Заключеният свят на Търново

Бум в града няма, но икономическите показатели не са и на дъното

Градът е жив заради чужденците, студентите и местните предприемачи, но общината е сред най-пасивните
Градът е жив заради чужденците, студентите и местните предприемачи, но общината е сред най-пасивните
Градът е жив заради чужденците, студентите и местните предприемачи, но общината е сред най-пасивните    ©  Цветелина Белутова
Градът е жив заради чужденците, студентите и местните предприемачи, но общината е сред най-пасивните    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • Бум в града няма, но икономическите показатели не са и на дъното.
  • Без бързи пътища към София, Дунава и морето районът трудно ще привлече повече туристи и инвеститори.
  • Градът е жив заради чужденците, студентите и местните предприемачи, но общината е сред най-пасивните.

"Велико Търново е красив и завладяващ град с автентична атмосфера, който за съжаление все още се опитва да прекрачи прага на съвременността." Описанието на Цветанка Иванова, мениджър на местното звено на аутсорсинг компанията "Таксбек груп", рисува града такъв, какъвто повечето местни хора го усещат, но невинаги признават. Старата столица с основание се гордее с богатата си история и култура, но все още не успява да капитализира тези предимства и да случи потенциала си. Откъснат в средата на Северна България, без нормална връзка със столицата, морето и Дунава, 15-ият по големина град в страната остава донякъде заключен в миналото.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
17 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 5
    • + 8

    Поздравления за добрият анализ! Обезателно трябва да се развиват услуги, за да задържат младите хора. Малки ИТ фирми и аутсорсинг компании могат много да дръпнат средните доходи.

    Ако общината е пасивна по отношение на инвестициите, защо преизбират кмета вече 2-ри път на първи тур? С магистрала или без, трябва им индустриална зона. Ако до 2025 г. очакват Хемус и тунел под Шипка, трябва да имат план сега и да започнат да разработшат и строят до 1-2 години. Ако ще чакат пътищата да станат, ще сгрешат много.

    Нередност?
  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 3
    • + 2

    Големият проблем е липсата на международно летище наблизо. Боко хариза летището в ГО на Вълка и, съвсем очаквано, работата се забатачи.

    Трябва държавата да си върне контрола и да инвестира в ъпгрейд - както направи с пловдивското. И след това да пусне субсидии за бюджетни авиолинии.

    Не става дума за кой знае какви пари. Ъпгрейд-а ще струва 10-тина милиона. А субсидиите ще излязат около 2-3 милиона на година.

    Но ако това стане регионът ще живне. ВТ има огромен потенциал за целогодишен туризъм. А веднъж тръгне ли летището ще се отворят и ниши за аутсорсонг компании, за ИТ компании и пр.

    Нередност?
  • 3
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 3
    • + 1

    В ГЕРБ още не са осъзнали, че инфраструктура не значи само магистрали. Магистралите свързват един регион на БГ с друг. А летищата ни свързват с основния ни пазар - Западна Европа. Ако я няма тази връзка няма как да има икономически растеж.

    Ако погледнем районите с икономически растеж в БГ всичките са в близост (макс. 100-150км) до международно летище. Всичко останало тъне в застой.

    Не знам колко време ще им потрябва на ГЕРБ да ги осмислят тези простички неща.

    Нередност?
  • 4
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 3
    • + 1

    Че всичко е въпрос на глупост, а не липса на пари си личи и от факта, че никой досега не се е сетил да пусне субисдии за автобусни линии до летището в Букурещ. То е с много по-голям пътникопоток и добри връзки с цяла Европа и, де факто, може да обслужва част от Северна БГ. Но това което липсва са редовни линии от градовете в Северна БГ до летището в Букурещ. Има някакви маршрутки дето минават 2-3 пъти на ден между Букурещ и Русе и това е. Т.е. на ден има осигурен обществен транспорт за максимум 30-тина души и то само до Русе.

    Това, което трябва да се направи е да се пуснат редовни автобусни линии (поне 3 пъти дневно) от Северна БГ (Търново, Плевен) до летището в Букурещ.

    Това може да стане с цената на 200-300 хиляди лева субсидии годишно. А това са жълти стотинки. Де факто и общините биха могли да си го позволят. Така поне отчасти ще се компенсира липсата на близко международно летище.

    Нередност?
  • 5
    xfh59608894 avatar :-|
    xfh59608894
    • - 3
    • + 4

    До коментар [#4] от "Николов":

    Вместо да развиваме летищата в София, Варна и Пловдив, които са на същото разстояние от Търново, както и транспортните връзки към тях, да тръгнем да наливаме пари за чуждо? Откъде ви идват такива нелепи идеи? Летище в 60-хилядния Търново пък е още по-наивно. То от Бургас и Пловдив почти нема редовни линии, пък в Търново щело да има, дето основно идват румънски туристи.

    Нередност?
  • 6
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 4
    • + 3

    До коментар [#5] от "xfh59608894":

    Търново и ГО са една агломерация с общо около 100 хиляди жители. А в радиус от 100км живеят още близо 200 хиляди.

    Но основния поток няма да са тези хора, а туристите. Защото ВТ има потенциал за целогодишен туризъм.

