Защо София беше за един ден четвърта по замърсяване на въздуха в света
Проблем с мръсния въздух в столицата има, мерките са недостатъчни, индексите обаче понякога подвеждат
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
В сряда вечер във Facebook стана популярен скрийншот от сайта www.airvisual.com, според който София беше градът с четвъртия най-мръсен въздух в света. Към 21.21 ч. българската столица беше изпреварила всички китайски градове, известни с непрогледния си смог.
Покрай това възникнаха и спорове - дали е вярно, какво значи, защо има проблем и кой е виновен за него. Ето кратки отговори на част от въпросите:
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
10 коментара
Това за автомобилите не е вярно. Не малка част от старите дизеляци при всяко подаване на газ бълват по-големи или малки облаци след себе си. Това е видно за всички. По улиците вече не може да се диша нормално, достатъчно е да мине един дизеляк и смрадта се носи навсякъде продължително време. Още повече, че дизелът (за разлика от бензина и газта) е канцероген от първа степен. Ако не се вземат мерки в посока постепенноте ограничаване на разбрицаните дизеляци и въобще на дизеляците като цяло, след няколко години ще напълним онкологиите.
До коментар [#1] от "paralelepiped":
Абсолютно не е вярно, а експертът в статията е напълно прав.
Т.нар. стари дизеляци са замърсители, но такива практически има много малко вече. Като се започне с премахването на най-големите играчи в тази група - старите икаруси и манове, които обслужваха градския транспорт от десетилетия. Като се добави огромната роля на метрото в тази кауза и също така фактът, че автомобилите със стандарт Евро 4, който бе въведен през 2006 година, вече са 13-14 годишни, картината става доста ясна. Практически под Евро 3 едва ли някой има дизелова кола в движение. Контролът над автомобилното замърсяване е главно в ГТП пунктовете и отделно - тяхното строго наблюдение. Колкото и да са корумпирати и да се борят за таксите от прегледите вместо да връщат нередовните, все пак инструмент има и е въпрос на време и желание, да се стиснат за вратовете. Кой и как обаче ще накара роми и други с ниски доходи хора, да "инвесстират" в отоплителни решения с ниски вредни емисии - централно парно , газ, ток?
Дори без измервателните уреди мръсния въздух се вижда с просто око при влизането в столицата и да се чуди човек защо доброволно се бута в тоя смог и се трови
Г-жо Чернева, като пишете, че едва 10% от замърсяването с ФПЧ е от транспорта, Вие самата вярвате ли си предвид начина, по който се паркира и разнася прахоляк по улиците и въобще интензивността на движението в града (където улиците и булевардите се мият от дъжд на вятър)? Внушавате, че основен проблем с въздуха има само през студените месеци, което не е така.
До коментар [#] от "
Читател
":
Много лесно може да се провери, че проблем с въздуха има единствено зимата (най-вече вечер).
До коментар [#5] от "orchis":
Абсолютно! Омаловажават се усилията и согромните средства, които се харчат за намаляването на източниците. Най-големият и траен замърсител - Кремиковският комбинат - вече не е фактор. Старите автобуси на градският транспорт вече не са фактор и метрото, която превозва по няколкостотин души на ден е фактор.
Има много още какво да се прави, защото това е непрекъснат процес, но изброените неща само преди няколко години играеха съществена роля. Как така сега, като ги има или съответно няма, положението е едва ли не на живот и смърт!?
Това не е замърсяване - ТОВА СА ФЪНДЪЦИ !!!! Замърсяването от ГЕРБавата мафия е непоправимо !!!
На какви данни се основава твърдението, че само 10% от замърсяването идва от транспорта? Цитирайте си източниците, моля.
Дори да е вярно, това е само за ФПЧ10, а ФПЧ2.5 и отровните газове? Каква част от замърсяването с такива идва от автомобилите?
Това че лятото не режем мъглата с нож, не значи че въздухът е кристално чист и безопасен.
Следя замърсяването на въздуха в София от 3 независими източници всеки ден от 2 години насам. Топло ли е - практически няма замърсяване! Този октомври всички "софиянци" се бяхме прибрали в столицата. Задръстванията бяха ужасни, но замърсяване нямаше. Последните дни на месеца рязко застудя и... цирк. Всяка година 1 и също. Спрете да говорите наизуст! Автомобилите на практика не пречат. Живея в Красна поляна (все още, за съжаление) и димът от Факултета се усеща всяка есен и зима във въздуха. Спешни мерки против отоплението с твърдо гориво единствено могат да помогнат на софийската котловина.
Явно живеем в различен град с повечето писали по горе. Смърди на дизел на всяко кръстовище. Специално на Константин Величков и Стамболийски, където си чакам трамвая не може да се диша спокойно от нов внос дизелови барутници евро 3 и 4 без катализатори, щото по добре за мотора... Обяснението, че вече няма стари автобуси е нелепо, защото трафика е х3 от тогава. Метрото също не е достатъчно, защото от Надежда и Люлин трафикът към центъра е брутален... а Младост, нали и там има метро... Докато не се въведе режим за дизелите под евро 5 да не се регистрира такъв, само си говорим...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.