Защо София беше за един ден четвърта по замърсяване на въздуха в света

Защо София беше за един ден четвърта по замърсяване на въздуха в света

Проблем с мръсния въздух в столицата има, мерките са недостатъчни, индексите обаче понякога подвеждат

Мила Чернева
27869 прочитания

© Надежда Чипева


В сряда вечер във Facebook стана популярен скрийншот от сайта www.airvisual.com, според който София беше градът с четвъртия най-мръсен въздух в света. Към 21.21 ч. българската столица беше изпреварила всички китайски градове, известни с непрогледния си смог.

Покрай това възникнаха и спорове - дали е вярно, какво значи, защо има проблем и кой е виновен за него. Ето кратки отговори на част от въпросите:

Какво изчислява този индекс

Въпросният индекс, US AQI Index, е с произход САЩ (както личи и от името) и се изчислява на база концентрациите на пет замърсители: озон, азотен диоксид, серен диоксид, фини прахови частици с размер 2.5 и 10 (ФПЧ2.5 и ФПЧ10). Сайтът представя моментна извадка, а класацията представлява ограничен брой градове в света - около 90. Данните за София се взимат от станциите на Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС).

Какво значи "четвъртото място"

Това, разбира се, не значи, че проблем в София няма, но той не се изчерпва в едно число в таблица. Например в данните на Световната здравна организация за най-замърсени градове по света за ФПЧ10 и ФПЧ2.5 се взима предвид не моментната картина, а годишни норми и там се вижда ясно, че градовете, които в сряда вечер са били след София, имат двоен, ако не и троен проблем на годишна база.

Индексът в Airvisual обаче показва моментната картина, като според екологът Рашид Рашид, консултант и част от екипа на "Визия за София", в българската столица проблем са основно ФПЧ10 и азотен диоксид при натоварените пътни артерии заради транспорта. Той напомня, че все пак официално се гледа нормата - за ФПЧ10 е 50 µg/m3 средно за 24 часа.

Когато се погледнат данните в Airvisual, трябва да се вземат предвид и няколко обективни фактора - часовата разлика например. "Ако сравняваме качеството на въздуха през нощта в Китай с наш пиков час, не е много честно", отбелязва Рашид Рашид пред "Капитал". Ханджоу, който беше две места по-надолу в класацията снощи, например е шест часа напред - тоест в 21.00 в София там е било 3 през нощта.

Географското положение (често оправдание на политиците, че проблемът не може да се реши съвсем) също все пак играе съществена роля. София е в котловина и въпреки че замърсяването на глава на населението ще е по-малко, отколкото в Берлин например, в германската столица числата са далеч по-приятни. "Берлин е плосък град и така вятърът премахва замърсяването далеч по-лесно", напомня Рашид.

Това е част от причината и индексът да е бил толкова висок вчера - натрупването на замърсяване и метеорологичните условия. "Имаше безветрие няколко дни, нямаше валежи, вечер мъгла, превърна се в смог и отгоре, ако се погледнеше София, се виждаше това сериозно натрупване на замърсяването", обяснява Рашид.

В социалните мрежи се повдигна и въпросът дали пожарите в страната са изиграли роля. Според еколога е възможно, но са сравнително далеч от столицата и конкретно в София едва ли са били основната причина за високите стойности.

В същото време данните от друг източник - проектът EarthWIndMap, показват, че замърсяването с ФПЧ е много по-голямо от територията на София. На скрийншота долу може да видите кафеникавият облак на територията на Западна България, Сърбия и Македония, който вчера обаче обхващаше и столицата. Причината за него едва ли са печките на твърдо гориво, а по-скоро специфичните метеорологични условия през последните две седмици - високи температури, липса на вятър и продължително засушаване.