    Да, сега това са основно румънци. Ама не защото румънците са такива ценители на българската история, а просто защото само те могат да стигнат до ВТ. Ако има полети на бюджетни компании ВТ ще догони и мине като поток от туристи Пловдив. А ако се гледа целогодишния поток може да доближи Бургас където потокът е ограничен до 3-4 месеца в годината.

    Проблемът е, че сега няма как туристи от З. Европа да стигнат до ВТ. Имам предвид кратките екскурзии (до 3 дена - уикенд плюс петък или понеделник), които са най-бързо растящият туристически сегмент. Такива туризъм вирее в непосредствена близост до летищата (макс 50-60км разстояние) защото просто няма време за по-дълго пътуване.

    Туризмът в Пловдив дръпна много покрай Райън Еър, която водеше именно такива туристи. ВТ и региона могат да имат в пъти повече такива туристи от Пловдив - стига да има как те да стигнат до там.

    Нередност?
  • 7
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 3

    До коментар [#5] от "xfh59608894":

    Едното не изключва другото. Има смисъл да се развиват и летището във Варна и това в Бургас, и това в Пловдив.

    Писах по-горе - най-бързо растящият сегмент в туризма са кратките екскурзии (до 3 дена). Те виреят само в непосредствена близост до летище. Ако летището е на 150-200км такъв туризъм е на практика невъзможен.

    И то се вижда с просто око - както сам писахте - основните чуждестранни туристи в ВТ са румънците. Щото само те могат да стигнат до ВТ за макс 4-5 часа.

    Но ако има евтини полети до летището в ГО то там ще идват и немци, и французи, и всякакви други.

    Да се постигне това не изисква големи суми- 10-20 милиона за ъпгрейд на летището и по около 2-3 милиона на година за субсидии на полети. Тези пари са жълти стотинки на фона на излишъците дето ГЕРБ ги трупа. А и ще се изплатят многократно с приходите от туризъм.

    Нередност?
  • 8
    xfh59608894 avatar :-|
    xfh59608894
    • - 2
    • + 4

    До коментар [#6] от "Николов":

    А пък в радиус 100 км от летище Бургас живеят милион и половина души, а има редовни линии до само два града. Около Пловдив пък живеят 2 млн. и са с една линия. Та защо реши, че Търново, Горна Оряховица и останалите населени места от региона могат да генерират по-голем трафик?

    Идват основно румънци в Търново по същата причина, поради която и в Одрин, Ниш или Кавала отиват най-много българи - достатъчно близо до нас за да ги посетим с автомобили, но недостатъчно атрактивно за да се изсипят масово от другия край на континента или света със самолет. Търново е красив и исторически важен за нас град, но подобни си имат под път и над път из цела Европа. Не е дестинация, в която специално ще дойдат милиони туристи. По-скоро ще се отбият между другото като част от по-голема познавателна обиколка из страната.

    Нелепо е да се твърди, че Пловдив се е развил като тур. дестинация заради летището с неговите 2 полета седмично до Лондон или колкото са там. Както и че Търново може да надмине Бургас по туристопоток. Бургаска област привлича 1/3 от всички чужди туристи в България и реализира почти половината от всички нощувки на чужди граждани за страната изобщо. Около Търново нема нито море, нито ски или СПА-курорти, че да има нужда от летище. Нито пък е голем индустриален център като Пловдив, нито има достатъчно население в региона. Не е реално да се мисли за летище там, особено на фона на летищата в Пловдив и Бургас, които са с по 1-2 редовни линии, въпреки в пъти по-големия потенциал за генериране на трафик от Търново.

    Нередност?
  • 9
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 3

    До коментар [#8] от "xfh59608894":

    В ВТ няма как да се изсипят "милиони" туристи просто защото няма как да стигнат до там.

    А и не е необходимо да са милиони.

    Достатъчно е да бъдат 300-400 хиляди. Годишна субсидия от 2-3 милиона лева за бюджетни авиокомпании би се изплатила многократно при такъв поток.

    И не виждам смисъл защо трябва да противопоставя ВТ на Бургас или на друг град.

    БГ има ресурс да отпусне такава субсидия за всяко от 4-те провинциални летища. Това биха били 10-12 милиона лева годишно, които са жълти стотинки на фона на милиардните излишъци. А и биха се изплатили на момента чрез допълнителните приходи от туризъм.

    Нередност?
  • 10
    xfh59608894 avatar :-|
    xfh59608894
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#9] от "Николов":

    И в Банско нема летище, но туристите намират начин да стигнат до там, нали така? Когато има силен и търсен туристически продукт, липсата на летище не е пречка, нито липсата на магистрали. Това е само оправдание за мрънкане. Просто Търново не е дестинация, в която специално биха дошли "стотици хиляди туристи" - със или без летище. И къде точно виждаш "противопоставяне" с Бургас или друг град? Става въпрос за сравнения, доказващи колко нереално е да се говори за летище в Търново. Субсидията може да подпомогне некъде, където вече има разработено летище, но само на нея да се разчита и да се кроят планове от нулата ...? Ще пуснеш субсидии, но никоя авиокомпания нема да дойде, това ще се случи.

    Нередност?
Нов коментар