Защо София беше за един ден четвърта по замърсяване на въздуха в света

Проблем с мръсния въздух в столицата има, мерките са недостатъчни, индексите обаче понякога подвеждат

В сряда вечер във Facebook стана популярен скрийншот от сайта www.airvisual.com, според който София беше градът с четвъртия най-мръсен въздух в света. Към 21.21 ч. българската столица беше изпреварила всички китайски градове, известни с непрогледния си смог.

Покрай това възникнаха и спорове - дали е вярно, какво значи, защо има проблем и кой е виновен за него. Ето кратки отговори на част от въпросите:


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    parallelepiped avatar :-|
    parallelepiped
    • - 4
    • + 4

    Това за автомобилите не е вярно. Не малка част от старите дизеляци при всяко подаване на газ бълват по-големи или малки облаци след себе си. Това е видно за всички. По улиците вече не може да се диша нормално, достатъчно е да мине един дизеляк и смрадта се носи навсякъде продължително време. Още повече, че дизелът (за разлика от бензина и газта) е канцероген от първа степен. Ако не се вземат мерки в посока постепенноте ограничаване на разбрицаните дизеляци и въобще на дизеляците като цяло, след няколко години ще напълним онкологиите.

    Нередност?
  • 2
    chichi01 avatar :-|
    Чичи (Ice Man's fan)
    • - 3
    • + 3

    До коментар [#1] от "paralelepiped":
    Абсолютно не е вярно, а експертът в статията е напълно прав.
    Т.нар. стари дизеляци са замърсители, но такива практически има много малко вече. Като се започне с премахването на най-големите играчи в тази група - старите икаруси и манове, които обслужваха градския транспорт от десетилетия. Като се добави огромната роля на метрото в тази кауза и също така фактът, че автомобилите със стандарт Евро 4, който бе въведен през 2006 година, вече са 13-14 годишни, картината става доста ясна. Практически под Евро 3 едва ли някой има дизелова кола в движение. Контролът над автомобилното замърсяване е главно в ГТП пунктовете и отделно - тяхното строго наблюдение. Колкото и да са корумпирати и да се борят за таксите от прегледите вместо да връщат нередовните, все пак инструмент има и е въпрос на време и желание, да се стиснат за вратовете. Кой и как обаче ще накара роми и други с ниски доходи хора, да "инвесстират" в отоплителни решения с ниски вредни емисии - централно парно , газ, ток?

    Нередност?
  • 3
    ayn26598901 avatar :-|
    RadiMiles
    • + 7

    Дори без измервателните уреди мръсния въздух се вижда с просто око при влизането в столицата и да се чуди човек защо доброволно се бута в тоя смог и се трови

    Нередност?
  • 4
    chitatelsz avatar :-|
    Читател
    • - 4
    • + 3

    Г-жо Чернева, като пишете, че едва 10% от замърсяването с ФПЧ е от транспорта, Вие самата вярвате ли си предвид начина, по който се паркира и разнася прахоляк по улиците и въобще интензивността на движението в града (където улиците и булевардите се мият от дъжд на вятър)? Внушавате, че основен проблем с въздуха има само през студените месеци, което не е така.

    Нередност?
  • 5
    orchis avatar :-|
    orchis
    • - 2
    • + 3


    До коментар [#] от "
    Читател
    ":

    Много лесно може да се провери, че проблем с въздуха има единствено зимата (най-вече вечер).

    Нередност?
  • 6
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)
    • - 2
    • + 2

    До коментар [#5] от "orchis":
    Абсолютно! Омаловажават се усилията и согромните средства, които се харчат за намаляването на източниците. Най-големият и траен замърсител - Кремиковският комбинат - вече не е фактор. Старите автобуси на градският транспорт вече не са фактор и метрото, която превозва по няколкостотин души на ден е фактор.
    Има много още какво да се прави, защото това е непрекъснат процес, но изброените неща само преди няколко години играеха съществена роля. Как така сега, като ги има или съответно няма, положението е едва ли не на живот и смърт!?

    Нередност?
  • 7
    cobourga avatar :-|
    cobourga
    • - 3
    • + 3

    Това не е замърсяване - ТОВА СА ФЪНДЪЦИ !!!! Замърсяването от ГЕРБавата мафия е непоправимо !!!

    Нередност?
  • 8
    epoh avatar :-?
    Надеждата умира последна
    • - 1
    • + 2

    На какви данни се основава твърдението, че само 10% от замърсяването идва от транспорта? Цитирайте си източниците, моля.
    Дори да е вярно, това е само за ФПЧ10, а ФПЧ2.5 и отровните газове? Каква част от замърсяването с такива идва от автомобилите?
    Това че лятото не режем мъглата с нож, не значи че въздухът е кристално чист и безопасен.

    Нередност?
  • 9
    s251572 avatar :-|
    Iliya Petrov
    • - 2
    • + 3

    Следя замърсяването на въздуха в София от 3 независими източници всеки ден от 2 години насам. Топло ли е - практически няма замърсяване! Този октомври всички "софиянци" се бяхме прибрали в столицата. Задръстванията бяха ужасни, но замърсяване нямаше. Последните дни на месеца рязко застудя и... цирк. Всяка година 1 и също. Спрете да говорите наизуст! Автомобилите на практика не пречат. Живея в Красна поляна (все още, за съжаление) и димът от Факултета се усеща всяка есен и зима във въздуха. Спешни мерки против отоплението с твърдо гориво единствено могат да помогнат на софийската котловина.

    Нередност?
  • 10
    crusible avatar :-|
    crusible
    • + 3

    Явно живеем в различен град с повечето писали по горе. Смърди на дизел на всяко кръстовище. Специално на Константин Величков и Стамболийски, където си чакам трамвая не може да се диша спокойно от нов внос дизелови барутници евро 3 и 4 без катализатори, щото по добре за мотора... Обяснението, че вече няма стари автобуси е нелепо, защото трафика е х3 от тогава. Метрото също не е достатъчно, защото от Надежда и Люлин трафикът към центъра е брутален... а Младост, нали и там има метро... Докато не се въведе режим за дизелите под евро 5 да не се регистрира такъв, само си говорим...

    Нередност?
Нов коментар