Това потвърди и климатологът Георги Рачев. "Имахме антициклоново състояние - въздухът почти не се движеше. Градовете на Балканите са в котловини и на дъното им се събират всички тези фини прахови частици, а и не само - всички ароматни аерозоли, съединения от горенето на въглища, дърва или бензин", казва той пред "Капитал". Той припомня, че дъждът и снегът са мощен фактор за пречистването и в подобни ситуации на сухо време и мярка като измиването на улиците е важна.

В сряда студеното и влажно време дойде със северозападен вятър и съответно зоната на силно замърсяване се премести. Сайтът Airvisual предлага и позитивна прогноза за следващите седем дни на база метеорологичните условия. "Замърсяването и сега си съществува, но ние не го усещаме", отбелязва Рашид Рашид.

София може да не е градът с най-много превишения на замърсителите в България дори, но пък проблемът касае най-голям брой население, затова все пак темата е на дневен ред.

А решенията?

"Често гледам в Гърция и Турция какво се случва и в Истанбул например няма такова замърсяване. Разликата е, че там не използват печки толкова много, имат природен газ", казва екологът. Негово наблюдение е, че от 1-2 седмица вече комините пушат. По данни на "Визия за София" 9% от домакинствата в града се отопляват на дърва и въглища, като това са 54 хил. жилища от над 595 хил. общо. Първите обаче отговарят за по-голямата част от замърсяването. "Едно жилище с една печка може да "прецака" цял квартал", казва Рашид.

"Не виждам в момента някой да взима добри решения за тази зима. Изпуснахме момента за това. Трябва да се работи пролетта, лятото и есента", казва Рашид Рашид. Истината е, че са необходими политическа воля и непопулярни мерки, които обаче не се предприемат. Подмяната на стари печки с нови, което е проект на Столичната община, ще е крайно недостатъчно, тъй като е важно и дали в тях се гори качествено гориво. Според него забрана за твърдите горива и печките в градската част би имала най-силен ефект, като това може да се постигне със субсидиране на това тези жители да преминат на други видове отопление - като ток и газ.

Що се отнася до транспорта, той допринася за едва 10% от замърсяването с ФПЧ10 в София. "Много малка част от автомобилите в София реално генерират голям проблем", казва Рашид. Според него КАТ трябва да действа по-сериозно и да прилага мерки срещу автомобилите без катализатори, които и без това са незаконни в момента.

В сряда вечер във Facebook стана популярен скрийншот от сайта www.airvisual.com, според който София беше градът с четвъртия най-мръсен въздух в света. Към 21.21 ч. българската столица беше изпреварила всички китайски градове, известни с непрогледния си смог.

Покрай това възникнаха и спорове - дали е вярно, какво значи, защо има проблем и кой е виновен за него. Ето кратки отговори на част от въпросите:


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


10 коментара
  • 1
    parallelepiped avatar :-|
    parallelepiped

    Това за автомобилите не е вярно. Не малка част от старите дизеляци при всяко подаване на газ бълват по-големи или малки облаци след себе си. Това е видно за всички. По улиците вече не може да се диша нормално, достатъчно е да мине един дизеляк и смрадта се носи навсякъде продължително време. Още повече, че дизелът (за разлика от бензина и газта) е канцероген от първа степен. Ако не се вземат мерки в посока постепенноте ограничаване на разбрицаните дизеляци и въобще на дизеляците като цяло, след няколко години ще напълним онкологиите.

  • 2
    chichi01 avatar :-|
    Чичи (Ice Man's fan)

    До коментар [#1] от "paralelepiped":
    Абсолютно не е вярно, а експертът в статията е напълно прав.
    Т.нар. стари дизеляци са замърсители, но такива практически има много малко вече. Като се започне с премахването на най-големите играчи в тази група - старите икаруси и манове, които обслужваха градския транспорт от десетилетия. Като се добави огромната роля на метрото в тази кауза и също така фактът, че автомобилите със стандарт Евро 4, който бе въведен през 2006 година, вече са 13-14 годишни, картината става доста ясна. Практически под Евро 3 едва ли някой има дизелова кола в движение. Контролът над автомобилното замърсяване е главно в ГТП пунктовете и отделно - тяхното строго наблюдение. Колкото и да са корумпирати и да се борят за таксите от прегледите вместо да връщат нередовните, все пак инструмент има и е въпрос на време и желание, да се стиснат за вратовете. Кой и как обаче ще накара роми и други с ниски доходи хора, да "инвесстират" в отоплителни решения с ниски вредни емисии - централно парно , газ, ток?

