С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 20 окт 2019, 12:42, 3557 прочитания

Зелен ринг, околовръстна железница или двете заедно?

Възможностите за бъдещето на старите жп линии в София се разделят на две, но могат и да се обединят

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Месец след като Йорданка Фандъкова предизборно извади на дневен ред стария проект за велосипедна алея и линеен парк по изоставените жп линии в София, наричайки го "Зелен ринг", се появи и контраидея. От Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт предлагат възстановяването на градската железница и свързването ѝ с околните населени места, за да може хората бързо, лесно и екологично да стигат до центъра на града.

От организацията искат поетапно възстановяване на околовръстната железница под формата на light rail - модерни мотриси, които могат да се движат по трамвайните и железопътните релси с различна скорост в зависимост от това дали са в градска или извънградска среда. Подобни примери има в редица европейски градове като Прага, Будапеща, Загреб и др. Това е и една от основните предпоставки повече хора да живеят в крайградските райони - нещо, което в София напълно липсва.


Ако имаше железница


Веселин Кирев от организацията смята, че е нужно изменение на действащия Общ устройствен план за възстановяване на жп линиите, тъй като предвидените в него градски автомобилни магистрали така и не са се реализирали. Към момента над 50% от линиите се използват и са собственост на НКЖИ. Единствената наземна част, която не е запазена като трасе, е между болница "Токуда" и кръстовището на булевардите "Академик Иван Евстатиев Гешов" и "Цар Борис III".

"Нашето предложение е свързано с цялостна концепция, включваща възстановяване на спирки по съществуващите жп трасета, движение на влакове на метрото по националната жп инфраструктура към Перник, високоскоростна жп връзка с летище София, връзка на трамвайните трасета и железницата", коментират още от организацията.
На тази интерактивна карта се виждат всички съществуващи и съществували жп линии на територията на София, включително и историческото трасе на Околовръстната железница на София.




Всичко това има една голяма полза - хората, живеещи в покрайнините на София, ще могат да стигат бързо до центъра. Сега транспортът от и до тези места не е уреден и се налага да бъдат сменени няколко превозни средства, задължително и автомобил. Околовръстната железница е решение, което освен че пести време, спомага и за намаляване замърсяването на въздуха.

В капана на Зеления пръстен

Планът за "Зелен ринг" на Фандъкова и главния архитект на София Здравко Здравков обаче изключва възможността за железница. Той предвижда върху старите жп линии да бъде изграден линеен парк с велосипедна алея, който да играе ролята на връзката между останалите паркове в столицата.

Според Кирев, макар трасето зад зала "Арена Армеец" вече да е разчистено и да се подготвя за велоалея, то трябва да бъде възстановено, тъй като залата се използва за събития с много посетители, за които няма удобен транспорт.

От Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт дават за пример Париж, където наскоро е възникнала подобна дискусия за старите жп линии в градската зона. Общината е решила върху тях да бъдат изградени леки временни конструкции и насипи, за да може да се ползват за велосипедно и пешеходно движение. Линиите ще останат собственост на железницата, която ще ги предостави безвъзмездно на общината за срок от 10 години. След изтичането му ще има дебат какво да се прави с тези трасета и как да се използват, а през това време ще се извършват проучвания.

"Предлагаме да се направи споделено пространство на релсова инфраструктура, пешеходни и велопространства. Железницата ще се движи като трамвай в градска среда и като влак със скорост до 100 км/ч в извънградска", коментират пред "Капитал" Веселин Кирев и Георги Статков, членове на сдружението.

Засега концепцията на гражданската инициатива се подкрепя от почти всички общини около София, БДЖ, "Арена Армеец" и др. институции. За осъществяването ѝ обаче ще са нужни задълбочени проучвания, които да покажат дали жп услугата ще отговаря на търсенето и ще насърчи повече хора да я ползват.
Да питаме кандидатите за кметове

От гражданската инициатива са изпратили до кандидатите за кметския стол конкретни въпроси за развитието на жп инфраструктурата. Засега отговори няма, но може да се направи извод от предизборните програми на кандидатите. Приоритетите на Фандъкова са изграждането на Зеления ринг, трамвайното трасе на бул. Тодор Каблешков", интермодалната спирка "Обеля" (всички те обещавани още в по-предишния ѝ мандат) и обвързването на Царската спирка (или спирка "Чавдар") с третата линия на метрото.

Мая Манолова говори за устойчива градска мобилност, но идеята за железница не фигурира, въпреки че обещава да има връзки с нея. По същия начин постъпва и Ангел Джамбазки, който в интервюта обяснява, че ще има градска железница, но не предлага нищо конкретно. Идеята липсва и в предизборната му програма.

От "Спаси София" са против околовръстната железница и подкрепят изграждането на градска. Според Кирев обаче картата с маршрути за нея не се позовава на никакви проучвания. Арх. Борислав Игнатов единствен застъпва идеята за лека градска железница (light rail) и има предложения за проучвания за използването на старите жп трасета.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Tarnovo Contemporary Tarnovo Contemporary

Норвежкият художник Ларс Нордби и мисията му да внесе повече от духа на съвременното изкуство в града

16 ное 2019, 1197 прочитания

Приемно село Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

15 ное 2019, 1370 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Градове" Затваряне
Предизвикателствата пред умните градове: Всевиждащи камери и електрически тротинетки

По време на конференцията Smart Cities Festival в Белград експерти от Австрия, Германия и Сърбия споделиха опита си с иновациите в градска среда

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Повече прозрачност в общинския съвет

Основните политически групи единодушно се ангажират с промени в досегашния начин на работа

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10