Защо София беше за един ден четвърта по замърсяване на въздуха в света
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Защо София беше за един ден четвърта по замърсяване на въздуха в света

Защо София беше за един ден четвърта по замърсяване на въздуха в света

Проблем с мръсния въздух в столицата има, мерките са недостатъчни, индексите обаче понякога подвеждат

Мила Чернева
24341 прочитания

© Надежда Чипева


В сряда вечер във Facebook стана популярен скрийншот от сайта www.airvisual.com, според който София беше градът с четвъртия най-мръсен въздух в света. Към 21.21 ч. българската столица беше изпреварила всички китайски градове, известни с непрогледния си смог.

Покрай това възникнаха и спорове - дали е вярно, какво значи, защо има проблем и кой е виновен за него. Ето кратки отговори на част от въпросите:

Какво изчислява този индекс

Въпросният индекс, US AQI Index, е с произход САЩ (както личи и от името) и се изчислява на база концентрациите на пет замърсители: озон, азотен диоксид, серен диоксид, фини прахови частици с размер 2.5 и 10 (ФПЧ2.5 и ФПЧ10). Сайтът представя моментна извадка, а класацията представлява ограничен брой градове в света - около 90. Данните за София се взимат от станциите на Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС).

В сряда вечер София попадна на четвърто място по замърсяване сред други 90 града по света според сайта Airvisual
Автор: Капитал

Какво значи "четвъртото място"

Това, разбира се, не значи, че проблем в София няма, но той не се изчерпва в едно число в таблица. Например в данните на Световната здравна организация за най-замърсени градове по света за ФПЧ10 и ФПЧ2.5 се взима предвид не моментната картина, а годишни норми и там се вижда ясно, че градовете, които в сряда вечер са били след София, имат двоен, ако не и троен проблем на годишна база.

Индексът в Airvisual обаче показва моментната картина, като според екологът Рашид Рашид, консултант и част от екипа на "Визия за София", в българската столица проблем са основно ФПЧ10 и азотен диоксид при натоварените пътни артерии заради транспорта. Той напомня, че все пак официално се гледа нормата - за ФПЧ10 е 50 µg/m3 средно за 24 часа.

Когато се погледнат данните в Airvisual, трябва да се вземат предвид и няколко обективни фактора - часовата разлика например. "Ако сравняваме качеството на въздуха през нощта в Китай с наш пиков час, не е много честно", отбелязва Рашид Рашид пред "Капитал". Ханджоу, който беше две места по-надолу в класацията снощи, например е шест часа напред - тоест в 21.00 в София там е било 3 през нощта.

Географското положение (често оправдание на политиците, че проблемът не може да се реши съвсем) също все пак играе съществена роля. София е в котловина и въпреки че замърсяването на глава на населението ще е по-малко, отколкото в Берлин например, в германската столица числата са далеч по-приятни. "Берлин е плосък град и така вятърът премахва замърсяването далеч по-лесно", напомня Рашид.

Това е част от причината и индексът да е бил толкова висок вчера - натрупването на замърсяване и метеорологичните условия. "Имаше безветрие няколко дни, нямаше валежи, вечер мъгла, превърна се в смог и отгоре, ако се погледнеше София, се виждаше това сериозно натрупване на замърсяването", обяснява Рашид.

В социалните мрежи се повдигна и въпросът дали пожарите в страната са изиграли роля. Според еколога е възможно, но са сравнително далеч от столицата и конкретно в София едва ли са били основната причина за високите стойности.

В същото време данните от друг източник - проектът EarthWIndMap, показват, че замърсяването с ФПЧ е много по-голямо от територията на София. На скрийншота долу може да видите кафеникавият облак на територията на Западна България, Сърбия и Македония, който вчера обаче обхващаше и столицата. Причината за него едва ли са печките на твърдо гориво, а по-скоро специфичните метеорологични условия през последните две седмици - високи температури, липса на вятър и продължително засушаване.