  • 3
    ayn26598901 avatar :-|
    RadiMiles

    Дори без измервателните уреди мръсния въздух се вижда с просто око при влизането в столицата и да се чуди човек защо доброволно се бута в тоя смог и се трови

  • 4
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    Г-жо Чернева, като пишете, че едва 10% от замърсяването с ФПЧ е от транспорта, Вие самата вярвате ли си предвид начина, по който се паркира и разнася прахоляк по улиците и въобще интензивността на движението в града (където улиците и булевардите се мият от дъжд на вятър)? Внушавате, че основен проблем с въздуха има само през студените месеци, което не е така.

  • 5
    orchis avatar :-|
    orchis


    До коментар [#] от "
    Читател
    ":

    Много лесно може да се провери, че проблем с въздуха има единствено зимата (най-вече вечер).

  • 6
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)

    До коментар [#5] от "orchis":
    Абсолютно! Омаловажават се усилията и согромните средства, които се харчат за намаляването на източниците. Най-големият и траен замърсител - Кремиковският комбинат - вече не е фактор. Старите автобуси на градският транспорт вече не са фактор и метрото, която превозва по няколкостотин души на ден е фактор.
    Има много още какво да се прави, защото това е непрекъснат процес, но изброените неща само преди няколко години играеха съществена роля. Как така сега, като ги има или съответно няма, положението е едва ли не на живот и смърт!?

  • 7
    cobourga avatar :-|
    cobourga

    Това не е замърсяване - ТОВА СА ФЪНДЪЦИ !!!! Замърсяването от ГЕРБавата мафия е непоправимо !!!

  • 8
    epoh avatar :-?
    Надеждата умира последна

    На какви данни се основава твърдението, че само 10% от замърсяването идва от транспорта? Цитирайте си източниците, моля.
    Дори да е вярно, това е само за ФПЧ10, а ФПЧ2.5 и отровните газове? Каква част от замърсяването с такива идва от автомобилите?
    Това че лятото не режем мъглата с нож, не значи че въздухът е кристално чист и безопасен.

  • 9
    s251572 avatar :-|
    Iliya Petrov

    Следя замърсяването на въздуха в София от 3 независими източници всеки ден от 2 години насам. Топло ли е - практически няма замърсяване! Този октомври всички "софиянци" се бяхме прибрали в столицата. Задръстванията бяха ужасни, но замърсяване нямаше. Последните дни на месеца рязко застудя и... цирк. Всяка година 1 и също. Спрете да говорите наизуст! Автомобилите на практика не пречат. Живея в Красна поляна (все още, за съжаление) и димът от Факултета се усеща всяка есен и зима във въздуха. Спешни мерки против отоплението с твърдо гориво единствено могат да помогнат на софийската котловина.

  • 10
    crusible avatar :-|
    crusible

    Явно живеем в различен град с повечето писали по горе. Смърди на дизел на всяко кръстовище. Специално на Константин Величков и Стамболийски, където си чакам трамвая не може да се диша спокойно от нов внос дизелови барутници евро 3 и 4 без катализатори, щото по добре за мотора... Обяснението, че вече няма стари автобуси е нелепо, защото трафика е х3 от тогава. Метрото също не е достатъчно, защото от Надежда и Люлин трафикът към центъра е брутален... а Младост, нали и там има метро... Докато не се въведе режим за дизелите под евро 5 да не се регистрира такъв, само си говорим...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход