С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 31 окт 2019, 17:13, 16581 прочитания

Защо София беше за един ден четвърта по замърсяване на въздуха в света

Проблем с мръсния въздух в столицата има, мерките са недостатъчни, индексите обаче понякога подвеждат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В сряда вечер във Facebook стана популярен скрийншот от сайта www.airvisual.com, според който София беше градът с четвъртия най-мръсен въздух в света. Към 21.21 ч. българската столица беше изпреварила всички китайски градове, известни с непрогледния си смог.

Покрай това възникнаха и спорове - дали е вярно, какво значи, защо има проблем и кой е виновен за него. Ето кратки отговори на част от въпросите:


Какво изчислява този индекс

Въпросният индекс, US AQI Index, е с произход САЩ (както личи и от името) и се изчислява на база концентрациите на пет замърсители: озон, азотен диоксид, серен диоксид, фини прахови частици с размер 2.5 и 10 (ФПЧ2.5 и ФПЧ10). Сайтът представя моментна извадка, а класацията представлява ограничен брой градове в света - около 90. Данните за София се взимат от станциите на Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС).

Илюстрация


Какво значи "четвъртото място"



Това, разбира се, не значи, че проблем в София няма, но той не се изчерпва в едно число в таблица. Например в данните на Световната здравна организация за най-замърсени градове по света за ФПЧ10 и ФПЧ2.5 се взима предвид не моментната картина, а годишни норми и там се вижда ясно, че градовете, които в сряда вечер са били след София, имат двоен, ако не и троен проблем на годишна база.

Индексът в Airvisual обаче показва моментната картина, като според екологът Рашид Рашид, консултант и част от екипа на "Визия за София", в българската столица проблем са основно ФПЧ10 и азотен диоксид при натоварените пътни артерии заради транспорта. Той напомня, че все пак официално се гледа нормата - за ФПЧ10 е 50 µg/m3 средно за 24 часа.

Когато се погледнат данните в Airvisual, трябва да се вземат предвид и няколко обективни фактора - часовата разлика например. "Ако сравняваме качеството на въздуха през нощта в Китай с наш пиков час, не е много честно", отбелязва Рашид Рашид пред "Капитал". Ханджоу, който беше две места по-надолу в класацията снощи, например е шест часа напред - тоест в 21.00 в София там е било 3 през нощта.

Географското положение (често оправдание на политиците, че проблемът не може да се реши съвсем) също все пак играе съществена роля. София е в котловина и въпреки че замърсяването на глава на населението ще е по-малко, отколкото в Берлин например, в германската столица числата са далеч по-приятни. "Берлин е плосък град и така вятърът премахва замърсяването далеч по-лесно", напомня Рашид.

Това е част от причината и индексът да е бил толкова висок вчера - натрупването на замърсяване и метеорологичните условия. "Имаше безветрие няколко дни, нямаше валежи, вечер мъгла, превърна се в смог и отгоре, ако се погледнеше София, се виждаше това сериозно натрупване на замърсяването", обяснява Рашид.

В социалните мрежи се повдигна и въпросът дали пожарите в страната са изиграли роля. Според еколога е възможно, но са сравнително далеч от столицата и конкретно в София едва ли са били основната причина за високите стойности.

В същото време данните от друг източник - проектът EarthWIndMap, показват, че замърсяването с ФПЧ е много по-голямо от територията на София. На скрийншота долу може да видите кафеникавият облак на територията на Западна България, Сърбия и Македония, който вчера обаче обхващаше и столицата. Причината за него едва ли са печките на твърдо гориво, а по-скоро специфичните метеорологични условия през последните две седмици - високи температури, липса на вятър и продължително засушаване.

Това потвърди и климатологът Георги Рачев. "Имахме антициклоново състояние - въздухът почти не се движеше. Градовете на Балканите са в котловини и на дъното им се събират всички тези фини прахови частици, а и не само - всички ароматни аерозоли, съединения от горенето на въглища, дърва или бензин", казва той пред "Капитал". Той припомня, че дъждът и снегът са мощен фактор за пречистването и в подобни ситуации на сухо време и мярка като измиването на улиците е важна.


[EarthWindMap]

В сряда студеното и влажно време дойде със северозападен вятър и съответно зоната на силно замърсяване се премести. Сайтът Airvisual предлага и позитивна прогноза за следващите седем дни на база метеорологичните условия. "Замърсяването и сега си съществува, но ние не го усещаме", отбелязва Рашид Рашид.

София може да не е градът с най-много превишения на замърсителите в България дори, но пък проблемът касае най-голям брой население, затова все пак темата е на дневен ред.

А решенията?

"Често гледам в Гърция и Турция какво се случва и в Истанбул например няма такова замърсяване. Разликата е, че там не използват печки толкова много, имат природен газ", казва екологът. Негово наблюдение е, че от 1-2 седмица вече комините пушат. По данни на "Визия за София" 9% от домакинствата в града се отопляват на дърва и въглища, като това са 54 хил. жилища от над 595 хил. общо. Първите обаче отговарят за по-голямата част от замърсяването. "Едно жилище с една печка може да "прецака" цял квартал", казва Рашид.

"Не виждам в момента някой да взима добри решения за тази зима. Изпуснахме момента за това. Трябва да се работи пролетта, лятото и есента", казва Рашид Рашид. Истината е, че са необходими политическа воля и непопулярни мерки, които обаче не се предприемат. Подмяната на стари печки с нови, което е проект на Столичната община, ще е крайно недостатъчно, тъй като е важно и дали в тях се гори качествено гориво. Според него забрана за твърдите горива и печките в градската част би имала най-силен ефект, като това може да се постигне със субсидиране на това тези жители да преминат на други видове отопление - като ток и газ.

Що се отнася до транспорта, той допринася за едва 10% от замърсяването с ФПЧ10 в София. "Много малка част от автомобилите в София реално генерират голям проблем", казва Рашид. Според него КАТ трябва да действа по-сериозно и да прилага мерки срещу автомобилите без катализатори, които и без това са незаконни в момента.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ГЕРБ си осигури мнозинство в новия Столичен общински съвет 8 ГЕРБ си осигури мнозинство в новия Столичен общински съвет

Предложеният от партията Елен Герджиков бе избран с 33 гласа въпреки отсъствието на Волен Сидеров

12 ное 2019, 3504 прочитания

Правителството предложи правила за електрическите тротинетки 1 Правителството предложи правила за електрическите тротинетки

Максималната разрешена скорост за електрическите тротинетки по пътищата ще бъде 25 км/ч

12 ное 2019, 1179 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Градове" Затваряне
Ефектът "Бонев" в новия СОС

Как гласовете за независимия кандидат сглобиха мнозинство на ГЕРБ и ВМРО в общинския съвет

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10