Това потвърди и климатологът Георги Рачев. "Имахме антициклоново състояние - въздухът почти не се движеше. Градовете на Балканите са в котловини и на дъното им се събират всички тези фини прахови частици, а и не само - всички ароматни аерозоли, съединения от горенето на въглища, дърва или бензин", казва той пред "Капитал". Той припомня, че дъждът и снегът са мощен фактор за пречистването и в подобни ситуации на сухо време и мярка като измиването на улиците е важна.

Източник: EarthWindMap

В сряда студеното и влажно време дойде със северозападен вятър и съответно зоната на силно замърсяване се премести. Сайтът Airvisual предлага и позитивна прогноза за следващите седем дни на база метеорологичните условия. "Замърсяването и сега си съществува, но ние не го усещаме", отбелязва Рашид Рашид.

София може да не е градът с най-много превишения на замърсителите в България дори, но пък проблемът касае най-голям брой население, затова все пак темата е на дневен ред.

А решенията?

"Често гледам в Гърция и Турция какво се случва и в Истанбул например няма такова замърсяване. Разликата е, че там не използват печки толкова много, имат природен газ", казва екологът. Негово наблюдение е, че от 1-2 седмица вече комините пушат. По данни на "Визия за София" 9% от домакинствата в града се отопляват на дърва и въглища, като това са 54 хил. жилища от над 595 хил. общо. Първите обаче отговарят за по-голямата част от замърсяването. "Едно жилище с една печка може да "прецака" цял квартал", казва Рашид.

"Не виждам в момента някой да взима добри решения за тази зима. Изпуснахме момента за това. Трябва да се работи пролетта, лятото и есента", казва Рашид Рашид. Истината е, че са необходими политическа воля и непопулярни мерки, които обаче не се предприемат. Подмяната на стари печки с нови, което е проект на Столичната община, ще е крайно недостатъчно, тъй като е важно и дали в тях се гори качествено гориво. Според него забрана за твърдите горива и печките в градската част би имала най-силен ефект, като това може да се постигне със субсидиране на това тези жители да преминат на други видове отопление - като ток и газ.

Що се отнася до транспорта, той допринася за едва 10% от замърсяването с ФПЧ10 в София. "Много малка част от автомобилите в София реално генерират голям проблем", казва Рашид. Според него КАТ трябва да действа по-сериозно и да прилага мерки срещу автомобилите без катализатори, които и без това са незаконни в момента.

В сряда вечер във Facebook стана популярен скрийншот от сайта www.airvisual.com, според който София беше градът с четвъртия най-мръсен въздух в света. Към 21.21 ч. българската столица беше изпреварила всички китайски градове, известни с непрогледния си смог.

Покрай това възникнаха и спорове - дали е вярно, какво значи, защо има проблем и кой е виновен за него. Ето кратки отговори на част от въпросите:


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    ph_alexiev avatar :-|
    paralelepiped

    Това за автомобилите не е вярно. Не малка част от старите дизеляци при всяко подаване на газ бълват по-големи или малки облаци след себе си. Това е видно за всички. По улиците вече не може да се диша нормално, достатъчно е да мине един дизеляк и смрадта се носи навсякъде продължително време. Още повече, че дизелът (за разлика от бензина и газта) е канцероген от първа степен. Ако не се вземат мерки в посока постепенноте ограничаване на разбрицаните дизеляци и въобще на дизеляците като цяло, след няколко години ще напълним онкологиите.

