007 г.
Железопътните релси на "Гара Пионер", 2007 г.
Железопътните релси на "Гара Пионер", 2007 г.    ©  Надежда Чипева
Железопътните релси на "Гара Пионер", 2007 г.    ©  Надежда Чипева

Месец след като Йорданка Фандъкова предизборно извади на дневен ред стария проект за велосипедна алея и линеен парк по изоставените жп линии в София, наричайки го "Зелен ринг", се появи и контраидея. От Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт предлагат възстановяването на градската железница и свързването ѝ с околните населени места, за да може хората бързо, лесно и екологично да стигат до центъра на града.

От организацията искат поетапно възстановяване на околовръстната железница под формата на light rail - модерни мотриси, които могат да се движат по трамвайните и железопътните релси с различна скорост в зависимост от това дали са в градска или извънградска среда. Подобни примери има в редица европейски градове като Прага, Будапеща, Загреб и др. Това е и една от основните предпоставки повече хора да живеят в крайградските райони - нещо, което в София напълно липсва.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 7

    Писал съм го и преди: тези трасета трябва да се използват или за надземна градска железница (light rail) или за да се прокопае обиколна линия на метрото.

    Повечето метро-системи имат кръгова линия. А у нас метрото има само лъчове. Това трасе може да се използва да се запълни този пропуск по един сравнително евтин начин.

    Защо евтин?

    Защото теренът позволява строеж с открит изкоп, което е доста по-евтин и бърз метод в сравнение с пробиването на тунели.

    А като прокопаят метрото отгоре могат да оставят велосипедни пътеки, паркове или каквото там искат.

    Въпросът е, че това следва да се реши сега. Щото ако направят велопътеките или парковете откритият изкоп отпада като решение.

    Нередност?
  • 2
    hgg21387465 avatar :-|
    hgg21387465
    • - 1
    • + 1

    Бих желал да направя една корекция към автора на материала. Първо беше издигната идеята за градска и крайградска железница, а чак след това Фандъкова и Здравков решиха да я саботират, като предложат контрапроект, който имаше за цел да отвлече вниманието от идеята за градска железница. Опасенията са, че ще се види, колко по-евтин и ефективен вариант е градската железница от всички останали небивалици, които се пускат в общественото пространство. Всяка нормална столица има градска железница - Виена, - градът номер 1 в Европа, Берлин, Лондон, Париж, Амстердам, Копенхаген, Брюксел и т.н. Само Фандъкова иска да ни убеди, че нямаме нужда от такива нещо....

    Нередност?
Нов коментар