  • 2
    chichi01 avatar :-|
    Чичи (Ice Man's fan)

    До коментар [#1] от "paralelepiped":
    Абсолютно не е вярно, а експертът в статията е напълно прав.
    Т.нар. стари дизеляци са замърсители, но такива практически има много малко вече. Като се започне с премахването на най-големите играчи в тази група - старите икаруси и манове, които обслужваха градския транспорт от десетилетия. Като се добави огромната роля на метрото в тази кауза и също така фактът, че автомобилите със стандарт Евро 4, който бе въведен през 2006 година, вече са 13-14 годишни, картината става доста ясна. Практически под Евро 3 едва ли някой има дизелова кола в движение. Контролът над автомобилното замърсяване е главно в ГТП пунктовете и отделно - тяхното строго наблюдение. Колкото и да са корумпирати и да се борят за таксите от прегледите вместо да връщат нередовните, все пак инструмент има и е въпрос на време и желание, да се стиснат за вратовете. Кой и как обаче ще накара роми и други с ниски доходи хора, да "инвесстират" в отоплителни решения с ниски вредни емисии - централно парно , газ, ток?

  • 3
    ayn26598901 avatar :-|
    RadiMiles

    Дори без измервателните уреди мръсния въздух се вижда с просто око при влизането в столицата и да се чуди човек защо доброволно се бута в тоя смог и се трови

  • 4
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    Г-жо Чернева, като пишете, че едва 10% от замърсяването с ФПЧ е от транспорта, Вие самата вярвате ли си предвид начина, по който се паркира и разнася прахоляк по улиците и въобще интензивността на движението в града (където улиците и булевардите се мият от дъжд на вятър)? Внушавате, че основен проблем с въздуха има само през студените месеци, което не е така.

  • 5
    orchis avatar :-|
    orchis


    До коментар [#] от "
    Читател
    ":

    Много лесно може да се провери, че проблем с въздуха има единствено зимата (най-вече вечер).

  • 6
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)

    До коментар [#5] от "orchis":
    Абсолютно! Омаловажават се усилията и согромните средства, които се харчат за намаляването на източниците. Най-големият и траен замърсител - Кремиковският комбинат - вече не е фактор. Старите автобуси на градският транспорт вече не са фактор и метрото, която превозва по няколкостотин души на ден е фактор.
    Има много още какво да се прави, защото това е непрекъснат процес, но изброените неща само преди няколко години играеха съществена роля. Как така сега, като ги има или съответно няма, положението е едва ли не на живот и смърт!?

  • 7
    cobourga avatar :-|
    cobourga

    Това не е замърсяване - ТОВА СА ФЪНДЪЦИ !!!! Замърсяването от ГЕРБавата мафия е непоправимо !!!

  • 8
    epoh avatar :-?
    Надеждата умира последна

    На какви данни се основава твърдението, че само 10% от замърсяването идва от транспорта? Цитирайте си източниците, моля.
    Дори да е вярно, това е само за ФПЧ10, а ФПЧ2.5 и отровните газове? Каква част от замърсяването с такива идва от автомобилите?
    Това че лятото не режем мъглата с нож, не значи че въздухът е кристално чист и безопасен.

  • 9
    s251572 avatar :-|
    s251572

    Следя замърсяването на въздуха в София от 3 независими източници всеки ден от 2 години насам. Топло ли е - практически няма замърсяване! Този октомври всички "софиянци" се бяхме прибрали в столицата. Задръстванията бяха ужасни, но замърсяване нямаше. Последните дни на месеца рязко застудя и... цирк. Всяка година 1 и също. Спрете да говорите наизуст! Автомобилите на практика не пречат. Живея в Красна поляна (все още, за съжаление) и димът от Факултета се усеща всяка есен и зима във въздуха. Спешни мерки против отоплението с твърдо гориво единствено могат да помогнат на софийската котловина.

  • 10
    crusible avatar :-|
    crusible

    Явно живеем в различен град с повечето писали по горе. Смърди на дизел на всяко кръстовище. Специално на Константин Величков и Стамболийски, където си чакам трамвая не може да се диша спокойно от нов внос дизелови барутници евро 3 и 4 без катализатори, щото по добре за мотора... Обяснението, че вече няма стари автобуси е нелепо, защото трафика е х3 от тогава. Метрото също не е достатъчно, защото от Надежда и Люлин трафикът към центъра е брутален... а Младост, нали и там има метро... Докато не се въведе режим за дизелите под евро 5 да не се регистрира такъв, само си говорим...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK